ماهی کف خوار “کوریدوراس”

اصول نگهداری از ماهی کوریدوراس یا ماهی کف خوار و نحوه تشخیص جنسیت نر و ماده ماهی کوریدوراس همراه با روش تکثیر و پرورش آن در آکواریوم

ماهی کف خوار ماهی کوریدوراس

ماهی ها موجودات آبزی زیبایی هستند که همواره نگهداری از آن ها با رعایت نکات و شرایط خاصی در منزل امکان پذیر بوده است. ماهی ها از لحاظ طبقه بندی به دو دسته ماهی های زینتی ( مناسب برای نگهداری در آکواریوم ) و ماهی های دریا و رودخانه ای تقسیم بندی می شون. از لحاظ میزان مقاومت ماهی های زینتی و آکواریومی نسبت به سایر ماهی ها به مراقبت زیادی نیاز دارند و در برابر بیماری ها کمتر مقاومت می کنند. برای نگهداری از این نوع ماهی ها باید شرایط مناسب برای پرورش و رشد آن ها را در محیط آکواریوم فراهم کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از انواع ماهی های زیبا و مناسب برای پرورش در آکواریوم آشنا کنیم که به دلیل زیبایی و روش پرورش تقریبا ساده دارای جایگاه خاصی در میان علاقمندان به پرورش ماهی های زینتی در منزل است. نام این ماهی زیبا کوریدوراس است. امروزه از این نوع ماهی به دلیل زیبایی و مقاومت بدنی بالا به صورت گسترده در آکواریوم ها به عنوان یک ماهی زینتی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط زندگی این ماهی که ماهی کف خوار نیز نام دارد بپردازیم و با نحوه نگهداری و تکثیر کوریدوراس آشنا کنیم. با یادگیری این روش ها می توانید به سادگی این ماهی را در آکواریوم نگهداری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

مشخصات ظاهری و محیط زندگی

نام ماهی : گربه ماهی زره دار ، کریدوراس ، کوری ، کف خوار

خانواده : callichthyidae , coridoradinae

دمای محیط نگهداری : دما در حدود 24 تا 28 درجه سانتی گراد

حداکثر سایز : 5 تا 6 سانتی متر

طول عمر ماهی : تقریبا 4 سال

PH آب : 6 تا 7.5

 

شناخت کوریدوراس

این نوع ماهی ها از جمله ماهی های صلح جو و مناسب برای پرورش در آب شیرین هستند. به دلیل زیبایی و روش پرورش ساده از جمله ماهی های بسیار محبوب به شمار می روند و می توانند در کنار ماهی های دیگر به خوبی زندگی کنند. این نوع ماهی ها از انواع گربه ماهی ها محسوب می شوند و می توانند به خوبی کف آکواریوم را تمیز کنند. این نوع ماهی ها بسیار آرام بوده و می توانید با تعدادی از ماهی های گیاه خوار آن ها را نگهداری کنند. زادگاه این ماهی ها را می توان جنوب آمریکا دانست. این ماهی از لحاظ ظاهر تنوع رنگی زیادی ندارد اما می توان گفت از جمله ماهی های جذاب به شمار می رود. این نوع ماهی ها به دلیل صلح جو بودن و سازگاری با انواع ماهی های گیاه خوار از جمله محبوب ترین و ایده آل ترین ماهی های مناسب برای پرورش در آکواریوم به شمار می روند. گربه ماهی زره دار دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه می تواند در آب هایی که دارای اکسیژن کمی هستند نیز به خوبی مقاومت کند. به عبارت دیگر می توان گفت این نوع ماهی ها نسبت به محیط زندگی خود خیلی سخت گیر نیستند و از جمله ماهی های مقاوم نسبت به تغییرات زیست محیطی به شمار می روند.

 

روش نگهداری از کوریدوراس

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه نگهداری و پرورش این نوع از ماهی ها در آکواریوم آشنا کنیم. همانطور که ئدر قسمت قبل گفتیم گربه ماهی زره دار روشر نگهداری و پرورش تقریبا ساده ای دارد و با فراهم بودن شرایط محیطی و محل زندگی مناسب به راحتی در منزل قابل نگهداری است. این نوع ماهی ها به مراقبتت زیادی نیاز ندارند و کم توقع هستند. به دلیل داشتن ساسیزی کوچک نیازی به داشتن آکواریومی بزرگ برای نگهداری از آن ها نیست. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که این نوع ماهی ها مانند دیگر گربه ماهی ها بیشتر روزها را پنهان می شوند و شب ها شنا می کنند هر چند گاهی در روزها نیز شنا می کنند اما بیشترین زمان را در طول روز بین بوته های گیاهی پنهان می شوند. به همین دلیل بهتر است محیطی را برای زندگی این نوع ماهی ها طراحی کنید که دارای مکان های سفالی برغای پنهان شدن این نوع ماهی ها باشد تا بتوانند به خوبی در آن زندگی کنند. بهتر است از ماسه های ریز برای پوشش کف آکواریوم استفاده کنید. از نکات مهم در نگهداری از این نوع ماهی ها این است که نباید آن ها را با ماهی های درشت و گوشت خوار در یک مکان نگهداری کنید و فقط نگهداری آن ها با ماهی های گیاه خوار در یک مکان مجاز است. از دیگر نکات مهم در مورد نگهداری از این نوع ماهی ها این است که بهتر است آکواریوم شما دارای درپوش باشد زیبرا گربه ماهی های زره دار گاهی برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای خود به سطح اب می آیند و در صورت درپوش نداشتن آکواریوم ممکن است به بیرون پرتاب شوند.

حتما بخوانید  نگهداری از ماهی سوارتل یا دم شمشیری در آکواریوم + روش تکثیر و پرورش آن

 

تغذیه مورد نیاز برای ماهی کف خوار

تغذیه را می توان بدون شک از مهمترین نکات و فاکتورها برای رشد مناسب انواع موجودات برشمرد. این نوع از ماهیها می توانند برای رشد خود از باقیمانده خوراک سایر ماهی ها تغذیه نمایند اما برایز اینکه بعتوانند رشد مناسب و کاملی داشته باشند باید از مکمل های غذایی در برنامه غذایی آن ها استفاده کنید در غیر اسین صورت رشد مناسبی نخواهند داشت. بهتر است این نوع ماهی ها را با استفاده از مواد ته نشین شونده تغذیه نمایید. استفاده از میگوی ارتمیا برای این نوع ماهی ها به خصوص در زمان تکثیر آن ها بسیار مفید است.

 

نحوه تشخیص جنسیت ماهی کف خوار

تشخیص جنسیت ماهی کف خوار کوریدوراس
تشخیص جنسیت ماهی کوریدوراس – تشخیص نر و ماده ماهی کف خوار

 

نحوه تکثیر کوریدوراس

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر این نوع ماهی آشنا کنیم. برای تکثیر کوریدوراس باید ابتدا جنسیت آن ها را از هم تشخیص دهیم. ماهی های ماده کمی بزرگ تر از ماهی های نر هستند. ماهی های ماده دارای باله های پهن تری نسبت به ماهی های نر هستند.

تکثیر کوریدوراس

برای تکثیر این نوع ماهی ها باید تا بالغ شدن آن ها صبر کنید. معمولا این نوع ماهی ها در سن یک یا دو سالگی بالغ می شوند. برای این کار باید از آکواریومی تقریبا بزرگ استفاده کنید که در آن از ماسه نرم استفاده شده باشد.

در زمان تکثیر بهتر است ماهی ها را به خوبی تغذیه کرده و از خوراک های زنده مانند میگوی ارتمیا استفاده کنید. بهترین دما برای تکثیر این نوع ماهی ها 22 درجه سانتی گراد است و باید میزان اسیدیته آب را تا میزان 6.5 کاهش دهید. در صورتی که میزان دما را حدود 2 درجه سانتی گراد کم کنید ماهی ها شانس بیشتری برای تکثیر خواهند داشت. معمولا 3 تا 4 روز برای تبدیل شدن تخم ها به ماهی های کوچک نیاز است.

 

منبع: Nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نوزده =