خانه » آشپزی » غذای ژاپنی » طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی اصیل و خوشمزه با تن ماهی مرحله به مرحله

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی اصیل و خوشمزه با تن ماهی مرحله به مرحله

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی (اونیگیری)

اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی یکی از معروفترین و متداولترین غذاهای ژاپنی می باشد. در ژاپن اونیگیری به تنهایی یک غذا محسوب نمی شود بلکه همواره به عنوان غذای همراه سر میز گذاشته می شود. روش کلی پخت کوفته برتجی ژاپنی به این صورت است که برنج ژاپنی را با مقدار زیادی آب روی حرارت می گذارند تا زمانی که کاملا پخته شود و آب آن تمام شود. سپس این برنج را به شکل های مختلف به هم فشرده می کنند، مثلا شبیه به کوفته تبریزی های ایرانی. گاهی در داخل برنج از مواد و ادویه ها و سس های خاصی برای طعم دار کردن کوفته برنجی ژاپنی استفاده می کنند. این غذا به شیوه های مختلف و متنوعی سرو می شود و یکی از جاذبه های توریستی کشور ژاپن به حساب می آید. جالب است بدانید در زمان های قدیم اونیگیری از برنج های باقی مانده غذا به منظور جلوگیری از دور ریخته شدن آن ها تهیه می شد ولی امروزه به دلیل مزه، دوام، زیبایی و جابه جایی آسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اونیگیری به تنهایی خورده نمی شود و در کنار آن معمولا مقدار خیلی کمی غذای گوشتی سرو می شود. در واقع اونیگیری برای ژاپنی ها حکم پلوی کنار خورشت ما ایرانی ها را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی اصیل خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

 

مواد لازم برای درست کردن کوفته برنجی ژاپنی

  • برنج ژاپنی: دو پیمانه
  • آرد: دو قاشق غذاخوری
  • روغن گیاهی(زیتون) : یک قاشق غذاخوری
  • شکر: یک قاشق غذاخوری
  • سس سویا: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز کوچک: یک عدد
  • تن ماهی: صد و چهل و دو گرم
  • فلفل سیاه: دو گرم( یک قاشق چایخوری)
  • سرکه سیب: یک قاشق سوپخوری
  • سس مایونز: دو قاشق سوپخوری( سی گرم)

 

طرز پخت کوفته برنجی ژاپنی

مرحله اول: مواد لازم را روی میز بچینید.

طرز پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله دوم: برنج را با پنج پیمانه آب روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب برنج بجوشد، پس از به جوش امدن آب برنج، حرارت را کمتر کنید و اجازه دهید تا برنج ها با حرارت کم بپزند تا وقتی که اّب آن کشیده شود. روش پخت برنج در این حالت تقریبا شبیه به پخت کته برنج ایرانی می باشد.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله سوم: برنج های پخته شده را در ظرفی ریخته دو قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه می کنیم و با دست مواد را خوب ورز می دهیم.

طریقه پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله چهارم: برنج ها را به شکل دلخواه در می آوریم. متداولترین شکل کوفته برنجی ژاپنی به شکل یک توپ کوچک می باشد. اما معمولا در رستوران های ژاپنی برای جذب توریست ها شکل های مختلفی به کوفته برنجی ژاپنی (اونیگیری) می دهند.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله پنجم: یک قاشق روغن گیاهی مثل روغن زیتون کف تابه نچسب می ریزیم و آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کمی داغ شود.

طرز پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله ششم: کوفته برنجی ها را در روغن با حرارت کم به مدت چند دقیقه سرخ می کنیم. این کار فقط برای انسجام بیشتر و طعم بهتر کوفته ها می باشد.کوفته ها نباید زیاد سرخ شوند. سرخ شدن خیلی کم در حدی که روی کوفته ها کمی طلایی شود کافیست.

دستور پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله هفتم: سس اونیگیری را با  ترکیب شکر و سس سویا آماده می کنیم. در این مرحله اونیگیری آماده است اما همانطور که گفتیم اونیگیری هیچ وقت به تنهایی سرو نمی شود و یک غذای گیاهی یا گوشتی در حجم کم در کنار آن سرو می شود. یک روش دیگر برای سرو کوفته برنجی ژاپنی این است که وقتی برنج ها شکل گرفت داخل آن حفره ای ایجاد می کنند و درون آن را از گوشت مرغ، ماهی ، انواع سبزیجات و … پر می کنند. در ادامه تن ماهی را برای سرو در کنار کوفته برنجی ژاپنی آماده می کنیم.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

 

هشتم: پیاز را به قطعات بسیار کوچک خرد می کنیم و آن را با تن ماهی مخلوط می کنیم.

طرز پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله نهم: سس مایونز، فلفل سیاه و سرکه سیب را به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم تا طعم مواد با هم ترکیب شود.

دستور پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

مرحله دهم: کوفته برنجی ژاپنی را در ظرف مناسب سرو می کنیم. می توانید آن را ساده سرو کنید یا از جلبک خوراکی یا سبزیجات برای تزیین آن استفاده کنید. ترکیب تن ماهی آماده شده را در کنار کوفته برنجی ژاپنی قرار دهید و از طعم یک غذای خوشمزه و سالم ژاپنی لذن ببرید.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

طرز پخت کوفته برنجی ژاپنی

 

نکات پخت

  • برای تهیه کوفته برنجی ژاپنی باید از برنج ژاپنی استفاده کنید. اگر برنج ژاپنی ندارید می توانید از برنج ایرانی مثل برنج های شمال کشور یا برنج کامفیروز شیراز برای تهیه آن استفاده کنید. برنج های وارداتی پاکستانی یا هندی برای پخت این غذا مناسب نمی باشند. شبیه ترین برنج ایرانی به برنج ژاپنی برنج کامفیروز شیراز است.
  • شما می توانید کوفته برنجی ها را پس از شکل دادن بلافاصله سرو کنید و از سرخ کردن آن ها صرف نظر کنید.
  • می توانید غذاهای مختلفی مثل ماهی سالمون، خوراک سبزیجات و .. را کنار کوفته برنجی ژاپنی سرو کنید.
  • برای ورز دادن برنج ها و شکل دادن به آن ها بهتر است دستان خود را خیس کنید.
  • شما می توانید کوفته ها را به شکل های مختلف در بیاورید، با استفاده از قالب های مخصوص، لیوان و .. می توانید شکل های جالبی به کوفته برنجی ژاپنی بدهید.
  • می توانید کوفته ها را مغز دار درست کنید. داخل کوفته ها را از موادی که برای سرو در کنار کوفته برنجی ژاپنی تهیه کرده اید پر کنید و با مقداری برنج روی مواد را بپوشانید.

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی مرحله به مرحله

 

  • ژاپنی ها معمولا کنار کوفته برنجی ژاپنی سس مخصوصی قرار می دهند. ساده ترین روش تهیه این سس ترکیب سس سویا و کمی شکر می باشد.
  • در مرحله سرخ کردن به هیچ وجه کوفته ها را زیاد سرخ نکنید. کوفته ها باید کاملا نرم باقی بمانند.

 

ارزش غذایی

کوفته برنجی ژاپنی یک غذای بسیار سالم ژاپنی می باشد که سرشار از ویتامین های گروه ب، کربوهیدرات و فیبر می باشد. معمولا کنار کوفته برنجی ژاپنی ماهی به صورت خام یا پخته و سبزیجات بخار پز شده سرو می شود که این مسئله باعث شده است که کوفته برنجی ژاپنی غذایی سالم و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. در فرهنگ غذایی ژاپن استفاده از انواع سبزیجات و انواع ماهی خام یا پخته بسیار متداول است. کوفته برنجی هایی که در بالا  آموزش داده شد در مجوع حاوی ۱۵ گرم چربی، ۱۹۱ گرم کربوهیدرات و ۱۸ گرم پروتئین می باشد.

 

میزان کالری

این غذا در مجموع ۹۷۸ کیلو کالری انرژی دارد که اگر برای چهار نفر  به طور مساوی سرو شود سهم هر نفر تقریبا ۲۴۰ کیلو کالری می باشد که برای سوزاندن این مقدار کالری نیم ساعت پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
(2 رای, میانگین امتیاز: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه