شرایط نگهداری گل بامبو

اصول و شرایط نگهداری گل بامبو در منزل یا آپارتمان به همراه روش تکثیر و پرورش گیاه بامبو، و معرفی آفت‌ها و بیماری‌های درخت بامبو و جلوگیری از آن، در ادامه نیز به نور، دما، خاک، کود، گلدان و آبیاری مناسب این گیاه خواهیم پرداخت.

گل بامبو
شرایط نگهداری گل بامبو

امروزه علاقه به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی بین مردم بسیار گسترش یافته است. گیاه بامبو نیز از جمله گیاهان آپارتمانی است که از لحاظ محبوبیت در جایگاه خاصی قرار دارد. زیرا نگهداری ساده‌ای دارد و در برابر تغییرات شرایط محیطی بسیار مقاوم است. در ادامه به معرفی گیاه بامبو، شرایط نگهداری و پرورش آن خواهیم پرداخت. با سایت نیک استار همراه باشید.

 

بامبو گیاهی است با نام علمی Dracaena sanderiana و از خانواده Dracaena .بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. به گیاه شانس معروف است. بوته ها در بامبو به صورت متراکم قرار دارند و از لحاظ ارتفاع تا حدود 1.5 متر نیز می توانند رشد کنند. در واقع رشد این گیاه به صورت مستقیم است . طول برگ ها در بامبو تا 25 سانتی متر و عرض آن ها نیز تا معمولا تا 5 سانتی متر نیز می رسد. از لحاظ رنگ بامبو سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد است. تا به حال بیش از 600 گونه متنوع از این گیاه شناخته شده است. بامبو دارای انواع مختلفی است.

 

نام گیاه: بامبو

نام علمی گیاه: Dracaena sanderiana

خانواده گیاه: Dracaena

نام های تجاری: دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی

بومی: کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی

 

خاک مناسب برای رشد گیاه

مانند سایر گیاهان بامبو نیز برای رشد بهتر باید در خاک مناسبی کاشته شود. خاک مورد نظر برای کاشت بامبو از نوع خاصی است که می تواند نیازهای تغذیه ای این گیاه را تامین نماید. از جمله فاکتورهایی که برای انتخاب خاک مناسب برای بامبو مهم است قابلیت حفظ آب به مدت طولانی است. زیرا نیاز به آب از اساسی ترین نیازهای این گیاه است. از جمله خاک هایی که می توانید برای کاشت بامبو از آن استفاده کنید خاکژله ای است البته توجه کنید که برای این کار می بایست ابتدا بامبو را به مدت حدود دو ماه در آب قرار دهید تا ریشه های آن رشد کند. سپس می توانید آن را ازآب خارج کرده و در خاک ژله ای بکارید.

 

شاید برایتان جالب باشید بدانید که بامبو از دو طریق می تواند تغذیه کند. برگ و ساقه ها. معنای این جمله چیست ؟ همانطور که گفته شد بامبو گیاهی است که در اقلیم های مرطوب رشد می کند و علاقه زیادی به رطوبت دارد. از جمله راه هایی که می توانید رطوبت بامبو را تامین کنید خیس کردن برگ های آن است.

نحوه آبیاری خاک بامبو نیز باید به کونه ای باشد که خاک آن هیچگاه خشک نشود و در صورت کاهش رطوبت آن به صورت مداوم آن را آبیاری کنید.

پیت موس + خاک معمولی باغچه + پرلیت + پودر از بین برنده قارچ ( با نسبت های ترکیب مساوی )

نکته : به جای استفاده از پیت موس از خاک برگ نیز می توانیم استفاده کنیم.

پودر از بین برنده قارچ به منظور جلوگیری از ایجاد قارچ در گیاه با خاک ترکیب می شود.

استفاده از کود برای بامبو می تواند به منظور تامین مواد مغذی مفید باشد اما با توجه به ترکیب خاک بالا که ترکیب بسیار کاملی است دیگر نیارزی به استفاده از کود نیست. البته به شرطی که ترکیب بالا به صورت کامل رعایت شود. فقط در زمانی مجاز به استفاده از کودهای ارگانیک برای گیاه بامبو هستید که گیاه پژمرده شده باشد یا رنگ برگ های آن از سبز به زرد تغییر کرده باشد. کودهای مورد استفاده برای گیاه از نوع محلول در آب هستند . البته بهتر است بدانید بامبوها در آب می توانند بدون هیچ مشکلی زندگی کنند و حتی اگر تا زمان های طولانی نیز به آن ها کود داده نشود برای آن ها مشکلی پیش نخواهد امد.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری از گل آهار در منزل یا آپارتمان + روش تکثیر و پرورش آن

 

آب مناسب برای پرورش گیاه بامبو

اب مناسب و کافی از اساسی ترین نیازهای گیاه بامبو است. بامبو ها از آب دارای کلر نمی توانند استفاده کنند زیرا سبب آسیب دیدن آن ها می شود. بهتر است از آب های معدنی برای گیاه استفاده کنید یا در صورت دسترسی نداشتن ابی را در ظرفی به مدت یک روز نگه دارید و سپس آن را به گیاه بدهید. استفاده از آب های سنگین هم که دارای املاح معدنی بالایی هستند نیز برای بامبو ها غیر مجاز است. اگر به اجبار باید از این آب ها استفاده کنید ، می توانید آن را بجوشانید .

 

درخت بامبو
نحوه رشد درخت بامبو

میزان حجم آب باید به گونه ای باشد که از سطح ریشه ها بالاتر باشد. توجه به این نکته ضروری است که زمان تعویض آب بامبو باید به درستی رعایت شود. حداقل زمان مناسب برای تعویض اب این گیاه هر 30 روز یک بار است در غیر این صورت ظاهر گیاه نامناسب شده و آب ان بوی بدی خواهد گرفت. البته توجه کنید در هنگام تعویض آب گیاه ساقه ی آن را کاملا شستشو دهید. لازم به ذکر است از آبی برای بامبو استفاده کنید که دمای پایینی نداشته باشد . بهترین محدوده دمایی برای آب بامبو بالای 15 یا 20 درجه سانتی گراد است.

 

نور مناسب برای گل بامبو

بامبو شرایط نوری غیر مستقیم را برای رشد ترجیح می دهد. آن ها نه آفتاب گریز هسند و نه سایه پسند بلکه در حالتی متعادل قرار دارند و نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهند. اگر نور خورشید بیش از حد به گیاه بتابد سبب تیره شدن برگ های آن می شود و به اصطلاح گفته می شود بامبو آفتاب سوخته شده است بنابراین بهتر است بامبو را در فضای داخل نگهداری کنید تا صدمه نبیند.

 

دمای مناسب برای درخت بامبو

بامبو گیاهی است که مقاومت دمایی خوبی دارد یعنی در صورت کاهش یا افزایش چند درجه ای دما نیز آسیب نمیبیند. اما محدوده دمایی که معمولا این گیاهان برای رشد بهتر خود ترجیح می دهند بین 18 درجه یعنی مینیمم دما در شب و 22 درجه یعنی ماکزیمم دما در طول روز می باشد. اما در صورت تغییر دما درحد چند درجه نگران نباشید زیرا گیاه آسیب نخواهد دید.

 

بیماری‌های گیاه بامبو

جلبک‌ها از جمله شایع ترین بیماری‌های مربوط به گیاهان بامبو است که سبب زرد شدن برگ های گیاه خواهد شد زیرا جلبک سبب به وجود آمدت قارچ ها در کلف گلدان خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد جلبک آب بامبو را در فاصله های زمانی مناسب تعویض نمایید.

گیاه بامبو
طرز نگهداری گیاه بامبو در خانه

سفید شدن قسمتی از ساقه بامبو که نشان دهنده نوعی آفت در گیاه است. برای از بی بردن آفت می بایست مقداری صابون به ساقه گیاه توسط یک قلم مو بمالید و چند ساعتی آن را کنار بگذارید و سپس به خوبی آن را شستشو دهید تا آفت های آن از بین برود.

 

 نکاتی برای نگهداری گیاه بامبو

هر چند وقت یک‌بار روی برگ‌های گیاه را تمیز کنید تا از ایجاد شدن گرد و غبار روی آن جلوگیری شود.

شرایط نگهداری گل بامبو
شرایط نگهداری گل بامبو

 

از ظرفی با اندازه مناسب برای نگهداری بامبو استفاده کنید.

با استفاده از قرار دادن دما سنج در محل قرار گیری بامبو به صورت پیوسته دما را کنترل نمایید.

 

نحوه تکثیر بامبو

خب پس از هرس قلمه‌های موجود را می‌توانید ریشه‌دار نمایید و یا اگر می‌خواهید قلمه تهیه نمایید می‌توانید ساقه‌های تازه را به طول 20 سانتیمتر یا بیشتر با استفاده از چاقو یا قیچی تیز از قسمت زیر بند برش داده و از گیاه اصلی جدا نمایید و برای اینکه عمل ریشه زایی انجام گیرد آن را در یک ظرف پر از آب تمیز قرار دهید.

البته این گیاه را می‌تواند از طریق پاجوش هم تکثیر کرد اگر جوانه‌هایی از کنار گیاه می‌رویند را جدا نمایید و در آب قرار دهید می‌توانید این گیاه را به شکل پاجوش تکثیر نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.