معرفی گل کروتون

شرایط نگهداری گل کروتون در منزل یا آپارتمان همراه با روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک کود گلدان نور دما و آبیاری مناسب گیاه کروتون میپردازیم. با نیک‌استار همراه باشید.

 

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان زیبا و مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی کم توقع، با روش نگهداری ساده که کروتون نام دارد. این گیاه از جمله گیاهان مناسب برای پرورش در منزل است که با فراهم نمودن شرایط مناسب قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد.

روش نگهداری ساده ای دارد و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. همین ویژگی ها این گیاه را به یکی از گیاهان محبوب در میان علاقمندان به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. به گونه ای که امروزه به صورت گسترده از کروتن برای زیبا سازی منازل و فضاهای بیرون استفاده  می‌شود.

کروتون از جمله درختچه های همیشه سبز به شمار می رود و آن را با نام کرچک هندی نیز می شناسند. زیبایی بینظیر این گیاه بدون شک آن را در شمار زیبا ترین گیاهان مناسب برای پرورش در آپارتمان قرار داده است.

نگهداری گل کروتون
شرایط نگهداری گل کروتون

این گیاه از جمله گیاهان مقاوم در براببر تغییرات محیطی به شمار می رود و روش نگهداری ساده ای دارد و برای نگهداری از آن نیازی نیست حتما در باغبانی حرفه ای باشید بلکه با رعایت چند نکته می توانید به سادگی این گیاه را در منزل پرورش داده و از زیبایی آن لذت ببرید. در این مقاله شما را با اصول نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا خواهیم کرد.

به این منظور ابتدا در قسمت بعدی به معرفی نیازهای محیطی این گیاه می پردازیم سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل بررسی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش تکثیر این گیاه می پردازیم. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با ما همراه باشید.

گیاه کروتون با نام علمی Codiaeum variagatum و نام انگلیسی  Garden Croton و Croton از جمله گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل است که روش نگهداری ساده ای دارد. این گیاه از خانواده Euphorbiaceae است و بومی جنوب آسیا است. کروتن یکی از درختچه های همیشه سبز است که از لحاظ ازرتفاع می تواند در گلدان تا ارتفاع 60 سانتی متری نیز رشد کند و دارای 15 گونه مختلف است که هر کدام از آن ها دارای زیبایی منحصر به فردی هستند.

اگر گیاه در گلدان کاشته نشود می تواند تا ارتفاع 3 متری نیز رشد کند. کروتون از جمله گیاهان گل دار به شمار می رود که دارای گل هایی زرد رنگ و ستاره ای شکل است که سمی می باشند. به شمار می رود. این گیاه علاوه بر منزل می تواند در جنگل و باغ ها نیز رشد کند و از آن به عنوان ک گیاه تزیینی برای زینت بخشیدن به منازل و فضاهای باز استفاده می شود.

از لحاظ ظاهری دارای برگ هایی زیبا با ترکیبی از رنگ های سبز، سفید، زرد، قرمز، صورتی، سیاه و نارنجی است. برگ های آن دارای ظاهری خطی یا تخم مرغی می باشند. از نکات مهم برای پرورش این گیاه در منزل ایجاد رطوبت مناسب برای آن است که کمی پرورش آن را نسبت به تعدادی دیگر از گیاهان متفاوت کرده است.

 

گونه های گل کروتون

  • کروتن معمولی Garden Croton varigatum pictum
  • کروتن پرتغالیGarden Croton Mrs Iceton
  • کروتن گورخریGarden Croton varigatu petra
  • کروتن پنجه کلاغی Garden Croton variegatum excelent
  • کروتن رشته ای

 

نام گیاه : کروتون

نام علمی گیاه : Codiaeum variagatum

نام انگلیسی گیاه : Garden Croton و Croton

خانواده گیاه : Euphorbiaceae

بومی : هند و چین

 

 

شرایط نگهداری گل کروتون

 

خاک مناسب برای پرورش گل کروتون

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع خاک مناسب برای پرورش گیاهان بپردازیم. در ابتدا تعریفی از خاک های مناسب را برای کاشت گیاهان با هم مرور می کنیم. خاک هایی که برای کاشت گیاهان مختلف از آن ها استفاده می شود به دو دسته خاک های سنگین و سبک طبقه بندی می شوند. خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافتی فشرده تر و ذرات تشکیل دهنده ریزتری هستند.

منافذ بین ذرات خاک های سنگین کم است و به همین دلیل تهویه کمتری دارند. به عبارت دیگر آب را از میان خود دیرتر عبور می دهند و در واقع آب به مدت طولانی تری در این خاک ها وجود دارد. از طرفی در مقابل خاک های سنگین نوع دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که بر خلاف خاک های سنگین دارای بافت درشت تری هستند و به خوبی از میان آن ها هوا عبور کرده و تهویه مناسبی دارند.

این نوع خاک ها می توانند به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند و مدت زیادی آب را درون خود نگه نمی دارند. از ین نوع خاک ها برای گیاهانی استفاده می شوند که باید برای آن ها زهکشی مناسب فراهم شود. زیرا در صورت استفاده از خاک های سبک آب هایی که هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شوند می توانند به سرعت از گلدان خارج شده و سبب پوسیدی ریشه های گیاه نشوند انواع مختلف گیاهان نوع مختلفی از خاک ها را برای رشد خود ترجیح می دهند.

در مورد نوع خاک مناسب برای این گیاه می توان گفت بهتر است برای کاشت این گیاه از خاک مخصوص برایر گل های آپارتمانی استفاده کنید. البته ترکیب ۲ قسمت خاک برگ ، ۱ قسمت پرلیت و ۱ قسمت پیت ماس می تواند برای رشد گیاه مناسب باشد. اگر بیش از اندازه در ترکیبات خاک از پیت ماس استفاده کنید برگ های گیاه می سوزند.

برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند باید با استفاده از کود گیاه را تغذیه نمایید. برای کوددهی گیاه بهتر است ماهانه دو مرتبه گیاه را با استفاده از کودهای شیمیایی تغذیه نمایید. هر چند ماه یک بار هم از کودهای مایع و دارای آهن برای گیاه استفاده کنید. کوددهی را طبق دستور مندرج روی کود انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه گیاه بپرهیزید زیرا می تواند سبب سوختن و نابودی گیاه شود.

گیاه کروتون
شرایط نگهداری گیاه کروتون

برای اینکه گیاه بتواند رشد مناسب تری داشته باشد بهتر است هر سال گلدان گیاه را با گلدانی یک سایز بزرگتر تعویض کنید. گلدان جدید را با استفاده از خاک جدید پر کنید زیرا با گذشت زمان و به دلیل تغذیه گیاه مواد مغذی موجود در خاک کاهش می یابند و اگر خاک گلدان را تعویض نکنید سرعت رشد گیاه کاهش می یابد. می توانید به جای تعویض گلدان نیز 15 سانتی متر از خاک گلدان را با خاک جدید تعویض نمایید.

 

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه کروتون

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت ابتدا باید زهکشی مناسبی برای گلدان فراهم کنید تا میزان آب اضافی در هنگام آبیاری از کف گلدان خارج شده و سبب پوسیدگی گیاه نشود. در فصل رشد گیاه باید آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و به این صورت عمل کنید که به صورت مداوم خاک گیاه را کنترل کنید و در صورت خشک شدن یا کاهش رطوبت سطح خاک گیاه را برای بار بعدی آبیاری نمایید.

آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. از آب هایی برای گیاه استفاده کنید که جوشیده و سرد باشند زیرا در غیر این صورت سبب سوختن برگ های گیاه می شود. برای اینکه گیاه بتواند به خوبی رشد کند باید برای آن رطوبت مناسبی فراهم کنید.

می توانید از غبار پاشی یا قرار دادن گلدانی دارای سنگریزه برای ایجاد رطوبت مناسب برای گیاه استفاده کنید. با بالا رفتن دمای هوا به همان میزان رطوبت را افزایش دهید تا گیاه صدمه نبیند. این گیاه به خاک های مرطوب نیاز دارد و از خشک بودن خاک بیزار است. کمبود رطوبت نیز می تواند سبب سوختن برگ های گیاه شود.

نکته : آبیاری را برایز گیاه به صورت عمیق انجام دهید و در فصل هایی که زمان استراحت گیاه است در فاصله بین دو آبیاری دقت داشته باشید که سطح خاک کاملا خشک نشود و گیاه را آبیاری نمایید تا صدمه نبیند.

 

نور مناسب برای نگهداری گل کروتون

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت به میزان نور کافی برای رشد خود نیاز دارد و کم شدن نور می تواند سبب کاهش سرعت رشد گیاه شود. به عبارت دیگر بهتر است روزانه دو تا سه ساعت برای گیاه نور مستقیم و کافی خورشید را فراهم کنید تا بتواند به خوبی رشد کند و دچار تغییر رنگ نشود. کمبود نور می تواند سبب ریزش برگ های گیاه و ایجاد شدن نقاط سبز روی برگ های گیاه شود.

 

دمای مناسب برای مراقبت از گل کروتون

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت این گیاه نسبت به کاهش دما حساسیت دارد و در این حالت صدمه می بیند. باید این گیاه را در مکانی متعادل از نظر دمایی قرار دهید که بتواند رشد مناسبی داشته باشد. کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود و درنتیجه گیاه دچار یخ زدگی می شود.

 

نحوه تکثیر گیاه کروتون

در این قسمت روش تکثیر گل کروتون را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 15 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداکثر دارای دو جفت برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از ماسه بادی شسته شده و پیت ماس است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 24 درجه سانتی گراد قرار دهید.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود 4 تا 6 هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید.

پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

در هنگام قلمه زدن این گیاه از دستکش استفاده کنید زیرا شیره ای که از قلمه های گیاه بیرون می آید حساسیت زا است.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هفده =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.