معرفی گل حنا یا گل امپیشن و یا گل سولماز شیرازی

شرایط نگهداری از گل حنا یا گل امپیشن و یا گل سولماز شیرازی در منزل همراه با روش تکثیر و پرورش آن، در ادامه به خاک کود گلدان نور دما و آبیاری مناسب این گیاه میپردازیم. با نیک استار همراه باشید.

شرایط نگهداری از گل امپیشن
اصول و شرایط نگهداری از گل امپیشن در منزل

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان زیبا و مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی کم توقع ، با روش نگهداری ساده که حنا یا سولماز شیرازی نام دارد. این گیاه از جمله گیاهان مناسب برای پرورش در منزل است که با فراهم نمودن شرایط مناسب قابلیت پرورش در فضای بیرون را نیز دارد.

روش نگهداری ساده ای دارد و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. همین ویژگی ها این گیاه را به یکی از گیاهان محبوب در میان علاقمندان به پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. به گونه ای که امروزه به صورت گسترده از این گیاه برای زیبا سازی منازل و فضاهای بیرون استفاده می شود.

این گیاه از جمله گیاهان مقاوم در برابر تغییرات محیطی به شمار می رود و روش نگهداری ساده ای دارد و برای نگهداری از آن نیازی نیست حتما در باغبانی حرفه ای باشید بلکه با رعایت چند نکته می توانید به سادگی این گیاه را در منزل پرورش داده و از زیبایی آن لذت ببرید.

گل های زیبا با رنگ های متنوع در این گیاه سبب زیبایی هر چه بیشتر آن شده است به گونه ای که می تواند زینت بخش محل زندگی شما باشد. در زبان انگلیسی به حنا امپیشن گفته می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نگهداری و پرورش حنا در منزل آشنا کنیم. به همین منظور ابتدا نیازهای محیطی این گیاه را بررسی خواهیم کرد. سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را در منزل به شما آموزش خواهیم داد. در انتهای مقاله نیز به بررسی روش های تکثیر این گیاه زیبا در منزل خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از گل حنا در منزل هستید با ما همراه باشید.

 

شرایط نگهداری از گل حنا
شرایط نگهداری از گل حنا در آپارتمان

گل حنا با نام علمی Impatiens spp و نام انگلیسی Busy lizzie/ Balsam/ Touch me not از جمله گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل است که روش نگهداری ساده ای دارد. این گیاه از از جمله گیاهان یک ساله و چند ساله به شمار می رود و از خانواده Balasminaceae بوده و بومی جنوب آسیا است.

گل حنا را با نام های دیگری از جمله سولماز شیرازی و امپیش نیز می شناسند. به این دلیل به حنا در لاتین ( به من دست نزن ) می گویند زیرا دارای میوه هایی مانند کپسول است که اگر دست شما با این کپسول تماس پیدا کند کپسول باز شده و بذرهای گیاه پراکنده می شوند. معیار زیبایی این گیاه گلهای آن است که در رنگ های صورتی، قرمز، سفید و ارغوانی دیده می شوند و زیبایی منحصر به فردی به این گیاه بخشیده اند.

فصل گلدهی این گیاه هر سال از اواخر بهار شروع شده و تا اوایل پاییز ادامه دارد. از لحاظ ظاهری دارای ساقه هایی گوشتی و آبدار است و برگ های آن به رنگ سبز تیره هستند. اگر شرایط محیطی مناسب را برای رشد این گیاه فراهم نمایید می توانید به خوبی تا چندین سال نیز عمر کند اما در صورت فراهم نبودن شرایط محیطی مناسب به سرعت سبب از بین رفتن گیاه می شود. بوته های این گیاه می توانند تا ارتفاع 75 سانتی متری نیز رشد کنند. در این مقاله شما را با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا خواهیم کرد.

 

نام گیاه : حنا ، امپیشن و سولماز شیرازی

نام انگلیسی گیاه :  Impatiens spp

نام علمی گیاه : Busy lizzie/ Balsam/ Touch me not

خانواده گیاه : Balasminaceae

بومی : جنوب آسیا

 

خاک مناسب برای نگهداری از گل حنا

در این قسمت قصد داریم به بررسی انواع خاک مناسب برای پرورش گیاهان بپردازیم. در ابتدا تعریفی از خاک های مناسب را برای کاشت گیاهان با هم مرور می کنیم. خاک هایی که برای کاشت گیاهان مختلف از آن ها استفاده می شود به دو دسته خاک های سنگین و سبک طبقه بندی می شوند.

خاک های سنگین به خاک هایی گفته می شود که دارای بافتی فشرده تر و ذرات تشکیل دهنده ریزتری هستند. منافذ بین ذرات خاک های سنگین کم است و به همین دلیل تهویه کمتری دارند. به عبارت دیگر آب را از میان خود دیرتر عبور می دهند و در واقع آب به مدت طولانی تری در این خاک ها وجود دارد.

از طرفی در مقابل خاک های سنگین نوع دیگری از خاک ها به نام خاک های سبک وجود دارند که بر خلاف خاک های سنگین دارای بافت درشت تری هستند و به خوبی از میان آن ها هوا عبور کرده و تهویه مناسبی دارند. این نوع خاک ها می توانند به سرعت آب را از میان خود عبور می دهند و مدت زیادی آب را درون خود نگه نمی دارند. از این نوع خاک ها برای گیاهانی استفاده می شوند که باید برای آن ها زهکشی مناسب فراهم شود.

زیرا در صورت استفاده از خاک های سبک آب هایی که هنگام آبیاری کف گلدان جمع می شوند می توانند به سرعت از گلدان خارج شده و سبب پوسیدی ریشه های گیاه نشوند . انواع مختلف گیاهان نوع مختلفی از خاک ها را برای رشد خود ترجیح می دهند.

در مورد نوع خاک مناسب برای این گیاه می توان گفت ابتدا باید زهکشی مناسبی را برای گل فراهم کنید و برای کاشت آن می توانید از مخلوط خاک برگ + کوکوپیت یا خاک برگ +پرلایت استفاده کنید.

برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه که ممکن است در خاک موجود نباشند می توان از کوددهی برای گیاه استفاده کرد. بهتر است با گذشت یک ماه از زمان خرید گیاه کوددهی را برای آن آغاز کنید. ماهانه یک مرتبه گیاه را با استفاده از کودهای 10 تغذیه نمایید. کوددهی را طبق دستور انجام دهید و از کوددهی بیش از اندازه اجتناب کنید زیرا می تواند سبب سوختن و نابودی گیاه شود. کمبود کود نیز کاهش سرعت رشد و کمرذنگ شدن برگ های گیاه را در پی دارد.

 

آبیاری مناسب برای نگهداری از گل امپیشن

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند. آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

حتما بخوانید  روش کاشت میخک در گلدان و شرایط نگهداری، پرورش و تکثیر آن

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت ابتدا باید زهکشی مناسبی برای گلدان فراهم کنید تا میزان آب اضافی در هنگام آبیاری از کف گلدان خارج شده و سبب پوسیدگی گیاه نشود. بهتر است در فاصله بین دو آبیاری دقت کنید که خاک گیاه خشک شده باشد سپس برای بار بعدی گیاه را آبیاری کنید.

آبیاری را به صورت منظم برای گیاه انجام دهید و از آبیاری کم یا آبیاری بیش از اندازه گیاه اجتناب کنید زیرا آبیاری بیش از اندازه می تواند به دلیل انباشته شدن آب بین ریشه های گیاه سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. از پاشیدن آب روی برگ های گیاه در هنگام آبیاری اجتناب کنید زیرا سبب ایجاد نقاط قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه می شود.

 

نور مناسب برای نگهداری از گل امپیشن

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت این گیاه تا حدودی می تواند نسبت به نور کم مقاومت کند و به همین دلیل برای پرورش در آپارتمان مناسب است. به عبارت دیگر نسبت به سایه مقاومت می کند و در نیم سایه هم می تواند رشد کند. اما در صورتی که نور دریافتی توسط گیاه به مدت طولانی  کافی نباشد برگ های گیاه کمرنگ شده و دچار ریزش می شوند.

همچنین می تواند سبب کاهش یا متوقف شدن سرعت رشد گیاه نیز شود. بهتر است در طول روز نور مناسبی را دریافت کند و عصرها در سایه قرار بگیرد. تابش نور مستقیم می تواند سبب سوختن حاشیه برگ های گیاه شود. بهترین نور برای گیاه نور فیلتر شده و غیر مستقیم است.

 

دمای مناسب برای پرورش گل حنا

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت با بالا رفتن دما میزان گلدهی گیاه کم می شود و برای گلدهی باید گیاه را در مکانی خنک قرار داد.

شرایط نگهداری از گل سولماز شیرازی در آپارتمان
شرایط نگهداری از گل سولماز شیرازی در آپارتمان

کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود. در این حالت برگ های گیاه نرم و آبکی می شوند و در نتیجه گیاه دچار یخ زدگی می شود. با بالا رفتن دما گیاه را در منزل نگهداری کنید و به صورت منظم آن را غبار پاشی کنید. بالا رفتن بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب سوختن حاشیه برگ ها و در نتیجه ریزش برگ های گیاه شود.

 

نحوه تکثیر گیاه حنا

در این قسمت روش تکثیر گل حنا را بررسی خواهیم کرد.روش های متفاوتی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به قلمه زدن . خوابانیدن ریشه های هوایی گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل بهار و تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند. قلمه زدن گیاه باید توسط ساقه های جوان انجام گیرد.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 7 تا 10 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداکثر دارای دو جفت برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید.

باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید خاک های سبک است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید.

برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید . برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید.

قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در مکانی با دمای 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند.

پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.