طرز تهیه کوکی فانتزی

دستورات مختلف و متنوعی برای پخت کوکی وجود دارد و با کمی خلاقیت می توانید کوکی هایی با طعم ها و شکل های مختلف تهیه کنید. حتی شما می توانید با کمی خلاقیت برای هر مراسمی کوکی هایی متناسب با آن مراسم تهیه کنید. مثلا کوکی هایی به شکل انار برای شب یلدا، کوکی هایی با طراحی مناسب روز مرد یا روز مادر، کوکی هایی با طراحی هفت سین و … درست کنید. البته برای پخت کوکی های جذاب نیاز به قالب یا کاتر مخصوص کوکی دارید تا با استفاده از آن ها بتوانید کوکی هایی با شکل های زیبا بپزید. می توانید به شکل های مختلف کوکی بپزید و با استفاده از آیسینگ آن ها را رنگ کنید و به شکل دلخواه در بیاورید. برای آشنایی با آیسینگ، پیشنهاد میکنیم مقاله طرز تهیه کوکی با رویال آیسینگ را مشاهده نمایید. البته شما می توانید بدون قالب و کاتر مخصوص نیز کوکی های جذاب و زیبایی بپزید. در ادامه به شما طرز تهیه کوکی فانتزی خوشمزه را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کوکی فانتزی
طرز تهیه کوکی فانتزی خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات طلایی

 

مواد لازم برای درست کردن کوکی فانتزی

آرد مخصوص شیرینی پزی: دو و یک چهارم پیمانه

بیکینگ سودا: یک قاشق چایخوری

نشاسته ذرت: دو قاشق سوپخوری

کره حیوانی یا مارگارین: یک پیمانه

شکر سفید: یک چهارم پیمانه

شکر قهوه ای: سه چهارم پیمانه

پودینگ وانیلی: یک بسته

عصاره وانیل: یک قاشق چایخوری

تخم مرغ بزرگ: دو عدد

شکلات خرد شده: یک پیمانه

رنگ غذا: به میزان لازم در رنگ های دلخواه

 

طرز پخت کوکی فانتزی

مرحله اول: فر را روی 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتیگراد) روشن کنید.

طرز تهیه کوکی فانتزی

 

مرحله دوم: مواد خشک یعنی آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ سودا را با هم مخلوط کنید و آن ها را خوب هم بزنید تا  خوب ترکیب شوند.

طرز تهیه کوکی فانتزی

 

مرحله سوم: کره، شکر، وانیل و پودینگ وانیلی را با هم مخلوط کنید. کره را در یک کاسه بزرگ بریزید. با همزن دستی یا یک قاشق آن را هم بزنید تا نرم شود. سپس شکر قهوه ای و شکر سفید به آن اضافه کنید. عصاره وانیل و پودینگ وانیلی را به آن اضافه کنید. مواد را با همزن دستی یا قاشق خوب هم بزنید، تخم مرغ ها را به مواد اضافه کرده و خوب مواد را هم بزنید تا به شکل یک کرم کش دار در بیاید.

طرز تهیه کوکی فانتزی

 

مرحله چهارم: آرد را الک کنید و به آرامی به مواد اضافه کنید و در حین اضافه کردن آرد مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید تا آرد کاملا با مواد ترکیب شود و مواد کاملا یک دست و بدون آرد گلوله شده باشد.

طرز تهیه کوکی فانتزی

 

مرحله پنجم: شکلات های خرد شده را به مواد اضافه می کنیم و مواد را خوب هم می زنیم تا شکلات ها به طور تقریبا یکسانی در خمیر پخش شوند.

طرز تهیه کوکی فانتزی خوشمزه

 

مرحله ششم: مواد را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را داخل کاسه کوچکی بریزید. به هر کاسه مقداری رنگ خوراکی به دلخواه اضافه کنید. رنگ های ژله ای برای اضافه کردن به خمیر کوکی مناسب تر از سایر رنگ ها می باشند.

طرز تهیه کوکی فانتزی

 

مرحله هفتم: کف سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید. با قاشق از هر رنگ کوکی مقداری روی سینی فر بگذارید. کوکی ها را با فاصله روی سینی فر بچینید. در صورت تمایل مقداری شکلات خرد شده روی کوکی ها بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکی هندوانه خوشمزه برای شب یلدا مرحله به مرحله + نکات

طرز تهیه کوکی فانتزی گام به گام

 

مرحله هشتم: کوکی ها را داخل فر قرار می دهیم. اگر دمای فر شما استاندارد باشد، زمان پخت کوکی ها هفت الی ده دقیقه طول خواهد کشید. هنگامی که کناره های کوکی ها طلایی شد و کوکی ها پهن شدند، فر را خاموش کنید.

طرز تهیه کوکی های فانتزی

 

مرحله نهم: کوکی ها را پس از پخت از فر خارج کنید و ده دقیقه زمان بدهید تا کوکی ها از حرارت بیفتند و خنک شوند. سپس آن ها را از کاغذ روغنی جدا کنید. کوکی ها را در ظرف مناسب بچینید. این کوکی ها بسیار جذاب و خوشمزه هستند و برای مهمانی ها یا پذیرایی عصرانه یک گزینه بسیار مناسب می باشند.

طرز تهیه کوکی فانتزی مرحله به مرحله

 

نکات پخت

  • می توانید به جای شکلات خرد شده از چیپس شکلات استفاده کنید یا کلا شکلات را حذف کنید و به جای آن از مغز بادام، فندق یا گردوی خرد شده استفاده کنید.
  • برای اینکه کوکی های شما مدت زمان بیشتری تازه بمانند بهتر است آن ها را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر رنگ ژله ای در دسترس ندارید می توانید از رنگ خوراکی مایع در حد یک الی دو قطره استفاده کنید. می توانید به جای استفاده از رنگ خوراکی مقداری پودر زعفران برای رنگی شدن کوکی ها به مایع کوکی اضافه کنید.
  • استفاده بیش از حد مجاز از رنگ های خوراکی برای بدن مضر می باشد تا حد امکان مقدار بسیار کمی رنگ خوراکی برای رنگی کردن کوکی ها به کار ببرید.
  • بیکینگ سودا یا بیکربنات سدیم همان جوش شیرین می باشد. در پخت شیرینی ها و کیک هایی که حاوی عسل، سرکه، آب مرکبات، شکر قهوه ای و … می باشند به جای بیکینگ پودر از بیکینگ سودا استفاده می شود. البته بیکینگ پودر نیز از ترکیب بیکینگ سودا به همراه چند ماده دیگر تهیه می شود. اثر بخشی بیکینگ سودا چهار برابر بیکینگ پودر می باشد.

 

ارزش غذایی

کوکی های خانگی یک شیرینی سالم و مغذی محسوب می شوند. اضافه کردن انواع مغزها به کوکی باعث افزایش خواص آن و افزایش ارزش غذایی کوکی می شود. این کوکی حاوی مقادیری ویتامین A، ویتامین های گروه B، منیزیم، سلنیم، پتاسیم، سدیم، آهن و پروتئین می باشد. به دلیل درصد بالای چربی، مصرف این کوکی ها برای افراد سالمند توصیه نمی شود. به دلیل استفاده از رنگ غذا در پخت این کوکی ها، مصرف بیش از حد آن برای کودکان توصیه نمی شود. می توانید رنگ غذا را حذف کنید و به جای از پودر کاکائو یا پودر زعفران برای رنگی شدن کوکی ها استفاده کنید. در این صورت کوکی های سالم تری خواهید داشت. اضافه کردن مقداری مغز گردو، فندق یا بادام خرد شده و سرو این کوکی همراه با یک لیوان شیر ارزش غذایی آن را افزایش خواهد داد.

 

میزان کالری کوکی

این کوکی ها کالری بالایی دارند، استفاده از کره، شکر و شکلات در پخت کوکی ها باعث شده است که کوکی ها جزو پر کالری ترین شیرینی ها محسوب شوند. وزن هر کوکی فانتزی حدودا 20 گرم می باشد که این مقدار کوکی در حدود 100 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند. یعنی شما برای سوزاندن کالری یک کوکی نیاز به 12 دقیقه پیاده روی تند خواهید داشت.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. سلام شف عزیز. من واسه ولنتاین از این کوکی ها درست کردم خیلی عالی بود تازه یه خرده رنگا رو ترکیب کردم مثلا کوکی سه رنگ درست کردم خلاصه همه خوششون اومد ممنونم یک دنیا

  2. سلام این کوکی ها خیلی جذابن امیدوارم طعمشونم خوب باشه. میشه کلا از شکر سفید استفاده کنیم برای تهیه این کوکی ها؟

    1. سلام و درود
      این کوکی ها طعمشون خیلی بهتر از شکلشونه مطمئن باشید با یه بار پخت این کوکی ها عاشقشون می شید. بله میتونید کلا شکر قهوه ای رو حذف کنید و به همون میزان شکر سفید بریزید داخل کوکی ها. پیشنهاد من اینه که یک بار با شکر قهوه ای و یک بار با شکر سفید این کوکی ها رو تهیه کنید تا متوجه تفاوت در طعم و بافت کوکی ها بشید. به هر حال با شکر سفید هم کوکی های خوشمزه ای خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =