گل پاندانوس

اصول و شرایط نگهداری از گل پاندانوس یا برگ خنجری در منزل یا آپارتمان همراه با روش تکثیر و پرورش گیاه پاندانوس، در ادامه به خاک، کود، گلدان، نور، دما و آبیاری مناسب این گیاه می‌پردازیم.

نگهداری گل پاندانوس

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان زیبا و مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی زیبا که ممکن است تا به حال نام آن را شنیده باشید یا آن را در منزل نگهداری کرده باشید. نام این گیاه پاندانوس است.

این گیاه از لحاظ سازگاری دارای سازگاری بالایی است و می تواند به خوبی خود را با مکان هایی که در آن ها قرار دارد سازگار کند. پس می توانید از این گیاه در منزل ، ادارات یا فضاهای دیگر استفاده کنید. این گیاه روش نگهداری ساده ای دارد و از جمله گیاهان کم توقع به شمار میرود.

به عبارت دیگر به مراقبت  نگهداری زیادی نیاز ندارد و می توان با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب آن را به خوبی در منزل پرورش داد و از زیبایی آن لذت برد. در این مقاله شما را با اصول نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا خواهیم کرد.

 

در ابتدا به بررسی نیاز های محیطی این گیاه می پردازیم سپس در ادامه شما را با اصول نگهداری و پرورش آن در منزل آشنا خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش های تکثیر گیاه می پردازیم. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با نیک استار همراه باشید.

 

نام گیاه : پاندانوس

نام علمی گیاه :  Pandanus veitchii

نام انگلیسی گیاه : Screw pine

خانواده گیاه : Pandanaceae

بومی : شرق آسیا

 

پاندانوس با نام علمی Pandanus veitchii و  نام انگلیسی Screw pine از جمله گیاهان بسیار زیبا و قابل پرورش در منزل و فضاهای عمومی است. این گیاه از خانواده Pandanaceae بوده و بومی شرق آسیا است. از نام های دیگر این گیاه می توان به برگ خنجری اشاره کرد.

 

پاندانوس دارای بیش از 600 گونه مختلف است که هر کدام از آن ها دارای زیبایی خاص خود هستند. این گیاه از جمله گیاهان همواره سبز به شمار می رود. از لحاظ ظاهری دارای برگ هایی خنجر مانند است. دارای برگ هایی سبز رنگ با خطوط کشیده سبز و زرد رنگ است. از مزایای این گیاه می توان به کم توقع بودن و سازگار بودن با شرایط نگهداری در آپارتمان اشاره کرد.

 

به عبارت دیگر این گیاه را حتی اگر در باغبانی حرفه ای هم نباشید می توانید به سادگی پرورش دهید. این گیاه دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

۱ – پاندانوس معمولی ( P.reitchii )
۲ – پاندانوس ابلق ( P. reitchii Variegata )
۳ – پاندانوس پا کوتاه ( P. reitchii Compacta )

می توان گفت این گل از لحاظ ظاهری شبیه به آناناس ، دراسنا و کوردیلین است. پاندانوس دارای میوه ای شبیه به میوه درخت کاج است. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا کنیم.

 

 

خاک مناسب برای نگهداری گل پاندانوس

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع خاک مناسب برای پرورش گیاهان بپردازیم. در ابتدا تعریفی از خاک های مناسب را برای کاشت گیاهان با هم مرور می کنیم. خاک هایی که برای کاشت گیاهان مختلف از آن ها استفاده می شود به دو دسته خاک های سنگین و سبک طبقه بندی می شوند.

 

خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافتی فشرده تر و ذرات تشکیل دهنده ریزتری هستند. منافذ بین ذرات خاک های سنگین کم است و به همین دلیل تهویه کمتری دارند. به عبارت دیگر آب را از میان خود دیرتر عبور می دهند و در واقع آب به مدت طولانی تری در این خاک ها وجود دارد.

 

از طرفی در مقابل خاک های سنگین نوع دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که بر خلاف خاک های سنگین دارای بافت درشت تری هستند و به خوبی از میان آن ها هوا عبور کرده و تهویه مناسبی دارند. این نوع خاک ها می توانند به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند و مدت زیادی آب را درون خود نگه نمی دارند.

 

از ین نوع خاک ها برای گیاهانی استفاده می شوند که باید برای آن ها زهکشی مناسب فراهم شود. زیرا در صورت استفاده از خاک های سبک آب هایی که هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شوند می توانند به سرعت از گلدان خارج شده و سبب پوسیدی ریشه های گیاه نشوند انواع مختلف گیاهان نوع مختلفی از خاک ها را برای رشد خود ترجیح می دهند.

 

در مورد نوع خاک مناسب برای گیاه پاندانوس می توان گفت می توانید برای کاشت این گیاه از ترکیب ماسه ، خاک برگ و پیت ماس اسفاده کرد. هر چند می توان گفت یکی دیگر از مزایای این گیاه حساس نبودن آن نسبت به نوع خاکی است که در آن کاشته می شود.

 

به عبارت دیگر این گیاه حتی می تواند در خاک باغچه نیز رشد کند. برای تامین مواد مغذی منساب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند بهتر است هر 20 روز یک بار گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید. برای تغذی گیاه می توانید از کودهای دارای آهناستفاده کنید.کوددهی را طبق دستور انجام داده و از کوددهی بیش از اندازه گیاه بپرهیزید زیرا می تواند سبب سوختن و نابودی گیاه شود.

 

برای اینکه گیاه رشد بهتری داشته باشد باید گلدان گیاه را تعویض کرده و آن را با خاک جدیدی پر کنید زیرابا گذشت زمان و تغذیه گیاه مواد مغذی موجود در خاک کاهش می یابد و اگر خاک گلدان را تعویض نکنید سرعت رشد گیاه کاهش می یابد.

 

 

آبیاری مناسب برای پرورش گل پاندانوس

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

 

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

 

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

 

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت به آبیاری زیادی نیاز دارد و به خاک های مرطوب برای رشد خود علاقه دارد. از خاک های خشک بیزار است. پس بهتر است به صورت منظم خاک گیاه را کنترل نمایید و در صورت خشک بودن دوباره گیاه را آبیاری نمایید البته باید برای گیاه زهکشی مناسبی را فراهم کنید تا آبی در هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شود بتواند از گلدان خارج شده و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود.

 

آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. از آب هایی برای گیاه استفاده کنید که جوشیده و سرد باشند زیرا در غیر این صورت سبب سوختن برگ های گیاه می شود.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل هویا کری یا قلبی و نحوه تکثیر و پرورش این گیاه

 

برای اینکه گیاه بتواند به خوبی رشد کند باید برای آن رطوبت مناسبی فراهم کنید. می توانید از غبار پاشی یا قرار دادن گلدانی دارای سنگریزه برای ایجاد رطوبت مناسب برای گیاه استفاده کنید.

 

 

نور مناسب برای نگهداری گیاه پاندانوس

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

 

این گیاه به میزان نور زیاد برای رشد خود نیاز دارد و در صورت کم بودن نور نمی تواند رشد مناسبی داشته باشد. مناسب ترین نور برای این گیاه نور فیلتر شده است و اگر در برابر تابش مستقیم خورشید قرار گیرد برگ های گیاه می سوزند. کمبود نور می تواند سبب تغییر رنگ برگ های گیاه و کاهش سرعت رشد گیاه شود.

 

 

دمای مناسب برای پرورش گیاه پاندانوس

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

 

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت در تابستان های هر سال حداقل درجه دمای مناسب برای گیاه برابر 10 درجه سانتی گراد است. اگر دما از این حد کمتر باشد باید به همان نسبت میزان آبیاری را کاهش دهید.

نگهداری از گل پاندانوس

بهترین دما برای نگهداری گیاه برابر با دمای معمولی اتاق است و در صورت بالا رفتن دما باید با استفاده از غبار پاشی برای گیاه رطوبت ایجاد کنید. کاهش بیشاز اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگهای گیاه شود. در نتیجه سبب یخ زدن برگ های گیاه می شود. افزایش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب سوختن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

 

نحوه تکثیر گل پاندانوس

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر این گیاه زیبا آشنا کنیم. پاندانوس روش تکثیر ساده ای دارد و با کمی دقت می توانید به خوبی گیاه را در منزل تکثیر کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. معمولا برای تکثیر پاندانوس از شیوه تقسیم پاجوش ها استفاده می کنند که روشی ساده است.

 

از دیگر روش های متداول برای تکثیر گیاه هم می توان به تکثیر با استفاده از کاشت بذر اشاره کرد. برای تکثیر این گیاه با استفاده از تقسیم پاجوش ها باید به این روش عمل کنید.

 

بهترین فصل برای تکثیر گیاه با استفاده از تقسیم پاجوش ها هر سال در فصل بهار است. در ابتدا باید با استفاده از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی که قبلا آن را ضدعفونی کرده اید با دقت پاجوش هایی را که در اطراف گیاه مادری وجود دارند از گیاه جدا کنید.

 

بهتر است قبل از اینکه پا.ش ها را در گلدان بکارید چند روز آن ها را در فضایی باز قرار دهید تا برای کاشت آماده شوند. قبل از کاشت پاجوش های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت جوانه زدن ن ها افزایش یابد ابتدا پاجوش های گیاه را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس آن ها را در گلدان بکارید.

 

استفاده از هورمون ریشه زایی الزامی نیست. برای کاشت پاجوش های گیاه آن ها را در گلدانی دارای ترکیب کمپوست بذر و ماسه بکارید. برای اینکه رطوبت مورد نیاز برای کاشت گیاه فراهم شود بهتر است روی سطح گلدانی که گیاه را در آن کاشته اید با اسفاده از نایلونی شفاف بپوشانید.

 

برای اینکه پاجوش های گیاه سریع تر جوانه بزنند باید دمایی برابر با 20 تا 22 درجه سانتی گراد به همراه نور مناسب را برای گلدان ها فراهم کنید. با استفاده از مه پاشی رطوبت مناسبی را برای گیاه فراهم کنید . با فراهم کردن این شرایط و پس از جوانه زدن پاجوش های گیاه می توانید در تابستان هر سال آن ها را به گلدان های جدیدی منتقل کنید.

 

 

برخی از مشکلاتی که ممکن است گیاه را درگیر کنند عبارتند از:

در صورت قهوه ای و چروکیده شدن برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت که آبیاری گیاه کم بوده است که در این حالت باید آبیاری را برای گیاه به صورت منظم انجام دهید. در این حالت باید گیاه را به مکان خنک تری منتقل کرده و به خوبی آن را آبیاری نمایید.

 

در صورتی که برگ های گیاه پوسیده شده اند می توان نتیجه گرفت که در هنگام آبیاری یا عبار پاشی قطرات آب روی برگ های گیاه ریخته است که باید از این کار اجتناب کنید.

 

در صورت تیره شدن یا نرم و آبکی شدن برگ های گیاه می توان نتیجه گرفت برگ های گیاه دچار یخ زدگی شده اند که در این صورت باید گیاه را به مکان گرمتری منتقل کنید. برگ هایی را که یخ زده اند از گیاه جدا کنید.

 

در صورتی که برگ هایی که تازه روی ساقه های گیاه می رویند بسیار کوچک هستند یا دارای سرعت رشد کمی هستند باید وضعیت رشد ریشه های گیاه را بررسی کنید. اگر ریشه های گیاه بیش از اندازهرشد کرده اند باید گلدان را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. البته ممکن است به دلیل کمبود کود نیز باشد که در این حالت باید گیاه را با استفاه از کودهای مناسب تغذیه نمایید.

 

در صورتی که برگ های گیاه از حالت ابلق خارج شده و کاملا سبز شده اند می توان نتیجه گرفت کمبود نور سبب ایجاد این حالت شده است. باید برای رفع این مشکل گیاه را به مکان پرنورتری منتقل نمایید.

 

در صورتی که برگ های گیاه چروک یا رنگ پریده شده اند می توان نتیجه گرفت نور محیطی کهگیاه در آن قرار دارد بیش از اندازه زیاد است که در این حالت باید میزان نور مناسبی را برای گیاه تنظیم کرد. در صورتی که پشت برگ های گیاه لکه های قهوه ای رنگی ایجاد شده است می توان نتیجه گرفت گیاه دچار حمله آفت ها شده است که در این حالت باید گیاه را با استفاده از سم های مخصوص سم پاشی کنید تا مشکل برطرف شود.

 

در صورتی که روی برگ های گیاه نقطه های زردرنگی به وجود آمده است یا پشت برگ های گیاه تار عنکبوت تشکیل شده است می توان نتیجه گرفت گیاه دچار حمله کنه ریز قرمز رنگ شده است که برای رفع این مشکل باید ماهانه دو مرتبه با استفاده از سم های مخصوص برای از بین بردن کنه گیاه را سم پاشی کنید تا شکل برطرف شود.

 

نکته : در هنگام تعویض گلدان باید قبل از این کار گیاه را به خوبی آبیاری نمایید. بهترین زمان برای تعویض گلدان هر سال در فصل بهار است.

منبع: nikstar.ir
مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.