گل شاه پسند

اصول و شرایط نگهداری گل شاه پسند در منزل یا آپارتمان به همراه روش تکثیر و پرورش گل شاهپسند، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان زیبا و مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی کم توقع، با روش نگهداری ساده که شاهپسند نام دارد. این گیاه از جمله گیاهان مناسب برای پرورش در منزل است که با فراهم نمودن شرایط مناسب قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد. روش نگهداری ساده ای دارد و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. همین ویژگی ها این گیاه را به یکی از گیاهان محبوب در میان علاقمندان به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است.

 

به گونه ای که امروزه به صورت گسترده از این گیاه برای زیبا سازی منازل و فضاهای بیرون استفاده می شود.  این گیاه از جمله گیاهان مقاوم در برابر تغییرات محیطی به شمار می رود و روش نگهداری ساده ای دارد و برای نگهداری از آن نیازی نیست حتما در باغبانی حرفه ای باشید بلکه با رعایت چند نکته می توانید به سادگی این گیاه را در منزل پرورش داده و از زیبایی آن لذت ببرید. شاهپسند درختی است گل دار و از جمله درختان همواره سبز به شمار می رود.

 

شاه پسند درختی دارای میوه است که حشرات را به سمت میوه ها و گل های خود جذب می کند. زیبایی این گیاه را گل های زیبا و انبوه آن چند برابر کرده اند. زیبایی علاوه بر روش نگهداری ساده سبب محبوبیت هر چه بیشتر این گیاه شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا کنیم. به همین منظور ابتدا نیازهای محیطی این گیاه را بررسی خواهیم کرد. سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل به شما آموزش خواهیم داد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش های تکثیر این گیاه زیبا در منزل خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از شاهپسند در منزل هستید با نیک استار همراه باشبد.

گل شاه پسند

 

گل شاه پسند با نام علمی Lantana  و نام انگلیسی  Lantana camara  از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پرورش در منزل است که در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب می توان آن را در باغ ها و باغچه ها نیز پرورش داد.

 

این گیاه از جمله گیاهان زینتی محسوب می شود و به صورت گسترده از آن برای زیباسازی منازل و فضاهای بیرون استفاده می شود. شاهپسند از خانواده  Verbenaceae  است و بومی مناطق گرمسیری آمریکا و آفریقا است.

 

این گیاه زیبا دارای 150 گونه مختلف است که هر کدام از آن ها زیبایی خاصی دارند. شاه پسند از جمله درختان گل دار است و زیبایی گل های ان به حدی منحصر به فرد است که چشم هر بینده ای را خیره می کند. این گیاه دارای روش نگهداری ساده ای است و از همه مهمتر بسیار مقاوم و کم توقع است یعنی به نگهداری زیادی نیاز ندارد. به گونه ای که می توانید به سادگی آن را در منزل یا باغچه ها پرورش داده و از زیبایی آن در محیط زندگی خود لذت ببرید.

 

گل شاهپسند دارای گل هایی زیبا و قرمز نارنجی دو رنگ است و در تمام طو.ل سال می تواند گلدهی داشته باشد اما معمولا اوج گلدهی این گیاه هر سال در فصل تابستان است. این گیاه از راسته لب گلی ها و تیره شاهپسندان است. از لحاظ ظاهری دارای ساقه ای خاردار با برگ هایی تخم مرغی شکل و موج دار است. تعدادی از مهمترین گونه های این گیاه زیبا عبارتند از : شاه‌پسند درختچه‌ای (Lantana camara) شاه‌پسند زمین‌کِش (Lantana montevidensis) شاه‌پسند ریزچین (Lantana rugulosa) شاه‌پسند زیرفون‌برگ (Lantana tiliifolia) شاه‌پسند سه‌برگچه (Lantana trifolia)

 

نام گیاه: شاه پسند

نام علمی گیاه: Lantana

نام انگلیسی گیاه: Lantana camara یا shrub verbenas

خانواده گیاه: Verbenaceae

بومی: مناطق گرمسیری آمریکا و آفریقا

 

برخی از گونه های این گیاه تا ارتفاع 4 متری نیز می توانند رشد کنند اما برخی دیگر دارای ارتفاع کمی هستند و برای نگهداری در گلدان مناسب هستند. گل های شاهپسند بدون عطر هستند و دارای جنبه تزیینی می باشند. از نکات دیگری که برای کار با این گیاه باید مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است برگ های آن حساسیت زا باشند. بهتر است برای اینکه گیاه بتواند به خوبی رشد کند از هرس کردن آن بپرهیزید و فقط هر سال در فصل های بهار یا تابستان ساقه هایی را که خشک هستند از گیاه جدا کنید.

 

این گیاه روش نگهداری ساده ای دارد و با کمی مراقبت به خوبی رشد می کند. در این مقاله شما را با اصول و شرایط نگهداری و پرورش گل شاه پسند در منزل آشنا خواهیم کرد.

 

 

خاک مناسب برای پرورش گل شاه پسند

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع خاک مناسب برای پرورش گیاهان بپردازیم. در ابتدا تعریفی از خاک های مناسب را برای کاشت گیاهان با هم مرور می کنیم. خاک هایی که برای کاشت گیاهان مختلف از آن ها استفاده می شود به دو دسته خاک های سنگین و سبک طبقه بندی می شوند. خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافتی فشرده تر و ذرات تشکیل دهنده ریزتری هستند. منافذ بین ذرات خاک های سنگین کم است و به همین دلیل تهویه کمتری دارند. به عبارت دیگر آب را از میان خود دیرتر عبور می دهند و در واقع آب به مدت طولانی تری در این خاک ها وجود دارد. از طرفی در مقابل خاک های سنگین نوع دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که بر خلاف خاک های سنگین دارای بافت درشت تری هستند و به خوبی از میان آن ها هوا عبور کرده و تهویه مناسبی دارند. این نوع خاک ها می توانند به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند و مدت زیادی آب را درون خود نگه نمی دارند. از این نوع خاک ها برای گیاهانی استفاده می شوند که باید برای آن ها زهکشی مناسب فراهم شود.

گل شاهپسند

 

زیرا در صورت استفاده از خاک های سبک آب هایی که هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شوند می توانند به سرعت از گلدان خارج شده و سبب پوسیدی ریشه های گیاه نشوند انواع مختلف گیاهان نوع مختلفی از خاک ها را برای رشد خود ترجیح می دهند.

 

در مورد نوع خاک مناسب برای این گیاه می توان گفت این گیاه می تواند به خوبی در خاک باغچه رشد کند و نیازی به ترکیبی از خاک های مختلف برای رشد خود ندارد حتی می تواند در خاک هایی که فاقد مواد معدنی و آلی هستند نیز رشد کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گیاه به کوددهی نیز نیاز ندارد و به خوبی در این حالت نیز می تواند رشد کند.

 

 

آبیاری مناسب برای نگهداری گل شاه پسند

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

 

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

 

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت ابتدا باید زهکشی مناسبی برای گلدان فراهم کنید تا میزان آب اضافی در هنگام آبیاری از کف گلدان خارج شده و سبب پوسیدگی گیاه نشود. در فصل رشد گیاه باید آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و به این صورت عمل کنید که به صورت مداوم خاک گیاه را کنترل کنید و در صورت خشک شدن یا کاهش رطوبت سطح خاک گیاه را برای بار بعدی آبیاری نمایید. در واقع برای آبیاری گیاه باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده و سپس برای بار بعدی گیاه را آبیاری نمایید.

 

آبیاری را به صورت منظم برای گیاه انجام دهید و از آبیاری کم یا آبیاری بیش از اندازه گیاه اجتناب کنید زیرا آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

 

نور مناسب برای پرورش گل شاهپسند

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.

 

مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند. در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت به میزان نور کافی برای رشد خود نیاز دارد و کم شدن نور می تواند سبب کاهش سرعت رشد گیاه شود. هر چه نور دریافتی توسط گیاه بیشتر باشد گل ها انبوه تر و مقاوم تر هستند.

 

 

دمای مناسب برای نگهداری گل شاهپسند

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند. در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد.

 

در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت به دلیل اینکه این گیاه بومکی مناطق گرمسیری است نسبت به سرما و کاهش دما حساس است و در این شرایط صدمه می بیند. پس باید محیطی گرم را برای رشد مناسب و گلداهی گیاه فراهم کنید. کاهش دما می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود و در نتیجه گیاه در این حالت دچار یخ زدگی می شود. مناسب ترین دما برای گلدهی گیاه هوای گرم است و در این شرایط گیاه رشد بهتری دارد.

 

 

نحوه تکثیر گیاه شاه پسند

در این قسمت روش تکثیر گل شاه پسند را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند. قلمه زدن گیاه باید توسط ساقه های جوان انجام گیرد.

 

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 15 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداکثر دارای دو جفت برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

 

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید خاک باغچه است.

 

برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید . برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید.

 

قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در مکانی گرم قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند.

 

پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سه =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.