جواب ازمایش خون بارداری مثبت
آزمایش خون بارداری یک آزمایش ساده و متداول برای تشخیص بارداری در زنان می باشد.

جواب آزمایش خون بارداری مثبت و منفی

راهنمای خواندن جواب آزمایش خون بارداری مثبت و منفی، به کمک این آموزش خواهید توانست با خواندن جواب آزمایش خون بارداری تشخیص دهید بارداری شما مثبت است یا منفی.

آزمایش خون بارداری یک آزمایش ساده و متداول برای تشخیص بارداری در زنان می باشد. در این آزمایش میزان هورمون hCG اندازه گیری می‌شود. در دوران بارداری توسط سلول‌های جفت هورمون hCG  تولید می‌شود که در خون و ادرار قابل مشاهده است و اگر از حد معینی بیشتر باشد نشانه دهنده بارداری می‌باشد.

هورمون hCG که بتا نامیده می شود سه تا پنج روز بعد از اینکه عادت ماهیانه به عقب افتاد در ادرار قابل مشاهده می باشد. بنابراین سه الی پنج روز پس از عقب افتادن عادت ماهیانه به راحتی با تست های موسوم به بی بی چک که در بازار موجود است می توان بارداری یا عدم بارداری را تشخیص داد. زودتر از این زمان می توان با آزمایش خون وضعیت بارداری را مشخص کرد. هورمون hCG چند روز قبل از این که در ادرار قابل مشاهده باشد به خون وارد شده و در خون قابل مشاهده می باشد. هورمون hCG ساختاری گلیکوپروتئینی دااشته و مقدار قند موجو در آن از سایر هورمون های بدن بیشتر است. این هورمون دو زنجیره ای بوده و از زنجیره های آلفا و بتا تشکیل شده است. زنجیره آلفا از نظر ساختاری شبیه به هورمون های LH, FSH و TSH می باشد. اما زنجیره بتا ساختار منحصر به فردی دارد و اساس آزمایش های بارداری تشخیص زنجیره بتا در ادرار می باشد.

جواب ازمایش خون بارداری مثبت منفی
جواب ازمایش خون بارداری مثبت و منفی

آزمایش بارداری چه زمانی باید انجام شود؟

نکته ای که در آزمایش بارداری باید مورد توجه قرار گیرد این است که معمولا خانم ها برای انجام آن عجله می کنند. مخصوصا خانم هایی که منتظر باردار شدن هستند ممکن است خیلی زودتر از زمان مناسب تمایل به انجام آزمایش بارداری داشته باشند. اما خوب است بدانیم که مثبت بودن آزمایش بارداری تنها از یک زمان به بعد قابل تشخیص است و اگر حتی یک روز زودتر از زمان مورد نظر آزمایش خون بارداری انجام دهید ممکن است با وجود اینکه باردار هستید جواب آزمایش خون بارداری شما منفی باشد.

11 روز پس از لقاح در صورتی که نطفه تشکیل شده باشد از طریق آزمایش خون می توان بارداری را تشخیص داد. حدودا پنج روز بعد از این زمان از طریق ادرار نیز بارداری قابل تشخیص می باشد. معمولا در هفته ابتدایی پس از عقب افتادن عادت ماهیانه بارداری با آزمایش خون و ادرار قابل تشخیص می باشد. در بعضی از موارد هورمون بتا بسیار پایین می باشد و با آزمایش قابل تشخیص نمی باشد. در این موارد برای تشخیص بارداری پزشک در زمان مناسب ( چند هفته پس از لقاح ) از فرد سونوگرافی می گیرد تا بارداری یا عدم بارداری او را تشخیص دهد. در بعضی موارد مقدار هورمون بتا آنقدر بالا و غیر معمول است که می توان احتمال حاملگی خارج رحمی یا بارداری چند قلویی داد.

 

تفسیر آزمایش بارداری

همانطور که گفتیم این آزمایش ساده بوده و از فرد مقداری خون گرفته می شود و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود. نتیجه این آزمایش به صورت عددی که روبروی هورمون hCG نوشته می شود مشخص می شود. معمولا آماده شدن جواب آزمایش بارداری یک روز طول می کشد. اگر مقدار beta-hCG بالاتر از عدد 25 باشد نشان دهنده مثبت بودن جواب آزمایش و بارداری می باشد. مقادیر hCG کمتر از 10 نشانه منفی بودن آزمایش بارداری و عدم بارداری می باشد. اگر مقدار beta-hCG بین 10 تا 25 باشد نتیجه آزمایش نه مثبت است و نه منفی. بلکه مشکوک است و باید چند روز دیگر مجددا آزمایش را تکرار کرد.

عکس جواب آزمایش مثبت و منفی
عکس جواب آزمایش خون بارداری

 

سطح هورمون hCG در دوران های مختلف بارداری چگونه باید باشد؟

همانطور که گفتیم برای تشخیص بارداری هورمون بتا اچ سی چی را در خون یا ادرار اندازه گیری می کنند. این هورمون از لحظه تشکیل جفت جنین تولید شده و مدتی بعد در خون و کمی بعد در ادرار قابل مشاهده می باشد. معمولا در زمان بارداری هر 72 ساعت سطح هورمون hCG دو برابر می شود. هفته هشتم تا هفته یازدهم بارداری این هورمون به بالاترین حد خود می رسد و بعد از آن به تدریج کاهش پیدا می کند. بنابراین میزان این هورمون بسته به زمانی که از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته است متغیر می باشد. برای مثال برای کسی که سه هفته از اولین روز آخرین قاعدگی او گذشته است میزان این هورمون باید در حدود ۵۰-۵ mIU/ml باشد. البته این مقادیر برای هر فرد متفاوت بوده و بستگی به عوامل مختلفی دارد. در ادامه راهنمای سطح هورمون hCG در طول بارداری را مشاهده می کنید.

  • 3 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 50-5 mIU/ml
  • 4 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 426-5 mIU/ml
  • 5 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 7340-18 mIU/ml
  • 6 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 56500-1080 mIU/ml
  • 7 الی 8 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 229000-7650 mIU/ml
  • 9 الی 12 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 288000-25700 mIU/ml
  • 13 الی 16 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 254000-13300 mIU/ml
  • 17 الی 24 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 165400-4060 mIU/ml
  • 25 الی 40 هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی گذشته باشد: 117000-3640 mIU/ml
  • زنی که باردار نباشد: کوچکتر از 5 mIU/ml
  • بعد از یائسگی: کوچکتر از 5.9 mIU/ml
حتما بخوانید  علائم جنین پسر در سه ماهگی + راههای تشخیص جنسیت جنین در اوایل بارداری

جواب ازمایش خون حاملگی مثبت

اگر هورمون beta-hCG پایین باشد

از دلایل پایین بودن هورمون hCG می توان به انجام آزمایش بارداری زودتر از زمان مناسب، تخمین غلط سن بارداری، بارداری خارج از رحمی و احتمال سقط جنین اشاره کرد. در مواردی که هورمون hCG پایی باشد لازم است بعد از 48 الی 72 ساعت مجددا آژمایش تکرار شود تا پزشک با توجه به تغییرات سطح هورمون hCG در مورد بارداری یا عدم بارداری قضاوت کند.

اگر هورمون beta-hCG بالا باشد

از دلایل بالا بودن هورمون hCG می توان به حاملگی مولار، حاملگی دوقلویی یا چند قلویی و تخمین اشتباه سن بارداری اشاره کرد. همانطور که گفتیم در ابتدای بارداری هر 72 ساعت مقدار هورمون hCG تقریبا دو برابر می شود. اگر در آزمایش اولیه بارداری مقدار این هورمون بالاتر از حد نرمال باشد پزشک در فاصله زمانی 72-48 ساعت پس از آزمایش اول مجددا از فرد آزمایش می گیرد تا با بررسی مقدار هورمون hCG روند افزایش این هورمون را تشخیص دهد. در مواردی که هورمون بارداری به جای دو برابر شدن در عرض 72 ساعت سه یا چهار برابر شده باشد احتمال بارداری چند قلویی یا حاملگی پوچ یا مولار وجود دارد.

جواب ازمایش خون بارداری

چه چیزهایی باعث تغییر در هورمون hCG می شوند؟

بر خلاف اکثر ازمایش ها، نتایج آزمایش بارداری تحت تاثیر دارو یا مواد غذایی خاصی تغییر پیدا نمی کند. تنها موردی که باعث تغییر در مقادیر hCG می شود مصرف داروهای هورمونی می باشد که لازم است حتما در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. داروهای حاوی هورمون بارداری باعث نتایج کاذب آزمایش بارداری می شوند. این داروها برای درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرند و لازم است که حتما پزشک از مصرف آن ها مطلع شود.

 

جواب ازمایش خون بارداری مثبت
جواب ازمایش خون بارداری مثبت

نکاتی که باید در آزمایش خون بارداری مورد توجه قرار گیرد

  • چنانچه در جواب آزمایش خون بارداری شما مقدار هورمون hCG با مقادیری که در متن گفته شد متفاوت بود نگران نباشید. مقادیر هورمون بارداری در تمام افراد یکسان نیست . به پزشک خود اعتماد کنید. کودکان زیادی با وجود مقادیر بسیار پایین هورمون hCG به سلامت به دنیا آمده اند.
  • اگر جواب آزمایش مشکوک به بارداری بود لازم است پس از دو الی سه روز مجددا آزمایش خون بارداری را انجام دهید.
  • اگرچه نتایج آزمایش خون بارداری به جز داروهای هورمونی  متاثر از مصرف دارو یا ماده غذایی دیگری نمی باشد اما پزشکان توصیه می کنند تا مدتی قبل از انجام آزمایش خون بارداری از مصرف آنتی بیوتیک ها، انواع مسکن ها و داروهای پیشگیری از بارداری خودداری شود تا نتایج آزمایش بارداری واقعی تر باشد.
  • همانطور که گفتیم میزان هورمون hCG اگر کمتر از 10 mIU/ml باشد به طور قطع فرد باردار نیست ( مگر این که زودتر از زمان مناسب آزمایش داده باشد). مقادیر بالاتر از 25 mIU/ml هورمون بارداری نشان دهنده بارداری می باشد و مقادیر ما بین 10 mIU/ml الی 25  mIU/ml مشکوک بوده و نیاز به بررسی بیشتر و تکرار آزمایش را دارد.
  • نگران نباشید. در دوران بارداری مهمترین مسئله برای مادر حفظ آرامش و دوری از استرس و اضطراب می باشد. برای تفسیر آزمایش خود فقط به پزشک اعتماد کنید. دستورات و تجویزهای پزشک خود را با دقت انجام دهید تا بارداری بی خطری داشته باشید .
  • ممکن است با وجود مثبت بودن جواب آزمایش حاملگی از نوع پوچ یا مولار باشد . بنابراین لازم است زنان باردار به طور مرتب تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرند تا با توجه به علائم و مشکلاتی که در طول بارداری برای آن ها بروز پیدا می کند پیزشک تشخیص به موقع و دقیقی از وضعیت بارداری داشته باشد.

معنی suspicious در آزمایش بارداری – جواب آزمایش خون بارداری مثبت – معنی result در آزمایش بارداری – آزمایش خون بارداری منفی کاذب – خواندن جواب آزمایش بارداری آنلاین – عکس جواب آزمایش بارداری مثبت – جواب آزمایش بارداری مثبت ضعیف نی نی سایت

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 4 =

همچنین بخوانید
معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی اطفال در شهریار تهران،برای دندانپزشکی اطفال، انتخاب بهترین کلینیک دارای اهمیت ویژه‌ای است لبخند سلامت و زیبایی کودکان، نیازمند محیط دوستانه و متخصصانه است.
روکش لمینت سرامیکی یکی از راه‌حل‌های محبوب برای بهبود ظاهر دندان‌ها و ایجاد لبه‌های درخشان در لبخند است. با این حال، طول عمر این روکش‌ها متغیر بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد.