رژیم غذایی روزانه
اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز هر فرد تغدیه و خوراک است که با علم تغذیه، می‌توان یک برنامه غذایی مناسب و مفید داشت.

به طور حتم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز هر فرد تغدیه و خوراک است که با علم تغذیه، می‌توان یک برنامه غذایی مناسب و مفید داشت. هنگامی ‌نیاز جامعه به افراد متخصص در تغذیه بیشتر می‌شود که افراد اهمیت تغذیه را درک کرده باشند و برای سلامت و طول عمر از تاثیرات آن استفاده کنند. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت تغذیه سالم و بهترین دکتر تغذیه کیست؟ و چگونه بهترین دکتر تغذیه را در شهر خود پیدا کنیم، اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

رژیم غذایی روزانه

تعریف غذای سالم

در گفتگو با یک متخصص تغذیه در مشهد ایشان اظهار داشتند: غذای سالم باید از هرگونه مواد زیانبخش و مضر عاری باشد و اجزای آن مواد غذایی معدنی و مفید برای بدن باشد. در مراحل تهیه غذای سالم باید به فرآوری، توزیع و مصرف آن توجه داشت تا اجزای بدن با استفاده از آن دچار نقص یا کمبود نباشد. در حقیقت غذای سالم باید تحت نظر دکتر تغذیه باشد و برای تامین سلامت همه اجزای بدن تجویز شود. ویژگی‌های مهمی‌ که برای غذای سالم در نظر می‌گیرند باید بدین گونه باشد که مواد معدنی و فیبر در آن وجود داشته و از هرگونه مواد افزودنی سنتتیک به دور باشد.

تمام غذاها را در رژیم روزانه‌ قرار دهید!

هنگامی‌ که تصمیم می‌گیرید غذای سالم بخورید باید به نکات مهمی ‌توجه داشته باشید. همچنین برای اینکه بتوان با غذای سالم، انرژی کافی برای بدن ایجاد کرد باید تمام وعده‌های غذایی را در نظر گرفت و در تمام وعده‌ها از مواد غذایی سالم و مفید برای بدن استفاده کرد. برای یک رژیم سالم خوری بهتر است که از سبزیجات و انواع پروتیئین‌ها در غذاهای خود استفاده کنید تا یک رژیم متعادل داشته باشید و با کمبود ویتامین و انرژی مواجه نشوید. همچنین برنامه غذایی روزانه باید به گونه‌ای باشد تا در 24 ساعت شبانه روز از مواد معدنی بهره‌مند شد. برای اینکه یک رژیم مناسب با شرایط بدنی خود داشته باشید بهتر است که از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

برنامه غذایی که متخصص تغذیه تجویز می‌کند را می‌توان اینگونه توصیف کرد که به طور مثال اگر برای ناهار از سبزیجات و کربوهیدرات استفاده می‌کنید، باید برای وعده شام از پروتئین‌ها استفاده کرد. همیشه مواد غذایی که در طی روز دریافت می‌کنید باید مکملی از مواد معدنی و طبیعی باشند تا انرژی بدن را تامین کنند. مواد غذایی که دکتر تغذیه توصیه می‌کند شامل: فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم، کربوهیدارت‌ها، ویتامین‌ها و مواد غذایی است که برای بدن لازم خواهد بود.

همچنین دقت داشته باشید که یک رژیم سالم باید جایی برای استفاده از تخم مرغ، میوه‌های طبیعی و سالم و مغزهای آجیل داشته باشد. اینکه بتوان در کنار سبزیجات مانند: اسفناج و سبزی‌های دیگر از انواع آجیل و مغزیجات خام استفاده کرد، باعث می‌شود که عملکرد مغز بهبود داشته باشد و این نوع تغذیه بیشتر مورد استقبال ورزشکاران حرفه‌ای است.

به طور کلی برای اینکه بتوانید از یک رژیم مفید بهره‌مند شوید، کافی است که به یک دکتر تغذیه مراجعه کنید تا با توجه به سلامت و بررسی آناتومی ‌بدن شما، بهترین رژیم غذایی را دریافت کنید.

ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب

یک متخصص تغذیه باید نکات و آناتومی‌ بدن مراجعه کننده‌های خود را در نظر گیرد و با توجه به شرایط آن‌ها یک برنامه غذایی مفید و سالم را طراحی کند. همچنین برای اینکه بتوانیم به یک دکتر تغذیه اعتماد کنیم و آن را متخصص تغذیه بنامیم باید ویژگی‌های مختلف را در نظر گرفت که این موارد به شرح زیر است:

  • صبر و حوصله داشته باشد تا مشکلات بیمار را به طور کامل بررسی کند.
  • خوش اخلاق بوده و رفتار مناسبی با مراجعه کننده داشته باشد.
  • سلامت بیمار را در الویت کار خود قرار دهد.
  • دانش کافی درباره مواد غذایی و خاصیت آن‌ها داشته باشد و به اصطلاح دکتر تغذیه باید دانش به روز داشته باشد.
  • پزشک تغذیه برای یک رژیم غذایی مناسب باید سلامت جسم، سلامت روح و روان افراد و نوع سبک زندگی آنان را نیز در نظر گیرد.
  • درباره انواع رژیم‌های غذایی از دانش کافی برخوردار باشد.
  • شرایط فرد را در هنگام تجویز برنامه غذایی در نظر داشته باشد.

 

مراجعه به دکتر تغذیه خوب

در چه مواقعی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟

در شرایطی که سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شده یا مشکلاتی مانند: اختلال در سیستم گوارشی ایجاد شده باید هرچه سریع‌تر به دکتر تغذیه مراجعه کنید تا از بروز کمبودهای غذایی جلوگیری شود. همچنین بهتر است که در شرایط دیگری هم که سلامتی بدن در خطر است به متخصص تغذیه مراجعه کرد که این موارد به شرح زیر است:

  • هر فردی باید در روز یک یا دو بار حرکات روده داشته باشد، اگر جزو دسته افرادی هستید که ممکن است در طول روز حتی یک بار هم به توالت نمی‌رود، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • در صورتی که رژیم غذایی سالم ندارید و برای چاق شدن یا لاغر شدن با مشکلات متنوع روبه رو شده‌اید بهتر است که به دکتر تغذیه مراجعه کنید تا با گرفتن یک برنامه غذایی اصولی سلامتی را به خود هدیه دهید.
  • افرادی که سوزش معده یا رفلکس معده دارند باید هرچه سریع‌تر به پزشک تغذیه مراجعه کنند تا از افراد متخصص کمک بگیرند.
  • در صورتی که کاهش یا افزایش اشتها دارید و دلیل خاصی برای این امر پیدا نکرده‌اید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با همکاری پزشکان علت مشخص شود.
  • اگر کلسترول دارید، بهتر است بدانید که این بیماری خطرناک بوده و با رعایت رژیم غذایی می‌توان از بالا رفتن آن جلوگیری کرد.
  • در صورتی که برنامه ورزشی و غذایی صحیح دارید، اما وزن کم یا زیاد نمی‌کنید در این شرایط هم بهتر است با پزشک تغذیه مشورت کنید.
  • هنگامی‌ که پرخوری می‌کنید و اشتهای کاذب دارید به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
  • هنگام بارداری هم بهتر است که برای حفظ سلامت خود و جنین از رژیم غذایی مناسب بهره ببرید.

 

مشاوره تغذیه با دکتریاب

چگونه از دکتر تغذیه مشاوره بگیریم؟

تمام افراد برای افزایش قدرت بدنی و سیستم ایمنی خود باید برنامه غذایی سالم داشته باشند. از این رو اهمیت متخصص تغذیه و مشاوره روز به روز بیشتر می‌شود. برای اینکه بتوان در زمان کوتاهی از دکتر تغذیه نوبت مشاوره و وزیت گرفت، کافی است که از پلتفرم‌های آنلاین مانند: دکتریاب، دکترساینا و … استفاده کرد تا بدون محدودیت زمانی و مکانی به دکتر متخصص در هر شهر لینک شد.

در حقیقت برای نوبت گیری آنلاین یا مشاوره تلفنی با متخصص تغذیه می‌توانید از سایت دکتریاب استفاده کنید، کافی است که به صفحه اصلی www.doctor-yab.ir مراجعه کرده و با توجه به نیاز خود شماره تلفن مشاوره تغذیه یا متخصص تغذیه را یادداشت کنید و یا به صورت تلفنی و بدون مراجعه به مطب، مشاوره دریافت کنید. برای این کار به لینک پزشکان متخصص تغذیه مراجعه کرده و بر روی مشاوره تلفنی به لیست پزشکان فعال و دارای مشاوره تلفنی تغذیه کلیک کنید.

به طور کلی افراد برای درمان بیماری‌های خود از رژیم ‌درمانی و متخصص تغذیه استفاده می‌کنند. در این راستا، رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر حفظ سلامت بدن و رفع نیاز‌های بدن، آلرژی‌های مختلف ایجاد نکند. همچنین شما با در نظر گرفتن اهمیت رژیم غذایی می‌توانید به راحتی با خواندن میزان رضایت و نظرهای بیمارهای قبلی پزشکان در دکتریاب، بهترین دکتر و متخصص تغذیه را انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =