شرایط نگهداری گل سدوم

اصول و شرایط نگهداری گل سدوم در خانه یا آپارتمان به همره روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه می‌پردازیم.

 

گل سدوم
شرایط نگهداری گل سدوم

 

در این قسمت قصد داریم به معرفی یکی دیگر از انواع زیبای کاکوس ها بپردازیم. کاکتوس ها گیاهان مقاومی هستند که قابلیت پرورش در منزل و فضای بیرون را دارند و دارای انواع مختلفی هستند. تا کنون تعدادی از کاکتوس ها را به شما معرفی کرده ایم و اصول نگهداری از آن ها را نیز با هم بررسی کرده ایم.در این قسمت قصد داریم شما را با اصول نگهداری و پرورش گل سدوم در منزل آشنا کنیم. این گیاه از جمله کاکتوس های همواره سبز است و به صورت یک ساله و چند ساله می تواند پرورش داده شود.

گیاهی مقاوم در برابر تغییرات محیطی است مانند سایر کاکتوس‌ها. کم توقع است و روش نگهداری ساده ای دارد به عبارت دیگر با رعایت چند نکته خاص می توانید به سادگی آن را در منزل پرورش داده و از زیبایی آن لذت ببرید. دراین مقاله قصد داریم شما را با اصول نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا کنیم. به همین منظور ابتدا در قسمت بعدی نیاز های محیطی این گیاه را بررسی خواهیم کرد سپس در ادامه به بررسی روش های نگهداری و پرورش آن در منزل می پردازیم. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش تکثیر این گیاه خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از کاکتوس سدوم در منزل هستید با سایت نیک استار همراه باشید.

 

کاکتوس سدوم با نام علمی Sedum spp  و نام انگلیسی stonecrops  از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پرورش در منزل و فضای بیرون است که مانند سایر کاکتوس ها گیاهی بسیار مقاوم در برابر تغییرات محیطی است. این گیاه از خانواده  Crassulaceae بوده و بومی مکزیک است. کم توقع بودن و روش نگهداری ساده سبب شده است که این گیاه دارای جایگاه خاصی در میان علاقمندان به پروورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی باشد به گونه ای که امروزه به صورت گسترده از آن برای تزیین منازل و فضاهای باز استفاده می شود.

 

گل سدوم دارای بیش از 600 گونه مختلف از گیاهان علفی است که به صورت یک ساله و چند ساله نیز کاشته می شود. این نوع کاکتوس از جمله کاکتوس های گل دار محسوب می شود و دارای گل های زیبایی در رنگ های زرد کمرنگ و صورتی و سفی است که از لحاظ ظاهری ستاره ای مانند هستند.

 

 

برخی از انواع کاکتوس‌های سدوم عبارتند از:

Sedum album رنگ گل های آن سفید است و فصل گلدهی آن هر سال از اوایل تابستان شوع می شود. رنگ برگ های این گیاه سبز رنگ است و در زمستان ها قرمز است.

Sedum album murale رنگ گل های آن صورتی است. فصل گلدهی این کاکتوس هر سال اوایل تابستان است و رنگ برگ ها برنزی رنگ و در زمستان قرمز است.

S.divergens رنگ گل های آن زرد است و فصل گلدهی این کاکتوس هر سال اواسط تابستان است. رنگ برگ ها سبز تا قرمز در زیر آفتاب است و در فصل زمستان حنایی رنگ است.

S.ewersii رنگ گل های این کاکتوس صورتی است و فصل گلدهی آن هر سال اواخر تابستان است و رنگ برگ ها خاکستری است و در زمستان خزان‌دار است.

S.kamtschaticum رنگ گل های این کاکتوس زرد است و فصل گلدهی آن هر سال اواخر تابستان است و رنگ برگ های این گیاه سبز روشن و در زمستان ها قرمز است.

S.rose carpet رنگ گل های این کاکتوس صورتی است و فصل گلدهی این گیاه هر سال اوایل تابستان است و رنگ برگ های آن خاکستری سبز رنگ است اما در زمستان ها خاکستری رنگ است.

S.sexangulare رنگ گل های این کاکتوس زرد است و فصل گلدهی آن هر سال اواسط تابستان است و رنگ برگ های آن سبز رنگ و در زمستان حنایی رنگ است.

S.spurium fuldaglut رنگ گل های این کاکتوس صورتی مایل به قرمز است و فصل گلدهی آن هر سال اواخر تابستان است. رنگ برگ های آن برنز مایل به قرمز است و در زمستان ها رنگ برگ های آن قرمز است.

S.spurium yuhn creech رنگ گل های این کاکتوس صورتی است و فصل گلدهی آن هر سال اوایل تابستان است. رنگ برگ های این گیاه سبز رنگ است و در زمستان ها خزان‌دار است .

S.stenopetalum رنگ گل های این گیاه زرد است و فصل گلدهی آن هر سال اواسط تابستان است. رنگ برگ های آن سبز است و در زمستان ها قرمز است.

S.ternatum رنگ گل های این کاکتوس سفید است و فصل گلدهی آن هر سال فصل بهار است و رنگ برگ های آن سبز رنگ است و در زمستان ها خزان‌ دار است.

 

نام گیاه: کاکتوس سدوم

نام علمی گیاه:  Sedum spp

نام انگلیسی گیاه:  stonecrops

خانواده گیاه:  Crassulaceae

بومی: مکزیک

 

 

خاک مناسب برای نگهداری کاکتوس سدوم

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

 

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند.

 

در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود. این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد و در خاک هایی که غنی از مواد معدنی نیستند نیز می تواند رشد کند. از خاک هایی برای کاشت گیاه استفاده کنید که فاقد رس هستند زیرا رس می تواند سبب صدمه دیدن و متوقف شدن رشد گیاه شود.

 

می توان از ترکیب یک قسمت پیت ماسه و یک قسمت شن یا ۶۰ ماسه،۳۰ پیت ماس،۱۰ درصد ورمی کمپوست برای کاشت گیاه استفاده کنید. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه نیز می توانید هر سال از اوایل فصل بهار تا پاییز از کودهای 20-20-20 برای تغذیه گیاه استفاده کنید. کوددهی را هر سه هفته یک بار انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه گیاه اجتناب کنید زیرا سبب نابودی گیاه می شود.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل شمشاد طلایی + نحوه پرورش تکثیر و رفع آفات آن
شرایط نگهداری گل سدوم
شرایط نگهداری از گل سدوم

برای اینکه گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد باید زمانی که ریشه های گیاه به اندازه ای رشد کردند که از کف گلدان بیرون زدند گلدان گیاه را با گلدان بزرگتری تعویض کنید. بهتر است پس از تعویض گلدان خاک گلدان را نیز با خاک جدید تعویض کنی زیرا با گذشت زمان مواد مغذی موجود در خاک به دلیل تغذیه گیاه کاهش می یابد و در غیر این صورت اگر خاک گلدان را تعویض نکنید سرعت رشد گیاه کم می شود.

 

 

آبیاری مناسب برای نگهداری گل سدوم

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

 

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

 

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

 

این گیاهان دارای برگ هایی گوشتی هستند که به دلیل ذخیره کردن آب در برگ ها می توانند تا مدتی در برابر کم آبی مقاومت کنند. بهتر است میزان آبیاری گیاه را در فصل زمستان هر سال کاهش دهید.

 

میزان آبیاری را به گونه ای برای گیاه تنظیم کنید که زیاد نباشد زیرا در این صورت به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه و کف گلدان ریشه های گیاه پوسیده می شوند و در نتیجه سبب از بین رفتن گیاه می شود. از طرفی کمبود آبیاری نیز می تواند سبب خشک و چروک شدن برگ های گیاه و در نهایت قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

 

دمای مناسب برای پرورش گل سدوم

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد میزان دمای مناسب برای رشد این گیاه می‌توان گفت میزان تحمل سرما در انواع مختلف این گیاهان با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن ها تا میزان کمی از کاهش دما را تحمل می کنند و در دماهای کمتر برگ های آن ها تیره شده و می ریزند.

 

 

نور مناسب برای پرورش گیاه سدوم

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی‌توانند رشد مناسبی داشته باشند.

در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت این گیاه برای رشد خود به مکانی نیاز دارد که دارای نور کافی باشد و در سایه نمی توانند به خوبی رشد کنند. به حداقل 4 ساعت نور خورشید برای رشد خود نیاز دارند و کمبود نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی در گیاه شود.

 

 

نحوه تکثیر گل سدوم

در این قسمت روش تکثیر گیاه سدوم را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که بدون گل هستند.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا8 تا 10 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید.

باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

 

می‌توانید بدون فرو بردن قلمه‌های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از ماسه، خاک و خاکبرگ و یا شن و پیت ماس است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید.

 

برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید. برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید.

 

قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می‌تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود.

باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود 6 تا 8 هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند.

 

پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 6 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.