ایا قرص بیوتین چاق میکند

در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد: ایا قرص بیوتین چاق میکند عوارض و موارد مصرف قرص بیوتین چیست؟ برای کاهش عوارض آن، بیوتین را چگونه مصرف کنیم؟

یکی از ویتامین های گروه ب بیوتین یا ب7 می باشد. بیوتین از جمله ویتامین های محلول در آب به شمار می رود و به نام ویتامین “اِچ” نیز معروف است. بیوتین یک کوآنزیم است. اجزای بعضی از آنزیم ها از مولکول های غیر پروتئینی و آلی به نام کوآنزیم تشکیل شده است. کوآنزیم بیوتین یا ویتامین ب7 در متابولیسم کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب و سنتز ویتامین های ب6 و ب 12 نقش موثری دارد. شیر، زرده تخم مرغ، غلات کامل و جگر از مهم ترین منابع بیوتین به شمار می روند.

آیا قرص بیوتین چاق میکند
آیا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

بیوتین به عنوان یک مکمل مفید و مغذی معرفی شده است و حتی می توان گفت در سال های اخیر مکمل های بیوتین یکی از پر مصرف ترین مکمل ها در بین مردم سراسر جهان بوده است. اگرچه بدن برای حفظ سلامت و کارایی خود به ویتامین ب7 نیاز دارد اما نیاز بدن به این ویتامین دوز مشخصی دارد و مصرف خودسرانه و بیش از حد بیوتین دردسر ساز خواهد بود و سلامت فرد را به خطر خواهد انداخت.

بیوتین همانطور که گفتیم ویتامینی محلول در آب است که عمدتا در بادام، تخم مرغ، ماهی ساردین، گردو، جو دوسر، توت فرنگی، خیار، مخمر آبجو و شیر گاو یافت می شود. بیوتین یک ویتامین مفید و ضروری برای حفظ سلامت بدن می باشد و برای تامین بیوتین مورد نیاز بدن می توان از مواد غذایی حاوی بیوتین که در بالا به آن اشاره شد استفاده کرد. اما آن چه امروزه بین افراد جامعه متداول است مصرف مکمل های حاوی بیوتین می باشد.

این مکمل ها نه تنها خواص چندانی برای بدن ندارد بلکه مصرف خودسرانه و بیش از حد آن عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی فرد خواهد گذاشت. در ادامه به بررسی فواید، عوارض و کاربردهای بیوتین در بدن می پردازیم.

 

فواید بیوتین

بیوتین زیر مجموعه ویتامین های گروه ب یا ب کمپلکس می باشد. بیوتین از مهم ترین ویتامین ها برای جلوگیری از ریزش موها می باشد. بیوتین با نام های تجاری مختلفی مانند کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W در بازارهای دارویی به فروش می رسد. مازاد این ویتامین در بدن از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. روده ها وظیفه تجزیه بیوتین را بر عهده دارند و بیوتین از طریق روده ها در سراسر بدن پخش می شود، بنابراین افرادی که مشکلات روده ای دارند به دلیل عدم توانایی روده هایشان در جذب و تجزیه بیوتین دچار کمبود این ویتامین خواهند شد.

همانطور که گفتیم کمبود بیوتین در بدن باعث بروز عوارضی مانند ریزش موها می شود. یکی از دلایل کمبود ویتامین ب7 در بدن تغذیه نامناسب و حذف یا محدود کردن مصرف غذاهای نشاسته دار می باشد. افرادی که رژیم می گیرند و برای اینکه سریع تر وزن کم کنند غذاهای نشاسته دار را از برنامه غذای خود حذف می کنند دچار کمبود بیوتین و سوء تغذیه خواهند شد که باعث به وجود آمدن عوارضی مانند ریزش مو، مشکلات پوستی، درد عضلانی، کمبود خون و کاهش رشد به ویژه در کودکان می شود.

آیا قرص بیوتین چاق میکند
ایا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

 

موارد مصرف بیوتین

بیوتین در سلامت بدن نقش موثری دارد و تاثیرات مثبتی بر روی اندام های مختلف بدن می گذارد. با هم به بررسی کاربردها و موارد مصرف بیوتن در بدن می پردازیم.

 

نقش بیوتین در سلامت کلی بدن

ویتامین ب7 در سلامت پوست، مو، ناخن و عملکرد و سلامت عضلات نقش مهمی ایفا می کند و کمبود آن باعث اختلال در عملکرد عضلات می شود. به طور مثال کمبود بیوتین باعث خواب رفتگی و گز گز شدن اندام ها و بی حسی عضلات می شود و قدرت عضلات را کاهش می دهد. از آن جایی که ورزشکاران نیاز به عضلات قوی و ورزیده دارند کمبود ویتامین ب 7 آن ها را با مشکلی جدی مواجه می کند. بنابراین یکی از پر شمارترین مصرف کنندگان بیوتین ورزشکاران هستند.

کمبود بیوتین همچنین زمینه ابتلا به دیابت را تشدید می کند زیرا بیوتین توانایی کنترل انسولین را دارد و کمبود آن ممکن است باعث عدم تعادل انسولین و ابتلا به دیابت شود. سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش نیز به بیوتین بستگی دارد و وجود مقادیر کافی بیوتین در بدن از بیماری های گوارشی مانند یبوست های مزمن می کاهد.

 

نقش بیوتین در زیبایی و سلامت موها

افراد زیادی در سراسر جهان از ریزش مو رنج می برند. ریزش مو به علت های مختلفی ممکن است رخ دهد. یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پوست و مو در بدن می باشد. بیوتین باعث شادابی و سلامت پوست می شود. وقتی پوست سالم است فولیکول های مو موجود در پوست نیز سالم و قوی هستند که این امر سلامت موها را تضمین می کند.

وقتی بدن دچار کمبود بعضی از ویتامین ها نظیر ویتامین ب7 یا بیوتین می شود پوست شکننده و بیمار شده و توانایی انتقال مواد غذایی کافی به فولیکول های مو را ندارد، در نتیجه فولیکول های مو ضعیف شده فرد دچار ریزش مو می شود. بیوتین علاوه بر تقویت فولیکول های مو بر کراتین پوست و مو نیز تاثیر مثبتی می گذارد و باعث رشد و تقویت و محافظت از پوست، مو و ناخن ها خواهد شد.

موارد مصرف قرص
آیا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

 

نقش بیوتین در کاهش وزن

آیا قرص بیوتین چاق می کند؟ بر خلاف تصورات مصرف مکمل بیوتین نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه در مواردی ممکن است منجر به لاغری و کاهش وزن افراد نیز شود. همانطور که گفتیم بیوتین متابولیسم کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را در بدن افزایش می دهد. افزایش سوخت و ساز چربی ها باعث کاهش وزن و لاغری شما خواهد شد. بیوتین در واقع کاتالیزور سلول های چربی و کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه برای سوختن و فعالیت می باشد و مصرف آن باعث افزایش فعالیت آن ها و در نتیجه کاهش وزن بدن خواهد شد.

حتما بخوانید  چه ویتامینی چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

افرادی که چربی خون بالایی دارند می توانند با مصرف بیوتین چربی خون خود را کاهش دهند و میزان چربی و گلیسیرید خون خود را در وضعیت نرمالی قرار دهند. اگرچه بیوتین در مواد غذایی نشاسته دار و … یافت می شود اما از آن جایی که بر اثر پخت بخش عمده ای از آن از بین می رود در مواردی که بدن دچار کمبود این ویتامین ارزشمند باشد بهتر است با تجویز پزشک از انواع مکمل های ویتامین ب7 استفاده نمایید.

آیا قرص بیوتین چاق میکند
ایا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

 

عوارض مصرف قرص بیوتین

اگرچه بیوتین یک ویتامین مورد نیاز و ضروری برای سلامت بدن به شمار می رود اما مصرف بیش از حد و خودسرانه آن ممکن است شما را دچار عوارض زیادی کند. از مهم ترین عوارض مصرف بیوتین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

حساسیت

بعضی از افراد ممکن است به مصرف فرآوده ها و مکمل های حاوی بیوتین حساسیت داشته باشند و بدن آن ها در صورت مصرف بیوتین دچار واکنش های آلرژیک شود. اگر بعد از مصرف بیوتین دچار خارش پوست، تهوع، تورم گلو و درد در ناحیه سینه یا تنگی نفس شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است بدن شما به بیوتین آلرژی نشان داده باشد.

 

آکنه

بعضی از افراد ممکن است با مصرف قرص بیوتین جوش بزنند. این جوش های کیستیک که بیشتر در ناحیه خط فک و روی چانه به وجود می اید ناشی از افزایش تولید چربی پوست به دلیل مصرف بیوتین می باشد و چند هفته پس از قطع مصرف بیوتین از بین می رود. برای کاهش خطر ابتلا به آکنه همراه بیوتین آب و سبزیجات زیادی مصرف کنید.

 

سقط جنین

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین ب7 در دوران بارداری ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری برای جنین و در بعضی از موارد سقط جنین شود. حتما با پزشک خود در مورد مصرف بیوتین در دوران بارداری مشورت کنید و از مصرف خودسرانه بیوتین در بارداری بپرهیزید.

 

تهوع

معمولا در روزهای اولیه مصرف بیوتین فرد دچار تهوع و مشکلات گوارشی خواهد شد که به مرور از بین می رود.

عوارض قرص بیوتین
آیا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

 

تعریق زیاد و تکرر ادرار

مصرف بیش از حد مکمل های بیوتین باعث افزایش نیاز به دفع ادرار در فرد می شود و همچنین فرد را دچار تعریق بیش از حد می کند.

 

مشکلات گوارشی

مصرف دوزهای بالای بیوتین بسیار مضر بوده و ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی جدی نظیر گرفتگی و درد معده و اسهال در فرد شود.

 

افزایش سطح گلوکز خون

اگرچه بیوتین در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است اما تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های ویتامین ب7 در افراد دیابتی باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود. در صورت ابتلا به دیابت به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک از بیوتین استفاده نکنید.

 

تداخل دارویی

بیوتین اگر به مقدار زیاد مصرف شود با داروهای ضد تشنج و کاهنده کلسترول تداخل ایجاد می کند و عملکرد آن ها را کاهش می دهد. بنابراین در صورت مصرف داروهای ضد تشنج و کاهنده کلسترول حتما با پزشک خود در مورد مصرف بیوتین مشورت کنید.

 

مشکلات حاد ریوی

دوز بالای بیوتین می تواند باعث بروز مشکلات حاد ریوی مانند آنا فلاکسی یا افیوژن پلوروپریکارد ائوزینوفیل شود. این واکنش زمانی رخ می دهد که هوا به همراه خون وارد فضای حفره ای اطراف ریه می شود و موجب عفونت ریه و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. در صورت بروز مشکلات ریوی به دنبال مصرف بیوتین سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

در صورت مصرف بیوتین برای پیشگیری و کاهش عوارض آن به نکات زیر توجه کنید

  • همراه با مکمل های بیوتین مقدار زیادی آب بنوشید.
  • هنگام مصرف بیوتین از مصرف بیش از دو سفیده تخم مرغ در طول روز خودداری کنید.
  • از مصرف بیوتین هنگامی که معده شما خالی است پرهیز کنید.
  • هنگامی که مصرف بیوتین را شروع می کنید در روزهای نخست از دوزهای پایین بیوتین استفاده کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را تا حد مجاز افزایش دهید.
  • مصرف مکمل های دارویی مانند بیوتین به مدت طولانی مجاز نمی باشد و سعی کنید سالی یک دوره بیشتر از این مکمل ها استفاده نکنید و ویتامین های مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی تازه تامین نمایید.
  • همراه با مکمل بیوتین از مکمل های مولتی ویتامین نیز استفاده کنید تا تعادل ویتامین ها در بدنتان برقرار شود.
آیا قرص بیوتین چاق میکند
ایا قرص بیوتین چاق میکند – عوارض قرص بیوتین و موارد مصرف قرص بیوتین

 

توجه : به منظور در امان ماندن از عوارض بعضا خطرناک مکمل بیوتین تا حد امکان از مصرف مکمل بیوتین بدون تجویز پزشک خودداری کنید و در صورت استفاده خودسرانه هر گز بیشتر از دوز مجاز که بر روی بسته بندی این محصول قابل مشاهده است از این مکمل ها استفاده نکنید. مادران شیرده و زنان باردار، افراد مبتلا به دیابت، چربی خون و بیماری صرع و افراد مبتلا به تشنج و بیماری های مغز و اعصاب مجاز به استفاده از مکمل بیوتین بدون تجویز پزشک نیستند. سایر افراد نیز بهتر است ابتدا توسط پزشک در مورد ابتلا به بیماری های نهفته چکاب و بررسی شوند و سپس با تجویز پزشک از مکمل بیوتین استفاده کنند. مصرف بیوتین در دوزهای بالا خطرات جبران ناپذیری برای سلامت بدن داشته و حتی در مواردی ممکن است منجر به مرگ شود.

 

مقدار مصرف مجاز مکمل بیوتین

برای اینکه از خواص بیوتین بهره ببرید و از عوارض مصرف بیش از حد آن ایمن باشید با توجه به لیست زیر دوز مجاز بیوتین با توجه به سن خود را پیدا کنید و مقدار مصرف روزانه مکمل بیوتین را بر طبق آن تنظیم کنید.

  • 0 تا 12 ماهگی – 7 میکروگرم
  • 1 تا 3 سالگی – 8 میکروگرم
  • 4 تا 8 سالگی – 12 میکروگرم
  • 9 تا 13 سالگی – 20 میکروگرم
  • 14 تا 18 سالگی – 25 میکروگرم
  • افراد بزرگتر از 19 سال – 30 میکروگرم
  • زنان باردار – 30 میکروگرم
  • مادران شیرده – 35 میکروگرم

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

5 پاسخ

  1. من واسه چاق شدن یک ماه بیوتین مصرف می کردم که بعدش دچار جوش های خیلی وحشتناکی روی صورتم شدم، با قطع مصرف بیوتین بیشتر جوش های صورتم از بین رفت اما هنوز صورتم مثل سابق نشده و خیلی پشیمونم بابت مصرف اون قرص ها. کاش زودتر اینجا رو خونده بودم

  2. سلام مطلب کامل و مفیدی در مورد این مکمل نوشتید. بیوتین نباید دائم مصرف بشه مثلا شما مجاز نیستی یک سال پشت سر هم بیوتین مصرف کنی ولی می تونی سالی یک ماه بیوتین مصرف کنی، البته برای بعضی ها عوارضی هم داره ولی خوب در کل به نظر من خوردنش بهتر از نخوردنشه.

    1. سلام و درود دوست عزیز، عوارض مصرف طولانی مدت بیوتین خیلی زیاده و افراد زیادی هم دچارش شدن. بهتره فردی که می خواد بیوتین مصرف کنه اول توسط پزشک یک چکاب بشه اگه بدنش به این ویتامین نیاز داشت بره سراغ بیوتین. مصرف خودسرانه و طولانی مدت بیوتین اصلا توصیه نمیشه.

  3. چقدر از بیوتین بد نوشتین من خیلی وقته می خورم و هیچ مشکلی هم ندارم، همیشه هم سرحالم و پر انرژی

    1. سلام و درود دوست عزیز این مطالبی که از بیوتین در این مقاله گفته شده نتیجه تحقیقات و مشاهدات و تجربیات متخصصان پزشکی و تغذیه هست و حرف خودمون نیست. مصرف طولانی مدت بیوتین عوارض زیادی داره، البته ممکنه استثنائا بدن یک فردی با بیوتین مشکلی نداشته باشه و هیچ عارضه ای براش پیش نیاد، اما برای بقیه افراد اینجور نیست و این که برای شما مشکلی پیش نیومده به این معنا نیست که برای دیگران هم مشکلی پیش نخواهد آمد، هر چند در مورد شما هم من فکر می کنم چون اوایل مصرف هستید هنوز دچار مشکل جدی نشدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =