طرز تهیه کیک بدون شیر

بعضی وقتا دلتون میخواد یه کیک خونگی خوشمزه درست کنید و همراه با چای عصرانه نوش جان کنید، اما می بینید که شیر ندارید و از اون جایی که اکثر رسپی های کیک با شیر هستن به مشکل بر می خورین. نگران نباشین، ما امروز به شما طرز تهیه کیک بدون شیر رو آموزش خواهیم داد. یه کیک خوشمزه و عالی که دستورش رو از سایت ویکی هو براتون ترجمه کردم. مزه و بافت این کیک فرقی با کیک هایی که شیر داره، نداره و حتی شما می تونید به عنوان کیک پایه ی تولد از این کیک استفاده کنید. خلاصه که یه کیک ساده و بی عیب و نقصه. پس اگه هوس پختن کیک کردید و شیر ندارید، با ما همراه باشید تا یه کیک خوشمزه ی بدون شیر رو به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز تهیه کیک بدون شیر مرحله به مرحله

 

مواد لازم جهت درست کردن کیک بدون شیر

کره ی ذوب شده ولرم : چهار قاشق سوپخوری

آرد مخصوص شیرینی پزی : یک و یک دوم پیمانه

تخم مرغ : نه عدد به دمای اتاق رسیده

شکر : یک و یک دوم پیمانه

وانیل : یک قاشق چایخوری

نمک : یک چهارم قاشق چایخوری

پودر قند : به میزان لازم

بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری

 

دستور تهیه کیک بدون شیر

مرحله ی اول: فر را روی 180 درجه ی سانتی گراد یا 350 فارنهایت روشن می کنیم . دمای مورد نیاز برای پخت این کیک این مقدار می باشد . چنانچه دمای فر شما استاندارد نیست باید با توجه به میزان حرارت فر خود دما را بیشتر یا کمتر از این مقدار تنظیم کنید. میزان حرارت فر بعد از چند بار کار با آن مشخص می شود.

مرحله ی دوم: در یک ظرف مقداری آب ریخته آن را روی حرارت قرار می دهیم. ظرف دیگری را روی آن قرار می دهیم، آب نباید با ظرف فوقانی در تماس باشد. و حرارت به صورت بن ماری به ظرف بالایی برسد. حرارت گاز را پس از به جوش آمدن آب کم می کنیم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز درست کردن کیک بدون شیر مرحله به مرحله

مرحله ی سوم: زرده ی تخم مرغ ها را جدا می کنیم . یک پیمانه از شکر را همراه با زرده های تخم مرغ  داخل ظرفی که روی بخار آب قرار داده ایم می ریزیم. با هم زن دستی سریع آن ها را هم می زنیم . به هم زدن ادامه می دهیم تا تمام ذرات شکر در آن حل شود. این کار 3 الی 4 دقیقه زمان خواهد برد. بعد از اینکه تمام ذرات شکر در زرده های تخم مرغ حل شد، ظرف را از روی حرارت بر می داریم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز تهیه کیک بدون شیر گام به گام

مرحله ی چهارم: بقیه ی شکر را به مواد اضافه می کنیم. وانیل و نمک را نیز به آن اضافه کرده با همزن دستی به خوبی آن ها را با هم مخلوط می کنیم. حدود 3 الی 5 دقیقه مواد را خوب هم می زنیم. سپس مواد را در یک کاسه ی بزرگ می ریزیم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز پخت کیک بدون شیر مرحله به مرحله

مرحله ی پنجم: سفیده ها را ظرف تمیزی ریخته با همزن برقی آن ها را چند دقیقه خوب هم می زنیم. به هم زدن ادامه می دهیم تا اینکه سفیده ها کاملا پف کند و وقتی ظرف را بر عکس می کنیم از ظرف بیرون نریزد. در این مرحله از هم زدن دست می کشیم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز پخت کیک بدون شیر گام به گام

مرحله ی ششم: سفیده ها را به آرامی به زرده ها اضافه کنید و آن ها را فقط در یک جهت به صورت دورانی مخلوط کنید.آرد را با بکینگ پودر مخلوط کرده آن را سه بار الک کنید. سپس آرد الک شده را به آرامی به مخلوط سفیده ها و زرده ها اضافه کنید. با قاشق فقط در حد مخلوط شدن آرد با مواد ، آن ها را هم بزنید.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز تهیه کیک بدون شیر با بافت عالی و خوشمزه

مرحله ی هفتم: کره ی ذوب شده را به مواد اضافه کنید. کره نباید داغ باشد . مواد را با استفاده از قاشق با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز پخت کیک خوشمزه بدون شیر

مرحله ی هشتم: کف قالب مورد نظر را چرب و آرد پاشی کنید. می توانید کف قالب را کاغذ روغنی بگذارید در این صورت نیازی به چرب کردن و آرد پاشی آن نیست. مایع کیک را به آرامی در قالب می ریزیم. قالب را چند بار به زمین می کوبیم تا هوای اضافه ی کیک از آن خارج شود.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز درست کردن کیک بدون شیر مرحله به مرحله

مرحله ی نهم: کیک را به مدت چهل دقیقه در فر می گذاریم . بعد از چهل دقیقه با چنگال یا خلال دندان پخته شدن آن را چک می کنیم . اگر پخته بود آن را از فر خارج کرده اجازه می دهیم سرد شود. سپس روی آن را با پودر قند تزیین کرده، سرو می کنیم.

طرز تهیه کیک بدون شیر
طرز درست کردن کیک بدون شیر

 

نکات پخت

  • برای اینکه سفیده ی تخم مرغ خوب کف کند و از ظرف نریزد دقت کنید که ظرف و همزن کاملا تمیز و بدون چربی باشد و مکانی که در آن سفیده ها را هم می زنید خنک باشد.
  • کره را در دمای محیط ذوب کنید و از حرارت برای ذوب شدن آن استفاده نکنید.
  • برای تست کردن پخته شدن کیک بعد از سی دقیقه می توانید در فر را باز کرده، یک چنگال یا خلال دندان را در کیک فرو کنید، چنگال را بیرون بیاورید اگر چنگال تمیز خارج شد و ذرات کیک به آن نچسبیده بود یعنی کیک شما پخته است اما اگر مقداری مایع کیک به چنگال چسبیده باشد نشانه ی این است که داخل کیک هنوز خام است. در این صورت مجددا در فر را ببندید و صبر کنید تا کیک پخته شود.
  • هرگز قبل از نیم ساعت در فر را باز نکنید زیرا پف کیک می خوابد و خمیر می شود.

 

ارزش غذایی

کیک ها جزو خوراکی های پرکالری به شمار می روند البته اگر خانگی تهیه شوند و از مواد سالم و تازه در پخت آن ها استفاده کنید ارزش غذایی قابل توجهی دارند و یک میان وعده ی مناسب برای کودکان محسوب می شوند. به دلیل آرد گندمی که در آن استفاده می شود کیک دارای ویتامین های گروه B و E می باشد. تخم مرغی که در کیک استفاده می شود انواع ویتامین ها را داراست و دارای پروتئین، فسفر، کلسیم، سدیم، سلنیم و پتاسیم می باشد. شکر و کره منبع کالری و کربوهیدرات هستند . مصرف یک برش کیک خانگی با یک لیوان شیر یا آب پرتقال میان وعده ی مناسبی می باشد.

 

میزان کالری این کیک

هر صد گرم از این کیک حدودا 300 کیلو کالری انرژی دارد. برای سوزاندن این مقدار انرژی می توان پنج دقیقه ورزش های شدید هوازی انجام داد یا با انجام 35 دقیقه پیاده روی تند این میزان کالری را سوزاند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

    1. خیر دوست عزیز چون شیر حذف شده این مقدار تخم مرغ برای این مقدار آرد لازمه

  1. اصلا کیک خوبی نیست من درست کردم انقدر بوی تخم مرغ میده که نمیشه خورد . از سایت شما بعیده این رسپی های بد

    1. سلام و درود
      متاسفم بابت مشکلی که برات پیش اومده. این کیک به دلیل تعداد بالای تخم مرغ هاش یه کم بوی تخم مرغ میده ولی نه به این شدتی که شما می فرمایین. اگه وانیل خوب و مرغوب به مقداری که در دستور گفته شده داخلش ریخته باشید محاله متوجه بوی تخم مرغ بشید. حتی اگه وانیل ندارید می تونید یه مقدار پودر هل، یا پوست لیمو ترش رنده شده یا دارچین بهش اضافه کنید تا کاملا بوی تخم مرغ حذف بشه. اتفاقا این کیک بافت خیلی خاص و جالبی داره و کره هم باعث لطافت و خوشمزگیش شده. در کل کیک خوب و خوشمزه ایه و مطمئنم اگه شما نکاتی که گفتم رو رعایت کنید متوجه این موضوع خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =