طرز تهیه پیتزا سبزیجات

آموزش تصویری طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه خانگی مرحله به مرحله همراه با نکات پخت – طرز تهیه پیتزا سبزیجات در خانه گام به گام – کالری پیتزا سبزیجات و ارزش غذایی آن در ادامه مطالعه کنید.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات
طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه

پیتزا از غذاهای لذیذ وخوشمزه ای است که طرفداران زیادی دارد. کودکان، نوجوانان، جوانان همه و همه عاشق این غذای خوشمزه و پر کالری هستن. البته پزشکان مصرف  فست فودهای بازاری را توصیه نمی کنند، اما اگر خودمان در خانه پیتزا بپزیم می توانید به عنوان یک وعده ی غذایی سالم به آن نگاه کنیم. برای سالم و مغذی شدن پیتزاهای خانگی یک راه، استفاده از مقدار کمتری پنیر و سس می باشد. یکی از انواع پیتزاهای بسیار خوشمزه و سالم که در خانه می توانیم تهیه کنیم، پیتزای سبزیجات می باشد. در این پیتزا به جای سوسیس، کالباس و گوشت از سویا استفاده می کنیم. با ما در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه ی این پیتزای لذیذ را به شما آموزش دهیم.

 

مولد لازم پیتزا سبزیجات

سیب زمینی: یک عدد بزرگ

هویج: دو عدد

فلفل دلمه ای: دو عدد

قارچ: یک پیمانه خرد شده

پیاز: یک عدد

سیر: دو حبه

سویا: یک پیمانه

ذرت پخته: پنج قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای  تهیه خمیر پیتزا سبزیجات

این دستور از  معجزه چاشنی به شما یک خمیر پیتزا عالی و فوق العاده می دهد:

آرد: یک و نیم پیمانه

شیر: یک دوم پیمانه

بکینگ پودر: دو قاشق چایخوری

روغن مایع: پنج قاشق سوپخوری

نمک: یک دوم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه پیتزا سبزیجات در خانه

مرحله ی اول: ابتدا خمیر پیتزا را آماده می کنیم. به این منظور شیر، نمک، بکینگ پودر را در ظرفی ریخته،با همزن دستی یا قاشق آن را مخلوط می کنیم.

مرحله ی دوم: روغن را به مواد فوق اضافه می کنیم.

مرحله ی سوم: آرد را الک کرده به آرامی به مواد اضافه می کنیم. از آن جایی که آردها با هم تفاوت دارند ممکن است آرد بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید. سعی کنید برای نچسب شدن خمیر از اضافه کردن آرد بپرهیزید و با ورز دادن این مشکل را حل کنید. خمیر را به خوبی با دو دست ورز دهید. می توانید آن را حدود صد بار به سطح محکم و تمیزی بکوبید. سپس ظرفی را چرب کرده، خمیر را در ظرف می گذاریم. روی آن را می پوشانیم و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت می دهیم. بعد از یک ساعت آماده ی استفاده می باشد.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات
طرز تهیه پیتزا سبزیجات در خانه

مرحله ی چهارم: در حین استراحت خمیر مواد روی پیتزا را آماده می کنیم. ابتدا سیب زمینی و هویج را کاملا یک دست نگینی خرد می کنیم. در تابه مقداری روغن ریخته، سیب زمینی و هویج را با حرار کم در آن سرخ می کنیم. در ظرف را می بندیم تا کمی پخته و نرم شوند.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات
طرز تهیه پیتزا سبزیجات لذیذ

مرحله ی پنجم: در ظرفی دیگر پیاز رنده شده ، سیر، فلفل دلمه و قارچ خرد شده را می ریزیم، با حرارت متوسط مواد را خوب تفت می دهیم. صبر می کنیم تا آب قارچ ها کشیده شده، سرخ شوند. ادویه های دلخواه خود را در این مرحله به مواد اضافه می کنیم.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات
طرز تهیه پیتزا سبزیجات خیلی خوشمزه

مرحله ی ششم: یک قاشق رب گوجه فرنگی به مواد بالا اضافه کرده اجازه می دهیم در حد چند ثانیه همراه مواد سرخ شود، سپس سویاهایی که خیس کرده و شسته ایم را با مواد اضافه می کنیم.

حتما بخوانید  طرز تهیه پیتزا لقمه ای ترکیه ای خوشمزه به نام پوغاچا گام به گام
طرز تهیه پیتزا سبزیجات مرحله به مرحله
آموزش طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه در منزل

مرحله ی هفتم: مقداری کره به سویاهای در حال سرخ شدن اضافه می کنیم. کره بوی ضخم سویا را از بین می برد. پس از سرخ شدن سویاها، سیب زمینی و هویج سرخ شده را نیز به مواد اضافه کرده، در ظرف را می بندیم  و اجازه می دهیم طعم مواد به خورد یک دیگر رود. اگر موادمان زیادی خشک بود می توانیم یک یا دو قاشق آب جوشیده به مواد اضافه کنیم.

مرحله ی هشتم: خمیر را از استراحت خارج کرده، مقداری ورز می دهیم. سپس یک مقدار از خمیر را برداشته با وردنه آن را  روی کاغذ روغنی به شکل دلخواه باز می کنیم. ضخامت خمیر نباید زیاد باشد در حد سه میلیمتر کافی است.

طرز تهیه خمیر پیتزا سبزیجات
طرز تهیه پیتزا سبزیجات در خانه

مرحله ی نهم: مقداری سس کچاپ روی خمیر می ریزیم. و با فرچه آن را روی خمیر پخش می کنیم.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات در خانه
آموزش تصویری طرز پخت پیتزا سبزیجات خوشمزه و لذیذ

مرحله ی دهم: سبزیجاتی که پخته و سرخ شده و سرد شده اند را روی خمیر به صورت یکنواخت پخش می کینم. ذرت ها را روی مواد می ریزیم.

طرز پخت پیتزا سبزیجات
طرز پخت پیتزا سبزیجات مرحله به مرحله

مرحله ی یازدهم: مقدار دلخواهی پنیر پیتزا روی مواد می ریزیم. هنگام ریختن پنیر پیتزا روی پیتزاها این نکته را مد نظر قرار دهید که پنیر پیتزا مقدار زیادی کالری دارد.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه
آموزش تصویری طرز تهیه پیتزا سبزیجات خیلی خوشمزه

مرحله ی دوازدهم: فر را روی 200 درجه روشن می کنیم. پیتزا را در فر می گذاریم. بیست دقیقه زمان می دهیم تا خمیر پیتزا پخته شود. چنان چه زیر خمیر طلایی رنگ شد نشان دهنده ی پخته شدن خمیر می باشد. سپس به مدت 5 دقیقه شعله ی بالای فر را روشن می کنیم تا پنیرها آب شده، طلایی شوند. در این مرحله کنار فر باشید چون ممکن است حرارت فر شما بالا باشد و روی پیتزای شما بسوزد.

مرحله ی سیزدهم: بعد از طلایی شدن پنیره، زمان پخت به پایان می رسد. پیتزا را از فر خارج کرده اجازه دهید کمی از حرارتش کاسته شود. سپس در صورت تمایل با مقداری سس تزئین کرده، سرو کنید.

طرز تهیه پیتزا سبزیجات خوشمزه مرحله به مرحله
طرز تهیه پیتزا سبزیجات خانگی

 

نکات پخت پیتزای سبزیجات

  • سویا را حتما به مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس کنید، سپسآن ها را شسته، روی آبکشی آن را فشار دهید تا آب اضافی  سویا خارج شود.
  • می توانید به جای سویا، از گوشت چرخ کرده، یا سینه ی پخته ی مرغ استفاده کنید. یا به کل آن را حذف کنید.
  • ادویه هایی که برای پیتزا استفاده می شود متنوع می باشد اما من از ترکیب فلفل قرمز، ادویه ی کاری، پودر آویشن، پودر سیر و ادویه ی مخصوص پیتزا استفاده کردم.
  • این خمیر نسبت به خمیر های معمولی پیتزا پف کمتری دارد و تردتر می شود.
  • برای کش دار شدن پنیر پیتزا موقع پخت مقداری آب روی پنیرها اسپری کنید.
  • مقدار مواد و نوع سبزیجات کاملا دلخواه می باشد، فقط از سبزیجات خام و آبدار نمی توانید برای تهیه ی پیتزا استفاده کنید.

 

ارزش غذایی

این غذا به دلیل دارا بودن سویا و سبزیجات مختلف یک غذای بسیار سالم و مغذی می باشد. سرشار از فیبر، و ویتامین های گروه آ، ب و ث بوده و به دلیل وجود سویا در ترکیب آن، پروتئین قابل توجهی دارد.

 

کالری پیتزا سبزیجات

هر صد گرم پیتزا سبزیجات، حدود 112 کیلو کالری در هر برش می باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

5 پاسخ

  1. تمام این نکاتی که گفتید رو رعایت کردم. طبقه وسط. دمای فر هم استاندارد اما خمیر پیتزام خشک شده بود و قابل خوردن نبود.

  2. سلام. من تا حالا چند تا از دستورهای آشپزی سایتتون رو درست کردم و خوب شده. اما این پیتزا رو که درست کردم خمیرش خیلی خشک شد و سفت. مثل یه تیکه چوب. حیف اون همه موادی که روش ریختم

    1. سلام دوست عزیز. متاسفم بابت اتفاقی که افتاده. عزیزم اشکال از دستور نیست چون خیلی ها با همین دستور پیتزای خوبی درست کردن. سفت شدن خمیر می تونه دلایل مختلفی داشته باشه. مهمترینش عمل نیومدن خمیره. البته این خمیری که واسه این پیتزا استفاده کردیم خمیر مایه نمی خواست اما بکینگ پودر داشت. شاید بکینگ پودرت تاریخش گذشته بوده و خمیر عمل نیومده. یه دلیل دیگه ممکنه بالا بودن دمای فرت باشه یا اینکه پیتزا رو گذاشتی طبقه پایین فر که اینجوری خمیرش خشک شده و سفت. منتظر جوابت هستم.

  3. سلام. این پیتزا را درست کردم بدون سویا و فقط با سبزیجات. خیلی خوشمزه شد واقعا ممنونم از این رسپی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 7 =