دلیل خستگی افراد چیست و راه درمان آن کدامند ؟

خستگی در افراد موجب می شود که در زندگی روزمره  آنها اختلال ایجاد شود خیلی از افراد بخصوص خانم های خیلی زود خسته می شوند خستگی بیماری نیست بلکه نشانه بیماری مختلف در بدن می باشد محققان بر روی چند نفر از افرادی که در طول روز خیلی زود خسته شده و به پزشک مراجعه نمودند بررسی های مختلفی انجام داده است در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر 20 دلیل خستگی در افراد + علائم و راه های درمان خستگی  را در سایت نیک استار خواهید دید با ما همراه باشید.

 

1.آیا شما در معرض افسردگی می باشید

سردرد ، بی اشتهایی و خستگی زود هنگام نشانه هایی از افسردگی می باشد.

 

2.آخرین باری که عمیق و راحت خوابیده بودید چه زمانی است.

بزرگسالان در طول 24 ساعت باید 7 الی 8 ساعت بخوابند و کودکان در سن رشد باید 9 تا 10 ساعت کمتر خواب نداشته باشند چون برای بدنشان بسیار خوب می باشد و خواب کافی باعث می شود شما احساس خستگی ننمایید.

 

3. آیا می دانستید افرادی که مشکل خواب دارند زود خسته می شوند

افرادی که چاق هستند مشکل خواب دارند و به بیماری افسردگی دچار می شوند این افراد در خواب تنفس شان متوقف شده  از خواب بیدار می شوند و نمی توانند یک خواب عمیق داشته باشند فرد در تخت خواب تلاش می نماید تا دوباره بخوابد که این امر موجب می شود بعد از بیدار شدن فرد احساس خستگی نماید چون خواب راحتی در طول شبانه روز نداشته است .

خستگی در افراد
خستگی در افراد

4. تغذیه نادرست و رژیم غذایی نامناسب

کمبود ویتامین باعث می شود شما در طول روز احساس خستگی نمایید هر فردی باید به مقدار لازم قند و گلوکز وارد بدنش شود چون کمبود قند خون در بدن باعث می شود که شما احساس خستگی نمایید باید سه وعده غذایی در طول روز داشته باشید که در این وعده های غذایی از پروتئین و کربوهیدرات برای تغذیه سالم بسیار مفید است تا دچار خستگی زود هنگام نشوید.

 

5. دوران قاعدگی و پریود

یکی از دلیل های خستگی خونریزی در دوران قاعدگی  خانم ها می باشد کمبود آهن خون  باعث می شود که فرد خیلی زود خسته شود و احساس افسردگی نماید آهن در بدن باعث میشود گلبول های قرمز درست شده و از کم خونی جلوگیری می نماید . شما می توانید برای اینکه در دوران پریود دچار کم خونی نشوید از قرص آهن و ویتامین  B12 و اسید فولیک استفاده نمایید این قرص ها مکمل خوبی برای خون سازی در بدن می باشد.

 

6. خوردن بیش از اندازه چای و قهوه

تحریک پذیری، بی خوابی، ضربان قلب و افزایش فشار خون از خوردن بیش از اندازه چای و قهوه در بدن ایجاد می شود . قهوه و چای باعث اضافه وزن و چاقی نیز می شود نوشیدتی هایی که کافئین زیادی دارند باعث خستگی شما می شوند و توصیه می نماییم از مصرف آنها خودداری نمایید تا دچار کم خونی در بدن نشوید.

خستگی در افراد
خستگی در افراد

7. کار زیاد و بدون استراحت

شما می توانید بعد از کار به یک مکان بی صدا و کم نور رفته و در آنجا استراحت نموده و سعی نمایید بخوابید این کار موجب می شود شما خستگی بعد از کار  از بدنتان خارج شود.

 

8. داشتن آلرژی و حساسیت

افرادی که به خیلی از چیزهای اطرافشان مانند گرد و خاک و دود سیگار  آلرژی و حساسیت دارند این موضوع باعث می شود که خیلی سریع در طول روز خسته شوند آلرژی در بدن نیز می تواند شما را خسته نماید.

 

9.ضربان نامنظم قلب

افرادی که در ورزش های دسته جمعی و یا بعد از پیاده روی خیلی سریع خسته می شوند و ضربان قلبشان بی نظم می باشد این موضوع باعث می شود اکسیژن کمتری به خون وارد شود و فرد در بدن خود احساس خستگی نماید اگر ضربان قلب شما نامنظم باشد در کارهای روزانه نیز دچار مشکل می شوید.

خستگی در افراد
خستگی در افراد

10. بیماری قند یا دیابت

قند خون بالا نمی تواند یه منبع انرژی تلقی شود و به عنوان چربی خون در بدن کالری و انرژی تولید نماید اگر چه شما از مواد غذایی مغذی استفاده می نمایید ولی قند خون بالا موجب می شود انرژی شما خیلی سریع تمام شده و دچار خستگی در عضلاتتان شوید رژیم غذایی و ورزش مناسب می تواند قند خون بدن شما را کنترل نموده و از خستگی جلوگیری نماید.

 

11.مقاوم بودن بدن به انسولین

خوردن شیرینی و مواد غذایی که قند زیادی دارد باعث می شود در طول روز اگر شما بخوابید و استراحت نمایید باز احساس خستگی نمایید .

 

12.پرکاری و کم کاری تیروئید

متابولیسم بدن افرادی که تیروئید کم کار و یا پرکاری دارند ضعیف می باشد این افراد هم چاق شده و روز به روز وزنش بالا می رود و خیلی سریع خسته می شوند .

 

13. خستگی ناشی از عفونت در بدن

عفونت در اندام های مختلف بدن بسیار خطرناک می باشد و باعث ضعیف شدن شما می شود عفونت مجاری ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها در بدن بشمار می رود افرادی که سوزش ادرار دارند خیلی زود خسته می شوند اگر  از آنتی بیوتیک استفاده نمایند مشکل سوزش ادرارشان حل می شود و دیگر احساس خستگی نمی نمایند.

 

14. خوردن الکل

افرادی که بیش از اندازه الکل می خوردند باعث می شود متابولیسم بدنشان افزایش یافته و دچار بی خوابی شوند و اگر بخوابند نمی توانند مانند افرادی عادی عمیق و راحت بخوابند خواب سبک در افراد الکلی باعث می شود این افراد دچار خستگی در طول روز شوند . کمبود ویتامین D نیز یکی از علائم خستگی در افراد الکلی می باشد ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها در بدن می باشد .

 

15 . یائسگی در زنان

عرق شبانه در زنان یائسه باعث می شود خانم ها در طول روز احساس خستگی نمایند در نتیجه عدم تعادل هورمونی باعث می شود که زنان در بدن خود احساس ضعف نیز نمایند .

 

16 – انواع سرطان

بیماری های سرطان انواع مختلفی دارند برای درمان بیماری سرطان افرادی که از شیمی درمانی استفاده می نمایند احساس ضعف و خستگی می کنند .

 

17.تحمل استرس شدید

استرس و اضطراب باعث می شود  ضربان قلب شما بالا رفته و انرژی زیادی را از دست دهید تنش در طول روز باعث می شود شما دچار خستگی شوید

 

.18کمبود هورمون سروتونین (هورمون ضد افسردگی)

هورمون سروتونین در بدن باعث شادی می شود و اگر این هورمون در بدن تولید نشود فرد دچار خستگی و افسردگی شدید می شود هورمون سرتونین اشتها و خواب را در بدن تنظیم می نماید و باعث می شود در بدن انسولین ترشح شده و از بیماری دیابت جلوگیری نماید . سیب زمینی و شکلات دارای مقدار زیادی سروتونین هست که باعث شادی و افزایش انرژی در فرد می شود .

 

منبع:  hurriyet .com .tr ترجمه شده توسط سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 6 =

همچنین بخوانید