شرایط نگهداری گل سرخس در خانه یا آپارتمان به همراه روش های تکثیر و پرورش گیاه سرخس که در این مقاله به این موارد می پردازیم و خواهیم گفت که چه خاک و کود و چه میزان تابش نور برای گیاه سرخس مناسب است و باید آن را در چه دمایی قرار دهید و چگونه آن را آبیاری کنید که در به تمام این موارد پرداخته ایم.

 

معرفی گیاه سرخس و شرایط نگهداری و تکثیر آن

امروز قصد داریم به معرفی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی بپردازیم که از دسته گیاهان بدون گل به شمار می رود و در اصطلاح آن را کریپتوگام می نامند. این گیاه زیبا برای پرورش در منزل مناسب است و از گیاهان اولیه به شمار می رود. نام آن سرخس است. بسیار شبیه به خزه ها و گلسنگ ها است.

این گیاه از راه هاگ افزایش پیدا می کند و بین علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی بسیار پرطرفدار است. سرخس کم توقع است و نگهداری تقریبا ساده ای دارد و با رعایت چند نکته می توانید گلدانی زیبا از این گیاه را در منزل داشته باشید. برای نگهداری این گیاه زیبا  در منزل ابتدا باید به بررسی اصول نگهداری از آن و عوامل موثر بر رشد و نگهداری آن بپردازیم. در بخش بعدی به معرفی کامل تر این گیاه و عوامل موثر بر رشد و نگهداری آن در منزل می پردازیم. سپس نیاز های این گیاه را برای رشد بهتر بررسی می کنیم. اگر علاقمند به نگهداری از سرخس در منزل هستید با ما همراه باشید.

گل سرخس
شرایط نگهداری از گل سرخس در خانه

سرخس با نام علمی Nephrolepis sp و نام انگلیسی Ferns از جمله گیاهان زیبا و کم توقع است. این گیاه از خانواده پترودیفیتها بوده و بومی شمال استرالیا  است. احتمالا نام این گیاه را زیاد شنیده اید. سرخس را می توان از گیاهان آپارتمانی بدون گل دسته بندی کرد. از نام های دیگر این گیاه می توان به فوژر , سرخس,سرخس‌ بوستوني ,گلوش, ديشار, فرن , Wild Boston fern, Tuber ladder fern , Fishbone fern ,Nephrolepis exaltata bostoniensis ,Boston Fern ,Fishbone Fern, Sword Fern اشاره کرد.

 

گیاهی با برگ های سبز رنگ که جلوه خاصی دارد. این گیاه دارای 30 گونه متفاوت است و دارای انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سرخ برگ پهن (Asplenium)

سرخس معمولی مجعد (Nephrolepis)

سرخس شاخ گوزنی (Platycerium)

سرخس پرسیوشان Adianthum

سرخس معمولی یا بسفایج Polypodium

سرخس برگ بیدی Pteris sp

 

در نگهداری گل سرخس چند نکته را باید رعایت کرد. در این مقاله می خواهیم روش های نگهداری از این گیاه و پرورش آن را در منزل بررسی کنیم. در قسمت بعدی به معرفی نیاز های این گیاه برای رشد بهتر می پردازیم.

نام گیاه: سرخس

نام علمی گیاه: Nephrolepis sp

نام انگلیسی گیاه: Ferns

بومی: شمال استرالیا

 

خاک مناسب برای پرورش گل سرخس

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند ام به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد.

خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به ترکیبات متفاوتی از خاک ها برای رشد خود نیاز دارند.

گیاه سرخس
شرایط نگهداری از گیاه سرخس در آپارتمان

برای کاشت این گیاه بهتر است از خاک سبک استفاده کنید. می توانید از ترکیب شن دانه درشت + پیت ماس + خاک لوم استفاده کنید. برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه باید از کودهای دارای اوره ماهانه یک مرتبه زمانی که گیاه در فصل رشد قرار دارد استفاده کرد. کوددهی را طبق دستور انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه بپرهیزید زیرا سبب سوختن برگ های گیاه می شود.

بهتر است این گیاه را در گلدان های پلاستیکی بکارید و زمانی که ریشه های گیاه به اندازه ای رشد کردند که از کف گلدان خارج شدند باید گلدان را تعویض کرده و گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل نمایید. در این حالت باید خاک گلدان را نیز با خاک جدیدی تعویض نمایید زیرا پس از گذشت مدتی مواد مغذی موجود در خاک که برای رشد گیاه مناسب هستند کاهش می یابد. گلدان را در پاییز تعویض نکنید زیرا در این فصل گیاه دوره استراحت خود را سپری می کند.

 

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه سرخس

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت در فاصله بین دو آبیاری بهتر است خاک گیاه خشک شده باشد سپس برای بار بعدی گیاه را آبیاری نمایید. هر هفته بهتر است 2 یا 3 مرتبه گیاه را آبیاری نمایید.

آبیاری بیش از اندازه می تواند سبب پوسیدگی ریشه های گیاه به علت انباشته شدن آب کف گلدان و در بین ریشه های گیاه می شود. زرد شدن برگ ها نیز می تواند نتیجه بیش از اندازه بودن آبیاری گیاه باشد. در صورت کم بودن آبیاری نیز رنگ برگ های گیاه به قهوه ای تغییر رنگ می یابد و همچنین می تواند سبب ریزش برگ های گیاه شود. برای رشد مناسب گیاه باید رطوبت زیادی را فراهم کرد. برای این کار می توانید از قرار دادن یک ظرف پر از آب زیر گیاه استفاده کنید. روی برگ های گیاه را هرگز خیس نکنید زیرا سبب خشک شدن برگ های گیاه می شود.

 

نور مناسب برای پرورش گل سرخس

نور از مهمترین فاکتورهای مناسب برای رشد گیاهان مختلف است و محدوده نور مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از گیاهان نور مستقیم و شدید خورشید را برای رشد خود ترجیح می دهند و برخی دیگر در شرایط سایه رشد بهتری دارند. این گیاه به نیم سایه و تابش غیر مستقیم برای رشد خود نیاز دارد و در این شرایط می تواند رشد بهتری داشته باشد. در تابستان ها در تابش نور خورشید قرار نگیرد زیرا می تواند سبب سوختن برگ های گیاه شود. بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه در منزل پشت پنجره های شمالی است زیرا در این حالت نور کافی و غیر مستقیم خورشید را دریافت می کند.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل دیفن باخیا در خانه و روشهای رفع آفات آن

 

دمای مناسب برای پرورش گیاه سرخس

دما نیز مانند فاکتورهای بالا از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد هر نوع گیاهی است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این محدوده گیاهان رشد بهتری دارند. برخی از گیاهان نسبت به دماهای بالا مقاوم هستن و برخی دیگر به خوبی کاهش دما را می توانند تحمل کنند. محدوده دمایی برای هر گیاه با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار هر گیاه تعیین می شود و برای گیاهان مختلف متفاوت است.

گیاه سرخس
روش تکثیر گیاه سرخس

در مورد این گیاه می توان گفت مینیمم دمایی که می تواند در طول شب تحمل کند 15 سانتی گراد است و ماکزیمم دما را نیز برای رشد آن 18 درجه سانتی گراد تعریف می کنند. کاهش بیش از اندازه دما سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه می شود. افزایش بیش از اندازه دما نیز سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه می شود. از تغییر ناگهانی دمای محیط قرار گیری گیاه بپرهیزید.

 

نحوه تکثیر گیاه سرخس

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گیاه سرخس آشنا کنیم. برای تکثیر این گیاه روش های متفاوتی از جمله تقسیم بوته ، قلمه زدن ، تقسیم از طریق هاگ وجود دارد. در هر فصلی از سال می توان گیاه سرخس را تکثیر کرد اما معمولا مناسب ترین فصل برای تکثیر سرخس هر سال در فصل بهار است. زیرا فصل بهار دارای هوای متعادل و نور مناسب خورشید است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های تکثیر این گیاه زیبا بپردازیم. برای تکثیر این گیاه بهتر است از کمپوست استفاده کنیم. ابتدا به بررسی تکثیر سرخس از طریق تقسیم بوته می پردازیم.  برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

این روش تکثیر برای گیاهانی به کار می رود که در تمامی سطح گلدان پراکنده شده باشند. برای گیاهانی از جمله سرخس پر سیاوشان ،سرخس برگ شمشیری ، سرخس مقدس از این روش تکثیر استفاده می شود. تعدادی از گیاهانی را که میخواهید برای تکثیر از آن ها استفاده کنید باید از گلدان بیرون آورید و و با استفاده از قیچی باغبانی آن ها را به قسمت های دلخواه تقسیم کنید.

تقسیم را به گونه ای انجام دهید که هر کدام از قسمت های گیاه دارای ریشه های مناسب و کافی باشند. قسمت هایی از گیاه را که تقسیم کرده اید در گلدان هایی حاوی کمپوست به صورت جداگانه بکارید.

باید گیاهان را در شرایطی نگهداری کنید که خاک گلدان مرطوب باشد و خیس نباش. برای این کار باید آبیاری گیاه را به صورت منظم انجام دهید. دمای مناسب برای رشد گیاهان بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. گلدان ها را مکانی قرار دهید که نور کامل اما غیر مستقیم خورشید را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت نور مستقیم می تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه شود.

برای اینکه گیاهان سریع تر رشد کنند باید برای آن ها رطوبت ایجاد کنید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاهان می توانید روی سطح گلدان را با نایلونی شفاف بپوشانید و روی نایلون را سوراخ های ریزی ایجاد کنید تا تهویه نیز به خوبی برای گیاهان فراهم شود. زمانی که گیاهان رشد کردند باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. در این حالت می توانید گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید.

 

تکثیر سرخس با استفاده از قلمه ریزوم ها

برای این کار باید نکات زیر را رعایت کنید تا بتوانید گیاه را به خوبی تکثیر کنید. برای تکثیر سرخس باید شاخه هایی از گیاه را مورد استفاده قرار دهید که در بالای سطح زمین رشد می کنند و دارای حالتی رونده هستند. برای استفاده از ریزوم های زیر زمینی هم قسمتی را که باید برای تکثیر گیاه برش دهید برای شما قابل تشخیص است. برای برش دادن ریزوم های گیاه باید از یک چاقوی ضد عفونی شده استفاده کنید و ریزوم ها را به قسمت های مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از ریزوم ها باید دارای تعدادی برجستگی باشد. بهتر است ریزوم هایی از گیاه را مورد استفاده قرار دهید که دارای ریش هستند زیرا در صورتی که ریزوم های گیاه ریشه نداشته باسند به خوبی نمی توانند رشد کنند.

قسمت هایی از ریزوم های گیاه که در زیر زمین رشد می کنند باید در عمق زمین کاشته شوند و برای کاشت آن ها باید از کمپوست استفاده کرد. قسمت هایی از ریزوم گیاه را که روی سطح زمین رشد می کنند باید بر روی کمپوست قرار بگیرد. باید گیاهان را در شرایطی نگهداری کنید که خاک گلدان مرطوب باشد و خیس نباشد. برای این کار باید آبیاری گیاه را به صورت منظم انجام دهید. دمای مناسب برای رشد گیاهان بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

گلدان ها را مکانی قرار دهید که نور کامل اما غیر مستقیم خورشید را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت نور مستقیم می تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه شود. برای اینکه گیاهان سریع تر رشد کنند باید برای آن ها رطوبت ایجاد کنید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاهان می توانید روی سطح گلدان را با نایلونی شفاف بپوشانید و روی نایلون را سوراخ های ریزی ایجاد کنید تا تهویه نیز به خوبی برای گیاهان فراهم شود. زمانی که گیاهان رشد کردند باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. در این حالت می توانید گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید.

 

تکثیر سرخس با استفاده از هاگ سرخس

روش دیگری که برای تکثیر سرخس وجود دارد استفاده از هاگی است که در زیر برگ های گیاه به وجود آمده است. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی گیاه را تکثیر کنید.

ابتا باید هاگ هایی را که جمع آوری می کنید روی سطح یک کاغذ سفید جمع آوری کنید. سپس ظرفی را با استفاده از کمپوست قلمه و بذر فراهم کرده و هاگ ها را به صورت پراکنده روی سطح ظرف بکارید. برای اینکه گیاهان سریع تر رشد کنند باید برای آن ها رطوبت ایجاد کنید.

برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاهان می توانید روی سطح گلدان را با نایلونی شفاف بپوشانید و روی نایلون را سوراخ های ریزی ایجاد کنید تا تهویه نیز به خوبی برای گیاهان فراهم شود. زمانی که گیاهان رشد کردند باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید.

دمای مناسب برای رشد هاگ ها 21 درجه سانتی گراد است. گلدان ها را مکانی قرار دهید که نور کامل اما غیر مستقیم خورشید را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت نور مستقیم می تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه شود. زمانی که جوانه های گیاه تا ارتفاع حدود2.5 سانتی متری رشد کردن بید آن ها را در گلدان هایی جداگانه بکارید. در ان گلدان ها باید کمپوست بریزید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.