فهمیدن جواب آزمایش بارداری مثبت و منفی

چگونه بفهمیم جواب آزمایش بارداری مثبت است؟ اطلاع از مثبت و منفی بودن جواب آزمایش بارداری برای خانم‌ها مهم‌ترین مرحله‌ از زندگی آنهاست که روزی با آن مواجه می‌شوند. در ادامه چگونگی خواندن جواب آزمایش بارداری و مطلع شدن از اینکه چگونه بفهمیم جواب ازمایش بارداری مثبت است یا منفی را می‌توانید مطالعه کنید.

چگونه بفهمیم جواب ازمایش بارداری مثبت است
چگونه بفهمیم جواب ازمایش بارداری مثبت است

 

هورمون بارداری HCG

میزان هورمون human chorionic gonadotropin یا به عبارتی دیگر HCG مثبت و منفی بودن تست بارداری را مشخص می‌کند.وظیفه‌ی این هورمون تغذیه‌ی تخمک پس از بارداری می‌باشد که توسط سلول‌ها به وجود آمده در جفت تولید می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ی این هورمون نگه داری از جسم زرد است، که استرادیول و پروژسترون را به وجود می‌آورد.11 روز بعد از شکل گیری لقاح، آزمایش خون می‌تواند بارداری را مشخص کند.12 تا 14 روز بعد نیز با آزمایش ادرار جواب بارداری قابل تشخیص است.

سطوح هورمون HCG هنگام بارداری تا 85 درصد از حاملگی‌ها در مدت زمان 48 تا 72 ساعت دو برابر شده و طی 8 الی 11 هفته اول بارداری به بالاترین میزان سطح خود می‌رسد و بعد از آن کاهش پیدا کرده و تا پایان بارداری در بدن تولید می‌شود. به هر مقدار که سن حاملگی افزایش میابد، زمان دو برابر شدن نیز طولانی می‌شود و تا 96 ساعت افزایش مقدار متغیر است.

البته بالا بودن بیش از اندازه هورمون HCG می‌تواند برای جنین خطرناک باشد که در ماه‌های بالاتر توسط پزشک کنترل می‌شود.

جواب ازمایش خون بارداری مثبت
چگونه بفهمیم جواب آزمایش بارداری مثبت است

 

مقدار هورمون HCG در تشخیص بارداری

چگونه بفهمیم جواب ازمایش بارداری مثبت است برای پاسخ به این سوال باید سطح هورمون HCG را مورد ارزیابی قرار دهیم ، اگر  HCG کمتر از 5mIU/ml را نشان دهد، جواب آزمایش بارداری منفی و به هر مقداری بالاتر 25mIU/ml باشد بارداری مثبت را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید  علائم جنین پسر در سه ماهگی + راههای تشخیص جنسیت جنین در اوایل بارداری

به طور معمول 20 تا 25 روز بعد از آخرین قاعدگی مقدار هورمون HCG به اندازه‌ای می‌رسد که قابل اندازه گیری است.

میزان سطح هورمون HCG در هفته‌ های مختلف بارداری سالم را در ادامه مشاهده می‌کنید که از آخرین دوره قاعدگی حساب می‌شود (در زنان در سنین باروری):

هفته ۳ : weeks LMP: ۵ – ۵۰ mIU/ml

هفته ۴ : weeks LMP: ۵ – ۴۲۶ mIU/ml

هفته ۵ :weeks LMP: ۱۸ – ۷، ۳۴۰ mIU/ml

هفته ۶ : weeks LMP: ۱، ۰۸۰ – ۵۶، ۵۰۰ mIU/ml

هفته ۷ – ۸ :weeks LMP: ۷، ۶۵۰ – ۲۲۹، ۰۰۰ mIU/ml

هفته ۹ – ۱۲ : weeks LMP: ۲۵، ۷۰۰ – ۲۸۸، ۰۰۰ mIU/ml

هفته ۱۳ – ۱۶ : weeks LMP: ۱۳، ۳۰۰ – ۲۵۴، ۰۰۰ mIU/ml

هفته ۱۷ – ۲۴ : weeks LMP: ۴، ۰۶۰ – ۱۶۵، ۴۰۰ mIU/ml

هفته ۲۵ – ۴۰  :weeks LMP: ۳، ۶۴۰ – ۱۱۷، ۰۰۰ mIU/ml

 

ابتدا این هورمون در خون قابل اندازه گیری است و سپس از طریق متابولیزه شدن در ادرار قابل تشخیص است و در آخر از بدن دفع می‌شود.

زیاد و یا کم بودن غیر طبیعی این هورمون می‌تواند نشان از سقط جنین، بارداری خارج از رحم و یا بارداری مولار یا بارداری متعدد باشد.

جواب آزمایش خون بارداری منفی
چگونه بفهمیم جواب ازمایش بارداری مثبت است

 

بهترین راه تشخیص و اندازه گیری ، آزمایش خون است چرا که دقیق‌تر و زودتر به نتیجه می‌رسید. در بعضی موارد یک بار آزمایش کافی نمی‌باشد و برای تشخیص صحیح سلامت بارداری چند آزمایش در فواصل زمانی مختلف انجام می‌شود.

بهتر است که خانم‌ها هنگام گرفتن این تست از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد بارداری و داروهای پیشگیری از بارداری خودداری کنند تا بر جواب آزمایش تأثیر نگذارد.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. سلام امکانش هست منو راهنمایی کنید ده روز بعد از زمان قاعدگی بی بی چک گذاشتم و مثبت بود آزمایش خون هم انجام دادم که پزشک گفت هورمون اچ سی جیت خیلی بالاس و ممکنه بارداری پوچ باشه، قرار شده دو روز دیگه مجددا آزمایش خون بدم، خیلی نگرانم و میترسم از بارداری پوچ. لطفا کمکم کنید

    1. سلام و درود
      دوست عزیز لطفا نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید. بالا بودن هورمون بارداری ممکنه به علت های مختلفی باشه، حاملگی پوچ یا مولار، دوقلو بودن یا چند قلو بودن جنین یا تخمین اشتباه سن بارداری از مواردیه که باعث میشه هورمون hcg بیشتر از حد معمول باشه. در حاملگی مولار ابتدا این هورمون افزایش پیدا می کنه اما رشد و افزایش منظمی نداره بنابراین تکرار آزمایش خون برای بررسی روند افزایش این هورمونه. مثلا در بارداری های دوقلویی در مرحله اول بتا یا هورمون اچ سی جی 30 الی 50 درصد بیشتره نسبت به بارداری های تکی و روند رشد هورمون بارداری هم دو برابره تقریبا. مثلا اگه در چکابی که 48 ساعت دیگه باید انجام بدید مقدار هورمون بارداری نسبت به الان دو برابر شده باشه نشان دهنده بارداری دوقلوییه، حتی ممکنه شما سن بارداری رو اشتباه محاسبه کرده باشید و بارداری زودتر اتفاق افتاده باشه که در این صورت هورمون اچ سی جی مقدار بیشتری خواهد داشت. به هر حال با تکرار آزمایش خون بعد از 48 ساعت علت بالا بودن هورمون بارداری مشخص خواهد شد. در ضمن به این نکته توجه کنید که احتمال اینکه علت بالا بودن هورمون اچ سی جی دوقلو بودن جنین های شما باشه بیشتر از سایر احتمالات است.

  2. خانما زیاد به بی بی چک اعتماد نکنید من بی بی چک گذاشتم مثبت بود چقدر خوشحال شدم و ذوق کردم اما آزمایش خون منفی بود و کلی ناامید شدم

    1. سلام و درود دوست عزیز، بی بی چک اگه مارک معتبر باشه و در شرایط مناسب استفاده بشه قابل استناده و معمولا جوابش درست از آب در میاد، در بعضی از موارد ممکنه به دلایل مختلفی نتیجه مثبت کاذب باشه که باید توسط پزشک بررسی بشه، ممکنه مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای خاصی منجر به این نتیجه کاذب شده باشه که لازمه توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیره

  3. سلام میشه بگید اگه رو بی بی چک یک خط پر رنگ و یه خط کمرنگ بیفته نشونه چیه؟ مثبته یا منفی؟

    1. سلام و درود دوست عزیز، بی بی چک جوری طراحی شده که به هورمون hcg درون ادرار واکنش نشون بده و این واکنش به صورت ظاهر شدن یا پررنگ شدن خطوط صورتی رنگ اتفاق میافته، اگه بی بی چک در شرایط دمایی و زمانی مناسب استفاده بشه نتیجه ش تا حد زیادی درست و قابل استناده، اگه فقط یک خط بی بی چک پر رنگ بشه نشونه منفی بودن بارداریه اگه دو خط بی بی چک پر رنگ بشه نشونه مثبت بودن بارداریه اما در مواردی که یک خط کمرنگ و یک خط پر رنگ داریم احتمال مثبت بودن بارداری بیشتر از منفی بودنه، احتمالا اگه یک روز یا دو روز بعد مجددا بی بی چک بگذارید هر دو خط پر رنگ بشه، توصیه می کنم حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و برای اطمینان از بارداری یک آزمایش خون انجام دهید.

  4. سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید؟ یک هفته از زمانی که باید پریود میشدم گذشته بی بی چک هم گذاشتم اما فقط یک خطش پررنگ شد الان نمی دونم باردارم یا نه

    1. سلام و درود دوست عزیز، ممکنه لانه گزینی در روزهای آخر تخمک گذاری انجام شده باشه و هنوز تشخیص بارداری از طریق بی بی چک ممکن نباشه. بهتره 48 ساعت دیگر صبر کنید بعد مجددا بی بی چک بگذارید اگر باز هم منفی بود برای اطمینان بیشتر یک آزمایش خون بارداری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یک =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.