درمان سیاتیک با حجامت

نحوه درمان سیاتیک با حجامت چگونه است؟ حجامت رگ سیاتیک چگونه انجام می شود؟ و آیا حجامت برای درمان درد سیاتیک موثر است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یکی از متداول ترین بیماری های آزار دهنده ای که افراد زیادی در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند، درد عصب سیاتیک می باشد. دلایل مختلفی برای ابتلا به سیاتیک وجود دارد که از آن جمله می توان به فشارهای عصبی، آسیب دیدن استخوان ها، دیسک، استرس و در رفتگی لگن اشاره کرد.

درمان سیاتیک با حجامت
درمان سیاتیک با حجامت ، حجامت برای سیاتیک ، حجامت رگ سیاتیک

 

درد سیاتیک ابتدا خفیف بوده پس از چند دقیقه به تدریج افزایش پیدا می کند. بعد از آن این درد به حدی می رسد که پا و کمر فرد به شدت دچار درد می شود به طوری که قادر به حرکت دادن آن ها نیست. سیاتیک یک بیماری پیش رونده ست و به مرور زمان دردها بسیار بیشتر و غیر قابل تحمل تر می شوند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از حجامت در درمان درد سیاتیک موثر می باشد. برای آشنایی بیشتر با درمان سیاتیک با حجامت با نیک استار همراه باشید.

متن زیر از سایت scrip که سایت تبادل یافته های علمی جدید است ترجمه شده است.

 

بررسی تاثیر حجامت بر سیاتیک

حجامت یک روش درمانی جایگزین برای درمان اکثر بیماری هاست که به عنوان بادکش درمانی نیز شناخته می شود. در حجامت با استفاده از کاپ های بادکش خون را در قسمت خاصی از بدن جمع کرده، سپس با ایجاد چند خراش سطحی در آن قسمت، خون را از آن ناحیه خارج می کنند. این مطالعه با هدف بررسی درمان سیاتیک با حجامت در بیمارستان شیفا پاکستان انجام شده است.

حجامت برای سیاتیک
حجامت برای سیاتیک ، حجامت رگ سیاتیک ، درمان سیاتیک با حجامت

 

92 بیمار به صورت راندوم از بین افرادی که بین 18 تا 75 سال سن داشتند انتخاب شدند. این افراد سابقه ی ابتلا به سیاتیک داشتند. در این افراد کاپ های حجامت بر روی مهره های T2, c7,s1 و l5 قرار داده شد. دو کاپ نیز در دوطرف مهره های l4 و l5 قرار داده شد. چهار کاپ اضافه نیز بر روی مفصل ران، پشت ران، زانو و عضلات زانو قرار داده شد. در این نقاط حجامت انجام گرفت. این کار سه بار به فاصله ی 15 روز یک بار انجام گرفت.

نتیجه باور نکردنی بود. در افرادی که در یک دوره ی چهل و پنج روزه، سه بار به فاصله ی هر پانزده روز در نقاطی که گفته شد حجامت انجام شده بود، درد سیاتیک به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. در این مطالعه با مقیاس درد سنجی عددی، درد سنجیده شد و مشخص شد که درد سیاتیک پس از سه دوره حجامت به میزان 67 درصد کاهش یافته است.

مطالعات نشان داد که درمان سیاتیک با حجامت امکان پذیر است و استفاده از این روش درمانی برای درمان سیاتیک باعث کاهش قابل ملاحظه ی میزان درد سیاتیک خواهد شد.

 

درمان سیاتیک با استفاده از حجامت

حجامت روشی درمانیست که در آن با استفاده از برش های سطحی از نقاطی که با کاپ های مکنده خون در زیر آن ها جمع شده است، خون خارج می شود. کاپ ها معمولا از شیشه هستند، اما استفاده از کاپ های پلاستیکی نیز رایج است. همچنین در زمان های قدیم از کاپ های ساخته شده با بامبو، استخوان شاخ حیوانات، خاک رس یا فلزات برای انجام حجامت استفاده می شده است.

مطالعات زیادی بر روی تاثیر حجامت در کاهش دردهایی مثل کمرد درد، درد های میگرنی و درد گردن انجام شده است و نتایج تمام این مطالعات نشان داده است که حجامت در کاهش این دردها بسیار موثر بوده و بیماران پس از انجام چند بار حجامت، کاهش درد قابل ملاحظه ای را گزارش داده اند.

سیاتیک به عنوان یک درد مشقت بار و آزار دهنده که از مفصل ران شروع می شود، شناخته شده است. این درد از مفصل ران شروع شده، در سراسر پا پخش می شود و سپس در انگشتان پا متوقف می شود. در اکثر موارد این درد سبب می شود بیمار قادر به ایستادن روی پاهای خود نباشد و در هنگام شروع درد توانایی راه رفتن را نیز از دست بدهد.

حجامت رگ سیاتیک
حجامت رگ سیاتیک ، درمان سیاتیک با حجامت ، حجامت برای سیاتیک

 

دلیل ایجاد درد سیاتیک معمولا فشرده شدن عصب سیاتیک بر اثر فتق دیسک، پرولاپس دیسک، اسپاسم عضلانی، انحنای ستون فقرات به سمت جلو، بلند کردن اجسام سنگین و کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن می باشد.

این مسئله که آیا سیاتیک به دلیل سندرم piriformis به وجود می آید یا خیر موضوعی قابل بحث است اما مطالعات نشان داده که حدود 8 درصد از کمر دردها منجر به سیاتیک شده است. عصب سیاتیک از زیر عضله ی piriformis عبور می کند. هر گونه آسیب رساندن یا استفاده ی بیش از حد از این عضله باعث فشرده شدن عصب سیاتیک می شود.

سندروم piriformis همچنین به عنوان کیف پول سیاتیک ( wallet sciatica) عنوان می شود. مثلا هنگامی که در جیب عقب شما یک کیف پول باشد وقتی می نشینید آن کیف بر روی عضلات ران شما فشار می آورد. عضله ی piriformis مانند کیف پول عمل می کند. این عضله با فشار آوردن به  عصب سیاتیک باعث درد سیاتیک می شود، اما ریشه ی این درد عصب طبیعی بدن است.

حتما بخوانید  فواید حجامت از نظر علم پزشکی و دین اسلام و لیست بیماری های قابل درمان

سیاتیک همچنان یک بیماری شایع در دوران بارداری می باشد. زیرا وزن جنین به عصب سیاتیک فشار آورده و فرد هنگام نشستن در معرض گرفتگی عضلات پا و درد سیاتیک است. سیاتیک معمولا برگشت پذیر است و درمان مشخصی در دوران بارداری ندارد.

 

آزمایشات انجام گرفته و نحوه حجامت رگ سیاتیک

این مطالعه به منظور ارزیابی اثر بخشی حجامت در درمان سیاتیک در بیمارستان علی اصغر شیفا پاکستان طراحی شده است. 92 بیمار به صورت تصادفی از یین افراد 30 تا 60 جمع آوری شد و میزان درد سیاتیک آن ها با روش مقیاس عددی مشخص کردید.

درمان سیاتیک با حجامت
حجامت برای سیاتیک ، درمان سیاتیک با حجامت ، حجامت رگ سیاتیک

 

حجامت ساق پا و حجامت نواحی خاصی از کمر بر روی این افراد انجام گردید. این حجامت سه بار ( هر پانزده روز) انجام شد. در طول این دوره بیماران برای تسکین درد خود از هیچ دارویی استفاده نکردند. بیمارانی که دچار کم خونی شدید بودند یا بیمارانی که دچار درد شدید در ناحیه ی پا بودند از این مطالعه حذف شدند. زیرا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر حجامت بر کاهش درد عصب سیاتیک ناشی از فشرده شدن آن بود.

پانزده روز بعد از اولین حجامت، دومین حجامت بر روی بیماران انجام گرفت. این حجامت به روش زیر انجام شد.

  • ابتدا سایت حجامت با الکل 75 درصد ضد عفونی شد.
  • سپس یک فنجان استریل 25 میلی لیتری در محل های مشخص قرار داده شد و با اتصال دستگاه مکنده به انتهای فنجان ها آن ها را مکنده کرده در نقاط مشخص خلاء به وجود آوردند.
  • بعد از پنج دقیقه فنجان ها را از بدن جدا کرده و همزمان با یک تیغ استریل چند خراش سطحی بر روی پوست زدند.
  • مجددا با استفاده از فنجان ها آن نقاط را بادکش کردند تا خون از مویرگ های بریده شده خارج شود.
  • پس از ده دقیقه فنجان ها را برداشته و خون آن را خارج کردند.
  • سپس سطح حجامت شده را با گاز استریل تمیز کرده مقداری عسل به سطح حجامت شده زده، سپس با باند استریل آن قسمت را پانسمان کردند.
    بعد از هر دوره حجامت داده های مربوط به میزان درد بیمارها ثبت شده و مورد بررسی قرار گرفت.

 

نتایج تحقیقات

92 بیمار مرد مبتلا به سیاتیک به طور متوسط شش ماه تحت حجامت قرار گرفتند. بر روی هر بیمار به طور متوسط سه جلسه حجامت انجام گرفت. بیماران در سه گروه سنی تقسیم شده بودند. 36 بیمار بین 31 تا 40 سال داشتند. 36 بیمار بین 41 تا 50 سال داشتند. و 20 بیمار بین 51 تا 60 سال سن داشتند.

پس از انجام حجامت، درد بیماران در مقیاس عددی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که در حدود 8.9 در صد از بیماران کاهش درد قابل ملاحظه ای در حدود 85 درصد داشته اند. 21.15 درصد از بیمارها تا 75 درصد کاهش درد داشتند و 43.6 درصد از بیماران کاهش درد 60 درصدی را تجربه کرده اند. 9.77 درصد از بیماران نیز در حدود 40 درصد کاهش درد داشته اند. با وجود این که حجامت باعث کاهش قابل ملاحظه ی درد در اکثر بیماران شد اما 32.6 درصد از بیماران پس از سه جلسه حجامت کاهش دردی نداشته اند.

حجامت رگ سیاتیک
درمان سیاتیک با حجامت ، حجامت رگ سیاتیک ، حجامت برای سیاتیک

 

این نتایج نشان می دهد که به طور میانگین حجامت باعث کاهش چشمگیر درد در بیماران مبتلاء به سیاتیک شده است و درمان سیاتیک با حجامت بسیار مناسب می باشد.

از آن جایی که تنها راه درمان سیاتیک جراحی می باشد و سیاتیک درمان دارویی خاصی ندارد، لازم است با توجه به نتایج به دست آمده نسبت به گسترش درمان سیاتیک با حجامت اقدامات لازم را انجام داد. ممکن است حجامت با خارج کردن سموم از مویرگ های نواحی دردناک باعث باز شدن رگ های آن قسمت ها شده و باعث تسریع و سهولت گردش خون در آن ها شود. حتی بعضی از بیماران بعد از یک بار حجامت ساق پا و نقاط مشخص کمر، کاهش درد قابل ملاحظه ای داشته و شدت درد سیاتیک در آن ها به مقدار زیادی کاهش یافته بود.

 

نتیجه گیری

حجامت در کاهش درد سیاتیک نسبت به عمل جراحی بسیار موفق تر بوده و فاقد عوارض جانبی جراحی نیز می باشد. عمل جراحی برای درمان سیاتیک به ندرت موفقیت آمیز است و خطر بالایی دارد. بنابراین قبل از انجام عمل جراحی برای درمان سیاتیک توصیه می شود در فواصل زمانی پانزده الی سی روزه چند دوره حجامت خاص برای درمان سیاتیک (حجامت ساق پاها و کمر) انجام دهید و از این روش شگفت انگیز برای درمان درد سیاتیک خود استفاده نمایید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

9 پاسخ

  1. سلام
    من هم درد سیاتیک دارم پیش بیست دکتر مراجعه کردم ولی هیجکدوم تشخیص درستی ندادن
    تا اینکه در یکی از کلاسهای مرکز بهداشت ، دکتر طب سنتی آوردن برامون صحبت کردن و من هم پیششون رفتم الان دوحلسه میشه ک دوره درمان رو شروع کردم..گفتم ادامه بدم ببینم چطور میشم توکل بخدا

  2. کاش متخصص های طب اسلامی زیاد بودن و اجازه فعالیت داشتن، پدر من دو سال درگیر درد سیاتیک بود. این اواخر به حدی شدید شده بود که رسما نمی تونست حرکت کنه و پاش انگار فلج میشد یکی از دوستاش یه آقایی که طب اسلامی کار می کردن رو به ما معرفی کرد. ما فقط یک جلسه رفتیم پیش ایشون و یک حجامت سبک روی پای پدرم انجام دادن و دارو تجویز کردن و گفتن ماه دیگه بازم بره . اما با همین یک جلسه پدرم خیلی بهتر شده و تو این چند روز دچار حمله نشد و یک بار سیاتیکش گرفت که اونم شدتش خیلی کمتر از گذشته بود. خلاصه که به نظر من حجامت اصلی ترین درمان سیاتیکه

    1. سلام دوست عزیز، بله متاسفانه طب اسلامی و طب نوین به شدت با هم مشکل دارن و خیلی از پزشکان طب اسلامی اجازه فعالیت ندارن، دلایلش بماند…

  3. سلام مامان من چند ساله مبتلا به سیاتیکه و دکتر گفته باید جراحی بشه. از جراحی که فراریه و می ترسه مقاله شما رو بهش نشون دادم میگم بیا بریم حجامت سیاتیکت خوب میشه بازم مخالفت می کنه و می ترسه. به نظرتون چیکار کنم من با ایشون

    1. سلام و درود دوست عزیز. برای مادرتون از نتایج مثبتی که حجامت برای درمان سیاتیک داشته صحبت کنید و تجربیات درمان سیاتیک با طب سنتی و اسلامی رو براشون بخونید. توصیه می کنم ایشون رو نزد متخصص طب اسلامی یا طب سنتی ببرید تا در مورد سیاتیک و نقش حجامت در درمان سیاتیک بیشتر بدونن و آگاه بشن. مطمئنا صحبت های متخصصین طب اسلامی یا سنتی ایشون رو مجاب خواهد کرد

    2. سلام . من به تازگی کار سیاتیک رو روی بدنم شروع کردم ببینم چطور میشه فعلا دو جلسه دارم میرم . سیاتیک دارم

  4. سلام من همیشه فکر می کردم دردایی مثل سیاتیک واسه دوران پیری و سالمنداس اما در دوران بارداری دچار این مشکل شدم و دکتر گفته بعد از زایمان احتمالا خوب میشم، نمی دونم حجامت تو بارداری ضرر داره یا نه؟

    1. سلام و درود دوست عزیز. بنده در این زمینه اطلاعات کافی ندارم اما فکر نمی کنم انجام حجامت در دوران بارداری ضرر داشته باشه بهتره با یک متخصص طب سنتی یا طب اسلامی در این زمینه مشورت کنید. متاسفانه سیاتیک یک درد پیش رونده س یعنی در صورت عدم درمان گسترش پیدا می کنه و شدتش بیشتر میشه. پس حتما نسبت به درمان سیاتیک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 17 =

همچنین بخوانید