طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

فسنجون یک غذای ایرانی فوق العاده خوشمزه و لذیذ می باشد. خورشت فسنجان جزو غذاهای اصیل ایرانی است و بسیار مقوی و پر خاصیت می باشد. فسنجون در شهرهای مختلف به شیوه های مختلف درست می شود و ماده اصلی آن گردو، رب انار و گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده گوسفند می باشد. طبع خورش فسنجان گرم بوده از این رو یک غذای بسیار مقوی و مناسب برای فصل زمستان و روزهای سرد سال محسوب می شود. از نظر ارزش تغذیه ای خورش فسنجون در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و یک وعده غذایی کامل محسوب می شود. فسنجان را به دو روش درست می کنند، با استفاده از گوشت انواع پرندگان مثل مرغ، مرغابی و… یا با استفاده از گوشت چرخ کرده گوسفند. در ادامه روش پخت یک خورش فسنجون خوشمزه و جا افتاده را همراه با فوت و فن هاش رو به شما آموزش خواهیم داد. برای مشاهده آموزش طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی به صورت مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

مواد لازم برای درست کردن فسنجان

  • گردو آسیاب شده: 200 گرم
  • گوشت چرخ کرده گوسفند: 200 گرم
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • رب انار: سه قاشق سوپخوری
  • شکر: در صورت تمایل
  • نمک، زردچوبه، فلفل: به میزان لازم

 

طرز تهیه خورشت فسنجان

مرحله اول: برای تهیه خورش فسنجون ابتدا باید گردو ها را آسیاب کنید. دقت کنید که آسیاب کردن گردو کمی قلق دارد. اگر یک سره آسیاب روشن باشد گردوها به روغن میفتند و خوب آسیاب نمی شوند. بهتر است از دکمه پالس برای آسیاب کردن مغزهای روغنی مثل گردو استفاده کنید.

طرز تهیه خورشت فسنجان

 

مرحله دوم: پیاز را رنده می کنیم. مقداری از پیازهای رنده شده را با گوشت ترکیب می کنیم. یک قابلمه را روی شعله گاز قرار می دهیم. مقدار کمی روغن( یک قاشق غذاخوری) در قابلمه می ریزیم. چند ثانیه که روغن گرم شد، مابقی پیازهای رنده شده را در آن می ریزیم و چند دقیقه با حرارت ملایم پیازها را تفت می دهیم.سپس مقداری زردچوبه و کمی فلفل به آن اضافه می کنیم.( زردچوبه یک قاشق چایخوری و فلفل سیاه یک چهارم قاشق چایخوری)

طرز تهیه فسنجون

 

مرحله سوم: گردوهای آسیاب شده را به آن اضافه می کنیم. در قابلمه را می بندیم و حرارت را خیلی کم می کنیم و پنج دقیقه اجازه می دهیم گردوها در پیازها تفت بخورند. حتما شعله گاز باید کم باشد وگرنه گردوها می سوزد یا ته می گیرد.

خورشت فسنجان

 

مرحله چهارم: بعد از اینکه گردوها پنج دقیقه همراه با پیازها تفت خورد دو پیمانه آب به آن اضافه می کنیم. حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید، پس از به جوش آمدن آب حرارت را کم می کنیم و در قابلمه را می بندیم و یک ساعت صبر می کنیم تا گردوها خوب پخته شوند.

خورش فسنجان

 

مرحله پنجم: گوشت چرخ کرده، پیاز، زردچوبه و نمک را با هم مخلوط می کنیم و خوب ورز می دهیم. سپس از گوشت قلقلی هایی به اندازه یک آلو کوچک جدا می کنیم و این قلقلی ها را در ظرفی می چینیم. پس از اینکه همه قلقلی ها آماده شد آن ها را به مدت ده دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

 

مرحله ششم: قلقلی ها را از یخچال بیرون آورده در مقداری روغن سرخ می کنیم. انجام این مرحله اختیاری می باشد، شما می توانید قلقلی ها را بدون سرخ کردن داخل خورش فسنجون بریزید.

فسنجون شمالی با گوشت قلقلی

 

مرحله هفتم: قلقلی ها را داخل خورش می ریزیم.

خورشت فسنجون با گوشت قلقلی

 

مرحله هشتم: رب انار را داخل فسنجون می ریزیم. مقدار رب انار بستگی به ذائقه شما و ترشی، شیرینی یا ملسی رب انار و غلظت آن دارد. رب اناری با غلظتی شبیه به ماست، با طعم ملس، سه قاشق سوپخوری کافی می باشد. اگر رب انار شما ترش بود در این مرحله یک قاشق چایخوری شکر به خورش فسنجون اضافه کنید. اگر رب انار شما شیرین بود به خورش شکر اضافه نکنید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

 

مرحله نهم: پس از اضافه کردن گوشت ها و رب انار در قابلمه را ببندید. یک ساعت زمان بدهید تا خورش خوب جا بیفتند. حرارت باید ملایم باشد تا خورش در این یک ساعت ریز بجوشد. در این مرحله برای جا افتادن و روغن پس دادن خورش فوت و فن هایی وجود دارد که در نکات پخت توضیح خواهیم داد.

مرحله دهم: پس از اینکه خورش شما خوب جا افتاد و روی خورش شما روغن گردو ظاهر شد آن را از روی حرارت بر می داریم. در کنار یک دیس پلو ، کمی سبزی خوردن و یک لیوان دوغ محلی آن را سرو کنید و از عطر و طعم فوق العاده خورش فسنجون لذت ببرید.

 

نکات پخت فسنجون

  • مهمترین نکته برای خوشمزه شدن فسنجون این است که از گردوی تازه برای تهیه آن استفاده کنید. همچنین شما می توانید از ترکیب گردو آسیاب شده و بادام آسیاب شده داخل فسنجون استفاده کنید. در طعمش تغییری ایجاد نمی شود اما ارزش تغذیه ای آن بالا می رود.
  • مهمترین نکته برای جا افتادن خورش فسنجون استفاده از یخ می باشد. چند قالب کوچک یخ کنار بگذارید. در طول پخت مخصوصا در مراحل پایانی پخت همزمان دو سه قالب کوچک یخ داخل خورش بیاندازید و در قابلمه را ببندید. این کار باعث وارد شدن شوک به گردوها شده و باعث آزاد شدن روغن گردوها می شود. در دقایق پایانی نیز چند قالب یخ کوچک در قابلمه بریزید. اگر می خواهید یک خورش فسنجون خوشمزه و جا افتاده داشته باشید از همان ابتدا آب کمی داخل خورش بریزید و در طول پخت به جای اضافه کردن آب به آن تکه های کوچک یخ اضافه کنید. با این روش روی خورش فسنجان شما واقعا یک وجب روغن می نشیند!
  • استفاده از زعفران، آلو، کاکائو در این خورش کاملا سلیقه ای می باشد. زعفران و کاکائو باعث خوش رنگ تر شدن خورش می شوند و آلو طعم آن را ملس می کند. اما معمولا اکثر افراد از اضافه شدن این موارد به خورش استقبال نمی کنند.

 

ارزش غذایی

یکی از مقوی ترین و مغذی ترین غذاهای ایرانی خورش فسنجون می باشد. خورش فسنجون سرشار از ریز مغذی ها و درشت مغذی های مورد نیاز بدن می باشد. پروتئین، چربی، فیبر، قند و کلسترول از مواد اصلی تشکیل دهنده خورش فسنجون می باشند. خورش فسنجون سرشار از ویتامین های A ، E، K ،C و ویتامین های گروه B  می باشد. بیشترین ماده معدنی موجود در این خورش کلسیم، پتاسیم فسفر و سدیم می باشد و منگنز، مس، روی، سلنیم، آهن، منگنز و کلسیم نیز در آن وجود دارد.

 

میزان کالری

هر 100 گرم خورش فسنجون 265 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که برای سوزاندن این مقدار انرژی سی دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. سعی کنید در کنار خورش فسنجون سالاد یا سبزی خوردن نیز میل کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

2 پاسخ

  1. ببخشید منظور از گردوی تازه که تو نکته ها گفتید این گردوهای تازه پوست سبزه؟ جایی ندیدم با این گردوها فسنجون درست کنن

    1. سلام و درود
      خیر دوست عزیز گردوی تازه منظور گردوییه که مال امسال باشه. چون گردو وقتی بمونه و کهنه بشه مزه ش تند و تیز میشه و یه بوی خاصی پیدا می کنه واسه همین گردوی مونده و کهنه فسنجون رو بدمزه می کنه و فسنجون با گردوی تازه خیلی خوش طعم تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =