طرز استفاده از هواپز برقی

در این مقاله خواهیم گفت که هواپز چیست و طرز استفاده از هواپز برقی و طرز تهیه غذا با هواپز چگونه است و به نکات پخت غذا در هواپز و شست و شوی هواپز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

هواپز چیست؟

هواپز یکی از جدید ترین ابزارهای پحت و پز می باشد که به دلیل مکانیسم پخت سالم و ساده ای که دارد مورد استقبال افراد زیادی در سراسر جهان قرار گرفته است. هواپز در واقع یک نوع فر است با این تفاوت که امواج نوری حرارت این فر را به وجود می آورند. حرارت به وجود آمده توسط امواج نوری در داخل دستگاه هواپز به گردش در می آید و باعث می شود محیط داخلی هواپز به طور یکنواخت گرم شود.

هواپز باعث پخت ساده تر غذا می شود. هواپز شامل محفظه ایست که هوای گرم در آن به گردش در می آید و این گردش هوا باعث پخته شدن غذا می شود. به دلیل اینکه حرارت هواپز توسط لامپ هالوژنی به وجود می آید غذا در هواپز هرگز نمی سوزد و حتی در دماهای بالا غذا یا روغن آن دود نمی کند. بنابراین ارزش غذایی غذاهایی که در هواپز پخته می شود به مراتب بیشتر از غذاهای پخته شده در سایر روش هاست.

هواپز
طرز استفاده از هواپز برقی ، طرز تهیه غذا با هواپز ، نکات پخت غذا در هواپز

 

طرز کار هواپز برقی

مرحله اول: در مرحله اول شما باید ظرف فلزی یا شیشه ای هواپز را داخل آن قرار دهید و غذایی که می خواهید بپزید را داخل ظرف بریزید. دقت کنید که ظرف را نباید آنقدر پر کنید که مواد غذایی با سرپوش هواساز تماس داشته باشد.

مرحله دوم: هواپز را به برق بزنید.

مرحله سوم: کلید تایمر را ساعتگرد بچرخانید و آن را روی دمای دلخواه تنظیم کنید. به طور مثال روی سی دقیقه. در این زمان چراغ قرمز آن باید روشن شود.

مرحله چهارم: کلید دما را ساعتگرد بچرخانید و دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید. وقتی دما را انتخاب کردید چراغ سبز دستگاه روشن می شود و دستگاه شروع به کار خواهد کرد. ممکن است در حین پخت قبل از اینکه زمانی که انتخاب کرده اید به پایان برسد، چراغ سبز هواپز خاموش شود. این اتفاق به معنی خاموش شدن دستگاه نمی باشد بلکه نشان می دهد که هواساز به دمای انتخابی شما رسیده است و برای جلوگیری از افزایش دما چراغ سبز خاموش می شود. همین که دمای داخل هواساز از دمای انتخابی شما کمی پایینتر بیاید مجددا چراغ سبز روشن خواهد شد تا دما به دمای انتخابی شما برسد.

طرز استفاده از هواپز
طرز کار با هواپز برقی ، طرز تهیه غذا در هواپز ، نکات پخت غذا در هواپز

 

نکات پخت غذا در هواپز

  • در حین روشن بودن هواپز ممکن است دستگیره های فلزی ظرف فلزی داخل هواپز سست شود. نگران نباشید. پس از خاموش شدن دستگاه دسته های ظرف فلزی مجددا محکم خواهند شد و این شل شدن به دلیل افزایش دما اتفاق افتاده است.
  • وقتی زمان پخت به پایان رسید و سرپوش هواپز را برداشتید دقت کنید که سرپوش بسیار داغ است آن را روی سطوحی که احتمال سوختن و ذوب آن ها وجود دارد نگذارید.
  • برای تمیز کردن سر پوش هواساز هرگز آن را نشویید بلکه با یک پارچه نرم آن را تمیز کنید.
  • دمای هواساز بین 250-60 سانتیگراد متغیر است و تایمر آن از 60-0 دقیقه تنظیم شده است. بازه زمانی و دمایی خود را از بین این موارد با توجه به نوع غذا انتخاب نمایید. برای غذاهایی که نیاز به مغز پخت شدن ندارند بهتر است زمان کم را با بالاترین دما انتخاب کنید. اما غذاهایی مثل مرغ که نیاز به مغز پخت شدن دارند بهتر است در دمای پایین و زمان طولانی پخته شوند.
  • تجربه نشان داده است برای پخت غذا در هواپز دمای هواپز باید ده درجه کمتر از دمای فر تنظیم شود. به طور مثال اگر برای پخت مرغ فر را روی 180 درجه به مدت یک ساعت تنظیم می کزدید در هواپز باید دما را 170 درجه و زمان را همان یک ساعت تنظیم کنید.
  • برای بخارپز کردن غذاها در هواپز می توانید موادتان را تکه تکه کنید و همراه با مقداری آب در کاغذ فویل بپیچید و ان را داخل کاسه فلزی یا شیشه ای هواپز قرار دهید. همچنین می توانید مقداری اّ در کاسه هواپز بریزید و مواد را در آن بپزید. برای سرخ کردن غذاها نیز مقدار خیلی کمی روغن به سطح موادتان بزنید و آن ها را داخل محفظه پخت هواپز بچینید و زمان و دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • کتلت، پیتزا، جوجه کباب، انواع کباب و سوخاری و … از غذاهایی هستند که با هواپز عالی می شوند اما معمولا هواساز وسیله مناسبی برای پخت انواع کیک و شیرینی نمی باشد.
حتما بخوانید  آموزش تصویری طرز تهیه کیک شکلاتی در هواپز مرحله به مرحله + نکات پخت
کاربرد هواپز
طرز استفاده از هواپز برقی ، طرز تهیه غذا با هواپز ، نکات پخت غذا در هواپز

 

پخت غذا در هواپز بدون آب و روغن

یکی از مهم ترین ویزگی های هواپز امکان پخت غذا بدون روغن و آب است. حرارت داخلی هواپز انقدر بالا است که می تواند غذاها را بدون استفاده از روغن یا آب به خوبی بپزد. البته شما می توانید برای خوشمزه تر شدن غذاها مقدار بسیار کمی روغن به غذا اضافه کنید. اما این ویژگی هواپز باعث می شود طعم اصلی غذا حفظ شده و غذایی سالم و رژیمی داشته باشید. گرمای بالا و یکنواختی که در هواپز در جریان است سطح غذاها را برشته کرده و داخلش را کاملا پخته، نرم و آبدار می کند. اگرچه کارایی هواپز تا حدودی شبیه به فر می باشد اما تجربه نشان داده است که کیفیت غذایی که در هواپز پخته می شود از غذایی که در فر پخته شده است بهتر می باشد و غذای پخته شده در هواپز بر خلاف فر نرم است و خشک نمی شود.

 

پخت غذا در هواپز با کمترین زمان

هواپز به دلیل حرارت بالایی که دارد غذا را در کوتاهترین زمان ممکن آماده می کند. البته شعارهای تبلیغاتی هواپز یک مقدار غیر واقعی است و قرار نیست هواپز در کمتر از چند دقیقه غذاهایی مثل مرغ، گوشت و … را بپزد. اما به هر حال مدت زمان پخت غذا در هواپز نسبت به سایر ابزارهای پخت و پز کمتر می باشد.

طرز تهیه غذا در هواپز
طرز کار با هواپز ، طرز تهیه غذا در هواپز ، نکات پخت غذا در هواپز

 

طرز تهیه غذا با هواپز

طرز تهیه غذا در هواپز بسیار ساده و لذت بخش بوده و نکته خاصی ندارد. شما می توانید هر غذایی که دوست دارید در هواپز بپزید. کافیست گوشت، مرغ، سبزیجات، سیب زمینی و … را در قطعات کوچک برش زده در طبقات هواپز روی شبکه های فلزی آن بچینید. می توانید برای تردی بیشتر مواد غذایی قبل از چیدن آن ها در طبقات، یک قاشق روغن به آن ها بزنید و سپس مواد غذایی روغن زده شده را در طبقات هواپز بچینید. در آن را ببندید و هواپز را به برق بزنید و  روی درجه مورد نظر تنظیم کنید. پس از چند دقیقه غذای شما آماده خواهد شد.

ممکن است شما در اوایل استفاده از هواپز برای پخت غذاها از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید و دمای هواپز را با توجه به مندرجات دفترچه برای مواد غذایی متفاوت تنظیم کنید اما پس از چند بار استفاده می توانید دمای مورد نیاز و مناسب طبخ هر غذایی را خودتان به دست بیاورید. نگران نباشید با چند بار استفاده از هواپز کاملا به روش استفاده از هواپز مسلط خواهید شد.

طرز تهیه غذا با هواپز
طرز استفاده از هواپز برقی ، طرز تهیه غذا با هواپز ، نکات پخت غذا در هواپز

 

شست و شوی هواپز

جالب است بدانید بعضی از هواپز ها قابلیت شست و شو نیز دارند. برای شست و شوی هواپز باید چهارپایه فلزی داخل آن را خارج کنید، مقداری کف و آب داخل هواپز بریزید و هواپز را روی برنامه شستشو تنظیم کنید. پس از اتمام شست و شو باید مخزن هواپز را آبکشی و خشک نمایید. چهارپایه فلزی را هم خودتان جداگانه می توانید بشویید.در هر صورت دقت کنید که برای شست و شوی هواپز از اسفنج های نرم و ضد خش استفاده کنید تا هواپز شما آسیب نبیند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 8 =