ایسنا نوشت: محققان دریافتند نوشیدن روزانه یک پیمانه شیر کم چرب می‌تواند به کاهش وزن ۲ برابری کمک کند.

این نوشیدنی سالم با نصف کردن چربی و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. مواد مغذی حیاتی شیر شامل کلسیم و ویتامین D است که هر ۲ با کاهش وزن مرتبط هستند.

حدود ۵۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند و حدود ۵۰ درصد از افراد چاق نیز کمبود کلسیم دارند. سطوح پایین کلسیم ممکن است مغز را وادار کند که مصرف غذا را برای دریافت بیشتر این ماده معدنی افزایش دهد.

شیر ممکن است در برابر دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک نیز محافظت ایجاد کند؛ سندرم متابولیک مجموعه‌ای از مشکلات از جمله چربی اضافی شکم، فشار خون بالا و سطوح پایین کلسترول خوب است.

همچنین شیر می‌تواند سطح انسولین(هورمونی که به کنترل قند خون کمک می‌کند) بین وعده‌های غذایی را کاهش دهد.

دکتر مایکل یافی، محقق ارشد این تحقیق، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد کودکان چاقی که حداقل مقدار توصیه شده روزانه شیر مصرف می‌کنند، ممکن است کنترل بهتری در قند داشته باشند و این مورد می‌تواند به محافظت در برابر سندرم متابولیک کمک کند اما مساله نگران‌کننده در این پژوهش این بود که تنها یک نفر از هر ۱۰ شرکت کننده مقدار توصیه شده شیر را مصرف می‌کرد.

حتما بخوانید  تغذیه مناسب برای مواقع آلودگی هوا چیست؟

این مطالعه شامل ۳۵۳ کودک بود که طی یک دوره ۲ ساله تحت کنترل بودند. در این تحقیق میزان مصرف شیر شرکت‌کنندگان همراه با گلوکز خون و سایر معیارهای کلیدی ارزیابی شد.

نتایج نشان داد نوشیدن ۲ فنجان شیر در روز(تقریبا یک پیمانه) با کاهش سطح انسولین، هورمونی که به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند و سطوح بالاتر آن با دیابت نوع ۲ مرتبط است، کمک می‌کند.

پروفسور مونا ایسا، محقق دیگر این تحقیق، گفت: ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین و چاقی دوران کودکی به خوبی ثابت شده و کمبود ویتامین D نیز با این موضوع مرتبط است.

در مقابل از منظر پیشگیرانه نتایج تحقیق مزبور نشان می‌دهد مصرف شیر نه تنها بی‌خطر است بلکه ممکن است از ابتلا به سندرم متابولیک نیز جلوگیری کند.

حداقل ۲ تحقیق پیشین در این زمینه نیز شیر را با کاهش وزن ۲ برابری مرتبط می‌داند.

۴۷۲۳۳

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.