طرز تهیه کیک فنجانی یزدی

کیک یزدی از اون کیکای خوش عطر و طعمیه که طرفدارای زیادی داره و به سادگی میتونید اونو تو خونه بپزید. برای اینکه کیک یزدی شما دقیقا شبیه به کیک یزدی های اصل یزدی بشن شما به قالب های فلزی کیک یزدی نیاز دارید. اگر این قالب ها در دسترس شما نیست مشکلی نداره، می تونید مایع کیک یزدی رو داخل قالب های کاپ کیک بریزید و در فر بپزید. یا اینکه از رو ش پخت کیک فنجانی در قابلمه برای پخت کیک یزدی استفاده کنید. خروجی این روش ها کاملا شبیه به کیک یزدی نیست اما با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت،خیالتون راحت باشه که طعمش کاملا شبیه به طعم کیک یزدی های اصل میشه. با ما در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه کیک فنجانی یزدی فوق العاده خوشمزه و خوش عطر رو به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز تهیه کیک فنجانی یزدی خوشمزه بدون فر مرحله به مرحله

 

مواد لازم جهت درست کردن کیک فنجانی

  • آرد : یک پیمانه
  • شکر : یک دوم پیمانه
  • شیر یا ماست : یک چهارم پیمانه
  • تخم مرغ متوسط : دو عدد
  • پودر هل : یک قاشق غذاخوری
  • گلاب : سه قاشق غذاخوری
  • روغن : یک دوم پیمانه
  • بکینگ پودر : یک قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر

مرحله ی اول: تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته، پودر هل و شکر را به آن اضافه می کنیم و مواد را با همزن خوب مخلوط می کنیم تا به صورت یک مایع کرم رنگ کش دار در بیاید.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز درست کردن کیک فنجانی یزدی خوشمزه بدون فر گام به گام

 

مرحله ی دوم: آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
دستور تهیه کیک فنجانی یزدی خوشمزه

 

مرحله ی سوم: شیر، گلاب و روغن مایع را با هم مخلوط کرده به تدریج به مواد مرحله ی یک اضافه می کنیم و  مواد را به مدت یک دقیقه با دور کند همزن خوب مخلوط می کنیم.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر مرحله به مرحله

 

مرحله ی چهارم: مواد مرحله ی دوم ( آرد و بکینگ پودر الک شده) را به مواد مرحله ی سوم اضافه می کنیم. در چند مرحله آرد باید به مواد اضافه شود و با همزن دستی یا قاشق مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم تا گلوله ی آردی در مایع کیک باقی نماند.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز تهیه کیک فنجانی یزدی بدون فر مرحله به مرحله

 

مرحله ی پنجم: مقداری آب در یک قابلمه می ریزیم. چند فنجان مقاوم در برابر حرارت بر می داریم. داخل فنجان ها را خوب چرب می کنیم.از مایع کیک یک سوم فنجان ها را پر می کنیم. فنجان ها را در قابلمه و درون آب می گذاریم. دقت کنید که سطح آب حداکثر باید تا نصف فنجان ها باشد. قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز تهیه کیک فنجانی مرحله به مرحله

 

مرحله ی ششم:  روی قابلمه یک دم کنی گذاشته و در قابلمه را رویش می گذاریم. بیست دقیقه صبر می کنیم. پس از بیست دقیقه در قابلمه را به آرامی برداشته پخته شدن کیک ها را چک می کنیم. اگر خلال دندان یا چنگال پس از داخل کیک شدن تمیز بیرون آمد و کیکی به آن نچسبیده بود یعنی کیک ها پخته است. قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. با احتیاط فنجان ها را از آن خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز درست کردن کیک فنجانی بدون فر گام به گام

 

مرحله ی هفتم: پس از خنک شدن فنجان ها، با چاقو اطراف کیک را آزاد کرده و کیک ها را از فنجان ها خارج می کنیم. کیک ها را در ظرف مناسب گذاشته در صورت تمایل با مواد دلخواه آن ها را تزیین می کنیم. عطر و طعم این کیک ها کاملا شبیه به عطر و طعم کیک یزدی اصل می باشد و از طعم بی نظیر آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه کیک فنجانی یزدی
طرز تهیه کیک فنجانی یزدی خانگی و خوشمزه

 

نکات پخت

  • کیک یزدی های اصل با روغن حیوانی تهیه می شوند در صورت تمایل می توانید از کره یا روغن حیوانی آب شده به جای روغن مایع استفاده کنید.
  • مقدار پودر هل این رسپی کاملا اختیاریست در صورت تمایل می توانید از مقدار کمتر یا بیشتر پودر هل استفاده کنید.
  • برای پخت کیک های فنجانی نمی توان از کپسول های کاغذی کاپ کیک داخل فنجان ها استفاده کرد.
  • همین کاپ کیک ها را می توانید با حذف هل و گلاب و افزودن مقداری پودر کاکائو به جای مقداری از آرد به کاپ کیک شکلاتی تبدیل کنید.
  • در صورت تمایل می توانید مقداری کنجد یا پودر پسته بر روی کاپ کیک ها قبل از پخت بریزید.
  • استفاده از ماست در این رسپی باعث ترد شدن کیک ها می شود.

 

ارزش غذایی

کیک یزدی از کیک های سالم و خوشمزه و پر طرفداره و سرشار از ویتامین های گروه ب می باشد و دارای مقادیری ویتامین A D E C K  و درصد کمی فولات می باشد. کلسیم، سدیم و پتاسیم به مقدار قابل توجهی در کیک یزدی وجود دارد و مقادیر بسیار کمی سلنیم، روی، مس، منگنز نیز در آن یافت می شود. اگر در پخت آن از روغن حیوانی استفاده کنید کالری آن بالاتر می رود و ارزش غذایی بیشتری دارد.

 

کالری غذایی 

هر یک عدد کیک یزدی ( 50 گرم) حدودا 170 کیلو کالری انرژی دارد که برای سوزاندن این مقدار انرژی 20 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. اگر از روغن حیوانی برای پخت این کیک استفاده نمایید کالری آن بیشتر می شود.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

6 پاسخ

  1. سلام. بابت این دستور عالی و بی نقص واقعا سپاسگذارم. من این کیکو درست کردم کاملا مزه کیک یزدی میداد و خیلی بافت خوبی داشت از همه مهمتر زمان آماده شدنش بود که خیلی سریع و بی دردسر مایع کیک رو آماده کردم و داخل فنجون ریختم. خلاصه کیک مناسبیه برای وقتایی که عجله داریم ممنونم

  2. میشه همین کیک رو داخل یک قالب و تو فر درست کنم؟ اگه آره چه دمایی و چند دقیقه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز بله میشه داخل فر هم این کیک رو درست کنید. موادتون رو داخل یه قالب مناسب بریزید و بگذارید داخل فری که از یک ربع قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم شده، طبقه وسط، حداکثر 40 دقیقه اما شما بعد از 30 دقیقه در فر رو باز کنید و چک کنید که پخته شده یا نه

  3. سلام. من این کیکو درست کردم ولی موقع پخت کلی آب رفت تو فنجون ها و کیکام خراب شد همونطور که گفتید فقط نصف قابلمه رو از اب پر کرم نمی دونم چرا اینجور شد.

    1. سلام و درود
      آخه دوست عزیز من کی گفتم نصف قابلمه رو آب بریزید اگه دقت کنید نوشتم که آب رو به مقداری بریزید که تا نصف فنجون ها بیاد یعنی بالاتر قرار نگیره. احتمالا ابی که ریختی زیاد بوده و موقع جوشیدن اومده بالا و رفته داخل فنجون هات. برای این که دقیق متوجه بشید چقدر اب می خواد اول همه فنجون ها رو بچین داخل قابلمه بعد از کنار قابلمه آهسته آب بهش اضافه کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =