نگهداری درخت بنجامین

معرفی درخت بنجامین فیکوس و نکات مهم در نگهداری گل بنجامین و نحوه تکثیر و پروش آن با روشهای مختلف و آفات آن و روشهای رفع آفات گیاه بنجامین.

در این مبحث قصد داریم به معرفی یکی از گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در آپارتمان بپردازیم. گیاهی حساس و زیبا که برخلاف گیاهان توضیح داده شده در مباحث قبلی به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز دارد. درخت بنجامین فیکوس گیاهی است که امروز می خواهیم در مورد آن بحث کنیم. گل بنجامین فیکوس از جمله گیاهان بسیار مفید برای تصفیه هوای منزل است که محبوبیت زیادی در بین علاقمندان به پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارد. این گیاه زیبا می تواند سبب از بین بردن سم های موجود در هوای آلوده شود و اینگونه به تنفس و سلامتی ما کمک کند.

نگهداری گل بنجامین
نگهداری گل بنجامین

نکته قابل توجه در مورد بنجامین این است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا این گیاه از لحاظ نگهداری دارای حساسیت بالایی است. پس اگر در باغبانی بسیار آماتور هستید به دنبال نگهداری بنجامین در منزل نباشید. عواملی بر رشد و نگهداری این گیاه زیبا موثر هستند که باید به درستی بررسی و رعایت شوند تا بنجامین بتواند به خوبی رشد کند. ما در این مبحث قصد داریم به بررسی این عوامل و شرایط محیطی نگهداری این گیاه زیبا بپردازیم. اگر شما نیز علاقثمند به داشتن یک گلدان زیبا از بنجامین در منزل خود هستید با ما همراه باشید.

بنجامین فیکوس با نام علمی ficus benjamina و نام انگلیسی Weeping fig یا انجیر مجنون از جمله گیاهان بسیار زیبا و سازگار با محیط های آپارتمانی و سرپوشیده است. این گیاه از خانوده Moraceae  است و بومی مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا می باشد. درخت بنجامین می تواند تا ارتفاع 5 متری نیز می تواند رشد کند. از لحاظ رنگ دارای ساقه و برگ هایی به رنگ سبز است و استرس سبب ریختن برگ های بنجامین می شود. از مزایای این گیاه زیبا سازگاری بی نظیر آن با محیط زندگی و تصفیه هوا می باشد. گل بنجامین با وجود تمام مزایایی که دارد به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز دارد و در صورت مراقبت کم به خوبی رشد نمی کند. در مبحث بعدی به بررسی عوامل محیطی موثر بر رشد ای گیاه و نحوه پرورش و نگهداری آن در منزل خواهیم پرداخت.

 

نام گیاه : بنجامین فیکوس

نام علمی گیاه : ficus benjamina

نام انگلیسی گیاه : Weeping fig

خانواده گیاه : Moraceae

بومی : جنوب و جنوب شرق آسیا

 

خاک مناسب برای پرورش و نگهداری گل بنجامین فیکوس

خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند. از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به ترکیبات متفاوتی از خاک ها برای رشد خود نیاز دارند. در مورد گیاه بنجامین می توان گفت به خاکی غنی و حاصلخیز برای رشد خود نیاز دارد. مناسب ترین خاک برای کاشت گیاه بنجامین خاک کمپوست است. در این خاک گیاه به خوبی رشد می کند. هر سال یک مرتبه نیز برای رشد مناسب تر گیاه باید گلدان آن را تعویض و از خاک جدیدی پر کنید. هر سال در فصل های تابستان و بهار باید ماهانه دو مرتبه از کود برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند استفاده کنید. البته کوددهی بیش از اندازه سبب سوختن گیاه خواهد شد و باید طبق دستوری که روی کود نوشته شده کوددهی را انجام دهید.

 

آبیاری مناسب برای نگهداری و پرروش گیاه بنجامین

آبیاری نیز همانند خاک از اساسی ترین بخش های پرورزش و نگهداری از یک گیاه است و میزان آن با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی برای گیاهان مختلف متفاوت است. اما به صورت کلی می توان گفت تمامی گیاهان تقریبا به مقدار متوسطی از آبیاری برای رشد خود نیاز دارند هر چند به گرما و کم آبی مقاوم باشند. زیرا مسئله مهم در نگهداری گیاه رشد آن است و حفظ زیبایی گیاه. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت باید آبیاری گیاه در حدی باشد که گیاه همواره در حالت مرطوب قرار داشته باشد اما نه اینکه کاملا در حال غرقابی باشد زیرا در این صورت انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه ، سبب می شود ریشه های گیاه دچار پوسیدگی شوند. آبیاری بیش از اندازه سبب زرد شدن و ریزش برگ های گیاه نیز می شود. از سوی دیگر آبیاری کم نیز سبب تغییر رنگ برگ های گیاه از سبز به قهوه ای می شود. همچنین بنجامین برای رش خود به محیطی مرطوب نیاز دارد پس بهتر است با اسپری کردن برگ های آن برای گیاه رطوبت فراهم کنید. کمبود رطوبت می تواند سبب ریزش برگ های گیاه شود.

درخت بنجامین
نگهداری درختچه بنجامین

 

نور مناسب برای نگهداری بنجامین

نور نیز از دیگر عوامل موثر بر رشد گیاه است که تاثیر بسزایی در فرآیند رشد گیاهان مختلف دارد. انواع گیاهان با توجه به ساختار خود به محدوده نوری متفاوتی برای رشد خود نیاز دارند. برخی محیطی کم نور را ترجیح می دهند و سایه پسند هستند و برخی دیگر علاقه دارند در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرند.

بنجامین برای رشد خود به نوری کافی اما فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز دارد زیرا تابش مستقیم خورشید سبب سوختن و ریزش برگ های گیاه خواهد شد. کمبود نور دریافتی توسط گیاه نیز سبب کمرنگ شدن برگ ها و کند شدن رشد گیاه خواهد شد.

حتما بخوانید  شرایط و اصول نگهداری از گیاه فیکوس آمستل در منزل + نحوه تکثیر و پرورش

 

دمای مناسب برای مراقبت از گیاه بنجامین

دما نیز فاکتور مهم بعدی است که نمی توان تاثیر آن را بر رشد گیاه نادیده گرفت. دمای مناسب برای رشد گل بنجامین مینیمم دمای 65 درجه فارنهایت در شب و ماکزیمم دمای 85 درجه فارنهایت در روز است. افزایش بیش از اندازه دمای هوا سبب ریزش برگ های گیاه شده و ایجاد چین و چروک روی برگ های گیا می شود. از طرفی کاهش بیش از اندازه دمای هوا نیز سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه خواهد شد. از تغییر ناگهانی دمای مکانی که گیاه در آن قرار دارد بپرهیزید زیرا سبب آسیب رسیدن به گیاه می شود.

 

برخی از مشکلاتی که ممکن است درخت بنجامین را درگیر کند عبارتند از

در صورت ایجاد شدن زخم های سفید رنگ یا پنبه ای مانند روی برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت گیاه دچار شپشک شده است که در این صورت باید با استفاده از سموم خاص این مشکل را برطرف نمود.

در صورت ایجاد لکه هایی تیره رنگ روی برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت گیاه دچار قارچ شده است که در این صورت باید با استفاده از پارچه یا پنبه ای به محلول اب و صابون این مشکل را برطرف نمود.

آفت درخت بنجامین و رفع آن
آفت درخت بنجامین

در صورتی که رنگ برگ های گیاه از رنگ سبز به زرد تغییر یافته است و زیر برگ های گیاه نیز تارهایی مانند تار عنکبوت مشاهده می شود می توان نتیجه گرفت گیاه دچار حمله کنه ریز قرمز شده است که در این صورت باید با استفاده از سموم خاص این مشکل را برطرف نمود.

در صورت شکننده شدن برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت هوای محیط بیش از اندازه گرم است و رطوبت کافی نیز ندارد. در این صورت باید گیاه را به مکان خنک تری مناقل کرده و روزانه دو مرتبه با استفاده از اسپری روی برگ های گیاه رطوبت ایجاد کنید تا مشکل برطرف شود.

 

نحوه تکثیر بنجامین

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گیاه بنجامین آشنا کنیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که تکثیر بنجامین کار راحتی در منزل نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد . تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن و تکثیر از طریق برگ صورت می گیرد. در این قسمت روش های تکثیر این گیاه را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

نحوه قلمه زدن

قلمه هایی ار که از گیاه انتخاب می کنیم باید از نوع قلمه های نیمه چوبی باشند. قلمه هایی از گیاه را با طول 15 سانتی متر جدا کنید. ضخامت قلمه ها باید در حد ضخامت یک مداد باشد. قلمه های گیاه را باید از زیر گره گیاه جدا کنید. بهتر است برای اینکه ریشه زایی قلمه ها زودتر صورت بگیرد برگ های پایینی قلمه ها را جدا کنید و فقط برگ های قسمت پایینی قلمه های گیاه را نگهدارید.

برای اینکه ریشه زایی بهتر صورت بگیرد باید حداقل یک برگ را روی قلمه گیاه نگه داشته باشید. باید برای کاشت قلمه ها ترکیبی را به نسبت مساوی از پیت ماس و پرلیت فراهم کنید و قلمه ها را به صورت اریب با استفاده از قیچی باغبانی برش بزنید و در ترکیب گفته شده درون گلدان بکارید. قبل از اینکه قلمه ها را بکارید باید خاک را به خوبی آبیاری نمایید تا مرطوب شود و سپس صبر کنید تا میازن آب اضافی از گلدان خارج شود سپس قلمه های گیاه را در گلدان بکارید زیرا در غیر این صورت انباشته شدن آب کف گلدان می تواند سبب پوسیدگی قلمه های گیاه شود.

قلمه ها برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید برای آن ها رطوبت فراهم شود. برای تامین رطوبت مناسب برای قلمه های گیاه می تواند روی سطح گلدان را با نایلونی شفاف بپوشانید و روی نایلون را سوراخ های ریزی ایجاد کنید تا تهویه نیز به درستی برای قلمه های گیاه انجام گیرد. قلمه ها را باید به صورت منظم آبیاری نمایید و در دمای مناسب و نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا بتوانند به درستی رشد کنند. نور مستقیم خورشید می توانند سبب آسیب رسیدن به قلمه های گیاه شود. زمانی که ریشه زایی قلمه های گیاه صورت گرفت باید میزان آبیاری گیاه را کمتر کنید. مناسب ترین دمایی که در آن قلمه ها رشد مناسبی دارند بین 21 تا 26 درجه سانتی گراد است.

اگر تمام شرایط مناسب را برای رشد قلمه های گیاه فراهم کنید حدود دو یا سه هفته زمان برای ریشه زایی قلمه ها نیاز است. پس از گذشت 8 هفته نیز می توانید گیاه را در گلدان بکارید.

 

نحوه تکثیر گیاه از طریق برگ

در این قسمت روش تکثیر گیاه را از طریق برگ بررسی خواهیم کرد. برای این کار باید به روش زیر عمل کنید.

در مرحله اول باید تعدادی از برگ های درخت بنجامین را که سالم هستند از گیاه اصلی جدا کنید. سپس باید ظرف هایی مانند زیر گلدانی زا تهیه کرده و آن ها را از ماسه خیس پر کنید. حالا برگ هایی از که از گیاه اصلی جدا کرده اید در این ظرف ها قرار دهید. خاکی که برگ ها را در آن قرار می دهید تا زمانی که ریشه زایی انجام شود باید همواره در حالت مرطوب قرار داشته باشد.

دمایی که برای ریشه زایی مناسب تر مناسب است بایدبین 20 تا 28 درجه سانتی گراد باشد. در این حالت ریشه زایی زودتر صورت می گیرد. برای ریشه زایی باید ظرف ها را در معرض تابش غیر مستقیم خورشید قرار داشته باشند زیرا در غیر این صورت نور مستقیم خورشید سبب آسیب رسیدن به برگ های گیاه می شود. در این حالت پس از گذشت حدود یک ماه ریشه زایی برگ ها انجام می شود. در این حالت باید گیاهان تازه جوانه زده را در گلدان هایی جداگانه بکارید. برگ ها را باید در گلدان جدیدی بکارید و به صورت منظم آن ها را آبیاری کنید تا بتوانند جوانه بزنند.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. سلام . ممنون از سایت خوبتون. من پست شما رو خوندم. پارسال خواستم فیکوس بنجامین توی خونه ام رو از طریق قلمه زدن ساقه تکثیر کنم. تقریبا همین مراحلی که اینجا بهش اشاره کردین رو انجام دادم . حتی نایلون هم کشیدم روی سطح گلدون اما بعد از دو هفته نه تنها جوونه نزدن بذر ها بلکه وقتی نایلون رو برداشتم دیدم که روی سطح گلدون تار عنکبوت مانند و بوی بدی هم میده گلدونم. خواستم از شما بپرسم ببینم علتش چی می تونه باشه ؟ اگه ممکنه در مورد نوری هم که برای گلدون و قلمه ها مناسبه تا بتونن زودتر ریشه بزنن برام توضیح بدید. ممنون

    1. سلام خدمت شما. خب خداروشکر که مطلب براتون کاربرد داشته. در مورد سوال اولی که مطرح کردید باید خدمتتون بگم که شما احتمالا روی سطح نایلونی رو که روی گلدون کشیدید تا رطوبت برای قلمه ها ایجاد بشه رو سوراخ نکردید. به همین علت قلمه ها به دلیل اینکه تهویه مناسب براشون فراهم نبوده پوسیده شدن و به ریشه زایی نرسیدن اصلا. یکی از عوامل خیلی مهمی که نقش بسزایی داره توی رشد و ریشه زایی هر چه سریع تر قلمه ها فراهم کردن تهویه مناسب برای گلدون هست. اگه تهویه مناسب نداشته باشه گیاهتون قلمه ها می پوسن به دلیل رطوبت. در مورد سوال دومتون باید بگم که نور غیر مستقیم بهترین محدوده نوری برای گیاه تلقی میشه و برای اینه قلمه ها بتونن ریشه زایی سریعتری داشته باشن باید گلدون رو یه جایی قرار بدید که نور کافی اما غیر مستقیم بهش بخوره. دقت کنید در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرارش ندید که ممکنه به قلمه های گیاهتون آسیب بزنه.

  2. سلام. ممنونم از مطلب خوبتون. یه سوال داشتم. گلی که من توی خونه نگهداری می کنم داره برگ هاش تغییر رنگ میده و برگاش از سبز دارن سیاه میشن. علتش چیه ؟ مرسی
    سوال دومم اینه که چطوری میتونم برای گل توی خونه نور ایجاد کنم وقتی پنجره نداشته باشم ؟ ممنون

    1. سلام. خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بودن. در رابطه با اولین سوالی که مطرح کردین باید خدمتتون عرض کنم که تیره شدن برگ خای گیاهتون می تونه به دلیل سرد بودن محیط نگهداری از گیاه باش که در این حالت برگ های گیاه از سبز به تیره تغییر رنگ می دن و در نهایت برگ های گیاهتون می ریزن. توی این حالت باید گیاهتون رو منتقل کنید یه جای گرم تر تا مشکل برطرف بشه. اگه سرمای هوا بیش از حد باشه گیاهتون یخ می زنه و از بین می ره پس دمای محیطی که گیاه رو اونجا نگهداری می کنید خیلی مهمه. و در مورد سوال دومتون. اگه شما پنجره یا مکان نورگیر نداشته باشید توی خونه بعضی از گل ها رو اصلا نمیتونید نگهداری کنید فقط بعضی از گل هایی که محیط پرورششون نیم سایه یا سایه کامل هست رو می تونید توی منزل نگهداری کنید. البته بعضی از گل ها رو می تونید با استفاده از نورهای مصنوعی هم پرورش بدید. مثلا از چراغ های فلورسنت یا هالوژن میشه برای این کار استفاده کرد که یه نور ملایمی رو برای گیاهان به وجود میارن اما بازم تاکید می کنم بعضی از گیاه ها اینجوری میشه نورشون رو تامین کرد نه همه گیاهان رو.

  3. سلام. من داشتم مطلبتون رو می خوندم یه سوالی برام پیش اومد. بنجامین اگه هوای مرطوب توی خونه براش تامین نکنم چی میشه ؟ محل زندگی مکن آب و هوای خشکی داره و نمی تونم نه گیاه رو بذارم توی حیاط و نه توی خونه براش رطوبت درست کنم. خواستم بدونم تکلیف چیه و اینکه اگه بهش رظطوبت نرسه چه اتفاقی میفته ؟ ممنون از سایت خوب و مطلب کاملتون

    1. سلام دوست عزیز. در مورد سوالی که مطرح کردید باید خدمتتون عرض کنم که اولا هوای مرطوب از جمله نیازهای اساسی این گیاه به شمار می ره و اگه براش رطوبت تامین نکنید انگاری که بهش آب ندادید. در این حد نیازه اساسی ای هست برای گیاه. دوم اینکه اگه محیط زندگی دارای آب و هوای خشکی دارید به نظر میرسه بهتره یا از خرید این گیاه صرف نظر کنید یا اینکه براش فضایی مثل گلخونه درست کنید. ببینید راه های مختلفی برای ایجاد رطوبت برای گیاه وجود داره که براتون توضیح می دم. اولین راهش غبار پاشی هست. یعنی اینکه بیاید روی برگتای گیاه خودتون با استفاده از یعه اسپری آب بپاشید تا رطوبت مورد نیازش فراهم بشه. یه راه دیگه هم داریم به اسم استفاده از مه پاش. حالا مه پاش چیه ، مه پاش یه وسیله است که خودش قطرات کوچیک آیب رو توی فضا پخش می کنه و باعث میشه محیط نگهداری گل شملا مثل گلخونه مرطوب شه. یه راه دیگه هم داریم که خیلی ساده است و اونم اینه که بیاید یه ظرف پر از سنگ ریزعه بیارید و خیسشون کنید. ظرف رو بذارید زیر گلدونتون اما با فاصله چون اگه چسبیده باشه کف گلدونتون می تونه باعث پوسیدگی ریشه های گیاهتون و در نتیجه پوسیده شدن گیاهتون بشه. این ظرف پر از سنگریزه خودش رطوبت مورد نیاز رو برای گلدونتون فراهم میکنه به صورت دائم. حالا اگه رطوبت برای گیاهتون فراهم نکنید کم کم برگ های گیاهتون یه حالت سوختگی پیدا می کنن و می ریزن و سرعت رشد گیاهتون کم و کم میشه تا اینکه به صورت کامل متوقف میشه و در نهایت گیاهتون خشک میشه. یه نکته دیگه اینکه هر چی دما میره بالاتر باید همزمان شما هم به همون نسبت رطوبت محیط رو افزایش بدید تا از سوختن برگ های گیاهتون جلوگیری بشه. امیدوارم این نکاتی که گفتم خدمتتون بتونه براتون مفید باشه و ازشون استفاده کنید.

  4. سلام. ممنون از مطلب خوبتون. یه سوال داشتم. بهتر هست از کودهای محلول در آب برای این گیاه استفاده بشه یا کودهای جامد هم می تونه برای رشد گیاه مفید باشه ؟ بعد اگه کوددهی کم باشه چه اتفاقی برای گیاه میفته ؟ کم بودن کود هم مثل زیاد بودن کود می تونه به گیاه صدمه برسونه یا نه ؟ مرسی

    1. سلام. بله. کوددهی کم هم می تونه رشد گیاه رو به تعویق بندازه و باعث متوقف شدن گلدهی یا از دست دادن طراوت گیاه شما میشه. بهتره برای کوددهی گیاه با یک متخصص باغبانی مشورت کنید تا نوع مناسب کود رو بهتون معرفی کنه. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.