طرز تهیه گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

آموزش طرز تهیه گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت جهت خوشمزه کردن، جهت درست کردن گراتن سیب زمینی خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده یک غذای بسیار خوشمزه و ساده بوده و به راحتی قابل تهیه می باشد. از این غذا می توانید برای مهمانی ها و دور همی های خود استفاده کنید و آن را به عنوان پیش غذا در کنار غذای اصلی سرو کنید. گراتن ها به دلیل شباهتی که با پیتزا دارند غذای محبوب بچه ها هستند و بچه ها از خوردن آن لذت خواهند برد. گراتن ها انواع مختلفی دارند و با کمی خلاقیت می توان گراتن های مختلفی تهیه کرد. قبلا طرز تهیه گراتن سیب زمینی را آموزش دادیم، امروز روش پخت گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

مواد لازم جهت درست کردن گراتن سیب زمینی

سیب زمینی: سه عدد بزرگ

گوشت چرخ کرده: 150 گرم

قارچ: 100 گرم

پیاز: دو عدد بزرگ

شیر: دو پیمانه

آرد گندم: دو قاشق مرباخوری

پنیر پیتزا رنده شده: 100 گرم

نمک،زردچوبه و فلفل سفید: به میزان لازم

روغن مایع: دو قاشق غداخوری

پودر آویشن: یک قاشق چایخوری

کره: دو قاشق سوپخوری

جعفری خرد شده: یک قاشق سوپخوری

 

طرز پخت گراتن سیب زمینی

مرحله اول: سیب زمینی ها را خوب شسته پوست می گیریم. سپس آن را ورقه ورقه می کنیم. دقت کنید که قطر ورقه های سیب زمینی حداکثر نیم سانتی متر باشد.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

مرحله دوم: سیب زمینی های ورقه شده را داخل یک قابلمه آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه آن ها را بجوشانید. پس از ده دقیقه سیب زمینی ها را آبکش می کنیم و زیر آب سرد می گیریم.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخکرده

مرحله سوم: پیاز ها را خرد می کنیم. گوشت چرخ کرده و پیاز را به همراه دو قاشق غذاخوری روغن مایع در تابه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم. حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم گوشت ها خوب پخته شوند. نمک، مقداری فلفل سفید و پودر آویشن را به گوشت اضافه کرده و هم می زنیم. حدودا بیست دقیقه زمان برای پخت گوشت کافی می باشد.

طرز درست کردن گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

مرحله چهارم: قارچ ها را به صورت دلخواه برش زده و جداگانه سرخ می کنیم. پس از سرخ شدن قارچ ها را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

طرز درست کردن گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

مرحله پنجم: در این مرحله سس بشامل را آماده می کنیم. برای تهیه سس بشامل به آرد، شیر، کره و ادویه مخصوص نیاز داریم. به جای ادویه مخصوص می توانید از یک قاشق سوپخوری جعفری ساطوری شده استفاده کنید.

مرحله ششم: ظرفی را روی حرارت می گداریم تا خوب داغ شود. سپس کره را داخل آن می ریزیم تا آب شود.

طرز پخت گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

مرحله هفتم: وقتی کره آب شد آرد را داخل ظرف می ریزیم و زود آن را هم می زنیم تا نسوزد. حرارت را کم می کنیم و آرد را به آرامی هم می زنیم تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن تغییر کند.

طرز پخت گراتن سیب زمینی با گوشت چرخکرده

مرحله هشتم: وقتی آرد تفت داده شد و بوی آن بلند شد شیر را به آن اضافه می کنیم. شیر را کم کم به مواد اضافه می کنیم و مواد را خوب هم می زنیم تا گلوله گلوله نشود. اجازه می دهیم سس چند دقیقه بجوشد.

طرز پخت گراتن سیب زمینی گام به گام

مرحله نهم: وقتی سس کمی غلیظ شد آن را از روی حرارت بر می داریم مقداری نمک، فلفل سفید و جعفری خرد شده به آن اضافه می کنیم. و خوب هم می زنیم. سس بشامل آماده مصرف می باشد.

طرز درست کردن گراتن سیب زمینی مرحله به مرحله

مرحله دهم: یک ظرف پیرکس یا هر ظرف دلخواهی که قابلیت تحمل دما را داشته باشد بر می داریم. کف ظرف را کمی چرب می کنیم. سیب زمینی های ورقه شده را کف ظرف می چینیم.

طرز پخت گراتن سیب زمینی مرحله به مرحله

مرحله یازدهم: مقداری پنیر پیتزا روی سیب زمینی ها می ریزیم. در صورت تمایل مقداری پودر اویشن روی سیب زمینی ها بریزید.

مرحله دوازدهم: مواد میانی را روی سیب زمینی ها می ریزیم. گوشت چرخ کرده و قارچ را روی سیب زمینی ها ریخته و با کف قاشق مواد را صاف می کنیم. لایه آخر را با سیب زمینی های ورقه شده می پوشانیم.

مرحله سیزدهم: پنیر پیتزای رنده شده و سس بشامل را روی سیب زمینی های لایه آخر می ریزیم. مقدار سس بشامل باید به حدی باشد که حداقل یک دوم ظرف را پر کند.

گراتن سیب زمینی

مرحله چهاردهم: سطح گراتن را با پنیر پیتزا می پوشانیم. اگر نگران کالری بالای پنیر پیتزا نیستید در مصرف آن دست و دلباز باشید تا گراتن خوشمزه تری داشته باشید.

حتما بخوانید  آموزش تصویری طرز تهیه گراتن سیب زمینی خوشمزه مرحله به مرحله + نکات پخت

گراتن سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

مرحله پانزدهم: فر را روی 200 درجه روشن کرده و ظرف حاوی گراتن را به مدت چهل دقیقه در طبقه وسط فر قرار می دهیم. هنگامی که سطح گراتن طلایی شد گراتن آماده شده است. اگر پس از چهل دقیقه سطح گراتن طلایی نشد می توانید چند ثانیه گریل را روشن کنید تا پنیرها طلایی شود. فقط حواستان باشد که پنیرها نسوزد.

مرحله شانزدهم: گراتن را می توانید داغ سرو کنید که البته بسیار خوشمزه تر از گراتن سرد می باشد. گراتن را برش زده و در ظرف مناسب سرو کنید.

دستور تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

نکات مهم پخت

  • دقت کنید که سیب زمینی ها را نازک تر یا ضخیم تر از آن چه در دستور گفته شده برش نزنید سیب زمینی های نازک تر له می شوند و سیب زمینی های ضخیم تر خوب پخته نمی شوند. ضخامت سیب زمینی ها حدودا نیم سانتی متر مناسب می باشد.
  • اگر می خواهید کالری غذا را پایین بیاورید می توانید به جای سرخ کردن گوشت چرخ کرده آن را به همراه پیاز خرد شده و قارچ ورقه شده بدون روغن در یک تابه ریخته در آن را ببندید و اجازه دهید با حرارت کم مواد پخته شوند. ادویه های دلخواه نیز به مواد اضافه کنید.
  • سس بشامل را هم می توانید سالم تر و رژیمی تر درست کنید. به این صورت که آرد، یک قاشق چایخوری کره و شیر را با هم مخلوط کرده ادویه های دلخواه به آن اضافه کنید و چند دقیقه در مایکروفر قرار دهید. البته طعم سس بشاملی که در دستور گفته شد بهتر از طعم این سس بشامل می باشد
  • مقدار پنیر پیتزا، سیب زمینی و گوشت چرخ کرده در این غذا کاملا اختیاری می باشد. می توانید از گوشت کمتر و سیب زمینی بیشتری استفاده کنید. می توانید مقدر کمتری پنیر پیتزا استفاده کنید. البته طعم اصلی گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده با رعایت نسبت هایی که در رسپی گفته شد به دست می اید اما در هر صورت ترکیب گوشت و سیب زمینی و پنیر پیتزا یک ترکیب بسیار خوشمزه می باشد.
  • این غذا آن قدر که به نظر می آید سنگین و پر کالری نمی باشد و یک غذای مناسب برای تمام سنین می باشد. البته که افرادی که چربی و کلسترول بالایی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
  • اگر دمای فر شما بیشتر از دمای استاندارد است پخت گراتن کمتر از چهل دقیقه طول خواهد کشید پس حواستان باشد که مرتب گراتن را چک کنید تا نسوزد همچنین می توانید دمای فر را کمتر از دویست درجه قرار دهید. همین که دیدید سطح گراتن طلایی رنگ شده است یعنی گراتن آماده شده و باید از فر خارج شود. اگر دمای فر شما کمتر از دمای استاندارد است احتمالا پس از چهل دقیقه سطح گراتن طلایی نشده است در این حالت دو راه دارید یا دمای فر را بیشتر کنید یا گریل را برای چند دقیقه روشن کنید تا سطح گراتن طلایی شود.

 

ارزش غذایی

گراتن یک غذای پر کالری و مغذی می باشد. ترکیب سیب زمینی، گوشت و شیر باعث مقوی و مغذی شدن این غذا می شود و برای کودکان و افراد لاغر و ضعیف بسیار مناسب می باشد. سیب زمینی منبع خوبی از ویتامین c و b6 می باشد و سرشار از منگنز، فسفر، نیاسین و  اسید پانتوتنیک می باشد. سیب زمینی کالری کمی دارد اما بسیار سیر کننده می باشد. کلسیم، آهن، پتاسیم و فیبر از دیگر ترکیبات سیب زمینی هستند. گوشت نیز سرشار از پروتئین می باشد و حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است. شیر نیز سرشار از کلسیم و ریز مغذی های بی شماری می باشد. شیر، گوشت و سیب زمینی هر سه جزو مواد غذایی اصلی محسوب می شوند و ترکیب آن ها باعث بالا رفتن ارزش غذایی گراتن سیب زمینی و گوشت شده است.

 

میزان کالری

هر صد گرم از این غذا حدودا 376 کیلو کالری به بدن می رساند که برای سوزاندن این مقدار کالری حدودا 50 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. البته کالری این غذا بستگی به مقدار گوشت، سیب زمینی و پنیر پیتزای استفاده شده در آن دارد و نسبت به مقدار این مواد متغیر می باشد. در نکات پخت روش هایی برای کاهش کالری این غذا پیشنهاد شده است که شما می توانید با رعایت آن نکات گراتن سیب زمینی و گوشت کم کالری تری داشته باشید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 11 =