بهترین غذای مناسب برای کودکان اسهالی چه غذایی است و چه رژیم غذایی ای را برای درمان اسهال کودکان پیش بگیریم؟ برای رفع اسهال از چه مواد غذایی پرهیز کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کودکان در فصول مختلف خصوصاً فصل گرما با انجام سرگرمی ها و بازی های متفاوت و استفاده از خوراکی ها و غذاهای ناسالم و نامطمئن خود را در معرض ابتلا به اسهال قرار می دهند. عفونت ها ، مسمومیت ها و مصرف زیاد غذاها و خوراکی های نامطمئن می تواند موجب ابتلا به اسهال در کودکان شود. اسهال به دلیل اینکه باعث می شود که بدن کودک ، آب و املاح خود را از دست بدهد ، موجب نگرانی می شود. بنابراین در زمان شروع اسهال ، مادران بایستی با تهیه غذای مناسب برای کودکان اسهالی ، بکوشند تا آب و املاح از دست رفته را جبران کنند.

غذای مناسب برای کودکان اسهالی
غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان

 

اسهال چیست؟

اسهال به حالتی گفته می شود که طی آن، تعداد دفعات دفع مدفوع افزایش یافته یا مدفوع آبکی شود. اگرچه افزایش دفعات دفع مدفوع و کاهش قوام مدفوع از یکدیگر مجزا هستند اما اکثراً این دو حالت با هم هستند.

غذای مناسب برای کودکان اسهالی
غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان

اسهال در خردسالانی که 6 ماه تا 2 سال سن دارند ، بسیار شیوع دارد. بعلاوه ، در کودکانی که کمتر از 6 ماه دارند ، و به جای شیر مادر ، شیر گاو یا شیر خشک مصرف می‌ کنند نیز شایع می باشد. توجه داشته باشید که اسهال در کودکان بیش از یک هفته طول نمی کشد و در این ایام ، علاوه بر اینکه باید آن ها را با غذای مناسب برای کودکان اسهالی تقویت نمود ، ممکن است که به محلول اُ آر اِس (ORS) یا دیگر مایعات نیاز داشته باشد. اغلب اوقات اسهال در کودکان با دل درد، افت میزان آب بدن، تب و استفراغ همراه است.

زمانی که کودک مبتلا به اسهال می باشد ، به دلیل کاسته شدن آب و املاح بدن کودک ، تغذیه یک مورد بسیار مهم است که باید به آن به شدت توجه داشت. و مادران باید از غذای مناسب برای کودکان اسهالی خود استفاده کنند. کم شدن میزان آب و املاح بدن را معمولاً می توان با افزایش مصرف مایعات پیشگیری کرد. به منظور پیشگیری ، به شما توصیه می کنیم که از مایعات خانگی مثل سوپ ، لعاب برنج و یا محلول ORS استفاده کنید. تا حد ممکن ،‌ مایعات بایستی حاوی مقدار اندکی نمک باشند ، که در بین آن ها ، محلول ORS از همه مطمئن‌ تر می باشد.

مصرف ORS مناسب ترین گزینه برای رفع اسهال است.

اگر طعم ORS برای کودک ناخوشایند است، مادر می تواند به جای این محلول ، یک قاشق ماست را به همراه مقدار اندکی نمک ، در نصف لیوان آب حل کرده و هر پنج دقیقه یکبار ، یک قاشق از این محلول را به کودک بخوراند و در صورتیکه کودک دچار حالت تهوع و استفراغ شد ، هر 10 دقیقه یکبار یک قاشق از آن را به او بدهد. اگر هیچ کدام از این مایعات موجود نبود ، به کودک خود آب دهید. به کودکانی که کمتر از یکسال سن دارند ، بایستی به ازای هر دفعه اسهال 50 تا 100 میلی‌ لیتر آب داده شود.

 

صبحانه مناسب برای درمان اسهال

غذای مناسب برای کودکان اسهالی
غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان

در وعده صبحانه می توانید به کودک خود ، غلات صبحانه ، بیسکویت و نشاسته دهید. برای کودکان زیر دو سال ، مصرف شیر خشک موردی ندارد.  ویتامین A در رفع اسهال کودک بسیار تأثیر گذار می باشد. شیر مادر ، جگر ، آب نارگیل ، ماهی ، برنج کته شده به همراه مرغ پخته شده نرم یا هویج پخته نرم ، پرتقال و سبزی های سبز برگ حاوی ویتامین A هستند. همچنین ، مصرف عرق نعناع موجب کاهش نفخ شکم در کودک می شود.

حتما بخوانید  10 روش درمان اسهال کودکان در طب سنتی

از جمله غذای مناسب برای کودکان اسهالی 6 ماهه و بالاتر ، غذاهای نشاسته‌ ای به همراه گوشت یا ماهی می باشد که باید در آن از 1 یا 2 قاشق چای‌ خوری روغن برای ایجاد انرژی استفاده نمود. آبمیوه طبیعی و موز نیز به دلیل اینکه حاوی پتاسیم هستند ، مفیدند (توجه داشته باشید تنها آبمیوه های طبیعی مفیدند و آبمیوه های صنعتی نه تنها مفید نیستند ، بلکه بسیار مضر هستند و موجب تشدید اسهال نیز می شوند). پس از بهبود اسهال در کودک ، طی 2 یا 3 هفته ، در هر روز حداقل یک وعده غذای اضافی به کودک خود دهید تا وزن کاسته شده در زمان بیماری را جبران کند.

از دیگر موارد لیست غذای مناسب برای کودکان اسهالی میتوان به تخم مرغ و لبنیات اشاره کرد. استفاده از دوغ و چای کم رنگ با کمی شکر در زمان ابتلا به اسهال در کودکان توصیه می‌ گردد. هنگام اسهال توجه به دو نکته ضروری می باشد: اول ، جبران آب کم شده بدن کودک با مصرف محلول ORS و دوم استفاده از غذای مناسب اسهال ، خصوصاً طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا؛ تا از کاهش وزن و سوء تغذیه کودک جلوگیری شود.

 

غذای مناسب برای کودکان اسهالی

  • گوشت مرغ پخته شده نرم
  • ماهی پخته شده نرم (در صورت نداشتن آلرژی)
  • تخم مرغ پخته شده
  • هویج رنده و پخته شده
  • نان تهیه شده از آرد سفید
  • پاستا
  • غلات مانند گندم ، بلغور جو و ذرت
  • سبزیجات پخته شده مانند لوبیا سبز ، قارچ و چغندر
  • پوره سیب زمینی

 

10 ماده غذایی مناسب برای اسهال کودکان

  • دم کرده یونجه
  • علف هفت بند
  • موز کال و شیره گل های موز
  • چای ریحان
  • گشنیز
  • خرما
  • ماست (ترجیحاً حاوی پروبیوتیک)
  • گل های خشک شده انبه و مغز هسته انبه
  • ازگیل خام
  • سیب رنده شده بدون شکر افزوده
  • عسل
خوردن موز کال برای رفع اسهال معجزه می کند!

غذاهایی که باید از آن ها پرهیز شود

برای رفع اسهال باید از یک سری مواد غذایی هم پرهیز نمود. توجه داشته باشید که در زمان اسهال ، نباید به کودک خود غذاهای سنگین و دیر هضم مانند دانه‌ های حبوبات ، سبزیجات و میوه‌ های سفت بدهید. ضمناً سوپ‌ های خیلی رقیق نیز به کودک خود ندهید ، چون درست است که گرسنگی کودک شما را رفع می‌ کند ، ولی کالری مورد نیاز بدن او را تأمین نمی کند. همچنین ، غذاهای بسیار شیرین و دارای شکر زیاد نیز موجب تشدید اسهال می‌ شوند. کودکانی که در زمان اسهال از تغذیه مناسبی بهره مند نمی گردند، دچار سوء تغذیه می شوند یا اسهال آن‌ها بدتر می‌شود.

 

کم آبی بدن هنگام اسهال

گاهی همانند ( تشنگی مفرط ، خشکی پوست ، دهان و لب ، خشک شدن گلو ، کم شدن میزان ادرار و تیره شدن رنگ ادرار ) ( به خصوص در کودکان و نوزادان ) مراجعه به پزشک ضروری است ، تا بیمار تحت درمان پزشک قرار بگیرد.

والدین عزیز بایستی توجه داشته باشند که نباید بدون تجویز پزشک داروهای ضد اسهال به کودکان خود بدهند.

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

13 پاسخ

  1. سلام من امشب تا صبح پای دخترم بودم تب و اسهال شدید امروز صبح خداروشکر بهتره البته قبل از اینکه مطالب شما رو بخونم تمام چیزایی ک گفتینو بهش دادم به علاوه اینکه مامانا کته همرا با کشک غلیظ هم خیلی خوبه

  2. سلام و عرض ادب . چون خودم بابت اسهال دخترم خیلی اذیت شدم با اجازه شما می خوام تجربه م رو اینجا بنویسم تا هر مادری که خوند ازش استفاده کنه. اول بگم که خواهش می کنم همه مادرها اسهال و استفراغ کودکانشون رو جدی بگیرن. چون اسهال شدید یا استفراغ باعث میشه آب بدن کودک کم بشه و می دونید که کم آبی برای کودک خیلی خطرناکه و ممکنه خدای نکرده باعث تشنچ بچه بشه، اتفاقی که نزدیک بود برای دختر من بیفته، دخترم دو سال و نیمش بود که اسهال شدیدی گرفت بردمش دکتر و پودر او آر اس داد و دارو، من دارو ها رو بهش دادم اما پودر او آر اس رو دوست نداشت نخورد منم اصرار نکردم، دو سه روز همینطور بود و یه کم بهتر میشد باز بد میشد روز سوم دیدم بچه بی حال شده و اصلا یه گوشه افتاده زود بردمش دکتر که گفتن سطح اب بدنش خیلی کمه و اگه دیرتر آورده بودی بچه تشنج کرده بود، مادرهای عزیز حتما در دورانی که فرزندتون دچار اسهال یا استفراغه تا می تونید بهش مایعات بدید بخوره که بدنش کم آب نشه.

    1. سلام و درود
      ممنونم از این که تجربه و راهنمایی خود رو با ما به اشتراک گذاشتید. موفق باشید.

  3. دم کرده ی نعناع و حتی عرق نعناع برای اسهال عالیه. من همیشه تا بچه هام یه کم گوارششون به هم می ریزه عرق نعناع یا دمنوش نعناع بهشون میدم زود خوب میشن، ماست و نعناع هم همین کارایی رو داره و عالیه برای اسهال

    1. سلام و درود دوست عزیز از اینکه تجربه خود را در اختیار ما قرار دادید بی نهایت سپاسگذاریم.

  4. سلام خیلی ممنونم بابت این آموزش خیلی حیاتی. واقعا به داد من رسید این آموزشتون پسرم اسهال داشت و همسرم خونه نبود و نمی تونستم بچه رو ببرم دکتر، از مواردی که نوشتین برای درمان اسهال خوبه عسل، سیب رنده شده و چای ریحان رو امتحان کردم. باورم نمیشه به این سرعت جواب بده الان پسرم مشکلی نداره و خوابیده از صبح چند بار چای ریحان بهش دادم و یه سیب رنده شده همراه با عسل و الان خداروشکر کاملا خوب شده ممنون

    1. سلام و درود دوست عزیز خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بوده، اگه احیانا اسهال پسرتون ادامه پیدا کرد و شدت یافت توصیه می کنم حتما به پزشک مراجعه کنید. در مدتی که اسهال داره به قدر کافی بهش مایعات و آب بدید تا بدنش دچار کم آبی نشه.

  5. مامانای گل که بچه هاتون اسهال دارن سیب رنده شده رو امتحان کنید که معجزه می کنه، سیب رو با رنده ریز رنده کنید و چند قاشق بدید بهشون، کته ماست هم برای درمان اسهال خیلی مفیده یه مقدار برنج رو بدون روغن و با کمی نمک به صورت کته بپزید وقتی پخت یک مقدار ماست بهش اضافه کنید و به کودکتون بدید برای درمان اسهال معجزه می کنه

    1. سلام و درود ممنون از شما مادر عزیز که تجربه هاتون رو در اختیار ما قرار دادید، موفق و سلامت باشید.

  6. ببخشید پسر 5 ساله من دو روزه که مدفوعش شل و آبکیه، البته زیاد دستشویی نمیره این اسهال محسوب میشه؟

    1. سلام و درود دوست عزیز، هر مدفوع شل و آبکی اسهال محسوب میشه ولی اگه تعداد دفعات دفع بیشتر از 5 یا 6 بار در طول روز باشه خطرناکه و بای به پزشک مراجعه کنید در صورتی که تعداد دفعات اسهالش کمتر از این مقداره جای نگرانی نیست، مایعات بیشتری بهش بدید و از درمان های خانگی استفاده کنید و اگه ادامه پیدا کرد و شدت یافت حتما به پزشک مراجعه کنید

  7. سلام ممنون از مقاله مفیدتون برای ما مادرهای کم سن و سال خیلی کاربردیه این آموزش ها، پسر من سه سالشه از دیشب اسهال گرفته خواستم بهش او آر اس بدم نخورد و دوست نداشت میشه بگید باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام و درود به شما مادر عزیز. اول اینکه اگه اسهالش ادامه پیدا کرد حتما ببریدش دکتر. در مورد پودر او آر اس می تونید اونو داخل یک مقدار آب میوه تازه رقیق شده بریزید اگه بازم نمی خوره چهار لیوان آب جوشیده ولرم بردارید و یک قاشق چایخوری شکر و یک دوم قاشق چایخوری نمک بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر و نمک در آب حل بشن. به جای آب از این محلول به فرزندتون بدید. البته به این نکته توجه داشته باشید که محلول او آر اس یک درمان برای اسهال محسوب نمیشه بلکه برای جبران مایعات و املاح از دست رفته بدن تجویز میشه، پس برای درمان اسهال به این محلول نمیشه اکتفا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

همچنین بخوانید