طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

حلواها علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی هم هستن و در زمان های گذشته حتی به عنوان یک غذای اشرافی محسوب می شدن. تنوع حلواها خیلی زیاده و انواع مختلفی از حلوا با آردهای گوناگون و دستورات متنوع وجود داره. یکی از انواع حلوا، حلوا نثار هست که اصلش به شهر ارومیه بر می گرده اما به دلیل خوشمزه و مقوی بودنش، پخت این حلوا مختص ارومیه نبوده و پخت آن همه جا رایجه. حلوای هویج نیز متعلق به شهر ارومیه است. امروز طرز تهیه حلوا نثار ارومیه را به شما آموزش خواهیم داد. با یک دستور اصیل و بی عیب و نقص. با ما همراه باشید و مراحل پخت این حلوای خوشمزه و مقوی رو به صورت مرحله به مرحله و تصویری مشاهده کنید.

حلوا نثار ارومیه
طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

مواد لازم جهت درست کردن حلوا نثار ارومیه

آرد گندم: دو پیمانه

پودر قند: دو پیمانه

گلاب: دو پنجم پیمانه ( کمی از نصف کمتر)

کره یا روغن صاف قنادی: سه چهارم پیمانه

زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری

 

طرز پخت حلوا نثار ارومیه

مرحله ی اول: آرد گندم را الک می کنیم. روی حرارت ملایم قرار می دهیم. به مدت بیست دقیقه روی حرارت ملایم باشد و مرتب آن را هم می زنیم تا آرد پخته شود، بوی خامی آن گرفته شود و تغییر رنگ بدهد.

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه
طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

مرحله ی دوم: آرد تفت داده شده را از روی حرارت بر می داریم، اجازه می دهیم کمی خنک شود. سپس آن را الک می کنیم. سه بار آرد را الک می کنیم تا کاملا یک دست شده و هیچ گلوله ی آردی در آن وجود نداشته باشد.

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه
طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

مرحله ی سوم: کره را در دمای اتاق قرار می دهیم تا نرم شود. من از ترکیب کره ی محلی و روغن جامد استفاده کردم.

طرز درست کردن حلوا مجلسی ارومیه
طرز درست کردن حلوا مجلسی ارومیه

مرحله ی چهارم: آرد الک شده را روی حرارت ملایم می گذاریم. کره و روغن را به آن اضافه می کنیم. حرارت گاز باید خیلی کم باشد و مرتب آن را هم بزنیم تا نسوزد.

طرز درست کردن حلوا نثار ارومیه
طرز درست کردن حلوا نثار ارومیه

مرحله ی پنجم: در ظرف را می بندیم، به مدت بیست دقیقه با شعله ی کم، در حالی که جوش ریز بخورد، آن را می پزیم. فقط هر چند دقیقه در ظرف را باز کرده، آن را هم می زنیم. مواد باید کاملا شل باشد و دقت کنیم که ته نگیرد.

طرز درست کردن حلوا نثار ارومیه
طرز درست کردن حلوا نثار ارومیه

مرحله ی ششم: بعد از بیست دقیقه، در ظرف را برداشته، پودر قند به آن اضافه می کنیم. خوب حلوا را هم می زنیم تا یک دست شود.

طرز پخت حلوا نثار ارومیه
طرز پخت حلوا نثار ارومیه

مرحله ی هفتم: گلاب، زعفران و پودر هل را به حلوا اضافه می کنیم و خوب مواد را با هم مخلوط می کنیم. سرعت عمل شما در این مرحله باید بالا باشد.

طرز پخت حلوا نثار ارومیه
طرز پخت حلوا نثار ارومیه

مرحله ی هشتم: حلو را از روی حرارت بر می داریم. روی کاغذ روغنی پهن می کنیم. ضخامت آن زیاد باشد.

طرز تهیه حلوا مجلسی ارومیه
طرز تهیه حلوا مجلسی ارومیه

مرحله ی نهم: حلوا نثار معمولا قبل از سرو برش زده می شود .برش هایی به شکل لوزی روی حلوا می زنیم و به آرامی برش ها را جدا کرده، در ظرف مناسب می چینیم. روی آن را با پودر بادام، پسته، نارگیل یا پودر گل محمدی تزیین می کنیم. به مدت دو ساعت حلوا را در یخچال می گذاریم تا منسجم شود.

طرز تهیه حلوا نثار ارومیه
طرز تهیه حلوا نثار ارومیه

 

نکات پخت

کره ی محلی طعم خاصی به این حلوا می دهد، چنان چه طعم کره یا روغن های محلی را نمی پسندید از کره معمولی به جای کره ی محلی استفاده کنید.

آرد را خوب تفت دهید تا رنگ آن تیره شود، اما نسوزد. هر چه آؤد را بیشتر تفت دهید در نهایت حلوای خوش رنگ تری خواهید داشت.

میزان زعفران و پودر هل را متناسب با ذائقه ی خود قرار دهید.

می توانید به جای برش، با قالب های کوچک، حلوا را قالب بزنید.

قبل از خنک شدن باید حلوا را برش داد یا قالب زد، زیرا پس از خنک شدن حلوا ترد و شکننده می شود.

در تمام مراحل پخت این حلواف حرارت گاز باید خیلی کم و ملایم باشد.

 

ارزش غذایی

حلوا یک غذای مقوی و مغذی به حساب می آید. آرد گندم کاملی که در این حلوا استفاده کردیم سرشار از ریز مغذی ها و درشت مغذی های مورد نیاز بدن می باشد. این حلوا سرشار از ویتامین های گروه b ,منیزیم، فسفر، منگنز، پروتئین، روی و آهن است، فیبر موجود در آن هضم و جذب آن را ساده کرده، برای افراد ضعیف و کم انرژی بسیار مفید می باشد.

برای بالا بردن ارزش غذایی این حلوا، می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده نمایید و همچنین مقداری آرد جوانه ی گندم جایگزین آرد گندم کنید. همچنین می توانید از روغن کنجد برای طبخ این حلوا استفاده نمایید.

 

کالری غذایی

هر صد گرم حلوا حدودا 400 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن این مقدار کالری پنجاه دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

2 پاسخ

  1. سلام . من این حلوا رو با دستوری که شما نوشتید درست کردم مراحل کار رو هم دقیق انجام دادم اما حلوام اصلا شبیه به حلوای شما نشد. منسجم نبود و حتی نمیشد برشش زد.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام و درود
      دوست عزیز. متاسفم که حلواتون خوب نشده ولی من سال هاست با این دستور این حلوا رو درست می کنم و هر بار هم خوب میشه. البته پخت حلوا یک قلق هایی داره و باید دو سه بار حلوا درست کنید تا متوجه قلق هاش بشید و حلواتون عالی بشه. یکی از مهم ترین دلایل خراب شدن حلواها آرده. بعضی از آردها خیلی سنگین هستند و آب و روغن بیشتری رو به خودشون جذب می کنن در نتیجه حلوا خشک میشه. بعضی از آردها برعکس خیلی سبک هستند و آب و روغن کمتری جذب می کنند در نتیجه حلوا شل و غیر منسجم میشه. اگه همیشه از یک نوع آرد استفاده می کنید با چند بار آزمون و خطا متوجه میشید که آردتون از کدوم نوعه و باید بیشتر بهش روغن و آب اضافه کنید یا کمتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 14 =