طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی همینجوریش به تنهایی خوشمزه و محشره، دیگه فکر کنید یه کاور از شکلات هم روش کشیده بشه، چه شود… از عطر و طعم و مزه ی این شیرینی های شکلاتی هرچی بگم کم گفتم، باید حتما یک بار اونو درست کنید و مزه اش رو بچشید تا ببینید که چقدر خوشمزه و محشرن. به این شیرینی گاهی برشتوک شکلاتی نخودچی هم گفته میشه. از این شیرینی در مراسم ها نیز میشه استفاده کرد و یک نوع حلوای شکلاتی هم میتونه به حساب بیاد. با ما در ادامه ی این آموزش همراه باشید. به صورت مرحله به مرحله و تصویری، طرز تهیه شیرینی نخودچی خوشمزه رو به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

 

مواد لازم جهت درست کردن شیرینی نخودچی شکلاتی

آرد نخودچی: 200 گرم

کره یا روغن جامد: 100 گرم

پودر قند: 100 گرم

 پودر هل: یک قاشق مرباخوری

 شکلات تلخ: 150 گرم

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی اول: شکلات تلخ را تکه تکه کرده، در ظرفی به صورت بن ماری با حرارت غیر مستقیم، شکلات ها را آب می کنیم. ده گرم کره به شکلات آب شده اضافه می کنیم تا مایع شکلات روان و یک دست شود.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر مرحله به مرحله

مرحله ی دوم: شکلات آب شده را داخل قالب های سیلیکونی می ریزیم. تقریبا کمی کمتر از نصف هر قالب را از شکلات مایع پر می کنیم. سپس قالب را در یخچال قرار می دهیم.

 

مرحله ی سوم: آرد نخودچی را الک کرده، روی حرارت ملایم می گذاریم. مرتب آن را هم می زنیم تا بوی خامی آن از بین برود. بعد از اینکه کمی رنگ آن تغییر کرد، از روی حرارت بر می داریم و پس از خنک شدن، آن را مجددا الک می کنیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر گام به گام
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی چهارم: آرد نخودچی الک شده را با کره یا روغن و پودر قند مخلوط می کنیم. کره باید در دمای اتاق نرم شده باشد.

طرز تهیه شیرینی برشتوک
طرز تهیه شیرینی برشتوک بدون فر

مرحله ی پنجم: با قاشق مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی ششم: خمیر را خوب ورز می دهیم، خمیر باید شل باشد، اگر خمیر سفت بود مقداری کره ی مایع به آن اضافه می کنیم و خوب آن ها را مخلوط می کنیم تا خمیر شل شود.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی هفتم: پس از بسته شدن شکلات ها، قالب سیلیکونی را از یخچال خارج می کنیم. روی شکلات ها از خمیر می ریزیم تا قالب پر شود. با پشت قاشق سطح شیرینی ها را خوب صاف و یک دست می کنیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی هشتم: وقتی تمام قالب ها را از خمیر پر کردیم و سطح آن ها را مانند شکل زیر صاف نمودیم، قالب را به مدت دو ساعت در یخچال قرار می دهیم تا شیرینی خودش را بگیرد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله ی نهم: پس از دوساعت قالب را از یخچال خارج کرده، بیسکوییت ها را به آرامی از قالب خارج می کنیم. سپس در ظرف مناسب سرو می کنیم. برای نگهداری در ظرف دربسته در یخچال نگهداری می کنیم.

 

نکات پخت:

برای اینکه شکلات به قالب نچسبد و راحت از آن خارج شود، قالب سیلیکونی را قبل از استفاده کمی مرطوب کرده، چند دقیقه در فریزر قرار می دهیم. سپس شکلات مایع را داخل آن می ریزیم و بقیه مراحل را انجام می دهیم.

 برای اینکه شیرینی های شکللاتی شما طعمی عالی و بی نقص داشته باشند، آرد نخودچی را باید خوب تفت دهید، با حرارت ملایم و با هم زدن مداوم به طوری که خام نباشد و نسوزد.

 روغن جامد گفته شده در دستور همان روغن صاف قنادی می باشد که طرز تهیه ی آن در اینجا گفته شد.

 بن ماری کردن به معنی دادن حرارت به صورت غیر مستقیم است. برای بن ماری کردن شکلات می توانید آن را خرد کرده در ظرفی روی بخار کتری قرار دهید. چنانچه شکلات شما مرغوب باشد به شکل یک مایع روان و رقیق در می آید. برای بهتر شدن نتیجه، مقدار کمی کره یا روغن به شکلات آب شده اضافه می کنند. باید دقت کنید که بخار کتری وارد ظرف شکلات نشود، زیرا اگر ذره ای آب به شکلات در حال ذوب شدن وارد شود، سفت شده دیگر به صورت مایعی رقیق و یک دست در نخواهد آمد. می توانید ظرف شکلات را روی یک ظرفی که درآن، آب در حال جوشیدن است نیز، قرار دهید.

 

ارزش غذایی:

آرد نخودچی سزشار از ویتامین های گروه b و فیبر می باشد. به عنوان یک حبوبات دارای ارزش تغذیه ای بالایی می باشد و یک سوم پیمانه از آرد نخودچی تقریبا معادل یک واحد گوشت کم چرب یا یک واحد نان و غلات مواد مغذی دارد. شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی و آهن می باشد، همچنین حاوی ویتامین های گروه b می باشد و برای سلامت قلب، افسردگی، فشارخون، سلامت مغز و سلامت دندان ها مفید می باشد.

 

کالری غذایی:

هر یک عدد از این شیرینی های شکلاتی حدودا 70-80 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن آن ده دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

6 پاسخ

  1. ترکیب شکلات و شیرینی نخودچی خیلی جالبه مخصوصا برای بچه ها خیلی جذابه و البته پر خاصیت.بچه های من شیرینی نخودچی نمی خوردن وقتی به این روش درست کردم کشته مرده ش شدن. مرسی

    1. سلام و درود
      ممنون دوست عزیز. حق با شماست این شیرینی ها یه میان وعده مناسب و مقویه برای بچه ها. با یه لیوان شیر عصرانه مناسبی می تونه باشه برای بچه ها و به دلیل داشتن شکلات و شکل های زیبا برای بچه ها جذاب و دوست داشتنیه. نوش جان

  2. معذرت می خوام پودر قند رو کجا باید استفاده کنیم چند بار متن رو خوندم ننوشته بودین؟

    1. شرمنده دوست عزیز اشتباه تایپی بود که اصلاح شد. پودر قند رو هنگامی که کره یا روغن رو به آرد تفت داده شده اضافه می کنید باید اضافه کنید. ممنون از دقتتون

  3. سلام خیلی ممنونم بابت آموزش این شیرینی های خوشمزه. برای اولین بار با دستور شما این برشتوک ها رو درست کردم خیلی خوشمزه شد و مهمونام خیلی خوششون اومد. خیلی هم تمیز در اومد. من از کره به جای روغن استفاده کردم که عطر برشتوک ها رو بی نظیر کرده بود. مرسی

    1. سلام دوست عزیز و هنرمند. حمایت شما مایه دلگرمی ماست. نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + بیست =