جزئیات توزیع کوپن برای اقشار کم درآمد

کوپن یا کالا برگ در دهه 60 در ایران رواج پیدا نمود و هنوز بیشتر افراد یادشان می باشد که چقدر در صف دریافت کالای کوپنی می ایستادند تا کالای کوپنی خود را دریافت نموده و دوباره منتظر می ماندند که کوپن دیگری برای دریافت یه کالای ضروری دریافت نمایند در ادامه تصاویر و  جزئیات توزیع کوپن برای اقشار کم درآمد در سال 97 را در سایت نیک استار خواهید دید با ما همراه باشید.

جزئیات توزیع کوپن
جزئیات توزیع کوپن

کوپن یا کالابرگ در ایران واژه ناآشنایی نیست. کوپن واژه‌ای فرانسوی است به معنای ورقه اصلی که هنگام پرداخت منافع، آن را جدا می‌کنند. پای کوپن در سال 1359 و چند روز پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به اقتصاد کشور ما باز شد.

کوپن یادگار اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی است که به میزان سن جوانان امروز کشور قدمت دارد. جوانان امروز کشور که همان کودکان دهه 60 هستند قطعا هنوز صف‌های مبادله کالابرگ با کالا را به یاد می‌آورند که با بزرگتر شدن آن‌ها به تدریج نقش این کالابرگ‌ها نیز کم‌ رنگ و کم‌ رنگ شد تا اینکه در نیمه دوم سال 90 از چرخه اقتصاد ایران حذف شد.

اگر اولین یارانه نقدی در دی ماه سال 1389 برای ایرانیان قابل برداشت شده است، اولین کوپن‌های سراسری نیز دی ماه 1359 به دست مردم رسید، هدف از این کار این بود که اگر کالایی کمیاب یا گران شد، از طریق توزیع کوپنی به دست مصرف کنندگان برسد.

هر چند اطلاعات وسیعی درباره تعداد کوپن‌ها و شرایط توزیع کالاها با استفاده از کوپن در این سال‌ها در دست نیست، اما آن‌ها که برگه‌هایی به یادگار نگه داشته‌اند، می‌گویند روی هر کوپن تعداد افراد خانوار درج می‌شد و رنگ کوپن‌های شهری با روستایی تفاوت داشت.

شماره‌ها اعلام می‌شد و بر اساس اعلام شماره و کالا بود که کوپن اعلامی ارزش پیدا می‌کرد. روزنامه‌ها نیز خبر اعلام کوپن را در مهمترین بخش صفحات خود می‌گذاشتند و اخبار سراسری نیز آن سال‌ها، این خبر را پخش می‌کرد.

صف‌های طویل برای دریافت کالای کوپنی، خاطرات لاینفک ایرانی‌ها در دهه شصت است، اما پس از پایان جنگ شرایط اقتصادی ایران تغییر کرد، در حالی که کوپن هنوز باقی مانده بود.

10 قلم کالایی که با شیوه کوپنی توزیع می‌شد عبارت بود از: روغن نباتی، قند و شکر، برنج، پودر شوینده، صابون، پنیر، کره، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز، البته در همان سال‌های ابتدای انقلاب دفترچه سهمیه خانوار توسط شوراهای محلی منتشر شد که 22 قلم کالا از طریق دفترچه به مردم ارائه می‌شد.

 

جزئیات توزیع کوپن

اما اکنون ایران در جنگ اقتصادی است و حالا دیگر مقامات سیاسی هم این نکته را در سخنرانی‌های رسمی مورد اشاره قرار می‌دهند و همچنین کارشناسان اقتصادی و مسئولان حوزه اقتصادی هم این موضوع را مدام یادآور می‌شوند.

در خصوص این موضوع چند روز گذشته انوشیروان محسنی بند پی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که به زودی جامعه هدف تخصیص کوپن مشخص می‌شود که این گروه شامل هشت دهک جامعه یا همه مردم است.

زمزمه بازگشت کوپن، البته در ساختار نوین الکترونیکی مدت‌هاست به گوش می‌رسد، اما هنوز معلوم نیست کدام کالاها و چه تعداد از مردم ایران تحت پوشش کوپن قرار می‌گیرند. اما هر چه هست، تصمیم گیران و سیاستگذاران و کارشناسان تاکید دارند که حمایت از اقشار مختلف مردم در موج گرانی ناشی از ریزش ارزش پول ملی ضروری است.

وضعیت نامشخص کوپن برای تمام افراد جامعه باعث شده است هنوز آمار مشخصی برای آن وجود نداشته باشد. هرچند چندی پیش احمد میدری معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: خانوارهای تحت پوشش کمیته امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی یارانه حمایتی خود را به زودی در قالب کوپن الکترونیک دریافت می‌کنند که سقف آن برای خانواده پنج نفره 150 هزار تومان خواهد بود.

 

جزئیات توزیع کوپن

میدری افزود: طرح کوپن الکترونیک که زیرساخت‌های آن از مدت‌ها قبل با همراهی بانک مرکزی آماده شده است، به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، افراد تحت پوشش این سازمان‌های حمایتی در قالب کارت بانکی که در اختیار دارند، می‌توانند از سهمیه خرید از فروشگاه‌های خاص برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون یادآور شد: برای خانوار پنج نفره که تحت پوشش یکی از این سازمان‌های یاد شده باشد، شارژ خرید به مبلغ 150 هزار تومان در نظر گرفته شده و این رقم برای هر فرد 40 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه پس از اعلام زمان اجرای این طرح، این افراد می‌توانند به فروشگاه‌های خاص مراجعه و اقلام مورد نیاز خود را تأمین کنند، عنوان کرد: طرح کوپن الکترونیک، برای 10 میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، به اجرا در می‌آید و شامل سایر دهک‌ها و افراد جامعه نمی‌شود.

 

جزئیات توزیع کوپن

وی گفت: هرچند به دنبال نوسان‌های نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم قرار است از اقشار دیگر نیز در قالب بسته‌های کالایی حمایت شود، اما هنوز دولت در خصوص جزئیات این شیوه حمایتی به نتیجه نرسیده است.

دولت با درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قصد دارد برای خرید کالاهای اساسی به مردم کوپن الکترونیکی ارائه کند و طرحی در این خصوص از سوی این وزارتخانه به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و این طرح در حال بررسی است.

جزئیات توزیع کوپن
توزیع کوپن الکترونیک

کوپن الکترونیکی فقط برای خرید کالاهای اساسی است

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان افزود: امروز دولت سقفی را پیرامون موضوع اعطای کوپن الکترونیکی مطرح می‌کند که خلاف قانون است زیرا دولت راسا نمی‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و برای شروع این طرح حتما مصوبه مجلس لازم است یعنی باید مجلس تصویب کند که دولت بتواند به صورت کارت الکترونیک یا کوپن یا هر مورد دیگری که می‌خواهد تامین کالاهای اساسی را انجام دهد.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان ادامه داد: کالاهای اساسی نیاز روزمره هشت دهک افراد جامعه است و طرح اعطای کوپن الکترونیک برای تامین این دسته کالاها در دستور کار دولت قرار گرفت.کوپن الکترونیک شرایط خاص خود را دارد و به صورت نقدی به مردم پرداخت نمی‌شود بلکه این پول فقط به حساب افراد برای خرید کالاهای اساسی واریز می‌شود آن هم در قالب شارژ کارت الکترونیکی که واگذار شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: اگر این مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز شود مشکلات خاص خود را پدید می‌آورد به این دلیل که بعضی از خانواده‌ها سرپرست خانوارشان معتاد و بد سرپرست است که با عنایت به این نکته که شاید به بقیه اعضا مبلغی نرسد پس کار اشتباهی است.

وی افزود:بهزیستی و کمیته امداد قطعا آمار خانوارهای بدسرپرست و معتاد را در اختیار دارد و برای اعطا و پرداخت کوپن الکترونیک به این خانواده‌ها باید طوری مدیریت شود که مبلغی به حساب سرپرست معتاد خانواده ریخته نشود که او این مبلغ را خرج اعتیاد خود کند و اصلا به اعضای خانواده چیزی ندهد.

 

کمبود کالا نداریم

لارگانی رییس نمایندگان اصفهان تاکید کرد: اگر این طرح اجرایی شود به این دلیل نیست که در کشور کمبود کالایی وجود دارد و از طریق اعطای کوپن الکترونیک می‌خواهد جبران شود.امروز در کشور کمبود کالا نداریم بلکه در قالب کوپن الکترونیک عرضه کالا می‌خواهد مدیریت شود.

وی بیان داشت: کالاهای اساسی از این طریق با قیمت تضمین شده‌ و معینی در اختیار ۸ دهک جامعه قرار می‌گیرد تا همه افراد جامعه از مزیت‌های این کارت بهره‌مند شوند زیرا یک عده از نظر تمکن مالی وضعیت خوبی ندارند و قدرت خرید پایین دارند که می‌توانند از این طریق نیاز خود را برطرف نمایند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی گفت: در جامعه عده‌ای هستند که وضعیت مالی بسیار خوبی دارند و برایشان فرقی نمی‌کند گوشت کیلویی ۷۰ هزار تومان شود منتهی بحثی افرادی هستند که اصلا درآمدی ندارند. امروز در کشور تعداد زیادی از مردم فقط با یارانه زندگی خود را می‌گذرانند. تعداد زیادی از افراد جامعه حداقل دستمزد را ندارند و از روی اجباری که برای تامین معاش داشته ناچار شده در جایی کار کند که دستمزدش زیر حداقل نرخ دستمزد وزارت کار باشد یعنی با ۵۰۰ هزار تومان یا ۶۰۰ هزار تومان و یا حتی کمتر از این مبالغ حقوق دریافت کند. مسلما این افراد واقعا توان و قدرت خرید خیلی پایینی دارند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند.

 

جزئیات توزیع کوپن

نماینده فلاورجان افزود: با مبالغی که برای شارژ کارت الکترونیک تامین کالاهای اساسی که از سوی دولت در نظر گرفته شده جوابگوی هزینه‌هایی که امروز برای مردم پیش آمده نیست. امروز بعضی از کالاها بیش از ۲۰۰ درصد و بعضی دیگر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است حالا کسی که ۵۰۰ هزار تومان و یا ۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و یا با یارانه‌ای که ۴۵ هزار تومان است گذران زندکی می‌کند، توان خرید دارد؟

وی ادامه داد: وقتی دلار ۱۲۲۶ تومان قیمت داشت در زمان خود چه ارزشی داشت امروز که بالای ۱۳ هزارتومان است؛چه ارزشی دارد.قطعا قدرت خریدی که امروز افراد با یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی دارند خیلی پایین تر است.

کارت‎های الکترونیکی برای همیشه مثل یارانه پرداخت نمی‌شود

موسوی لارگانی در پایان با اشاره به موقتی بودن کارت الکترونیک تامین کالای اساسی گفت: موضوعی که وجود دارد این کارت‎های الکترونیکی برای همیشه مثل یارانه پرداخت نمی‌شود بلکه برای عبور از وضعیتی که امروز به وجود آمده در نظر گرفته شده است که قطعا نمی‌تواند جوابگوی نیاز مردم باشد؛ باید چاره‌ای اساسی‌ اندیشیده شود. کارت‌های الکترونیکی تامین کالاهای اساسی موقتی است و فعلا ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود اما برای همیشه در نظر گرفته نشده است و بیشتر برای گذر از وضعیت اقتصادی بوجود آمده است.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 4 =

همچنین بخوانید
رکنا: تولیدکنندگان محتوا مسئول محتوایی هستند که منتشر می‌کنند. اما مدیران سایت‌ها و پلتفرم‌ها خودشان محتوایی ارائه نمی‌کنند و صرفا فضا را برای ارائه محتوا آماده می‌کنند. کار آن‌ها ایجاد امکان دانلود، آپلود، اشتراک‌گذاری و ذخیره محتوا است و سایت‌هایی مثل «دیوار»، «آپارات» و «یوتیوب» در این رده قرار می‌گیرند.
رکنا: عضو قضائی شورای رقابت طی نامه‌ای از دادستان کل کشور خواستار پیگیری اقدامات غیرقانونی وزارت صمت و خودروسازان در خصوص افزایش قیمت شد و تأکید کرد؛ اقدام خودروسازان قطعاً دادگستری را با انبوهی از پرونده‌های قضائی روبه رو می‌کند.