گل ستاره دریایی
کاکتوس گل ستاره دریایی از جمله گیاهان گل دار است و گل های زیبای آن در رنگ های مسی، زرد، قرمز و ارغوانی با نقش های رنگی می باشند.

کاکتوس گل ستاره ای

شرایط نگهداری کاکتوس گل ستاره دریایی و نحوه تکثیر و پرورش آن در منزل یا آپارتمان – در ادامه به خاک، کود، گلدان، دما، نور و آبیاری مناسب این گیاه خواهیم پرداخت.

معرفی گل ستاره دریایی

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان زیبا و مقاوم و مناسب برای پرورش در آپارتمان آشنا کنیم. این گیاه زیبا یکی از انواع کاکتوس ها است و کاکتوس گل ستاره ای نام دارد. این گیاه از لحاظ ظاهری بسیار بزرگ است و دارای بوی بسیار بدی است. دارای اندازه ای بزرگ است و ظاهری خاص دارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این گیاه که آن را برای پرورش در منزل و فضای بیون مناسب کرده است مقاوم بودن آن نسبت به تغییرات شرایط محیطی است به گونه ای که این گل می تواند در برابر تغییرات محیطی مقاومت کرده و صدمه نبیند.

نمی توان دقیقا این گیاه را از خانوده کاکتوس ها نامید بلکه می توان گفت نوعی گیاه گوشتی و آب دار است که از لحاظ ظاهری شبیه به کاکتوس ها می باشد. این گیاه روش نگهداری ساده ای دارد و کم توقع است به همین دلیل با رعایت چند نکته خاص می توان آن را به راحتی در منزل پرورش داد. د این مقاله شما را با نحوه تکثیر این گیاه و روش های نگهداری و پرورش آن در منزل آشنا می کنیم. در قسمت بعدی ابتدا به بررسی نیاز های محیطی این گیاه می پردازیم سپس روش های نگهداری و تکثیر آن را در منزل بررسی می کنیم و در انتهای مقاله نیز روش های تکثیر این گیاه را بررسی خواهیم کرد. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با ما همراه باشید.

کاکتوس گل ستاره ای با نام علمی STAPELIA GIGANTEA و نام انگلیسی CARRION FLOWER  از جمله گیاهان زیبا و مقاوم و قابل نگهداری در آپارتمان و فضای بیرون است. این گیاه با اینکه از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کاکتوس ها است اما نمی توان آن را از خانواده کاکتوس ها دانست بلکه از خانوداه   ASCLEPIADACEAE  است و گیاهی آب دار و گوشتی و بومی آفریقای جنوبی است.

از نکات مثبت این گیاه می توان به مقاوم بودن آن در برابر تغییرات محیطی اشاره کرد به گونه ای که در شرایط محیطی سخت نیز می تواند رشد کند و صدمه نبیند. می توانید این گیاه را در فصل های گرم سال نیز در فضای بیرون قرار دهید.

گل ستاره دریاییاز نام های دیگر این گیاه می توان به سوسن لاشهگیاه وزغکاکتوس قورباغه ای و Carrion Plant – Toad Plant – Stapelia nobilis – Stapelia marlothii اشاره کرد. این گیاه دارای بوی بدی است و دارای ساقه هایی نرم است و تنه اصلی ندارد.

کاکتوس گل ستاره دریایی از جمله گیاهان گل دار است و گل های زیبای آن در رنگ های مسی، زرد، قرمز و ارغوانی با نقش های رنگی می باشند. از خصوصیات جالب این گیاه جذب حشرات توسط آن است.

برای نگهداری از این گل باید محیطی را به صورت گرم و مرطوب و داراری شرایط گلخانه ای برای آن فراهم کنید. در این مقاله روش های نگهداری و پرورش این گل را به شما آموزش خواهیم داد.

 

نام گیاه: کاکتوس گل ستاره ای

نام علمی گیاه:  STAPELIA GIGANTEA

نام انگلیسی گیاه: CARRION FLOWER

خانواده گیاه: ASCLEPIADACEAE

بومی : آفریقای جنوبی

خاک مناسب برای نگهداری گل ستاره دریایی

خاک مناسب از مهمترین و اولین نیازهایی است که باید در مورد آن صحبت کنیم. به طور کلی دو نوع خاک مختلف برای کاشت گیاهان وجود دارد و می توان آن ها را به دو دسته خاک های سبک و سنگین تقسیم بندی نمود.

حالا به بررسی تفاوت بین این دو نوع می پردازیم. خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافت فشرده هستند و آب از میان آن ها به سختی عبور می کند.

این نوع خاک های دارای تهویه کمتری هستند و از مواد مختلفی نیز تشکیل می شوند. بافت این نوع خاک ها ریز تر بوده و به همین دلیل به خاک های سنگین معروف هستند.

در مقابل خاک های سنگین نوعی دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که دارای بافتی درشت تر هستند. می توانند به راحتی آب را از میان خود عبور دهند و دارای تهویه مناسبی هستند.

انواع مختلف گیاهان برای رشد خود به خاک های متفاوتی نیاز دارند. در مورد خاک مناسب برای کاشت این گیاه می توان گفت به خاک هایی با بافت درشت یا به عبارتی خاک های سبک و دارای زهکشی مناسب نیاز دارد تا بتوانند به خوبی آب را از میان خود عبور دهند.

در این حالت گیاه می تواند رشد مناسبی داشته باشد در غیر این صورت اگر زهکشی مناسبی فراهم نشود به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه می تواند سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود.

می توان از ترکیب ماسه و خاک باغچه برای کاشت این گیاه استفاده کرد. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که ممکن است در خاک موجود نباشند می توانید از کودهای محلول در آب استفاده کنید.

استفاده از کود را باید هر سال از فصل بهار که دوران رشد گیاه است شروع کنید و هر ماه گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید. کوددهی را طبق دستور انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه اجتناب کنید زیرا کوددهی بیش از اندازه می تواند سبب سوختن برگ های گیاه شود.

کمبود کوددهی نیز می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی در گیاه شود.

آبیاری مناسب برای پرورش گل ستاره دریایی

آبیاری نیز از مهمترین عواملی است که بر رشد هر نوع گیاهی تاثیر مستقیم دارد. نمی توان تاثیر آبیاری بر رشد گیاه را نادیده گرفت.

گیاهان مختلف نیازهای آبی متفاوتی دارند که از این لحاظ با هم متفاوت هستند. برخی از گیاهان نیاز آبی کمی دارند و باید به صورت هفتگی آبیاری شوند اما برخی دیگر باید روزانه و به تعداد دفعات زیاد آبیاری شوند.

میزان و تعداد دفعات آبیاری برای گیاهان با توجه به تغییر فصل متفاوت است و در فصول سرد سال میزان آبیاری کمتر از فصول گرم سال است. آبیاری بیش از اندازه برای هیچ نوع گیاهی نه تنها مناسب نیست بلکه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه و زرد شدن برگ های گیاه خواهد شد.

پس تنظیم کردن میزان و تعداد دفعات آبیاری از مهمترین شرایطی است که باید برای هر نوع گیاه به درستی رعایت شود تا هم سلامت گیاه حفظ شود و هم طراوت و زیبایی گیاه. در مورد نحوه آبیاری این گیاه می توان گفت بر خلاف انتظاری که می رود باید آبیاری را برای این گیاه به صورت منظم انجام دهید.

حتما بخوانید  اصول و شرایط نگهداری از گل خرزهره یا گل ژاله + روش تکثیر و پرورش آن

باید به صورت مداوم خاک گلدان را کنترل کنید و در صورت کم شدن رطوبت خاک دوباره گیاه را آبیاری نمایید البته منظور از مرطوب بودن خیس بودن یا غرقابی بودن خاک گلدان نیست زیرا در این حالت آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب در میان ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود.

همچنین می تواند سبب زرد شدن برگ های گیاه و متوقف شدن گلدهی در گیاه شما شود. از طرفی کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شده و سبب متوقف گلدهی گیاه شود.

نکته : در صورتی که فاصله بین دو آبیاری برای گیاه زیاد است باید آبیاری را به صورت عمیق انجام دهید تا به خوبی ریشه های گیاه بتوانند آب را دریافت کنند.

نور مناسب برای نگهداری گل ستاره ای

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.

مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند. برخی دیگر از گیاهان فقط نور غیر مستقیم خورشید را برای رشد خود ترجیح می دهند و برخی دیگر از گیاهان سایه پسند هستند.

در مورد نور مناسب برای این گل می توان گفت این گل برای رشد مناسب خود به نور کامل و زیاد خورشید نیاز دارد تا بتواند رشد مناسبی داشته باشد. باید گیاه را در مکانی آفتابی یا سایه آفتاب بکارید.

اگر گیاه نور کامل خورشید را دریافت کند گلدهی بیشتری خواهد داشت و کمبود نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و کاهش گلدهی در گیاه شود. از قرار دادن گیاه در برابر تابش مستقیم خورشید در تابستان ها بپرهیزید زیرا سبب سوختن و ریزش برگ های گل می شود. در زمستان ها نیز میزان نور مناسب را برای رشد گل فراهم کنید.

دمای مناسب برای پرورش گل ستاره ای

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است.

برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

در مورد دمای مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت  درجه سانتی گراد می تواند دمای مناسبی برای گیاه باشد.

کاکتوس ستاره دریایی

هر چند با توجه به مقاومت بالای این گیاه در برابر کاهش یا افزایش دما در دماهای بالا نیز صدمه نمی بیند. در دوران استراحت گیاه یعنی در فصل زمستان هر سال باید گیاه را در هوای خنک قرار داد تا بتواند رشد و گلدهی مناسبی داشته باشد. البته دما را خیلی کم نکنید زیرا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

نحوه تکثیر گل ستاره دریایی

در این قسمت روش تکثیر گل ستاره دریایی را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل زمستان و اوایل فصل بهار است.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 7 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید.

باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید پیت است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید.

نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود شش روز زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید.

پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید.

روش دیگری نیز برای تکثیر گیاه وجود دارد و آن هم تکثیر گیاه با استفاده از کاشت بذر است. برای این کار بهتر است گل های گیاه کاملا حالتی رسیده داشته باشند. در این حالت باید بذر های گیاه ار جمع کنید و آن ها را در مکان گرمی قرار دهید تا برای کاشت گیاه آماده شوند. سپس پس از مدتی می توانید بذر های گیاه را بکارید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.