آموزش تصویری طرز تهیه سوفله بادمجان خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت – طرز درست کردن سوفله بادمجان مجلسی خوشمزه به صورت گام به گام

طرز تهیه سوفله بادمجان

 

طرز تهیه سوفله بادمجان

سوفله معمولا غذایی سبک بوده که به عنوان پیش غذا سرو می شود. در تهیه سوفله معمولا مواد غذایی پخته شده را پوره کرده یا له می کنند و روی ان سفیده تخم مرغ ریخته و در فر می پزند. البته سوفله را به روش های دیگری نیز می توان تهیه کرد. نیک استار در ادامه به شما روش پخت یک سوفله بادمجان بسیار خوشمزه و لذیذ را آموزش خواهد داد. سوفله بادمجان یک پیش غذای بسیار ساده اما بسیار خوشمزه برای مهمانی های شما می تواند باشد. از آن جایی که بادمجان ارزش غذایی بالایی دارد به شما توصیه می کنیم این سوفله بادمجان خوشمزه را حتما درست کنید و از طعم عالی و خواص بالای این غذای خوشمزه بهره مند شوید.

 

مواد لازم جهت تهیه سوفله بادمجان

  • بادمجان بزرگ: یک عدد یا دو بادمجان متوسط
  • سیب زمینی: دو عدد در سایز متوسط
  • گوفه فرنگی بزرگ: دو عدد
  • فلفل دلمه ای سبز بزرگ: دو عدد
  • سس سفید: پانصد میلی لیتر
  • نمک، فلفل سفید و پودر آویشن: به میزان لازم

 

طرز درست کردن سوفله بادمجان

مرحله اول: بادمجان و سیب زمینی را پوست بگیرید و گوجه ها و فلفل دلمه ها را خوب بشویید.

طرز درست کردن سوفله بادمجان

 

مرحله دوم: مواد را مانند شکل زیر ورقه ورقه کنید. دقت کنید که قطر ورقه ها باید مانند شکل ضخیم باشد.

دستور تهیه سوفله بادمجان خوشمزه

 

مرحله سوم: ورقه های سیب زمینی و بادمجان را جدا کنید. با نمکدان مقداری نمک روی ان ها بپاشید. پنج دقیقه صبر کنید.

طرز تهیه سوفله بادمجان مرحله به مرحله

 

مرحله چهارم: در یک تابه عمیق ورقه های سیب زمینی را با کمی روغن تفت دهید. نیازی به پخته شدن سیب زمینی ها نیست. همین که رنگ سطح ورقه های سیب زمینی تغییر کند کافی است. بادمجان ها را نیز مانند سیب زمینی ها کمی سرخ کنید در حدی که سطح بادمجان ها طلایی شده یا تغییر رنگ بدهد.

طرز درست کردن سوفله بادمجان مرحله به مرحله

 

مرحله پنجم: یک ظرف سرامیک یا پیرکس مربع شکل بردارید.( از هر ظرف دیگری که قابلیت تحمل دما را دارد نیز می توانید استفاده کنید). بادمجان ها را کف ظرف بچینید.

طرز پخت سوفله بادمجان خوشمزه خانگی

 

مرحله ششم: روی بادمجان ها را با یک لایه سیب زمینی بپوشانید. می توانید یک لایه بیکن نیز روی سیب زمینی ها قرار دهید.

آموزش پخت سوفله بادمجان در منزل

 

مرحله هفتم: گوجه های ورقه ورقه شده و فلفل دلمه ای های ورقه شده را به ترتیب روی سیب زمینی ها بچینید.

طرز تهیه سوفله بادمجان خیلی خوشمزه

 

مرحله هشتم: در لایه انتهایی مجددا بادمجان های ورقه شده را بچینید.

آموزش تهیه سوفله بادمجان خانگی

 

مرحله نهم: روی مواد را با سس سفید بپوشانید. شما می توانید طرز تهیه سس سفید را در نکات تهیه این غذا مشاهده نمایید.

نحوه درست کردن سوفله بادمجان خوشمزه

 

مرحله دهم: ظرف حاوی سوفله را در فر از قبل گرم شده قرار دهید. فر باید از یک ربع پیش با دمای 200 درجه سانتی گراد گرم شده باشد. در فر را ببندید و صبر کنید تا سطح غذا طلایی رنگ و برشته شود. حدودا سی الی پنجاه دقیقه زمان می برد. سوفله را از فر خارج کنید و در ظرف مناسب سرو کنید. بهترین زمان برای خوردن سوفله تا وقتی است که سوفله هنوز گرم باشد.

دستور پخت سوفله بادمجان

 

نکات مهم پخت

  • سس سفیدی که در این دستور استفاده شده است تقریبا شبیه به سس سفیدی لازانیا و … می باشد. برای تهیه این سس می توانید دو قاشق غذاخوری کره را در ظرفی با عمق زیاد روی حرارت قرار دهید تا کره آب شود. سپس سه قاشق غذاخوری آرد به کره اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا آرد به آرامی تفت بخورد و تغییر رنگ دهد. در این مرحله ادویه های دلخواه مانند نمک، فلفل سفید و پودر آویشن را به موا اضافه کنید. سپس یک پیمانه شیر را به صورت تدریجی به مواد اضافه کرده و سریع هم می زنیم تا مواد گلوله گلوله نشود. وقتی تمام شیر را اضافه کردیم سس را خوب هم می زنیم تا رقیق و یک دست شود. چند دقیقه صبر می کنیم تا سس بجوشد و به غلظت دلخواه برسد. سپس آن را از روی حرارت بر می داریم و استفاده می کنیم. این سس وقتی سرد بشود غلیظ و سفت می شود. برای این غذا سس سفید را با یک و نیم برابر مقدار مواد این دستور تهیه کنید و اجازه بدهید سس به غلظت ماست برسد.
  • در این سوفله از تخم مرغ استفاده نمی شود.
  • می توانید فلفل دلمه ای یا گوجه را حذف کنید. می توانید به جای بادمجان از کدو سبز استفاده نمایید. می توانید مقداری پنیر پیتزا به سس سفید اضافه کنید. دست شما برای هر تغییری در این دستور باز است.
  • این غذا را گاهی به اسم گراتن بادمجان نیز معرفی می کنند که البته اسم صحیح این غذا سوفله بادمجان می باشد.
  • شما از بادمجان دلمه ای می توانید برای تهیه سوفله بادمجان استفاده کنید. اگر بادمجان شما تلخ است قبل از استفاده آن را نیم ساعت در آب نمک بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود.

 

ارزش غذایی

سوفله بادمجان علاوه بر بادمجان از سیب زمینی، فلفل دلمه ای و گوجه نیز تشکیل شده است. یک غذایی گیاهی خوشمزه و کامل محسوب می شود. بادمجان، گوجه، فلفل دلمه ای و سیب زمینی ارزش غذایی بالایی دارند و این غذا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. فیبر بالای این غذا هضم آن را برای سالمندان آسان کرده و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

بادمجان حاوی پروتئین و قند می باشد. در بادمجان ویتامین های A, K,E, C و ویتامین های گروه B موجود است. از مواد معدنی موجود در بادمجان می توان به کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم اشاره کرد.  سیب زمین نیز سرشار از پتاسیم می باشد و حاوی مقادیری آهن و ویتامین C است. فلفل دلمه ای و گوجه نیز سرشار از ویتامین C و فیبر می باشند و دارای ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی هستند.

سوفله ی بادمجان یک غذای کاملا مقوی و مغذی بوده و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.

 

میزان کالری

میزان کالری سوفله بادمجان زیاد بالا نمی باشد. هر یک پیمانه سوفله بادمجان حدودا 170 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که برای سوزاندن این مقدار انرژی بیست دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. سوفله بادمجان یک غذای گیاهی بوده و کالری بالایی ندارد. شما حتی می توانید برای کمتر کردن کالری آن مقدار سس سفید را کم کنید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

5 پاسخ

    1. سلام و درود
      چرا که نه. فقط طعم غذا یه مقدار تغییر پیدا می کنه. من تا حالا امتحان نکردم اما باید طعم خاصی بشه.

  1. می تونم به جای سس سفید از پنیر پیتزا استفاده کنم؟

    1. سلام و درود

      دوست عزیز سس سفید به پخت غذا کمک می کنه و باعث پخته شدن سیب زمینی ها و سایر سبزیجاتی که استفاده کردیم میشه می تونید مقداری پنیر پیتزای رنده شده با سس سفید مخلوط کنید و به غذا اضافه کنید اما اینکه آیا میشه سس سفید رو حذف کرد باید بگم خیر

  2. سلام. بابت اموزش این غذا ممنون. من این غذا رو درست کردم فقط دو تا مشکل داشت یکی اینکه سیب زمینی هاش کاملا پخته نشده بود و دوم اینکه شما نوشتید چهل دقیقه اما غذای من بعد بیست دقیقه سطح طلایی شد و خاموش کردم اما سیب زمینی هاش خام مونده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =