خانه » سلامت » چاق ها بخوانند » چه ویتامینی چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

چه ویتامینی چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده و خواهید دانست کمبود ویتامینهایی هم باعث چاقی میشود.

ویتامین ها ترکیباتی آلی هستند که به مقدار کم برای سوخت و ساز بدن، فعالیت های طبیعی بدن، رشد و نمو، عملکرد صحیح اندام های بدن و عملکردهای حیاتی بدن مورد نیاز می باشند. کمبود ویتامین ها معمولا بر اثر تغذیه نامناسب و فقر غذایی به وجود می آید و باعث ابتلا به بیماری های سختی می شود. به طور مثال کمبود ویتامین های گروه ب باعث ابتلا به بیماری بری بری و پلاگر می شود.

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

هر کدام از ویتامین ها در بدن کارآیی و نقش خاصی دارد. ویتامین ها باعث تنظیم سوخت و ساز سلولی و رشد و نمو و ترمیم یاخته ها می شوند. بعضی از ویتامین ها در بدن نقش کاتالیزور را ایفا می کنند و بعضی از آن ها وظیفه تجزیه و جذب مواد غذایی در روده را به عهده دارند. بعضی از ویتامین ها باعث رشد پوست و مو و سلامت آن ها می شوند و کمبود آن ها باعث عوارض جدی در پوست و مو می شود.

کلمه ویتامین از واژه یونانی ویتا گرفته شده است. ویتا به معنای زندگی است و ویتامین یعنی آمینی که برای ادامه زندگی لازم و حیاتیست. بنابراین اگرچه بدن به دوز کمی از انواع ویتامین ها نیازمند است اما همین مقدار کم برای عملکرد صحیح ارگان های بدن و سلامتی ضروری بوده و کمبود آن بدن را دچار انواع عارضه ها و بیماری ها می کند.

ویتامین ها دو دسته هستند. ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب. از ویتامین های محلول در چربی می توان به ویتامین های A، E، K و D اشاره کرد. ویتامین C و ویتامین های گروه B نیز از ویتامین های محلول در آب می باشند. مازاد بر نیاز ویتامین های محلول در چربی در کبد ذخیره می شود و مازاد بر نیاز ویتامین های محلول در آب از طریق کلیه ها دفع می شود.

 

کدام ویتامین ها باعث چاقی و کدام ویتامین های باعث لاغری می شود؟

قبل از اینکه به معرفی و بررسی ویتامین هایی که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند بپردازیم بهتر است ابتدا این نکته را گوشزد کنیم که کمبود بعضی از ویتامین ها باعث لاغری شدید و ضعف عمومی بدن می شود. بنابراین چنانچه شما از لاغری رنج می برید و سخت چاق می شوید ممکن است دچار کمبود ویتامینی خاص در بدنتان باشید. به طور مثال کمبود ویتامین B12 و B9  منجر به لاغری و از دست دادن وزن خواهد شد. به طور کلی بیشتر از آن که ویتامین چاق کننده داشته باشیم ما با لیست ویتامین هایی مواجه هستیم که کمبود آن ها باعث لاغری یا چاقی خواهد شد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

حتما بخوانید  بهترین غذای مناسب برای کودکان اسهالی چه غذایی است + پرهیزات غذایی

 

ویتامین B12

ویتامین B12 در منابع حیوانی مانند جگر، شیر، تخم مرغ و … یافت می شود. افراد گیاهخوار و افرادی که از پروتئین های حیوانی به مقدار کافی استفاده نمی کنند در معرض کمبود شدید ویتامین B12 می باشند. ویتامین B12 نقشی حیاتی در تکثیر سلول های بدن (خون سازی) و عملکرد دستگاه عصبی ایفا می کند و کمبود آن باعث کم خونی می شود.

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

این ویتامین باعث تامین انرژی و اکسیژن و پروتئین سلول ها می شود و کمبود ان رشد سلول ها را مختل می کند. کم خونی، کاهش وزن و احساس ضعف یکی از مهم ترین عوارض کمبود ویتامین B12 در بدن می باشد.

بنابراین یکی از راه های اضافه وزن بررسی بدن از نظر ابتلا به کمبود این ویتامین می باشد. به طوری که اگر لاغری فردی بر اثر کمبود ویتامین B12 به وجود آمده باشد با استفاده از دوز مشخصی از مکمل های ویتامین B12  با تجویز پزشک فرد می تواند وزن از دست رفته خود را جبران کند و چاق شود. جگر، شیر، پنیر، تخم مرغ و پروتئین های حیوانی از منابع غنی ویتامین B12 به شمار می روند.

 

ویتامین B9 (فولات)

فولات یکی از ویتامین های گروه B می باشد که به فولیک اسید نیز معروف است. فولات برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن ضروری است و کمبود آن فرد را دچار مشکلات و عوارض متعددی می کند. فولات موجود در مواد غذایی بر اثر جوشیده شدن و پخته شدن از بین می رود. همچنین ماندن غذا در دمای اتاق به مدت طولانی نیز باعث از بین رفتن فولات آن می شود.

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

یکی از مهم ترین عوارض کمبود فولات کاهش وزن می باشد. کمبود فولاد به دو طریق باعث کاهش وزن می شود. در مورد اول چنانچه زن بارداری دچار کمبود فولات باشد به احتمال زیاد فرزندش دچار کمبود وزن و نقص سیستم عصبی خواهد بود. به همبن دلیل مصرف اسید فولیک در دوره ی بارداری و حتی چند ماه قبل از بارداری ضروری می باشد.

کمبود ویتامین B9 همچنین باعث کاهش اشتها و کمبود وزن نیز خواهد شد. افرادی که دچار کمبود فولات هستند عموما بی اشتها هستند و میلی به خوردن غذا ندارند و دچار ضعف و اختلالات رفتاری می شوند. دقت کنید که فولات یک ویتامین چاق کننده نمی باشد بلکه ممکن است لاغری شما به دلیل کمبود فولات در بدنتان باشد. برای بررسی این مسئله باید توسط پزشک چکاب شوید و در صورت لزوم مکمل های حاوی اسید فولیک مصرف کنید.

دقت کنید که مصرف طولانی مدت اسید فولیک شانس ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش می دهد. بنابراین از مصرف طولانی مدت اسید فولیک جدا پرهیز کنید. عدس، سبوس برنج، جگر، مخمر آبجو، آرد سویا، انواع لوبیا، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، کدو حلوایی، مارچوبه و گندم کامل از غنی ترین منابع حاوی اسید فولیک می باشند.

حتما بخوانید  آیا قرص جینسینگ چاق کننده است و برای چاق شدن چه قرص گیاهی موثر است؟

 

ویتامین D

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که کمبود ویتامین D منجر به افزایش وزن و چاقی می شود. تاثیر کمبود این ویتامین بر چاقی با افزایش سن افزایش پیدا می کند. محققان با بررسی افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند به این نتیجه رسیده اند که این افراد نسبت به سایرین در شرایط تغذیه ای و محیطی مشابه، افزایش وزن بیشتری خواهند داشت.

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

ویتامین D از مهم ترین ویتامین ها برای رشد و استحکام استخوان های بدن می باشد و کمبود آن باعث سستی استخوان ها و ابتلا به پوکی استخوان می شود. بنابراین اگر برای چاق شدن به دنبال کاهش منابع مصرفی ویتامین D خود هستید، سخت در اشتباهید. زیرا کمبود این ویتامین سلامتی شما را با تهدیدی جدی رو به رو خواهد کرد. غلات کامل، ماهی ساردین، تخم مرغ و شیر و نور آفتاب از مهم ترین منابع ویتامین D به شمار می روند. تابش نور خورشید به صورت مستقیم به مدت ده دقیقه در طول روز می تواند نیاز بدن به ویتامین D را تامین کند. شیر مادر مهم ترین منبع تامین ویتامین D در نوزادان می باشد.

 

ویتامین E

یکی از ویتامین های ضروری و حیاتی برای بدن ویتامین E می باشد. از مهم ترین خواص ویتامین E آنتی اکسیدان بودن آن می باشد. ویتامین E در بازسازی سلول ها و ترمیم بافت های آسیب دیده سلول ها نقش موثری دارد و باعث تقویت عضلات پس از ورزش می شود. بنابراین یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان به منظور عضله سازی ویتامین E و مکمل های حاوی این ویتامین می باشد.

کدام ویتامین چاق کننده است

کدام ویتامین چاق کننده است و کدام مواد غذایی سرشار از این ویتامین هاست؟

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اکثر افرادی که دچار اضافه وزن هستند دارای کمبود بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین های D، E و C  می باشند. مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین E برای بدن مضر و حتی مرگ آور است. اما مصرف مواد طبیعی حاوی ویتامین E حتی به مقدار زیاد، عارضه ای ندارد.

روغن بعضی از گیاهان حاوی ویتامین E می باشد. غنی ترین منبع ویتامین E روغن جوانه گندم می باشد. روغن فندق، روغن گلرنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور، روغن کانولا و روغن آفتابگردان از اصلی ترین منابع ویتامین E به شمار می روند. همچنین ویتامین E در مقادیر کمتر در روغن زیتون، روغن ذرت، فندق، بادام، گردو، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی نیز یافت می شود. مصرف بیش از حد و مداوم این ویتامین اعتیاد آور است.

 

نکته مهم: شایعات مربوط به چاق کننده بودن ویتامین ها را فراموش کنید، چربی و کربوهیدرات و در نتیجه کالری بالا باعث چاقی افراد خواهد شد. البته همانطور که اشاره کردیم ممکن است لاغری شما به دلیل کمبود منابع ویتامین بدن شما باشد و باید از این نظر توسط پزشک بررسی شوید. چنانچه دچار کمبود ویتامین باشید با مصرف مقادیر تجویز شده ویتامین مورد نظر، زمینه لاغری شما برطرف شده و به مرور چاق خواهید شد.

 

منبع: سایت نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
(3 رای, میانگین امتیاز: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه

2 + شانزده =