خواص و معجزات دعای توسل

خواص و معجزات دعای توسل و نحوه خواندن آن برای حاجت روا شدن، حل مشکلات و گرفتاری ها، اگر می‍‌‎خواهید به معجزه دعای توسل پی ببرید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معجزه دعای توسل
معجزه دعای توسل

همه ما در زندگی گاه دچار مشکلاتی می شویم که حل آن ها از توانایی ما خارج است و برای رفع آن مشکلات و گرفتاری ها نیاز به امداد یک نیروی غیبی داریم. خدای متعال قدرت بی مانند عالم هستی است و توکل به او چاره حل هر مشکلی می باشد. در قرآن و روایات بارها تاکید شده است که هر برای هر چیزی به سمت خدا دست دراز کنید و حاجاتتان را تنها از او بخواهید.

 

البته خواستن به تنهایی کافی نیست و اجابت دعا در گرو رعایت شرایط و آداب خاصی می باشد. البته او خداست و خدا به هر که بخواهد بی حساب می بخشد و چه بسا کسی تمام شروط استجابت دعا را داشته باشد و دعایش مستجاب نشود و کسی با یک بار دعا کردن و بدون هیچ شرط و شروطی حاجتش برآورده شود. پس هر گز نباید از درگاه خداوند نا امید شد و از دعا برای رسیدن به حاجت و خواسته خود دست کشید.

 

بعضی ها به این ایراد می گیرند که چرا به زبان عربی باید دعا کنیم مگر خدا نعوذبالله زبان فارسی نمی داند؟ در پاسخ به این دسته از دوستان باید عرض کنم که برای خدا مهم نیست به چه زبانی دعا می کنیم اما اگر دعاهای مشهور مانند دعای توسل، زیارت عاشورا و … را یک بار با معنی بخوانید متوجه می شوید که تا چه حد ادبیات این دعاها عالی و بی نقص است.

 

این که با چه ادبیاتی از خدا حاجتمان را بخواهیم و این که قبل از طلب حاجت به مدح و سپاس خدا بپردازیم و او را بابت نعمت های بی انتهایی که به ما بخشیده است شکر گوییم از ملزومات یک دعای خوب می باشد که دعاهای معروف و توصیه شده واجد تمام این شرایط هستند. بنابراین اگر شما می توانید با همان ادبیات زیبا و دقیق خواسته خود را از خدا طلب کنید فرقی نمی کند که عربی بگویید یا فارسی یا به زبانی دیگر. البته که همانطور که گفتم او خداست و بی حساب می بخشد و به هر که بخواهد بی حساب عطا می کند.

 

 

دعای توسل چگونه دعایی است؟

یکی از معروف ترین و قوی ترین دعاها که در نزد بزرگان دین شهرت بسیاری داشته و توصیه های فراوانی به خواندن آن شده است دعای توسل می باشد. با خواندن و اعتقاد به دعای توسل خیلی زود به حاجت و خواسته خود خواهید رسید و گره از کارتان باز خواهد شد. اگر معنی فارسی دعای توسل را بخوانید متوجه می شوید که دعای توسل در واقع توسل و استمداد گرفتن از چهارده معصوم می باشد و در تمام فرازهای این دعا از چهارده معصوم علیه السلام می خواهیم که پیش خدا واسطه شوند و برای ما شفاعت کنند تا حاجاتمان برآورده شود.

 

البته این امر به هیچ وجه با این مطلب که حاجات خود را فقط از خدا بخواهید منافات ندارد. زیرا در این جا هم ما حاجت خود را از خدا می خواهیم و برای این که خدا به قلب انسان های پاک نزدیکتر است انسان های پاک و معصومی چون ائمه بزرگوار و چهارده معصوم را نزد خدا واسطه و شفیع قرار می دهیم تا آن ها برای ما دعا کنند و براورده شدن حاجات ما را از خدا بخواهند.

 

برای دعای توسل اثرات و نتایج فراوانی نوشته اند. در مورد خواص و فواید دعای توسل محمد ابن بابویه از ائمه نقل کرده است که دعای توسل را نخواندم مگر این که اثر اجابت آن را سریع مشاهده کردم. بهترین زمان برای خواندن دعای توسل عصر سه شنبه ( شب چهارشنبه ) می باشد. با خواندن دعای توسل و توجه به معانی عمیق آن به آرامشی غیر قابل وصف خواهید رسید و خیالتان از بابت مشکل و حاجاتتان راحت خواهد شد چرا که عزیزترین بنده های خدا را برای گرفتن حاجاتتان نزد خدا شفیع و واسطه قرار داده اید. مهم نیست که دعای توسل را به چه نیت و حاجتی بخوانید اگر غرق گناه و نافرمانی از خدا نباشید تمام حاجات و مشکلات شما براورده و حل خواهد شد.

 

توصیه بزرگان

فردی نقل می کند که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیه اسلام از آیت الله روح الله شاه آبادی نصیحتی خواستم که ایشان فرمودند: دعای توسل را هر روز بخوان که اثر اصلی آن مربوط به هر روز خوانده شدنش است و اگر هر روز آن را بخوانید در اثر هر روز خواندن آن را حفظ نیز خواهید کرد. مداومت بر خواندن این دعا در هر روز کلیدی است که به هر قفلی می خورد و در براورده شدن حاجات بسیار نافع می باشد. خواندن مرتب این دعا باعث افزایش ایمان انسان می شود و بهترین مونس انسان است. در هنگام تنهایی و وقتی که به خواسته و حاجت خود رسیدید متوجه خواهید شد دعای توسل واسطه شده که حاجت خود را از خدا گرفته اید، بنابراین هر بار که حاجتی داشتید باز هم دعای توسل خواهید خواند و دفعه بعدی که گرفتاری و حاجتی داشته باشید نیز به سراغ این دعا خواهید آمد.

 

آیت الله شاه آبادی مجتهدی است که بیش از چهل سال است که هر روز دعای توسل می خواند و اثرات فراوانی از آن دیده است. او تاکید می کند که اصل دعای توسل به هر روز خواندنش است و جالب این است که بسیاری از افرادی که به توصیه ایشان عمل کرده اند و هر روز دعای توسل خوانده اند آثار و برکات بسیار زیاد مادی و معنوی آن را درک کرده اند. بنابراین توصیه می کنم به تمام افرادی که گره در کارشان افتاده و مشکل دارند به این دستور العمل عمل کنند تا حاجاتشان برآورده شده و گره از کارشان باز شود.

معجزات دعای توسل
معجزات دعای توسل

شیخ عباس قمی نویسنده مفاتیح الجنان در خصوص دعای توسل می گوید: در کتاب بلدالامین از شیخ کفعمی دعای مفصلی موسوم به دعای فرج نقل شده است که این دعای توسل در ضمن ان آمده است. ایشان می گویند:  به گمان من  “دوازده امام” خواجه نصیر الدین توسی همین دعای توسل است که صلوات بر حجت های پاک الهی را با آن ترکیب کرده است و جمع آن در یک خطبه رسا و کامل جا گرفته است و در بخش آخر کتاب “مصباح” از کفعمی نقل شده است.

حتما بخوانید  خواص آیت الکرسی برای ازدواج و نحوه خواندن آیت الکرسی برای بخت گشایی

 

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه در کتاب “المراقبات” خود  فرموده است: اگرچه توسل به  معصومین بزرگوار برای براورده شدن جمیع حاجات مناسب است اما هر معصومی دارای خصوصیاتی خاص برای براوردن حاجات می باشد. دعای توسل شاهدی بر این ادعا است زیرا از تک تک معصومین علیه السلام تقاضای شفاعت برای براوردن حاجات می نماییم. پیامبر اکرم علیه السلام و دختر بزرگوارش و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه اسلام برای بدست آوردن طاعت خدا و خشنودی او خصوصیت دارند.

 

امام علی علیه السلام برای برطرف نمودن ظلم ظالمان و انتقام از دشمنان خصوصیت دارد. خصوصیت امام سجاد علیه السلام در مورد ستم پادشاهان و القائات و وسوسه های شیطان است. امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در مورد کمک گرفتن در مورد آخرت خصوصیت دارند. امام کاظم علیه السلام در مورد سلامتی و عافیت کامل و دردهایی که مردم از آن گریزانند خصوصیت دارد. امام رضا علیه السلام در مورد ترس های مسافرت در دریا و خشکی و زمین های بی آب و شهرهای خالی از سکنه خصوصیت دارد.

 

امام جواد علیه السلام در مورد توسعه روزی و بی نیاز شدن از آنچه در دست مردم است خصوصیت دارد. امام هادی علیه السلام خصوصیتی در مورد نیکی به برادران مومن و قضای نافله ها و به کمال رسیدن طاعت پروردگار دارد. امام حسن عسکری علیه السلام در مورد کمک نمودن در مورد آخرت خصوصیت دارد و در آخر امام زمان ما، امید ما و حافظ ما در مورد جمیع این موارد خصوصیت دارد و می توان در تمام حاجات از ایشان کمک گرفت. با این تفاسیر ببینید با خواندن دعای توسل چه نفع کثیری به انسان می رسد زیرا که می تواند جمیع حاجات اخروی و دنیوی خود را از چهارده معصوم علیه اسلام طلب کند.

 

“توسل” به چه معناست و دلیل قرآنی توسل چیست؟

توسل یعنی بین خود و خواسته خود یک واسطه قرار دهیم. خداوند در قران کریم در آیه 35 سوره مائده می فرماید:  (وَابتَغوا إلیهِ الوَسیلة): برای (نزدیک شدن) به او (خدا) وسیله‌ای بجویید(طلب کنید). در آیه 189 سوره بقره نیز آمده است که (وَأتُوا البُیُوتَ مِن أبوابِها): وارد خانه‌ها شوید از درهای آنها. نکته ای که در مورد ائمه اطهار علیه اسلام قابل توجه است این است که هر کدام از امامان بزرگوار ما باب الله یعنی در خانه خدا هستند و چه به جاست که آدم برای ارتباط با خدا ابتدا به باب الله مراجعه نماید. در آیه 7 سوره منافقون آمده است (وَ لله خَزائنُ السَّمواتِ و الأرض): خزانه ها و انبارهای آسمانها و زمین از آن خداست.

خزائن عالم نزد خداست و مطمئن ترین خزانه داران اهل بیت و ائمه اطهار علیه اسلام هستند. در دعای توسل به ترتیب به هر کدام از چهارده معصوم توجه می کنیم و او را واسطه و شفیع خود قرار می دهیم و به وسیله آن ها رو به درگاه الهی می آوریم و برای رسیدن به حاجاتمان آن ها را نزد خداوند مقدم می آوریم و به عبارتی از خداوند حاجت می خواهیم به شفاعت چهارده معصوم علیه السلام.

 

آیا فقط دعای توسل خواندن کافیست؟

آیا برای رسیدن به خواسته ها و حاجات باید یک گوشه بنشینیم و فقط دعای توسل بخوانیم؟ آیا صرفا با دعای توسل خواندن حاجاتمان برآورده می شود؟ خیر . مسلما لازمه به دست آوردن هر خواسته و حاجتی تلاش و کوشش است و اگر به حد کافی تلاش و کوش کرده باشیم می توانیم با دعای توسل از خداوند برآورده شدن حاجاتمان را طلب کنیم. ما در حد توان خود باید حرکت کنیم و کار انجام دهیم و دعا کنیم و باقی را به خدا بسپاریم تا خدا به ما برکت دهد.

 

شیوه صحیح درخواست حاجت از خدا این است که از تلاش و کوشش در کنار دعا کردن دست بر نداریم و با توسل به ائمه اطهار علیه السلام از خداوند حاجاتمان را طلب کنیم و بعد از آن نیز به رضای خداوند راضی باشیم و هر چه خدا کرد تسلیم امر و رضای او باشیم. در آیه 11 سوره رعد آمده است (إنَّ الله لایُغیّرُ مَا بقوم حتّی یُغیّرُوا مَا بِأنفُسِهم): قطعا خداوند سرنوشت هیچ قوم(و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. یعنی همه چیز دست خودمان است.

 

نحوه خواندنن دعای توسل برای حاجت روایی

همانطور که گفتیم در کلام بزرگان بر هر روز خواندن دعای عظیم الشان توسل تاکید شده است و اصل اثر این دعا را منوط به هر روز خواندن آن دانسته اند. این که در چه زمانی از روز این دعا خوانده شود چندان فرقی نمی کند البته خواندن این دعای ارزشمند در صبح و مخصوصا پس از نماز صبح بسیار توصیه شده و مجرب است اما این طور نیست که نتوان در دیگر ساعات روز آن را خواند و اصل این است که هر روز خوانده شود. برای براورده شدن حاجات و رفع گرفتاری ها و مشکلات هر روز با طهارت روح و جسم در گوشه ای خلوت بنشینید و دعای توسل را با توجه به معانی آن بخوانید. ان شالله به تمام حاجات خود اگر خیر است خواهید رسید.

 

سخن آخر

افرا زیادی ازز هر روز خواندن دعای توسل نتیجه گرفته اند و تاثیر و برکات آن را در زندگی مشاهده کرده اند. زنان زیادی با هر روز خواندن دعای توسل و توسل به چهارده معصوم بچه دار شده اند و بیماران زیادی از بیماری عافیت پیدا کرده و شفا یافته اند. شما هم اگر تجربه ای از تاثیر خواندن دعای توسل بر زندگیتان دارید با ما در میان بگذارید.

تجربه ها و خاطرات شما از براورده شدن حاجاتتان با دعای توسل می تواند چاره ساز بسیاری از گرفتارها و حاجت مندان باشد و تبلیغ این دعای عظیم الشان باشد. اگر گرفتار مشکلی هستید یا حاجت خاصی دارید توصیه می کنم حتما شروع به خواندن هر روزه ی دعای توسل با شرایطی که گفته شد کنید و پس از این که گره از مشکلتان باز شد تجربه خود را با ما در میان بگذارید. در لا به لای تمام گرفتاری ها و مشکلات فراموش نکنید که همیشه خداوند بزرگ و مهربان در کنار شماست و قطعا به شما کمک خواهد کرد. کافیست بخوانید او را تا اجابت کند شما را.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

8 پاسخ

  1. در یک جا از این متن ها خواندم که چه بسا کسانی با یک بار خواندن دعای توسل حاجت روا شوند و چه بسا کسانی همه شرایط را داشته باشند ولی مستجاب نشود دعایشان، این یعنی دعای عده ای هرگز مستجاب نمیشه؟
    شما فکرکنید من دزد، جانی، قاتل، زناکار، ریاکار، مال یتیم خور ووووو…
    مگه خداوند نفرموده ما از بدترین و گناه کار ترین انسان ها میگذریم و عفو میکنیمش؟

    اما آیاشما دارین میفرمایین الان که دارم دست به دامان خدا و ائمه میشم با خواندنه دعای توسل حاجت روا نمیشم؟
    یعنی منظورتون اینه؟
    لطفا من رو روشن کنین چون واقعا سردرگم شدم، بنده پناه برخدا چله امام زمان رو انجام میدم، اما اگر جوابم رو بدین ممنون میشم چون واقعا ناراحتم چون انگار بدبرداشت کردم🥺

    1. سلام و درود
      درست است که خداوند در قرآن فرموده که او از بدترین و گناهکارترین انسان‌ها می‌گذرد و به آنها عفو می‌کند. ولی باید به یاد داشت که برای اینکه دعای ما مستجاب شود، باید در شرایط خاصی باشیم. برای مثال، باید دعایمان را با ایمان، خشوع، صداقت و توجه به شرایطی که خداوند برای مستجاب شدن دعا تعیین کرده است (مانند زمان و مکان مناسب) بخوانیم.

      دعای توسل نیز یکی از دعاهای پرمقبول در اسلام است که به کمک آن می‌توان به خداوند التماس مدد کرد و حاجت روا شد. اما باید در نظر داشت که هیچ دعایی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده‌ی حاجت‌مندی ما باشد و این تنها از اراده و رحمت خداوند بستگی دارد.

      بنابراین، اگرچه خواندن دعای توسل و دعا کردن بسیار مهم است، اما برای مستجاب شدن دعایمان باید سعی کنیم به شرایط مورد نیاز برای مستجاب شدن دعا پایبند باشیم و با صداقت و توجه به شرایط مشخص شده دعا کنیم.

      1. سلام خدمت شما، حقیقتش میخواستم یک چله برای دعای توسم رو انجام بدم و به امید حق انشاالله که تا همیشه پایدار پیش برم🤲🏻
        من نیمه های شب دعای توسل رو با هندز فری گوش میکنم و همراه باشنیدن با کتاب مفاتیح دعارو میخونم، اگر آداب دیگری داره یا شرایط خاصی داره ممنون میشم راهنماییم کنین، چون من هربار که به سمت خداوند رفتم بادلی پراز درد و با خشوع وصداقت همه حرفام رو میزنم،خداوند خبراز دل همه بنده هاش داره، ماهمیشه با سرافکندگی وغرق گناه وقتی کارمون گیر میکنه خدارو به یادمیاریم،انشاالله ثابت قدم به امید خدا پیش بریم و همیشه خداوند رو در لحظه به لحظه زندگیمون به یاد داشته باشیم🙏🏻🤲🏻

        1. سلام. با توجه به آنچه که توصیف کردید، به نظر می‌رسد که شما قصد دعای توسل را دارید و در آن زمانها مفاتیح دعا را مطالعه می‌کنید. دعای توسل یکی از دعاهای پربار و معنوی در اسلام است و می‌تواند به رشد و تقویت ارتباط شما با خداوند کمک کند. در ادامه، چند راهنمایی عمومی برای انجام دعای توسل را برای شما آورده‌ام:

          انتخاب زمان: می‌توانید دعای توسل را در هر زمانی که برای شما مناسب است، بخوانید. اگر امکان دارد، سعی کنید در ساعات پیش از طلوع آفتاب یا پس از نماز شب بخوانید.

          اتخاذ نیت: قبل از شروع دعا، می‌توانید نیت کنید که با خواندن این دعا، به خداوند توسل و شفاعت ائمه معصومین (علیهم السلام) را جویا هستید و در خواست‌ها و نیازهایتان به او برسید.

          حالت خاص: در حین خواندن دعای توسل، ممکن است حالتی از خشوع و توجه به حضور خداوند پدید آید. در این حالت، می‌توانید با صدای پایین و با قلبی آرام و متمرکز این دعا را بخوانید.

          خواندن دعا: شما می‌توانید دعای توسل را به صورت صوتی یا خواندنی بخوانید. هر دو روش معتبر هستند. اما اگر قادر به خواندن مفاتیح دعا هستید، خواندن آن به صوت با تمرکز می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

          انتخاب محل: برای انجام دعای توسل، می‌توانید در محلی آرام و خلوت قرار بگیرید، مثلاً در اتاق خلوتی که به عبادت و دعا اختصاص داده‌اید یا محلی که برای شما صفای معنوی دارد. این کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید و با همه قلب و روح خود به دعا بپردازید.

          توجه به معنا: در حین خواندن دعای توسل، تلاش کنید به مفهوم و معنای کلمات و عبارات دعا توجه کنید. سعی کنید احساس و ارتباط عمیقی با خداوند و ائمه معصومین (علیهم السلام) برقرار کنید.

          پایان دعا: پس از خواندن دعای توسل، می‌توانید با خشوع و توجه به حضور خداوند، از او بخواهید که دعای شما را قبول کند و به حاجاتتان رسیدگی کند. در انتها، می‌توانید به سلامتی و توفیق ائمه معصومین (علیهم السلام) تبریک بگویید.

          ادامه عمل: برای برقراری ارتباط بیشتر با خداوند، موارد دیگری مانند ادامه نمازها و عبادات مستحبّه، مطالعه قرآن و زیارت‌های معصومین (علیهم السلام) نیز پیشنهاد می‌شود.

          در نهایت، مهمترین نکته این است که با اخلاص و ایمان به خداوند دعا کنید و تلاش کنید ارتباطی عمیق با او برقرار کنید. امیدوارم که با انجام دعای توسل و رعایت آداب و شرایطی که بیان شد، به امید خداوند پیشرفت کنید و ارتباطی نزدیکتر با او داشته باشید.

          1. یک دنیا ممنون، انشاالله که همگی حاجت روا بشن و مارو هم دعا کنن، به امید خدا با دلی پر درد و داغدیده دست به دامان خداوند میشم وانشاالله که همیشگی باشه🤲🏻
            ممنونم بابت تمام راهنمایی هاتون🙏🏻
            🌹

      2. سلام مجدد، من بازهم سوالی پرسیدم ازتون، ممنون میشم جواب بدید، بنده به حول قوه الهی اگر قبول درگاه حق قرار بگیره میخواستم چله دعای توسل بردارم اما با تمام وجود هم از خداوند وامام زمان خواستاراجابت هستم وهم از شما عزیزان درخواست دارم که هرچشمی به پیام من افتاد ازتهه دل بنده رودعا کنیدکه حاجت روا بشم و این که دعای توسل یک ذکر ابدی باشه برای من تا آخرین روز عمرم، نه فقط برای چهل روز🙏🏻🤲🏻 امیدوارم که شما هم از تهه دل به من که خودم رو برادر کوچک شمامیدونم دعا کنید🤲🏻🙏🏻 یا علی مدد

        1. من امشب میخوام بخونم حتما برات دعا میکنم داداش مصطفی تو هم برای من بکن اسم من اسماعیل هستش

          1. اسماعیل عزیز قطعا هرشب و هردفعه به یاد میارمت و دعات میکنم، انشاالله که لایق باشم🤲🏻
            انشاالله به حق امام زمان که به مراد دلت برسی داداش گلم🤲🏻🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =

همچنین بخوانید
قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در تولید محصولات فلزی و ساخت و سازها است. از قرن ها پیش، آهن به عنوان یک منبع اصلی برای تولید واحدهای صنعتی و مصارف مختلف به کار می‌رفته است. بنابراین، تغییرات در قیمت آهن می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد و صنعت داشته باشد.
بازار پر از برندها و مدل های مختلف بخارشوی است که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب بهترین بخارشوی، نیازمند شناخت دقیق نیازها و انتظارات شما است.
حوله‌ نخی یزدی، از انواع منسوجات سنتی یزد است. با پیشرفت تکنولوژی و فرایند تهیه‌ نخ ویسکوز، به دلیل جذب آب بسیار بیشتر آن نسبت به نخ، بیشتر از نخ ویسکوز تولید می‌شوند. باتوجه به تبحر بالای بافندگان یزدی، از کیفیتی بی‌نظیر هم برخوردارند.
آزمون آیلتس جنرال مهارت زبان انگلیسی را در یک زمینه کاربردی و روزمره ارزیابی می کند. سوالات آزمون هم موقعیت های کاری و هم موقعیت های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد.