طرز تهیه باسلوق ژله ای خوشمزه با یک دستور عالی

بچه ها و حتی بزرگترها عاشق ژله هستن و ژله به دلیل ژلاتینی که داره برای اونها بسیار مفید و مقویه. ژله رو به شکل های مختلف میشه درست کرد. یکی دیگه از خوراکی هایی که پیر و جوون عاشقشن باسلوق یا راحت الحلقومه. این خوراکی نیز به دلیل نشاسته ای که داره برای بچه ها بسیار مناسبه و علاوه بر اون به دلیل بافت خاص و نرمی که داره خیلی خوشمزه و خوش خوراکه. راحت الحلقوم های ساده و بی رنگ  معمولا با نشاسته ی گندم تهیه میشه. یک مدل راحت الحلقوم هم هست که با ترکیب نشاسته ی گندم و پودر ژله تهیه میشه که می تونید اونو با چند طعم مختلف از پودر ژله آماده کنید و یک گزینه ی عالی و زیبا برای مهمانی ها و جشن هاتون داشته باشید.

طرز تهیه باسلوق ژله ای
طرز تهیه باسلوق ژله ای خوشمزه

این باسلوق ها برای شب یلدا و عید نوروز نیز بسیار مناسبن و اگه در چند رنگ مختلف تهیه بشن خیلی شیک و مجلسی و خوشمزه خواهند شد. دستورات مختلفی برای تهیه ی باسلوق وجود داره که من بعد از امتحان کردن اکثر اونها به این دستور عالی رسیدم که واقعا یه باسلوق عالی مثل باسلوق های بازاری به شما میده. فقط لطفا نکات و مراحل پخت رو به دقت و مو به مو انجام بدید تا از نتیجه ی کار راضی باشین و از طعم این باسلوق های بی نظیر لذت ببرید. با ما در ادامه ی این آموزش همراه باشید تا این باسلوق های خوشمزه رو به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم جهت تهیه باسلوق خانگی خوشمزه

پودر ژله به طعم دلخواه: یک بسته

نشاسته ی گل: یک دوم پیمانه

 آب: یک پیمانه و نیم

شکر: سه چهارم پیمانه

گلاب: چهار قاشق غذاخوری

روغن مایع: یک چهارم پیمانه

پودر نارگیل: به میزان لازم

طرز تهیه باسلوق بازاری
طرز تهیه باسلوق بازاری خیلی خوشمزه
طرز تهیه باسلوق خانگی
طرز تهیه باسلوق خانگی خوشمزه

 

طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه

مرحله ی اول: نشاسته و آب را با هم مخلوط می کنیم. خوب آن ها را هم می زنیم تا نشاسته کاملا در آب حل شود.

طرز تهیه باسلوق ساده
طرز تهیه باسلوق ساده خیلی خوشمزه

 

مرحله ی دوم: برای اطمینان از اینکه مخلوط نشاسته و آب کاملا یک دست شده است، آن را از صافی رد می کنیم.

طرز تهیه باسلوق با نشاسته
طرز تهیه باسلوق با نشاسته و پودر ژلاتین گام به گام

 

مرحله ی سوم: پودر ژله را به آن اضافه می کنیم و خوب آن ها را با قاشق یا همزن دستی هم می زنیم تا ژله کاملا در آن حل شود . سپس شکر را به آن اضافه کرده، خوب هم می زنیم تا ذرات شکر کاملا در مواد حل شوند.

طرز تهیه باسلوق با پودر ژلاتین
طرز تهیه باسلوق با پودر ژلاتین و نشاسته مرحله به مرحله

 

مرحله ی چهارم: روغن را اضافه می کنیم.

طرز تهیه باسلوق ژله ای
طرز تهیه باسلوق ژله ای خوشمزه

 

مرحله ی پنجم: حدود دو دقیقه مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم تا مایع کاملا یک دستی داشته باشیم. دقت کنید که به هیچ وجه نباید ذرات شکر یا پودر ژله در آن وجود داشته باشد.

طرز تهیه باسلوق بازاری
طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه

 

مرحله ی ششم: کف یک ظرف گرد را سلفون می کشیم و کنار می گذاریم. برای یک بسته پودر ژله ظرفی با ابعادی که در شکل می بینید مناسب می باشد. چنانچه ظرف بزرگتر یا کوچکتری بردارید ضخامت باسلوق ها مناسب نمی شود.

طرز تهیه باسلوق خانگی
طرز تهیه باسلوق خانگی خیلی خوشمزه

 

مرحله ی هفتم: مواد مرحله ی پنجم را در یک قابلمه ی نچسب ریخته روی حرارت قرار می دهیم، حرارت زیاد باشد تا جوش بیاید و حباب های ریزی سطح آن ایجاد شود.

طرز تهیه باسلوق ساده
طرز تهیه باسلوق ساده با پودر ژلاتین و نشاسته

 

مرحله ی هشتم: به محض اینکه مایع ما جوش آمد حرارت را کم می کنیم. حرارت باید خیلی ملایم باشد و مرتب آن را هم بزنیم. شفافیت و بافت باسلوق ها به این مرحله بستگی دارد. حرارت باید خیلی کم باشد و زمان پخت طولانی، در حدود 40 الی 50 دقیقه می باشد. مرتب در این مدت مواد را هم می زنیم. کم کم مایع باسلوق شروع به سفت شدن می کند.

حتما بخوانید  طرح نظارتی شب یلدا آغاز شد
طرز تهیه باسلوق ژله ای
طرز تهیه باسلوق ژله ای خوشمزه

 

مرحله ی نهم: به هم زدن ادامه می دهیم. بعد از 40 الی 50 دقیقه باسلوق بسیار غلیظ شده، به طوری که از ظرف کنده می شود. در این هنگام آن را از روی حرارت بر می داریم.

طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه
طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه

 

مرحله ی دهم: مایع باسلوق را تا داغ است در ظرفی که سلفون کشیده ایم می ریزیم و روی آن را با قاشق سریع صاف می کنیم. ظرف را به مدت سه ساعت در یخچال قرار می دهیم تا باسلوق  خود را بگیرد و خوب سفت شود.

طرز تهیه باسلوق خانگی خوشمزه
طرز تهیه باسلوق خانگی خوشمزه

 

مرحله ی یازدهم:  پس از سه ساعت باسلوق را از یخچال خارج کرده با چاقو یا کاتر برش می دهیم. من برش هایی به شکل لوزی روی آن ایجاد کردم.

طرز تهیه باسلوق ژله ای
طرز تهیه باسلوق ژله ای خوشمزه گام به گام

 

مرحله ی دوازدهم: برش ها را با دقت از ظرف جدا کرده، در پودر نارگیل می غلطانیم. تمام سطوح  باسلوق ها را به پودر نارگیل آغشته می کنیم.

طرز تهیه باسلوق بازاری
طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه

 

مرحله ی سیزدهم: باسلوق ها را در ظرف مناسب می چینیم . در این مرحله باسلوق ها آماده ی سرو می باشد اما اگر می خواهید باسلوق شما مانند باسلوق های بازاری سطح سفتی داشته باشد آن را به مدت 12 ساعت در یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه باسلوق خانگی
طرز تهیه باسلوق خانگی خوشمزه مرحله به مرحله

 

نکات پخت باسلوغ

برای اینکه باسلوق شما بوی ضخم نشاسته ندهد باید خوب آن را بپزید. همانطور که در مراحل پخت گفته شد شفافیت باسلوق ها بستگی مستقیم به مدت زمان پخت آن ها دارد. هر چقدر در زمان بیشتر و با حرارت کمتری باسلوق پخته شود در نهایت شفاف تر و خوش طعم تر خواهد شد. حرارت باید طوری باشد که مایع باسلوق هر چند ثانیه یک جوش کوچک بخورد.

دقت کنید که مرتب مایع باسلوق را هم بزنید زیرا اگر آن را به طور مرتب هم نزنید، ته گرفته مقدارذی از آن می سوزد و بو و طعم نامطبوعی به باسلوق می دهد.

حتما قبل از اینکه مایع باسلوق را روی حرارت بگذارید مطمئن شوید که تمام ذرات شکر و ژله در آن حل شده اند.

بعضی از طعم های ژله ترش تر از سایر ژله ها هستند. مثل ژله پرتقال، بلوبری، لیمو و … برای این ژله ها می توانید از شکر بیشتری استفاده کنید. در ژله های شیرین نیز می توانید مقدار شکر را کاهش دهید.

 

ارزش غذایی باسلوق

ژله سرشار از ویتامین c و ژلاتین ی باشد. ژلاتین نقش موثری در سلامت استخوان ها و رشد دارد. اسید آمینه های موجود در ژله و ویتامین های گروه B  باعث بهبود و سلامت وضعیت پوست، مو و ناخن می شود. ژله باعث حفظ کلاژن پوست شده از چین و چروک آن تا حدی پیشگیری می کند. نشاسته نیز سرشار از ریز مغذی ها و درشت مغذی های مورد نیاز بدن می باشد. نشاسته در بدن تبدیل به قند می شود و انرژی لازم برای فعالیت های بدن را تامین می کند.

 

کالری غذایی باسلوغ

هر صد گرم از این باسلوق 400 کیلو کالری انرژی دارد و برای سوزاندن آن 50 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید واسه من خیلی شیک و مجلسی شد اما طعم و بوی بدی داره خیلی هم نشاسته رو پختما ولی یه بوی خاصی میده

    1. سلام و درود
      اگه نشاسته رو خوب پختی و ته نگرفته باشه این بو میتونه واسه خود نشاسته باشه دفعه بعد اول یه کم آب بریز رو نشاسته ها و زود ابو خالی کن قبل از اینکه حل بشن نشاسته ها. اینجوری بویی که میگی از بین میره

  2. من با دو سه مدل ژله این باسلوق ها رو درست کردم یه مقدار ترش بودن میشه شکر اضافه کنم؟

    1. سلام و درود
      بله دوست عزیز اگه دوست دارید یه کم شیرین تر بشه می تونید دو سه قاشق شکر بهش اضافه کنید فقط بعدش مواد باسلوق رو خوب هم بزنید که شکر کاملا حل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =