قرص ضد خارش پوست

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی خارش پوست می باشد. خارش پوست یک عارضه تقریبا متداول بوده که بسیار آزار دهنده و کلافه کننده می باشد. خارش پوست ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. گاهی اوقات حساسیت به ترکیبات موجود در مواد شوینده باعث ایجاد خارش پوست بعد از حمام یا تماس پوست با مواد شوینده می شود. یک راه جالب برای درمان خارش پوست که کریستف هلمشن، عصب شناس آلمانی آن را کشف کرده است این است که به مقابل آینه بروید و اگر سمت راست بدنتان می خارد سمت چپ آن را بخارانید و بالعکس. تاثیر این روش بر فرونشانی خارش باعث شد کریستف هلمن در سال 2016 جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کند.

معمولا برای درمان خارش ها پزشک به بررسی علت به وجود آمدن خارش می پردازد و با رفع علت، خارش نیز برطرف خواهد شد. در مواردی که خارش به دلیل حساسیت پوست ایجاد شده باشد داروهای ضد حساسیت مانند انواع آنتی هیستامین ها تجویز خواهد شد. در ادامه به معرفی داروهای موثر بر کاهش و درمان خارش پوست می پردازیم.

 

معرفی بهترین قرصهای ضد خارش پوست

در بازار تعداد بسیار زیادی قرص ضد خارش پوست وجود دارد و تشخیص اینکه کدام قرص موثرتر است و تاثیر بیشتری دارد کار ساده ای نیست به همین خاطر لازم دیدیم تا در این مقاله به معرفی بهترین قرص ضد خارش پوست بپردازیم.

 

1) هیدروکسی زین خوراکی

هیدروکسی زین ها جزو داروهای آنتی هیستامین محسوب می شوند و باعث کاهش حساسیت و آلرژی در فرد می شوند. هیدروکسی زین ها در به شکل قرص یا شربت موجودند و معمولا برای افرادی که آلرژی دارند تجویز می شوند. اصلی ترین کاربرد این دارو درمان آلرژی و خارش می باشد. کنترل خارش های آلرژیک مانند کهیر مزمن از کاربردهای این دارو می باشد. هیدروکسی زین یک داروی خواب آور بوده باید با تجویز پزشک و در دوز مناسب مصرف شود.

قرصهای ضد خارش پوست

 

2) بنادریل

قرص ضد خارش پوست بنادریل نیز یک داروی ضد حساسیت می باشد. بنادریل که با نام عمومی “دیفن هیدرامین” شناخته می شود در کنترل و کاهش خارش های آلرزیک نقش موثری ایفا می کند. این دارو نیز به شدت خواب آور است، بنابراین پس از مصرف این دارو تا چند ساعت باید از رانندگی و انجام فعالیت هایی که به هوشیازری کامل نیاز دارند خودداری کنید. مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد. این دارو نیز در اشکال قرص و شربت در بازار موجود می باشد.

قرص ضد خارش پوست

 

3) سیپروهپتادین

سیپروهپتادین که عمدتا به صورت قرص یا شربت وجود دارد یک داروی موثر در درمان مشکلات و بیماری های آلرزیک بدن می باشد. این دارو باعث کاهش حساسیت گیرنده های سلولی می شود و دارای خواص ضد آلرژی است. مصرف آن باعث افزایش اشتها می شود و مصرف آن برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود. برای درمان آلرژی و خارش ناشی از کهیر مصرف این دارو توصیه می شود.

حتما بخوانید  درمان خارش بدن با داروهای گیاهی در منزل

قرص ضد خارش بدن

 

4) زادیتن

زادیتن یا کتوفین یک داروی آنتی هیستامینی نسل دوم می باشد. این دارو به شکل های قرص، شربت، قطره چشمی و پماد در بازار دارویی وجود دارد. این دارو نیز در درمان خارش های آلرژیک مانند کهیر و حساسیت های پوستی موثر است. مصرف آن در کودکان زیر شش ماه ممنوع می باشد و مصرف آن فقط با تجویز پزشک مجاز است.

قرص ضد خارش پوست

 

5) سیتیریزن

یکی از کاربردهای اصلی ستیریزین درمان خارش و آلرژی پوستی می باشد. ستیریزین یک آنتی هیستامین نسل دوم می باشد و در اشکال قرص یا شربت تولید می شود. ستیریزین نسبت به سایر آنتی هیستامین ها اثر خواب آلودگی کمتری دارد که این ویژگی در اکثر آنتی هیستامین های نسل دوم شایع است. این دارو برای درمان بیماری های آلرژیک پوستی مانند کهیر و آنژیوادم موثر است. مصرف خودسرانه این دارو ممکن است باعث نارسایی قلبی شود.

قرص ضد خارش پوست

 

6) ترفنادین

قرص ضد خارش پوست ترفنادین یک داروی آنتی هیستامینی می باشد که با اتصال به گیرنده های H1 از اثرات هیستامین ها می کاهد. ترفنادین برای کاهش حساسیت های پوستی و خارش های آلرژیک یک داروی موثر به شمار می رود.

قرص ضد خارش پوست بدن

 

7) لوراتادین

یکی از معروف ترین داروهای آنتی هیستامینی لوراتادین می باشد که معمولا برای آلرژی های تنفسی، آبرریزش بینی و … تجوویز می شود. اما خوب اس بدانید لوراتادین در درمان خارش پوست نیز موثر می باشد و دارای اثرات مثبتی در درمان کهیر مزمن ناشناخته است. همچنین از این دارو می توان برای درمان حساسیت و قرمزی و خارش پوست نیز استفاده نمود. مصرف این دارو نیاز به نسخه پزشک ندارد اما مصرف بیش از حد آن خطرناک است. استفاده مداوم از این دارو ممکن است منجر به کم شنوایی شود.

قرص ضد خارش پوست

 

8) قرص خبازی

یک داروی گیاهی برای درمان خارش پوست قرص گیاهی خبازی می باشد. این دارو برای درمان کهیر، خارش، حساسیت های پوستی، بیماری های پوستی سوداوی و اگزما موثر می باشد. شرکت دارویی نوشدارو توسن سلامت، تولید کننده این قرص های گیاهی می باشد.

داروی گیاهی ضد خارش پوست

 

نکته

اگر دچار خارش پوست شده اید توصیه می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از بیماری های نهفته مانند اکثر بیماری های کبدی با خارش خود را نشان می دهند و بی توجهی و عدم پیگیری شما برای بررسی علت خارش می تواند منجر به پیشرفت بیماری و عوارض جبران ناپذیری شود. در هنگام خارش های خفیف و سطحی می توانید از مقاله معرفی ۱۰ تا از بهترین پماد ضد خارش پوست برای رفع خارش بدن کمک بگیرید یا با استفاده از داروهای آنتی هیستامینی که در این مقاله گفته شد، البته با تجویز پزشک خارش خود را تسکین دهید. چنان چه خارش پوستی شما با انجام این روش ها تسکین نیافت حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با بررسی و چکاب بدن شما به علت و ریشه خارش پی ببرد و داروهایی مناسب برای درمان آن تجویز کند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

29 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من وقتی پاهام به خارش می افتادن بقدری کلافه میشدم که حتی شبها از خارش از خواب بیدار میشدم یا وقتی میخواستم بخار نم بقدری با وحشت میخرید و میخاروندم مهپاهام خون می‌آمد تا اینکه داروخانه محل یک خانم دکتر یک قرص و یک پماد معرفی کرد که واقعا معجزه که میگن یعنی همین به مجرد اینکه برای اولی مرتبه استفاده کردم بطور باور نکردنی خارش که افتاد هیچ کم کم زخم پاهایم را خوب شد الان اصلا از خارش خبری نیست ولی گفتن با ید 2 تا 3 هفته قرص و پماد را استفاده کنم
    پماد کلوبتازول_گیلارانکو 5% وقرص رینوفکس 180

  2. با اجازه مدیر سایت 😃ب نظر من درصد خیلیییی زیاد خارش با مواد شوینده های پودری هست ازبس آنزیم داره پدر پوست رو درمیاره
    از صابون بچه ب جای شوینده دست حتی استفاده کنید

  3. سلام وقت بخیر ممنون بابت مطالبتون .یه سوال داشتم خواهرم ۱۲سالشه و سه ساله که جوشای ریز روی دستو پاهاشه که بشدت میخارن ولی جوشا چرکی نیستن. تاحالا پیش انواع دکترای متخصص پوست بردیمش فقط پماد بتامتازون میدن وقرص هیدروکسی زین. میگن گاله و وایگیر داره ولی ما که صبح تا شب باهاش در ارتباطیم اصلا چیزیمون نشده .ممنون میشم راهنمایی کنید 🌷🌷🌷

  4. سلام وقتتون بخیر،
    من مدت ۴سال حساسیت پوستی شدید دارم گویا از غلبه سودا بوجود اومده ، متاسفانه خیر سوزش و کارش دار در حدی که از خواب بیدارم میشم از شدت خواهرش دستم زخمی خونی میشه یه مدت هیدروکسی زین۱۰میخورد الان ۲۵میخورم جدا از اینکه به شدددت خواب آور الان دیگه خارش دستم دنیکین داده نمیشه چه داروی استفاده کنم از این قوی تر باشه حداقل امکان خواب آور نباشه

  5. سلام دوستان کسی خارش پوستی داره با این بنده خدا تماس بگیره پماد دست ساز ضد خارش گیاهی داره معجزه می‌کنه 09388262334

  6. 16به خیلی از غذاها هم حساسیت دارم از طریق آزمایش پوست متوجه شدم..چه قرصی برای کهیر و پوست پوست شدن و زخم شدن بخورم …متشکر

  7. 16سلام چند سالی هست که پوست بدنم ابتدا بیضه ها بعد کشاله ران خارش داره جدیدا زیر بغل هام هم انواع تست دادم مشکلی نداشتم الان نمیدونم چکار کنم چه دارویی بخورم….

  8. با سلام وخسته نباشید بنده به مدت ده یا پانزده سال است که خوارش شدید بدن که از پاهایم شروع شده وحالا تمام بدنم را گرفته است در شروع خوارش از جایی خوارش داشت آب می‌آمد ولی حالا تبدیل به خون شده اعضای بدنم زخم شده است چندین با به دکتر داخلی وپوست مراجعه کرده وهیچ تاثیری نداشته‌است شدیدا نیاز به راهنمایی دارم با تشکر

    1. سلام منم چند ماه همینجوری بودم جاشون زخم شده که پماد دستسازمیزنم که اون حالت زخم و اب اومدن رو خشک میکنه و از بین میبره نواع قرصهارو خوردم نشد اخرش امپول دگزامتازون زدم فعلا خارشم قطع شده بعد این ادامه پیدا کنه یا نه نمیدونم

    2. سلام دوست عزیز سرچ کنید
      دکتر محمد شهیدی دادرس متخصص پوست
      آدرس مطب میدان ونک و بیمارستان شهدای تجریش ویزیت میکنه و قطعا مشکل شمارو حل میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

همچنین بخوانید