طرز تهیه کیک با ماست بدون فر

آموزش تصویری طرز تهیه کیک با ماست بدون فر مرحله به مرحله همراه نکات پخت جهت خوشمزه کردن و دادن طعمی ایده آل به کیک.

پخت کیک بسیار ساده و لذت بخش است و شما می توانید به راحتی در خانه کیک بپزید و اعضای خانواده را مهمان یک کیک خوشمزه خانگی کنید. روش ها و دستورات متنوعی برای پخت کیک وجود دارد و تقریبا وجه اشتراک اکثر رسپی های کیک استفاده از فر برای پخت کیک است. همچنین  مواد اصلی اکثر کیک ها شیر، آرد، شکر و روغن می باشد.  اگر دوست دارید یک کیک خانگی بپزید اما فر ندارید یا شیر ندارید و دنبال یک رسپی برای پخت کیک بدون شیر هستید، نگران نباشید، ما در اینجا به شما روش پخت کیکی را آموزش خواهیم داد که بدون شیر است و برای پخت آن نیازی به فر نداریم. با ما در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه کیک با ماست بدون فر را به صورت مرحله به مرحله و گام به گام به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
طرز تهیه کیک با ماست بدون فر

 

مواد لازم جهت درست کردن کیک با ماست

 تخم مرغ: سه عدد

 روغن مایع: یک چهارم پیمانه

 شکر: یک پیمانه

 ماست: یک پیمانه

 آرد مخصوص شیرینی پزی: یک و نیم پیمانه

 وانیل: یک قاشق چایخوری

 بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری سرپر

 

دستور تهیه کیک با ماست بدون استفاده از فر

مرحله اول: برای تهیه این کیک ساده ابتدا تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته شکر و وانیل را به آن اضافه می کنیم. مواد را با درجه تند همزن حدود پنج دقیقه خوب هم می زنیم تا کرم رنگ و کشدار شود.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
دستور تهیه کیک با ماست بدون فر

 

مرحله دوم: روغن مایع و ماست را به مواد اضافه می کنیم و مواد را با درجه تند همزن در حد یک دقیقه خوب هم می زنیم تا یک دست شود.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
طرز درست کردن کیک با ماست بدون فر

 

مرحله سوم: آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط می کنیم و آن را سه بار از الک ریز رد می کنیم.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
طرز پخت کیک با ماست بدون فر

 

مرحله چهارم: آرد الک شده را در چند مرحله به مواد اضافه می کنیم و با درجه پایین همزن یا با همزن دستی مواد را با هم مخلوط می کنیم تا یک خمیر رقیق و یک دست بدون آردهای گلوله شده داشته باشیم. از هم زدن بیش از حد مواد کیک در این مرحله خودداری کنید زیرا باعث خمیر شدن کیک می شود.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
دستور پخت کیک با ماست بدون فر

 

مرحله پنجم: اگر پلوپز دارید آن را روی درجه متوسط روشن کنید، پنج دقیقه اجازه دهید تا پلوپز گرم شود. سپس مایع کیک را در پلوپز بریزید و در آن را ببندید و چهل دقیقه زمان بدهید تا کیک بپزد.

مرحله ششم: اگر پلوپز ندارید نگران نباشید، ما در اینجا به شما روش ساخت یک فر دستی را اموزش خواهیم داد. یک قابلمه بزرگ روی اجاق گاز بگذارید. شعله گاز را روشن کنید و در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید. یک ظرف فلزی، مثلا شعله پخش کن، یا یک بشقاب سیمی فلزی کف قابلمه بگذارید. این کار برای این است که کیک مستقیما با حرارت در تماس نباشد زیرا احتمال سوختن کف کیک بر اثر تماس مستقیم با حرارت وجود دارد.

طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
آموزش طرز تهیه کیک با ماست بدون فر مرحله به مرحله

 

مرحله هفتم: یک قابلمه کوچکتر را چرب یا آرد پاشی کنید یا داخل آن کاغذ روغنی قرار دهید. می توانید از قالب های فلزی پخت کیک در فر نیز استفاده کنید. کف قالب فلزی کاغذ روغنی بگذارید و آن را روی توری سیمی یا ظرف فلزی کف قابلمه قرار دهید. مایع کیک را در قالب یا قابلمه کوچکی که داخل قابلمه بزرگتر گذاشته اید بریزید و روی در قابلمه دم کنی یا یک حوله گذاشته و در قابلمه را بگذارید. حرارت باید بسیار ملایم باشد. بعد از چهل دقیقه در قابلمه را بردارید و با یک خلال دندان یا چنگال پخته شدن کیک را چک کنید. اگر کیکی به چنگال نچسبید و چنگال تمیز بیرون آمد قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه بدهید قالب کیک خنک شود. سپس قالب کیک را از قابلمه خارج کنید و کیک را از آن بیرون بیاورید. کیک را برش زده در ظرف مناسب سرو کنید. بافت این کیک فوق العاده خواهد شد و بافتی شبیه به کیک های پخته شده در فر خواهد داشت.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک زبرا با بافتی عالی و خوشمزه
طرز تهیه کیک با ماست بدون فر
آموزش طرز تهیه کیک با ماست بدون فر گام به گام

 

نکات پخت

  • دقت کنید که حرارت در طول پخت کم باشد تا کیک شما خوب پف کند و مغز پخت شود.
  •  ابعاد قالب یا قابلمه ای که برای پخت کیک انتخاب می کنید باید به اندازه ای باشد که حداقل یک سوم آن خالی باش تا کیک فضای کافی برای افزایش حجم داشته باشد.
  • شما می توانید تمام کیک ها و کوکی هایی که در فر پخته می شوند را با همین روش روی گاز و در قابلمه بپزید.
  • بهتر است کف قابلمه بزرگ یک توری فلزی پایه دار قرار دهید تا فضای خالی بیشتری زیر قالب کیک ایجاد شود و عملکرد فر دست ساز شما بهتر شود.
  • حتما قبل از بستن در قابلمه زیر آن یک حوله تمیز یا دم کنی قرار دهید، زیرا در حین پخت در قابلمه عرق می کند و اگر آب جمع شده پشت در کیک به داخل کیک بریزد کیک شما پف نخواهد کرد و بافت جالبی نخواهد داشت.
  • می توانید زیر قابلمه بزرگ نیز قبل از قرار گرفتن بر روی شعله گاز یک شعله پخش کن قرار هید.
  • از ماست خیلی ترش برای پخت کیک استفاده نکنید زیرا طعم کیک شما را خراب می کند. همچنین ماست شما نباید آب اضافی داشته باشد.
  • برای تهیه کیک شکلاتی ماست بدون فر می توانید از همین رسپی استفاده کنید و نصف پیمانه آرد را با نصف پیمانه پودر کاکائوی الک شده جایگزین کنید.
  • حتما بعد از پخت کیک قابلمه را از روی حرارت بردارید و در آن را باز بگذارید تا پف کیک شما از بین نرود.
  • شما می توانید این کیک را در ماهیتابه رژیمی نیز بپزید. برای پخت این کیک در ماهیتابه رژیمی ابتدا دو طرف تابه رژیمی را چرب کنید و کاغذ روغنی روی آن قرار دهید، واشر پلاستیکی دور تابه را باز کنید و پس از داغ شدن تابه روی حرارت ملایم گاز، مواد کیک را داخل آن بریزید. در تابه را ببندید و پس از نیم ساعت پخته شدن آن را به روشی که گفته شد چک کنید.

 

ارزش غذایی

کیک های خانگی یک غذای سالم مخصوصا برای کودکان محسوب می شوند. این کیک ها سرشار از انواع ویتامین های گروه ب، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، سدیم، فسفر و … می باشد و در کنار یک لیوان شیر میان وعده مناسبی محسوب می شود. شما می توانید با اضافه کردن مقداری کشمش یا گردو به مایع کیک ارزش تغذیه ای آن را بالا ببرید. همچنین می توانید روی کیک را با انواع میوه ها یا خامه های شیرین کم چرب یا عسل تزیین کنید تا جذابیت بیشتری برای کودکان داشته باشد.

 

میزان کالری

هر صد گرم از این کیک ساده وانیلی حدودا 300 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن این مقدار انرژی سی و پنج دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. سلام ممنون از آموزش این کیک خوشمزه. من یه بار تو خونه خودم با قابلمه به روشی که شما گفتید این کیک رو پختم بافتش خیلی عالی بود. می خوام فردا خونه خواهرم با فر بپزم. میشه بگید چه درجه ای و چه مدت تو فر باشه. می خوام ببینم با فر و بدون فر خیلی فرق دارن یا نه

    1. سلام دوست عزیز. از لطفتون ممنونم. برای فر باید از یک ربع قبل فر رو با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه. بعد کیک رو بزارید طبقه وسط و 30 دقیقه صبر کنید. بعد از سی دقیقه با یه خلال دندان تمیز یا چنگال چک کنید که کیک پخته یا نه. معمولا در فرهایی که دمای استانداردی دارند چهل و پنج دقیقه پخت این کیک طول میکشه ولی شما بعد از نیم ساعت فر رو باز کنید و کیکو چک کنید شاید دمای فرتون بالا باشه و پخته باشه. دقت کنید که به هیچ وجه قبل از سی دقیقه در فر رو باز نکنید چون پف کیکتون از بین میره

  2. سلام. میگم نمیشه همینجوری یه ظرف دیگه بزاریم داخل قابلمه و قابلمه رو بزاریم روی حرارت؟

    1. سلام دوست عزیز. ببین ما قصدمون اینه که ظرف مستقیم با حرارت در ارتباط نباشه و مثل فر از اطرافش بهش حرارت وارد بشه. اینجوری که شما می گید کف ظرف در تماس با کف قابلمه داغ میشه و این باعث سوختن ته کیک و نچختن داخل کیک میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 13 =