سرترالین چیست

قرص سرترالین برای چیست؟ موارد مصرف دارو سرترالین و عوارض آن، سرتالین که با نام های تجاری زلفت و آسنترا نیز شناخته می‌شود یک داروی ضد افسردگی از گروه مهار کننده‌های باز جذب سروتنین می‌باشد.

سرتالین از خانواده SSRI هاست و یکی از معروف ترین و متداول‌ترین داروهای ضد افسردگی می‌باشد. این دارو از جذب مجدد سروتنین جلوگیری می‌کند در نتیجه با مصرف سرترالین سطح سروتنین در مغز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل در درمان بیماری‌هایی مانند وسواس، افسردگی و زود انزالی از این دارو استفاده می‌شود.

مصرف سرترالین وابستگی می‌آورد و احتمال اعتیاد به این دارو در بیمارانی که برای دوره طولانی آن را مصرف می کنند وجود دارد.

قرص سرتالین چیست؟ عوارض سرترالین موارد مصرف سرترالین

عمده مصرف سرترالین در درمان افسردگی می‌باشد. این دارو در گروه داروهای مهار کننده باز جذب سروتنین قرار دارد و مانع از جذب دوباره سروتنین می‌شود. این دارو به عنوان داروی تاخیری برای درمان زود انزالی نیز مناسب می‌باشد. سروتنین یکی از ترکیبات موجود در مغز می‌باشد که تغییرات خلق و خو را بر عهده دارد.

اگر میزان سروتنین مغز کمتر از حد لازم باشد فرد دچار افسردگی و بد خلقی می‌شود. سرترالین معمولا با نام تجاری زلفت و آسنترا در بازار فروخته می‌شود و از آن جایی که یک داروی کم عارضه و ارزان قیمت است مصرف آن برای درمان افسردگی بسیار متداول و رایج می‌باشد.

سرترالین تا حدی باعث مهار گیرنده‌های آلفای آدرنالین می‌شود و همچنین تاثیر کمی بر عدم جذب مجدد دوپامین می‌گذارد. فرمول شیمیایی سرترالین C۱۷H۱۷Cl۲N می‌باشد و نیمه عمر آن بین 13 تا 45 ساعت و در زنان بیشتر از مردان می‌باشد.

 

 

موارد مصرف قرص سرترالین

این دارو برای درمان افسردگی، هراس اجتماعی، مشکلات وسواس فکری، اختلال استرس پس از حادثه، اختلال اضطراب اجتماعی، زود انزالی و اختلالات شدید پیش از قاعدگی تجویز می شود. در بعضی از موارد از این دارو برای درمان اختلالات بیش فعالی استفاده می شود.

همچنین در افرادی که دچار انحرافات جنسی هستند این دارو می تواند باعث کاهش تکانه های جنسی و درمان انحراف جنسی شود. در مواردی که فردی دچار بی اشتهایی یا پرخوری عصبی شده باشد استفاده از این دارو مفید بوده باعث برطرف شدن این اختلالات عصبی خواهد شد.

هراس اجتماعی نوعی اضطراب است که در موقعیت های مختلف اجتماعی به جود می آید. تحقیقات نشان داده است که مصرف سرترالین در کاهش علائم هراس اجتماعی و درمان این اختلال مفید می باشد. البته برای درمان هراس اجتماعی باید دوز بیشتری از سرترالین مورد استفاده قرار گیرد و دوره درمان نیز طولانی تر می‌باشد.

معمولا در بیماران مبتلا به هراس اجتماعی پس از شش هفته مصرف مرتب سرترالین اثرات درمانی این دارو مشاهده می شود که این اثرات درمانی تا هفته دوازدهم افزایش پیدا خواهد کرد.

مصرف این دارو در این دسته از بیماران باعث از بین رفتن علائم روانی مانند ترس و اضطراب در موقعیت های اجتماعی و همچنین از بین رفتن علائم فیزیکی مانند تپش قلب و سرخ شدن چهره می شود.

 

عوارض قرص سرترالین

اگرچه داروی سرترالین به عنوان یک داروی کم عارضه و کم خطر شناخته شده است اما از آن جایی که سرترالین هم یک داروی اعصاب و روان محسوب می شود مانند سایر داروهای این رسته مصرف طولانی مدت آن عوارض زیادی دارد.

از متداولترین عوارض این دارو می توان به تهوع و مشکلات گوارشی، سر گیجه، خواب آلودگی، بی اشتهایی، خشک شدن دهان، تعریق شدید، اسهال و افزایش وزن اشاره کرد.

از عوارض جانبی مصرف سرترالین نیز می توان از کاهش شدید میل جنسی، دیر انزالی، افزایش وزن غیر طبیعی، نقاط قرمز رنگ زیر پوست که بر اثر خونریزی های غیر طبیعی اتفاق می افتد، بزرگ شدن یا کشیده شدن پستان در خانم‌ها یا ترشح شیر از پستان ها، اختلال حرکات عضلانی، کشیده شدن و گرفتگی و پرش ناگهانی عضلات بدن، تب، تشنگی زیاد، خستگی و ضعف، تغییرات ناگهانی در خلق و خو، تپش قلب و مشکلات پوستی مانند راش یا خارش پوست نام برد.

 

سرترالین کی اثر میکنه

غلظت این دارو در پلاسمای خون پس از 4 الی 6 ساعت به حداکثر مقدار خود می رسد و نیمه عمر آن بین 13 تا 45 ساعت می باشد. جذب سرترالین از طریق گوارش بسیار کند صورت می گیرد بنابراین پزشکان توصیه می کنند تا این دارو همراه با غذا مصرف شود زیرا این کار باعث افزایش سرعت جذب آن خواهد شد.

حتما بخوانید  چگونه به محبت کسی نیاز نداشته باشیم؟ خلاصی از کمبود محبت برای همیشه!

نیمه عمر حذف این دارو بین 24 تا 26 ساعت است اما نیمه عمر متابولیت فعال آن بین 62 تا 102 ساعت می باشد. اثرات ضد افسردگی و ضد پانیک این دارو دو الی چهار هفته پس از مصرف دارو نمایان می‌شود.

برای درمان وسواس و اضطراب اجتماعی این زمان بیشتر خواهد بود و اثرات درمان در مدت زمان بیشتری نمایان خواهد شد. اگر مقدار مصرف این دارو یک بار در روز باشد پس از هفت روز غلظت آن پایدار می شود. این دارو عموما به صورت متابولیت از طریق کلیه ها و همچنین مدفوع دفع می شود.

 

نتایج استفاده از سرترالین چیست؟

سرترالین با افزایش سروتنین مغز می تواند باعث افزایش خطرناک سروتنین خون شود که باعث سندرم خطرناک مسمومیت سروتنین خواهد شد. بعضی از نشانه های بالا بودن بیش از حد سروتنین خون شامل توهم، از بین رفتن تعادل اعضای بدن، افزایش شدید ضربان قلب، سرگیجه شدید، مشکلات شدید گوارشی نظیر اسهال، استفراغ و تهوع، پرش شدید و ناگهانی عضلات بدن مخصوصا پاها ، آشفتگی و بی حوصلگی شدید و تب بالا می باشد.

در صورت مصرف قرص های سرترالین و ابتلا به هر کدام از این نشانه ها باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

تداخلات دارویی خطرناک

مصرف بعضی از داروها همراه با داروی سرترالین بسیار خطرناک بوده و موجب مسمومیت سروتنین خواهد شد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای مهار کننده MAO همراه با این دارو بسیار خطرناک و حتی کشنده می باشد. ایسوکاربوکازید، ترانیلسیپرومین، لینزولید، متیلن آبی، فنلزین، پروکاریسین و رازگالی از این دسته از داروها هستند.
  • مصرف این دارو با داروهایی که باعث افزایش سروتنین می شود سبب افزایش بیش از حد سروتنین خون شده و خطر مسمومیت سروتنین را به دنبال دارد. از جمله این داروها می توان به فلوکسیتین، قرص های اکستازی و داروهای دیگر ضد افسردگی مانند نلافکسین، دالوکستین، تریپتوفان اشاره کرد. این داروها خود به تنهایی باعث افزایش سروتنین در خون می شوند و استفاده همزمان داروی سرترالین که خود موجب افزایش جذب سروتنین می شود و این داروها سطح سروتنین خون را به مقدار بسیار زیاد و خطرناکی افزایش خواهد داد.
  • مصرف این دارو همراه با داروهای آرام بخش و خواب آور مانند الکل، ماری جوانا، انواع داروهای ضد حساست مثل سیتیزین ها و آنتی هیستامین ها، داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام و … و داروهای مسکن عضلانی مانند کدئین ها و داروهای سرفه و سرماخوردگی و به طور کل داروهایی که خواب آور هستند باعث گیجی و خواب آلودگی شدید خواهد شد.
  • مصرف همزمان آسپرین و داروی سرترالین احتمال خونریزی را افزایش می دهد.
  • مصرف این دارو همراه با داروهای درمان بیماری پارکینسون مجاز نمی باشد.

 

احتیاط در مصرف سرترالین

در صورتی که شامل موارد زیر می شوید در مصرف این دارو احتیاط کنید و حتما قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

  • اگر سابقه خانوادگی ابتلا به اختلال دو قطبی دارید.
  • اگر دچار مشکلات خونریزی هستید. به طور مثال لخته نشدن خون یا خونریزی های غیر عادی
  • اگر دچار بیماری های کبد و اختلالات تیروئید هستید.
  • اگر سابقه تشنج دارید.
  • اگر نیاز به هوشیاری کامل دارید از مصرف این دارو همراه با الکل و ماری جوآنا خودداری کنید زیرا باعث خواب آلودگی شدید خواهد شد.
  • اگر افکار خودکشی دارید.
  • اگر باردار هستید یا برای کودکان می خواهید از این دارو استفاده کنید حتما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

 

نکته مهم

هرگز خودسرانه اقدام به مصرف سرترالین نکنید و هر گز خودسرانه مصرف این دارو را قطع نکنید. قطع مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و گام به گام صورت بگیرد و ترک یک دفعه آن باعث بروز مشکلاتی مانند اضطراب، لرزش دست ها و گیجی خواهد شد.

هرگز بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف نکنید و از پیشنهاد دادن این دارو به دیگران جدا پرهیز نمایید. پزشک باید به طور دقیق سوابق بیماری ها و داروهای مورد مصرف شما را مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم برای شما این دارو را تجویز نماید.

همانطور که گفتیم مصرف این دارو همراه با بعضی از داروها بسیار خطرناک و حتی گاها کشنده می باشد بنابراین تمامی این موارد قبل از شروع مصرف باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نوزده =