رژیم غذایی دفع پروتئین از کلیه

یکی از مهم ترین اعضای بدن کلیه ها یا قلوه ها می باشند. در بدن هر انسانی به طور معمول دو کلیه وجود دارد. وظیفه کلیه در بدن تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیست های بدن می باشد. متابولیت ها مولکول های کوچک شرکت کننده در سوخت و ساز بدن به شمار می روند. جالب است بدانید اگرچه برای یک زندگی سالم و داشتن یک بدن سالم به هر دو کلیه نیاز است، اما تقریبا با بیست درصد حجم مجموع کلیه ها نیز می توان زندگی کرد، البته نه در سلامت کامل.

کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که در دو طرف بدن در پهلوها قرار گرفته اند. اندازه کلیه هر فرد تقریبا به اندازه مشت بسته او می باشد. معمولا در افراد بالغ کلیه در حدود صد و پنجاه گرم وزن دارد. مهم ترین وظیفه کلیه دفع مواد زائدی که بر اثر خوردن یا متابولیسم تولید می شود از بدن می باشد. کنترل حجم و ترکیبات مایعات بدن نیز از وظایف کلیه ها می باشد. کلیه ها توسط ادرار مواد زائد خون را دفع کرده و خون را تصفیه می کنند و مواد مفید را به آن بر می گردانند.

دفع پروتئین از کلیه

 

دلایل دفع پروتئین از کلیه چیست؟

بعضی اوقات به دلیل مشکلاتی خاص عملکرد کلیه ها با اختلال مواجه می شود. در این وضعیت کلیه علاوه بر دفع مواد زائد بدن اقدام به دفع پروتئین نیز می کند. در حالت عادی هنگامی که خون از کلیه عبور می کند کلیه در نقش یک صافی مواد زائد آن را خارج کرده، مواد ضروری را جذب می کند. اگر عملکرد کلیه با اختلال مواجه شود هنگام تصفیه خون علاوه بر دفع مواد زائد، پروتئین ها نیز دفع می شوند و همراه با ادرار از بدن خارج می شوند. وجود بعضی از پروتئین ها در ادرار در حد بسیار کم مثلا کمتر از 150 میلی گرم در یک شبانه روز طبیعی می باشد. اما اگر پروتئین موجود در ادرار بسیار بیشتر از این مقدار بود به احتما زیاد کلیه های فرد دچار مشکل شده است.

دفع غیر عادی پروتئین در ادرار می تواند نشانه مهم بیماری های زمینه کلیه ای باشد. در واقع باید گفت که دفع پروتئین از کلیه بیماری نیست بلکه نشانه مهمی است که وجود مشکل و اختلال در کلیه را نشان می دهد. این وضعیت ممکن است به دلیل عوارض مصرف بعضی از داروها بر کلیه به وجود بیاید. همچنین بعضی از بیماری های عفونی، دیابت و فشار خون بالا نیز ممکن است باعث دفع پروتئین از کلیه شوند.

 

نشانه دفع پروتئین از کلیه چیست؟

یکی از وظایف پروتئین ها در مولکول ها ایجاد فشار اسمزی (نیرویی که به مایع وارد می شود تا مانع حرکت آن بین غشای نیمه تراوا شود) می باشد. این کار سبب می شود آب از داخل رگ ها به درون بافت های بدن نشت نکند. بنابراین یکی از مهمترین علائم دفع پروتئین از کلیه نشت آب از عروق و جذب آب بافت های بدن است که منجر به ورم بدن در بعضی از قسمت ها می شود. مثلا در نواحی زیر چشم، اندام ها و انگشت ها بر اثر دفع پروتئین از کلیه ورم به وجود خواهد آمد. البته هر ورمی نشانه دفع پروتئین از کلیه نیست و  تنها با آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

رژیم غذایی دفع پروتئین از کلیه

 

رژیم غذایی دفع پروتئین از ادرار

بعضی از افراد تصور می کنند اگر پروتئین بیشتری مصرف کنند مشکل دفع پروتئین آن ها حل می شود و پروتئین های جدید را جایگزین پروتئین های دفع شده کرده اند، این تصور غلط است زیرا مشکلی که دفع پروتئین از کلیه به وجود می آورد این است که به مرور کلیه ها را از کار می اندازد و عملکرد آن ها را با اختلال مواجه می کند. بنابراین ضروری است که دفع پروتئین از ادرار به موقع درمان شود.

از درمان های غذایی دفع پروتئین از کلیه می توان به رژیم غذایی و دستورات درمانی طب سنتی برای درمان دفع پروتئین از ادرار اشاره کرد.

 

رژیم غذایی برای بیماران دفع پروتئین از ادرار

بیماران مبتلا به دفع پروتئین از کلیه بهتر است در تغذیه خود به نکات زیر توجه کنند.

  • کاهش مصرف گوشت قرمز و کاهش مصرف پروتئین به بیست درصد
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه ( نیمی از غذایی که در طول روز می خورند از سبزیجات و میوه ها باشد)
  • مصرف غذاهایی که پتاسیم یا مینزیم بالایی دارند برای بیماران دفع پروتئین از کلیه ممنوع می باشد. تا حد امکان از غذاهایی با پتاسیم بالا مانند پرتقال، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم و سیب زمینی پرهیز کنند. هچنین از مصرف موادی که منیزیم بالایی دارند مانند آنتی اسیدها و شیر منیزیم نیز خودداری کنند.
  • مصزف انواع چربی ها و روغن های اشباع برای مبتلایان به دفع پروتئین از کلیه ممنوع بوده یا باید بسیار محدود شود.

درمان دفع پروتئین در ادرار

 

بهترین رژیم غذایی دفع پروتئین از کلیه چیست؟

راه حل طب سنتی برای درمان دفع پروتئین از کلیه رعایت موارد زیر در یک دوره صد و بیست روزه می باشد. برای درمان حدودا صد و بیست روز به دستور العمل های زیر عمل کنید.

  • هر دوازده ساعت یک بار، دو قاشق مرباخوری دوسین ( دوسین ترکیب سیاه دانه نیم کوب و عسل به نسبت یک واحد سیاه دانه و سه واحد عسل می باشد)
  • هر دوازده ساعت یک لیوان شربت سرگه انگبین ( طرز تهیه این شربت به این صورت است که یک واحد سرکه خانگی را با دو واحد عسل و دو واحد عرق نعناع ترکیب کرده، در لیوانی یک سوم از این ترکیب را ریخته و مابقی را آب جوشیده سرد شده بریزید و هم بزنید تا شیرین شود)
  • افزایش فعالیت های بدنی و حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی
  • حذف یا کاهش غذاهای سرخ شده و حذف کامل روغن های جامد و مایع به غیر از روغن زیتون و روغن کنجد
  • نخوردن آب بین غذا و پرهیز از خوردن اب یخ در سایر اوقات
  • یک شب درمیان روی کلیه ها بادکش انجام شود در بیست و یک مرحله
  • هر چهل روز یک بار حجامت عام انجام دهد در دو مرحله

رژیم غذایی دفع پروتئین از کلیه

همانطور که گفتیم دفع پروتئین از کلیه به تنهایی یک بیماری نیست و نشانه وجود یک مشکل در کلیه می باشد. بنابراین اولین راه در درمان این بیماری شناسایی علت و منشا دفع پروتئین از کلیه ها و درمان آن می باشد. به طور کلی بیماران دفع پروتئین از کلیه باید مصرف پروتئین و نمک را محدود کنند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

7 پاسخ

  1. بادکش روی کلیه ها خیلی برای درمان دفع پروتئین خوبه و کابرد داره من با چند بار بادکش کلیه ها و حجامت این بیماری رو درمان کردم خداروشکر

    1. سلام و درود
      دوست عزیز ممنون از این که تجربه تون رو در اختیار ما قرار دادید

  2. ببخشید یعنی چی هر چهل روز یک بار حجامت عام انجام دهد در دو مرحله؟ میشه توضیح بدید

    1. سلام و درود دوست عزیز حجامت عام که همون حجامت بین دو کتفه، برای درمان این بیماری باید حجامت عام صورت بگیره دو مرتبه فاصله این دو حجامت باید چهل روز باشه یعنی یک حجامت مثلا امروز و یک حجامت چهل روز بعد

  3. سلام پاهای من خیلی ورم داره ممکنه به خاطر دفع پروتئین باشه؟ سلام و درود دوست عزیز اگرچه یکی از علائم دفع پروتئین ورم بعضی از قسمت های بدنه ولی این به اون معنا نیست که هر ورمی نشانه دفع پروتئینه، ممکنه ورم پای شما علت های مختلفی داشته باشه که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیره، البته احتمال دفع پروتئین هم هست که باید پزشک تشخیص بده

  4. سلام خیلی خیلی ممنونم بابت این مطالبی که اینجا نوشتین مادر من چند ساله که دچار نارسایی کلیه شده و دفع پروتئین داره، هر روز باید کلی قرص و دارو بخوره و هنوزم خوب نشده، این روش های طب سنتی که نوشتید خیلی آسون و ساده س می خوام همشو براش انجام بدم که کاملا خوب بشه

    1. سلام و درود دوست عزیز، ممنون از لطفتون، توصیه می کنم ابتدا یک روش رو انتخاب کنید و دو الی سه هفته انجام بدید اگه نتیجه نگرفتید برید سراغ روش بعدی، این که بخواین همه روش ها رو با هم انجام بدید ممکنه تاثیر خوبی روی سلامت مادرتون نداشته باشه، در ضمن به این نکته دقت کنید که در زمان درمان با طب سنتی یا طب اسلامی باید داروهایی که مادرتون مصرف میکنن قطع بشه، یعنی در دوره درمان مصرف هر داروی شیمیایی ممنوعه، توصیه می کنم به پزشک مراجعه کنید و نظر پزشک رو در مورد قطع داروها بپرسید و با مشورت پزشک یک راه حل مناسب پیدا کنید تا خدای نکرده بر اثر قطع سر خود داروها مادرتون دچار مشکل نشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =

همچنین بخوانید