معرفی 20 داروی گیاهی موثر برای درمان اسید معده و رفلاکس معده در طب سنتی همراه با طریق مصرف – درمان اسید معده با داروی گیاهی و درمان گیاهی رفلاکس معده

 

درمان اسید معده با داروی گیاهی

رفلاکس یا اسیده معده به برگشتن اسید به مری گفته می شود که در بین مردم به ترش کردن نیز معروف می باشد. سوزش سر دل، درد پشت جناغ سینه، بوی بد دهان و ترش کردن از نشانه های معمول رفلاکس یا برگشت اسید معده به مری می باشد. جالب است بدانید رفلاکس معده یک بیماری نسبتا شایع در بین ایرانی ها می باشد و تقریبا یک پنجم ایرانی ها به برگشت اسید معده به مری مبتلا هستند.

عوامل مختلفی باعث بروز این عارضه می شوند. عمده دلیل آن شل بودن دریچه انتهایی مری به معده می باشد که در افرادی که به اضافه وزن دچار هستند، افراد سیگاری، کسانی که لباس های تنگ می پوشند و افراد پرخور بیشتر دیده می شود.

سوزش سر دل (پشت جماغ سینه)، استفراغ، اختلال و درد در هنگام فرو بردن غذا، ترشح بیش از حد بزاق، درد قفسه سینه و تهوع از شایع ترین علائم ابتلا به رفلاکس معده و اسید معده می باشد.

درمان اسید معده با داروی گیاهی

 

درمان های گیاهی اسید معده و رفلاکس معده

در طب شیمیایی برای درمان اسید معده از داروهای مهار کننده استفاده می کنند و اسید معده را مهار می کنند. در طب سنتی و اسلامی از داروهای گیاهی به منظور تقویت دریچه بین مری و معده و مهار اسید معده استفاده می کنند. نیک استار در ادامه به معرفی چند دارو گیاهی موثر برای درمان اسید معده می پردازد. لطفا با ما همراه باشید.

1) کاهش رطوبت معده : قبل از این که به درمان های گیاهی اسید معده بپردازیم لازم است به اساسی ترین درمان اسید معده در طب سنتی بپردازیم. بر اساس نظریات طب سنتی معده برای هضم غذاها باید کمی رطوبت داشته باشد. اگر رطوبت معده بیش از حد باشد معده رطوبت اضافی را دفع می کند که از آن به اسید معده یا رفلاکس تعبیه می شود. بنابراین اولین قدم در درمان اسید معده و درمان رفلاکس معده کاهش رطوبت معده می باشد. برای کاهش رطوبت معده لازم است که آب خوردن ناشتا، میان غذا آب خوردن، آب یخ خوردن و نوشیدن نوشابه های گازدار را ترک کنید. رعایت این نکته باعث کاهش قابل توجه رطوبت معده خواهد شد.

 

2) گرم کردن معده : از دیگر دلایل رفلاکس معده سرد شدن معده می باشد. برای درمان رفلاکس باید طبع معده را گرم کنید. به این منظور صبح ها ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید و شب ها نیز آخرین غذایی که می خورید یک قاشق مرباخوری عسل باشد. اگر عسل در دسترس نبود می توانید خرما را با آن جایگزین کنید. این کار باعث گرم شدن معده شما می شود.

درمان گیاهی رفلاکس معده

 

3) نسخه جادویی درمان رفلاکس معده: یکی از موثرترین درمان گیاهی اسید معده استفاده از ترکیب بارهنگ و عرق نعناع به مدت چهل روز می باشد.  این ترکیب تمام مشکلات و بیماری های معده را درمان می کند و باعث تقویت معده نیز خواهد شد. برای تهیه این ترکیب یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را به یک لیوان عرق نعناع طبیعی اضافه می کنیم و ترکیب را ده دقیقه روی حرارت ملایم می جوشانیم. از روی حرارت بر می داریم و پس از این که کمی ولرم شد یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه می کنیم تا شیرین شود. یک لیوان از این ترکیب را به مدت چهل روز هر شب قبل از شام میل کنید. البته اگر رفلاکس معده شما ناچیز و خفیف باشد درمان شما کمتر از چهل روز طول خواهد کشید. نیک استار توصیه می کند برای درمان انواع مشکلات معده مثل تهوع های مزمن، زخم معده، سردی معده و … این روش را استفاده کنید تا از نتایج آن شگفت زده شوید.

درمان گیاهی اسید معده

 

4) آلوئه ورا: یکی از موادی که به هضم غذا کمک می کند و احتمال رفلاکس معده را کاهش می دهد آلوئه ورا می باشد. ترکیبات موجود در آلوئه ورا ضد التهاب است، به هضم غذا کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. آلوئه ورا تحریک حاصل از برگشت اسید معده به مری را کاهش می دهد. خواص ضد التهابی آلوئه ورا باعث کاهش درد و التهاب ناشی از رفلاکس معده خواهد شد. برای بهره گیری از خواص آلوئه ورا می توانید مقداری از ژل فراوری شده آلوئه ورا را قبل از غذا بخورید. این کار باعث هضم سریع تر غذا شده و احتمال رفلاکس معده را کاهش می دهد. علاوه بر این ژل آلوئه ورا حاوی مقادیر زیادی فیبر می باشد که به درمان یبوست بسیار کمک می کند. بنابراین برای اینکه گوارش سالمی داشته باشید  مصرف ژل آلوئه ورا را قبل از غذا فراموش نکنید.

داروی گیاهی ریفلاکس معده

 

5) زیره: زیره یکی از ادویه های بسیار پر کاربرد در طب سنتی می باشد. از دیرباز زیره به عنوان یک ضد نفخ شناخته می شده است. روغن و دانه زیره به دلیل خواص التیام بخشی که دارند برای درمان سوزش سر دل مفید می باشند. زیره ضد یبوست است و باکتری های مضر بدن را نیز از بین می برد. زیره باعث هضم سریع تر غذا می شود و دردهای معده و روده را کاهش می دهد. می توانید قبل از هر غذا مقداری زیره آسیاب شده (در حد یک دوم قاشق چایخوری) میل کنید تا هضم غذا سریع تر انجام شود و احتمال نفخ و رفلاکس معده بعد از غذا کاهش یابد.

داروی گیاهی برای اسید معده

 

6) شیرین بیان: شیرین بیان به عنوان یک گیاه تقویت کننده معده در بین مردم شناخته می شود. این گیاه سطح معده را با پوششی شبیه به ژل می پوشاند و از تحریک آن پیشگیری می کند. شیرین بیان درمان کننده زخم های دستگاه گوارش است و در سرطان معده نیز تاثیر درمانی مثبتی دارد. شیرین بیان به صورت قرص و شربت در داروخانه ها و به صورت گیاهی در عطاری ها موجود می باشد. در مصرف آن باید احتیاط شود زیرا حاوی گلیسیریزین است و ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی، طحال و … در بدن شود.

درمان گیاهی رفلاکس معده در نوزادان

 

7) ریحان: ریحان به عنوان یک گیاه آرام بخش و ضد التهاب شناخته می شود. دم کرده ریحان باعث کاهش التهابات دستگاه گوارش می شود. به این منظور یک قاشق چایخوری ریحان خشک یا چند برگ ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش دم کنید و پس از ولرم شدن با یک قاشق غذاخوری  عسل آن را شیرین کنید و میل کنید. هفته ای یک یا دو بار از این ترکیب استفاده کنید تا گوارش سالمی داشته باشید.

درمان گیاهی رفلاکس معده در کودکان

 

8) سنبل ختایی: سنبل ختایی یک گیاه دارویی شناخته شده در سراسر جهان می باشد. بعضی از خواص آن با زیره مشترک است. سنبل ختایی باد شکن و ضد نفخ بوده و باعث هضم بهتر غذا می شود. ترکیب عصاره سنبل ختایی و عصاره سیر، رازیانه و هویج یک داروی مناسب برای درمان رفلاکس معده می باشد.

درمان اسید معده با داروی گیاهی

 

9) نعناع: بدون شک یکی از معروفترین گیاهان دارویی مفید برای معده نعناع می باشد. نعناع سبب درمان زخم های گوارشی می شود و به هضم غذا کمک می کند.  نعناع ضد نفخ و باد شکن بوده و دم کرده آن برای تقویت و رفع نفخ معده و روده مفید می باشد. خوردن یک لیوان دوغ طبیعی همراه با نعناع بعد از غذا می تواند باعث کاهش رفلاکس معده شود. مصرف عرق نعناع برای درمان مشکلات گوارشی بسیار متداول است. مصرف بیش از حد نعناع ممکن است باعث یبوست شود بنابراین در مصرف آن احتیاط کنید.

درمان گیاهی رفلاکس معده

 

10) بادرنجبویه: بادرنجبویه گیاهی است از خانواده نعناع سانان که برای درمان ورم و نفخ معده استفاده می شود. درمان ورم و نفخ معده باعث کاهش چشم گیر رفلاکس معده و اسید معده می شود.

داروی گیاهی برای اسید معده

 

11) خار مریم: خار مریم شبیه به شربت سفید رنگ معده عمل می کند. دم کرده خار مریم یا عصاره آن دارای مقادیر زیادی کلسیم می باشد که باعث تسکین موقت سوزش سر دل بر اثر رفلاکس می شود. مصرف بیش از حد خار مریم ممکن است باعث تحریکات پوستی شود بنابراین بهتر است از مصرف خود سرانه این گیاه دارویی پرهیز شود.

درمان گیاهی اسید معده

 

12) جلبک دریایی: جلبک دریایی از نوع فوکوس باعث تقویت دستگاه گوارش و هضم سریع تر و بهتر غذا می شود. استفاده از کپسول جلبک دریایی به میزان مناسب علائم مربوط به رفلاکس معده را کاهش می دهد.

داروهای گیاهی ضد اسید معده

 

13) سرکه سیب و عسل: ترکیب سرکه طبیعی سیب و عسل و خوردن این ترکیب بعد از شام باعث کاهش چشمگیر رفلاکس معده خواهد شد.

درمان گیاهی رفلاکس معده

 

14) آب سیب و آب زرشک: برای درمان رفلاکس معده می توانید از ترکیب آب سیب و آب زرشک استفاده کنید. یک دوم پیمانه آب سیب و یک دوم پیمانه آب زرشک را به همراه دویست و پنجاه گرم شکر روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلیظ شود. از این شربت یک قاشق در یک استکان آب بریزید و روزی سه مرتبه از آن میل کنید. استفاده مرتب از شربت زرشک و سیب باعث درمان اسید معده خواهد شد.

داروی گیاهی ریفلاکس معده

 

15) آب لیمو ترش: ترکیب یک فنجان آب جوشیده شده ولرم و یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه یک درمان مناسب برای رفلاکس معده می باشد. برای درمان اسید معده این ترکیب را صبح ها ناشتا بنوشید. و تا بیست دقیقه بعد از آن چیزی میل نکنید. این کار باعث تنظیم اسید معده شما و کاهش رفلاکس خواهد شد.

 

16) جوش شیرین: اگرچه جوش شیرین به دلیل عوارضی که دارد یک داروی مناسب برای درمان اسید معده محسوب نمیشود اما می تواند به طور موقت رفلاکس و سوزش سر دل را به طور معجزه آسایی تسکین دهد. جوش شیرین یک ماده قلیایی یا باز محسوب می شود و اسید معده را بالافاصله خنثی می کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب جوشیده سرد شده اضافه کنید و آن را میل کنید. بلافاصله سوزش معده شما برطرف خواهد شد.

درمان اسید معده با داروی گیاهی

 

17) بابونه: بابونه یک گیاه ضد التهاب با طبع گرم و خشک می باشد. مصرف بابونه باعث گرم شدن معده می شود و همانطور که گفتیم یکی از راههای برطرف کردن رفلاکس معده گرم کردن معده می باشد. ممکن است برگشت اسید معده به دلیل تجمع اخلاط سودا در معده اتفاق بیفتد. در این صورت نیز بابونه می تواند به دفع این اخلاط به کاهش و درمان رفلاکس معده کمک کند. خواص ضد التهابی بابونه باعث آرام شدن و تسکین درد معده و تنظیم اسید معده می شود. در مصرف بابونه زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت ها پوستی و … در بدن شود.

داروی گیاهی برای اسید معده

 

18) زنجبیل: یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای برطرف کردن رفلاکس معده زنجبیل می باشد. زنجبیل که در درمان و کاهش تهوع بارداری نیز نقش قابل توجه ای دارد یک درمان مناسب برای اسید معده می باشد. زنجبیل طبعی گرم دارد و معده را گرم می کند. زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی خود باعث تسکین سوزش و درد معده می شود و همچنین به کاهش ترشح اسید معده کمک می کند. زنجبیل دارای خواص فوق العاده ضد التهابی بوده و در سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. برای اینکه اسید معده را خنثی کنید می توانید به شیوه های مختلف از زنجبیل استفاده نمایید. می توانید چند ورقه نازک از زنجبیل را در طول روز بجوید یا اینکه دو الی سه قاشق آب زنجبیل در طول روز بنوشید. همچنین می توانید از دم کرده زنجبیل نیز برای خنثی کردن اسید معده بهره ببرید. یک قاشق چایخوری زنجبیل خشک یا چند ورقه نازک از زنجبیل تازه را با آب جوش ترکیب کرده در لیوان را بگذارید و صبر کنید تا دم بکشد. دم نوش زنجبیلی که با کمی عسل شیرین شده است بهترین نوشیدنی برای درمان رفلاکس معده محسوب می شود. دقت کنید که اگر از دمنوش های زنجبیل بازاری می خواهید استفاده کنید مطمئن شوید که فاقد کافئین هستند. زیرا مصرف کافئین یکی از مهمترین دلایل شل شدن دریچه مری به معده و افزایش رفلاکس معده می باشد.

درمان گیاهی اسید معده

 

19) انجیر: انجیر نیز یکی از میوه های بسیار موثر در درمان اسید معده محسوب میشود. برای استفاده از انجیر به منظور درمان رفلاکس معده می توانید به این شیوه عمل کنید. یک قاشق چایخوری آویشن و یک قاشق چایخوری پودر گل ختمی و هفت عدد انجیر را با دو پیمانه آب بجوشانید. پس از کمی جوشیدن ترکیب را از روی حرارت بردارید و صاف کنید و روزی دو بار هر بار به مقدار یک دوم پیمانه از این شربت بنوشید. همچنین خوردن شبی هفت عدد انجیر و روزی دو قاشق چایخوری زیره سبز کوبیده شده همراه با غذاها و پرهیز از خوردن غذاهای بسیار چرب، بسیار تند و سنگین باعث کاهش چشمگیر اسید معده خواهد شد.

درمان اسید معده با داروی گیاهی

 

20) مواد قلیایی: خوردن مواد غذایی قلیایی باعث خنثی شدن اسید معده می شود و سوزش ناشی از رفلاکس را کاهش می دهد. موز، شیر سرد، ماست، ریحان، شیر نارگیل و شیر بادام و دوغ طبیعی قلیایی بوده و باعث تسکین سریع و فوری رفلاکس میشود. همچنین برای کاهش رفلاکس معده لازم است از مصرف الکل، نوشیدنی های حاوی کافئین، شکلات، نوشیدنی های گاز دار و آب مرکبات تا حد امکان پرهیز شود. نوشیدن یک باره آب و سایر مایعات نیز می تواند باعث تشدید رفلاکس معده شود. بنابراین برای کاهش برگشت اسید معده به مری لازم است آب را جرعه جرعه و به آهستگی بنوشید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

11 پاسخ

  1. این ترش کردن یا به قول شما رفلاکس معده منو کشته، واقعا اذیت میشم و هر چقدر هم دکتر میرم و دارو مصرف می کنم هیچ فرقی نداره، امیدوارم این روش های سنتی که شما نوشتید برام موثر باشه و درمان شم

    1. سلام و درود
      دوست عزیز، ان شالله با انجام روش های درمان رفلاکس در طب سنتی جواب خواهید گرفت و درمان خواهید شد فقط دقت کنید که هم زمان از داروهای شیمیایی و داروهای طب سنتی استفاده نکنید تا داروهای طب سنتی بتونه تاثیر خودشو داشته باشه.

  2. سلام. من مطلبتون رو خوندم اول اینکه تشکر بخاطر جمع اوری این مطالب اما یه نکته ای هست که لازم دیدم عرض کنم خدمتتون و اونم این هست که معمولا پزشکان استفاده از عرق نعنا رو با هیچ ترکیب دیگه ای برای درمان یا کاهش نفخ یا اسید معده توصیه نمی کنن و میگن نتیجه عکس داره. اینو من خودم به شخصه امتحان کردم و نه تنها برام مفید نبود بلکه بدترم کرد. این یه باور غلط عامیانه است که میگن نعنا برای درمان ناراحتی های معده همراه با ترکیبات دیگه کاربرد داره و می تونه مفید باشه اما علم پزشکی این قضیه رو تایید نمی کنه اصلا. حتی باعث زیاد شدن نفخ و به دنبالش اسید معده میشه. طب سنتی هم تویر جدیدترین نسخه هاش استفاده از نعناع رو در ترکیب با مواد دیگه توصیه نمی کنه. اما ترکیبات دیگه ای که گفتین مثل زنجبیل خوبن. ممنون بابت توضیحاتتون.

  3. سلام. ممنون بابت مطلب خوبی که قرار دادین. واقعا طب سنتی و روش های سنتی واقعا تاثیر گذار هستن. داروهای شیمیایی جز تاثیرات مخرب تاثیر دیگه ای ندارن برای بدن و یه درد رو خوب می کنن و ده تا درد و عوارض دیگه می ریزن توی وجود آدم. واقعا من خودم زیره رو امتحان کردم و برام تاثیر داشته. زنجبیل هم که واقعا از همه لحاظ فوق العاده است. مخصوصا یه چربی سوز قوی هم هست. من به همه هم توصیه می کنم برای درمان اسید معده بیشتر رعایت غذایی رو داشته باشن و از مواد گیاهی و طبیعی استفاده کنن و تا جایی که می تونن سمت داروهای شیمیایی نرن که چیزی جز عوارض ندارن.

  4. خانوما آقایون این داروهای شیمیایی و پر از ضرر دکترها رو بیخیال بشید، بیاین سمت طب سنتی یا طب اسلامی تا واقعا بیماری هاتون درمان بشن، من چند سال درگیر این رفلاکس بودم اخرشم با طب سنتی درمان شدم و از مصرف این همه داروی شیمیایی فقط عوارضش برام موند، زیره رو فراموش نکنید تو همه غذاهاتون یه کم زیره بریزید، آسیابش کنید و مثل نمک بپاشین رو غذاها برای نفخ، رفلاکس و تمام مشکلات گوارشی مفیده

    1. سلام و درود
      ممنون از این که تجربیاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  5. ترکیب بارهنگ و عرق نعناع برای من خیلی خوب بود و جواب داد. من حتی چهل روز هم استفاده نکردم و حدودا دو هفته طول کشید تا مشکل ترش کردن معده م برطرف بشه. ممنونم

    1. سلام و درود دوست عزیز، خوشحالیم که سلامتی خود را به دست آوردید و بیماری شما درمان شده.

    2. سلام من دچار زخم معده هستم و نوشیدن آب خیلی اذیتم میکنه آیا این لیست کمکی میکنه؟

  6. من چند ساله مبتلا به رفلاکس معده هستم و هیچ چیزی برای من مثل کم غذا خوردن موثر نبوده. پیشنهاد می کنم افرادی که رفلاکس معده دارن وعده های غذاییشون رو تعدادش رو بیشتر و مقدارش رو کمتر کنن معجزه می کنه این روش

    1. سلام و درود

      دوست عزیز خوشحالیم که شما رفلاکستون رو درمان کردید البته که پرخوری یکی از علت های برگشت اسید معده بوده و کم خوری یک راه بسیار مناسب برای درمان رفلاکس می باشد اما در مواردی که حجم غذا تاثیری بر رفلاکس نداشته باشه راهکارهای طب سنتی که در این مقاله به انها اشاره کردیم بسیار موثر و مفید خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =