طرز تهیه چیپس خانگی

کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که چیپس سیب زمینی دوست نداشته باشد. این خوراکی به شدت خوشمزه و البته مضر سالهای زیادیست که به بازار آمده است و طرفداران بسیاری دارد. کودکان و نوجوانان معمولا عاشق چیپس و انواع هله هوله های شبیه به آن هستند و بر اثر مصرف زیاد آن اکثرا دچار کم اشتهایی، چاقی کاذب و مشکلاتی از این قبیل هستند. ماده اصلی چیپس همانطور که می دانید سیب زمینی است و سیب زمینی یک گیاه بسیار پرخاصیت و مغذی می باشد. اما فرایند تهیه چیپس از سیب زمینی به خصوص در کارخانه ها باعث می شود تا چیپس به عنوان یک خوراکی ناسالم و زیان آور شناخته شود. نیک استار پیشنهاد می کند برای اینکه فرزندانتان بتوانند با خیال راحت خوراکی محبوبشان را بخورند دست به کار شوید و چیپس خانگی درست کنید. چیپس خانگی کاملا سالم تر و حتی خوشمزه تر از چیپس بازاری می باشد و طرز تهیه آن بسیار آسان است. شما می توانید با این چیپس خانگی خوشمزه چیپس و پنیر درست کنید که روش تهیه آن در طرز تهیه چیپس و پنیر قابل مشاهده می باشد. در ادامه دو روش طرز تهیه چیپس خانگی خوشمزه و سالم را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه چیپس خانگی

 

مواد لازم

  • سیب زمینی: به میزان لازم
  • پوست کن یا چاقوی تیز
  • نمک: به میزان لازم
  • روغن مایع بدون بو و طعم مخصوص سرخ کردن: به میزان لازم

 

طرز تهیه چیپس سیب زمینی بدون فر

مرحله اول: برای تهیه چیپس سیب زمینی های سفت، تازه و سالم را انتخاب کنید. سیب زمینی ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. با یک پوست کن یا چاقوی تیز سیب زمینی ها را ورقه ورقه کنید. سعی کنید ورقه ها خیلی نازک یا خیلی ضخیم نشود. ضخامت چیپس کتل بیشتر از سایر چیپس ها می باشد.

طرز تهیه چیپس خانگی

 

مرحله دوم: سیب زمینی های ورقه شده را در یک کاسه ی آب سرد به مدت نیم ساعت قرار دهید. این کار باعث می شود نشاسته سیب زمینی از بین برود و هنگام سرخ شدن ترد شود.

طرز درست کردن چیپس خانگی

 

مرحله سوم: سیب زمینی ها را پس از نیم ساعت از کاسه آب سرد بیرون می آوریم و آن ها را زیر آب می گیریم تا نشاسته اضافی آن کاملا خارج شود، سپس ان ها را روی یک دستمال تمیز نخی می چینیم تا خوب خشک شوند.

طرز تهیه چیپس خانگی

 

مرحله چهارم: یک ظرف گود و کوچک بردارید. من همیشه از ظرفی که در تصویر می بینید برای تهیه چیپس استفاده می کنم . ظرف را روی حرارت می گذاریم. روغن مایع مخصوص سرخ کردنی کلزا یا آفتاب گردان یا هر روغن بدون طعم دیگر را داخل ظرف می ریزیم. یک ششم ظرف باید از روغن پر شود. صبر می کنیم تا دمای روغن به 149 درجه سانتی گراد برسد. می توانید برای اندازه گیری دما از دماسنج های مخصوص آشپزی کمک بگیرید. (8 دقیقه با شعله کم به روغن حرارت دهید حدودا به این دما می رسد)

طرز تهیه چیپس خوشمزه

 

مرحله پنجم: وقتی دمای روغن به دمای مد نظر رسید ورقه های سیب زمینی را داخل آن می ریزیم. حرارت باید کم باشد تا سیب زمینی ها کاملا مغز پخت شوند. در حال سرخ شدن ورقه های سیب زمینی را جابه جا کنید تا روی یک دیگر قرار نگیرند. وقتی ورقه های سیب زمینی کمی خمیده شد و لبه های آن طلایی شد آن ها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال مخصوص روغن گیری مواد غذایی قرار می دهیم. تمام ورقه های سیب زمینی را به همین روش سرخ می کنیم.

دستور تهیه چیپس خانگی

طرز تهیه چیپس بازاری

 

مرحله ششم: در این مرحله مقداری نمک و ادویه های دلخواه به چیپس ها اضافه می کنیم. می توانید از فلفل سیاه، پودر سیر خشک، خردل خشک یا هر طعم دهنده ای که دوست دارید استفاده کنید. طعم این چیپس ها واقعا فوق العاده ست و از تردی آن شگفت زده خواهید شد.

طرز تهیه چیپس بازاری

 

 

روش دوم

شما حتی می توانید  چیپس خانگی سالمتری درست کنید. نیک استار در ادامه به شما آموزش می دهد که چگونه بدون روغن و سرخ کردن یک چیپس خانگی خوشمزه درست کنید.

 

مواد لازم

  • سیب زمینی: به میزان لازم
  • نمک دریا و ادویه های دلخواه: به میزان لازم
  • رنده مخصوص ورقه کردن سیب زمینی یا پوست کن یا چاقوی تیز
  • کره ذوب شده: یک چهارم پیمانه
حتما بخوانید  طرز تهیه چیپس و پنیر خوشمزه با دستور عالی مرحله به مرحله + نکات پخت

 

طرز تهیه چیپس در مایکروفر بدون روغن

مرحله اول: مایکروفر را روی 260 درجه سانتی گراد روشن کنید.

طرز تهیه چیپس در مایکروفر

 

مرحله دوم: برای تهیه چیپس سیب زمینی سیب زمینی های سفت و سالم را انتخاب کنید. آن ها را خوب بشویید.  پوست سیب زمینی ها را جدا نکنید. سیب زمینی ها را با ابزاری که دارید ورقه ورقه کنید.

طرز تهیه چیپس در مایکروفر

 

مرحله سوم: سیب زمینی ها را نیم ساعت در آب یخ قرار دهید تا نشاسته آن خارج شود.

طرز تهیه چیپس در خانه

 

مرحله چهارم: پس از نیم ساعت ورقه های سیب زمینی را آبکش کنید و روی یک دستمال نخی تمیز بچینید تا کاملا خشک شوند.

طرز تهیه چیپس بدون روغن

 

مرحله پنجم: پس از اینکه ورقه های سیب زمینی کاملا خشک شد آن ها را روی شبکه های فلزی فر بچینید.

طرز تهیه چیپس بدون روغن

 

مرحله ششم: کره و نمک دریا و ادویه های دلخواهتان را با هم مخلوط کنید. از این ترکیب با برس روی ورقه های سیب زمینی بزنید.

طرز درست کردن چیپس

 

مرحله هفتم: ورقه های سیب زمینی را داخل فر قرار دهید. حداقل بیست دقیقه زمان برای پخت سیب زمینی ها لازم است. هر وقت دیدید سطح سیب زمینی ها طلایی شد فر را خاموش کنید.

طرز پخت چیپس خانگی

 

مرحله هشتم: سیب زمینی ها را از مایکروفر خارج کنید و در ظرف مناسب سرو کنید و در صورت تمایل مقداری ادویه یا سس به آن اضافه نموده میل کنید. بافت این چیپس خانگی بسیار عالی و طعم آن فوق العاده خواهد شد.

چیپس بازاری

 

نکات پخت

  • اولین نکته برای تهیه انواع چیپس خانگی این است که حتما از سیب زمینی های سفت، بدون زدگی و تازه استفاده کنید تا چیپس تردتر و خوشمزه تری داشته باشید.
  • اصول کلی تهیه چیپس خانگی سه مورد می باشد. اول ورقه کردن سیب زمینی ها به ضخامت مناسب، دوم قرار دادن سیب زمینی های ورقه شده در آب سرد و خشک کردن سیب زمینی ها قبل از سرخ کردن، سوم دمای بالای روغنی که از آن برای سرخ کردن سیب زمینی ها استفاده می شود. اگر دمای روغن پایین باشد سیب زمینی ها نرم می شود.
  • بهتر است برای طعم دار کردن چیپسی که درست کرده اید در مرحله آخر ادویه های دلخواه را به آن اضافه کنید و از اضافه کردن ادویه ها قبل از سرخ کردن سیب زمینی ها خودداری کنید زیرا دمای بالای روغن باعث سوختن ادویه ها شده و علاوه بر طعم ناخوشایندی که به چیپس ها می دهید برای سلامتی نیز مضر است.
  • از روغن هایی که نقطه جوش پایینی دارند و در دمای بالا دود می کنند برای سرخ کردن ورقه های سیب زمینی و تهیه چیپس استفاده نکنید. فقط برای تهیه چیپس هایی که در مایکروفر درست می شوند می توانید از کره استفاده کنید.
  • ترجیحا چیپس خانگی را به مقدار کم و برای مصرف همان روز تهیه کنید زیرا چیپسی که بماند تردی و طعم اولیه اش را نخواهد داشت.
  • حتما قبل از ریختن ورقه های سیب زمینی در روغن از داغ بودن روغن و خشک بودن کامل ورقه های سیب زمینی اطمینان حاصل نمایید.

 

ارزش غذایی

چیپس از نوع خانگی نه تنها مضر نیست بلکه یک میان وعده سالم و مغذی نیز می باشد. البته به دلیل کالری بالا و چربی زیاد آن مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود. در هر صد گرم چیپس سیب زمینی حدود 32 گرم چربی و 3 گرم پروتئین وجود دارد. حدود 1200 میکرو گرم ویتامین A و 25 میکروگرم ویتامین K و 10 میلی گرم ویتامین E در هر صد گرم چیپس وجود دارد. ویتامین های گروه B نیز در مقادیر کمی در چیپس وجود دارند. منیزیم، پتاسیم، سدیم، آهن و کلسیم از مواد معدنی موجود در چیپس سیب زمینی هستند و سایر مواد معدنی مثل سلنیم، مس، روی و … نیز در مقادیری کم در چیپس سیب زمینی موجود است.

 

میزان کالری

هر صد گرم چیپس سیب زمینی حدود 532 کیلو کالری انرژی به بدن وارد می کند که برای سوزاندن این مقدار انرژی حدودا یک ساعت و پنج دقیقه پیاده روی تند مورد نیاز است. شما می توانید برای کاهش کالری چیپس خانگی آن را در فر درست کنید تا سالم تر و کم کالری تر شود.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز. خیر. مسلما چپس هر چقدر در روغن بیشتری سرخ بشه خوشمزه تره اما چیپسی که در روش دوم آموزش دادیم هم خوشمزه س و هم سالم

    1. سلام و درود
      این قابلمه فقط برای همین کار استفاده میشه و به مرور این شکلی شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =