طرز تهیه فسنجون با مرغ

خورشت فسنجان یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی به شمار می رود که علاوه بر طعم و مزه خوشمزه، دارای خواصی بی نظیر نیز می باشد. خورش فسنجان یک غذای بسیار مقوی ایرانی بوده و مانند اکثر غذاهای اصیل ایرانی بسیار خوشمزه می باشد.

مواد اصلی خورش فسنجون گردو و رب انار است. گوشت موجود در این خورش می تواند گوشت مرغ، اردک، غاز و سایر پرندگان باشد یا می توان از گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند برای طبخ خورشت فسنجان استفاده کرد. در نقاط مختلف ایران ممکن است دستورات مختلف و متنوعی برای پخت خورشت فسنجون وجود داشته باشد که البته معمولا تفاوت این دستورهای پخت در موارد جزیی و چاشنی ها و ترکیبات جانبی این غذا می باشد.

در ادامه به شما طرز تهیه فسنجون با مرغ فوق العاده خوشمزه و مجلسی را همراه با تمام نکات و فوت و فن های پخت فسنجون را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه فسنجون با مرغ
طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر به صورت مرحله به مرحله و گام به گام

 

خورش فسنجونی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد فسنجون مرغ می باشد. دستور پخت فسنجون با گوشت گوسفند یا گاو را می توانید در طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی مشاهده نمایید.

 

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون با مرغ برای 4 نفر

  • گوشت مرغ: دو عدد ران یا یک سینه مرغ
  • گردو آسیاب شده: یک پیمانه
  • بادام آسیاب شده: یک دوم پیمانه( اختیاری)
  • رب انار غلیظ: سه قاشق غذاخوری
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  • یخ: در ابعاد کوچک به میزان لازم

 

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

مرحله اول: مرغ را خوب تمیز کرده و می شوییم. همراه با یک عدد پیاز و مقداری آب و نمک و زردچوبه در قابلمه ای ریخته روی حرارت می گذاریم و حدودا یک ساعت و نیم زمان می دهیم تا مرغ خوب بپزد. مقدار آبی که در قابلمه می ریزید باید به حدی باشد که پس از زمان پخت مقداری آب در ظرف باقی بماند. حدودا دو الی سه پیمانه آب کافیست.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

 

مرحله دوم: زمانی که مرغ ها پخته شدند قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. آب مرغ را صاف کرده و کنار می گذاریم. گوشت مرغ را خارج کرده و استخوان هایش را جدا کرده و مرغ را در قطعات دلخواه تکه می کنیم. بنا بر تمایل خود، می توانید مرغ را کاملا ریش ریش کنید یا تکه های بزرگ از آن جدا نمایید.

طرز تهیه فسنجون با مرغ

 

مرحله سوم: گردو و بادام را آسیاب می کنیم و کنار می گذاریم.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

 

مرحله چهارم: یک عدد پیاز با سایز متوسط را رنده یا خرد کرده در مقدار کمی روغن سرخ می کنیم. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم.

طرز تهیه فسنجون با مرغ

 

مرحله پنجم: گردوهای آسیاب شده را به پیازها اضافه می کنیم و با حرارت کم چند دقیقه آن ها را تفت می دهیم. حرارت باید بسیار ملایم باشد و مرتب گردوها را هم بزنیم، در غیر این صورت گردوها ته می گیرند.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

 

مرحله ششم: پودر بادام را به گردوها اضافه کرده و در حد چند ثانیه همراه با سایر مواد آن را تفت می دهیم.

طرز تهیه فسنجون با مرغ

 

مرحله هفتم: آب مرغ را به مواد اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید.

مرحله هشتم: وقتی خورش شروع به جوشیدن کرد ، مرغ های تکه شده را به آن اضافه می کنیم. سه قاشق رب انار و کمی نمک نیز به خورش اضافه کرده و در قابلمه را می بندیم و سی دقیقه اجازه می دهیم با حرارت کم خورش جا بیفتد. اگر آب خورش کم بود مقدار کمی آب جوش به آن اضافه می کنیم. در حدی که خورش پس از نیم ساعت پخت بی آب نشود.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

مرحله نهم: این مرحله مهم ترین مرحله پخت خورش فسنجان می باشد. در این مرحله هر پنج دقیقه چند قالب کوچک یخ داخل خورش بیندازید و در قابلمه را ببندید تا همچنان با حرارت کم خورش در حال جا افتادن باشد. حدودا بیست دقیقه برای این مرحله کافیست. وقتی آب خورش خیلی کم شد اخرین تکه های یخ را در آن بریزید و خورش را از روی حرارت بر دارید و اجازه دهید یخ ها آب شوند. در قابلمه را پس از اضافه کردن یخ ها ببندید.

طرز تهیه فسنجون با مرغ

مرحله دهم: خورش فسنجان را در یک بشقاب چینی زیبا سرو کنید. خورش شما کاملا جا افتاده است و عملا یک وجب روغن روی خورشتتان وجود دارد. البته این روغن ها روغن گردو و بادام هستند و مصرف آن هیچ ضرری ندارد. حتی قدیمی ترها نشانه یک خورش فسنجان خوب و جا افتاده را روغنی می دانند که روی آن تشکیل می شود. تبریک می گوییم، شما یک خورش فسنجان عالی و جا افتاده پخته اید که از هر کسی بر نمی آید. در کنار یک دیس پلوی ایرانی از طعم بی نظیر خورش فسنجان لذت ببرید.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر

نکات پخت

خورشت فسنجان طبعی گرم دارد و غذایی بسیار مناسب برای روزهای سرد زمستان است. اضافه کردن بادام به این خورش نه تنها تاثیری بر طعم آن ندارد بلکه باعث متعادل شدن طبع این غذا می شود. همچنین اضافه کردن بادام باعث افزایش ارزش غذایی خورش فسنجان خواهد شد.

بهترین رب انار برای پخت خورشت فسنجان رب انار ملس می باشد. اگر رب انار شما ترش است مقداری شکر به خورش اضافه کنید تا طعم خورش شما ملس شود. اگر رب انار شما بیش از حد شیرین است می توانید چند آلو داخل خورش بیندازید تا طعم خورش فسنجان شما ملس شود. تغییری در طعم نهایی خورش ایجاد نخواهد شد.

اضافه کردن یخ به خورش فسنجان در حین پخت به منظور شوک دادن به گردوها و بادام ها و آزاد شدن روغن آن ها می باشد. همانطور که مشاهده می کنید با این روش روغن زیادی از بادام و گردو آزاد می شود و خورش خوشمزه تر و جا افتاده تر به نظر می رسد.
خورشت فسنجان به جز نمک، فلفل و زردچوبه به ادویه دیگری نیاز ندارد و اضافه کردن سایر ادویه ها طعم خورش فسنجان را تغییر خواهد داد.

 

ارزش غذایی

خورشت فسنجان سرشار از ویتامین ای،منگنز مس و اسیدهای چرب می باشد. گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های گروه ب می باشد و یک ماده ضروری برای سلامت بدن به شمار می رود.

خورش فسنجان به دلیل وجود گردو سرشار از امگا 3 می باشد و برای سلامت مغز بسیار مفید است. اسیدهای چرب موجود در خورش فسنجان در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار موثر است. ترکیباتی در گردو وجود دارد که باعث کاهش کلسترول خون می شود.

خورش فسنجان سرشار از پروتئین است و اگر در آن از بادام استفاده شود دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم نیز خواهد بود. اگرچه رب انار در فر آیند پخت طولانی مدت بسیاری از خواص ارزشمند انار را از دست می دهد اما با این حال رب انار سرشار از ویتامین های آ بی سی و آنتی اکسیدان می باشد و برای سلامت بدن بسیار مفید است. البته بیان تمام خواص خورش فسنجان در این بحث نمی گنجد و ارزش غذایی این خورش خوشمزه و خوش طعم بسیار بالا می باشد.

 

میزان کالری

خورش فسنجان جزو غذاهای پرکالری ایرانی می باشد. هر قاشق غذاخوری حدودا 40 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند، بنابراین یک وعده یک نفره خورشت فسنجان در حدود 700 کیلو کالری به بدن انرژی وارد خواهد کرد. برای سوزاندن این مقدار کالری به چیزی در حدود یک ساعت و نیم پیاده روی نیاز خواهید داشت.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

یک پاسخ

  1. ببخشید چرا نوشتید فسنجان شمالی؟فسنجان شمالی از مرغابی یا اردک تهیه میشه نه مرغ
    پاسخ: سلام دوست عزیز. حق با شماست. البته به جز موردی که فرمودین اگه دقت کنید بقیه مراحل پخت این خورشت فسنجان شبیه به خورشت فسنجانیه که شمالی ها درست می کنن و من این رسپی رو از یه دوست شمالی یاد گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 17 =