طرز تهیه غذا با هواپز

هواپز یک وسیله جدید برای پخت و پز می باشد و از آن جایی که استفاده از آن بسیار متداول شده است تصمیم گرفتیم طرز تهیه چند نوع غذا در هواپز را به شما آموزش دهیم. شما می توانید در مقاله طرز استفاده از هواپز ، طرز کار با هواپز را بیاموزید. در این مطلب یک آموزش جامع و کامل برای اصول کلی پخت بعضی از غذاها در هواپز را به شما آموزش خواهیم داد. شما می توانید از هواپز برای سرخ کردن، سوخاری کردن و کباب کردن مواد غذایی استفاده کنید. پخت غذا در هواپز بسیار ساده بوده و علاوه بر آن استفاده از هواپز در پخت مواد غذایی باعث حفظ خواص و ارزش غذاها می شود. در هواپز می توانید بدون روغن یا با مقدار بسیار کمی روغن انواع غذاها را سرخ کنید. در ادامه روش پخت چند غذای خوشمزه در هواپز را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه غذا در هواپز

 

1) طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده با هواپز

یکی از خوشمزه ترین و البته ناسالم ترین غذاها سیب زمینی سرخ کرده می باشد. البته سیب زمینی یک گیاه بسیار پر خاصیت و مغذی بوده و مصرف آن برای سلامت بدن ضروری می باشد. اما هنگامی که سیب زمینی به صورت سرخ کرده مصرف می شود ارزش غذایی آن پایین می آید و مضرات آن زیاد می شود. سیب زمینی سرخ کرده کالری بالایی دارد و زمان هضم آن طولانی است. هواپز این مشکل را حل کرده است. شما می توانید سیب زمینی را خلال کنید و به ادویه های دلخواه آغشته کرده بدون روغن در هواپز بپزید. از طعم این سیب زمینی ها هیجان زده خواهید شد. سیب زمینی هایی که در هواپز پخته شوند بافت بسیار جالبی پیدا می کنند. سطح سیب زمینی ها کرانچی و ترد و داخل آن نرم و آبدار خواهد شد. همچنین شما می توانید فقط با یک قاشق غذاخوری روغن در هواپز سیب زمینی سرخ کنید.

طرز تهیه غذا با هواپز

مواد لازم

سیب زمینی: به مقدار لازم

روغن: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و ادویه های دلخواه: به مقدار لازم

 

طرز پخت سیب زمینی سرخ کرده با هواپز

مرحله اول: سیب زمینی ها را بشویید، پوست بگیرید و خلال کنید.

مرحله دوم: یک قاشق روغن روی سیب زمینی ها بریزید. ادویه های دلخواه روی آن بریزید. سپس سیب زمینی ها را خوب با این مواد مخلوط کنید تا تمام سیب زمینی ها آغشته به روغن و ادویه شوند.

مرحله سوم: سیب زمینی ها رو روی توری هواپز بچینید. اگر سیب زمینی ها را ریز خلال کرده اید می توانید آن ها را در کاسه ی هواپز بریزید. یا از یک بشقاب پیریکس استفاده کنید.

مرحله چهارم: دما را روی 200 درجه سانتی گراد و زمان را روی 20 دقیقه تنظیم کنید. بعد از پایان زمان پخت هواپز را خاموش کنید و سیب زمینی ها را از آن خارج نمایید. از طعم و تردی سیب زمینی سرخ شده در هواپز غافلگیر خواهید شد. می توانید همین روش را بدون اضافه کردن روغن به سیب زمینی ها انجام دهید. طعم سیب زمینی ها کبابی و کاملا رژیمی خواهد شد.

دستور پخت غذا با هواپز

 

2) طرز پخت مرغ در هواپز

یکی از غذاهایی که در هواپز بسیار خوب پخته می شود و طعم آن عالی می شود مرغ است. شما می توانید مرغ درسته را داخل هواپز قرار دهید و یک مرغ تنوری یا بریان شده داشته باشید. همچنین می توانید تکه های مرغ را در آن سوخاری کنید. مرغی که در هواپز پخته می شود بر خلاف فر خشک و سفت نمی شود و به دلیل حرارت یکنواخت و بالای هواپز کاملا مغز پخت و خوشمزه خواهد شد. شما می توانید به روش های مختلفی در هواپز مرغ بپزید. در ساده ترین حالت می توانید یک تکه از گوشت مرغ را به نمک و زردچوبه و فلفل آغشته کنید و آن را روی توری فلزی هواپز کباب کنید. یا می توانید مرغ را در مواد دلخواه به مدت چند ساعت بخوابانید. سپس آن را به مقدار کمی روغن آغشته کرده در هواپز بپزید.

طرز استفاده از هواپز برقی

 

توجه: شما با استفاده از هواپز میتوانید پیتزا درست کنید که میتوانید آن را در مقاله طرز تهیه پیتزا در هواپز مشاهده نمایید.

 

 

3) طرز تهیه خوراک مرغ در هواپز

 

مواد لازم

ران مرغ: دو عدد

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری

پیاز: یک عدد

سیب زمینی و هویج: در صورت تمایل یک عدد

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

روغن: یک قاشق غذاخوری

 

طرز پخت خوراک مرغ در هواپز

مرحله اول: مرغ را به رب گوجه فرنگی، روغن و ادویه ها آغشته می کنیم. یک ساعت زمان می دهیم تا مرغ خوب مزه دار شود.

مرحله دوم: در صورت تمایل مقداری هویج و سیب زمینی خرد می کنیم و کنار مرغ می گذاریم.

مرحله سوم: مرغ را به همراه سیب زمینی و هویج در کاسه هواپز قرار می دهیم. دو قاشق غذاخوری آب در کاسه می ریزیم و هواپز را روی دمای 200 درجه به مدت یک ساعت تنظیم می کنیم. اگر دوست دارید خوراک مرغ شما رژیمی تر باشد می توانید روغن را حذف کنید. در هر صورت طعم نهایی مرغ پخته شده در هواپز عالی خواهد شد.

انواع غذا با هواپز

 

4) طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز

مرغ سوخاری بسیار خوشمزه بوده و طرفداران زیادی دارد اما به دلیل کالری بالایی که دارد افراد زیادی از خوردن آن امتناع می کنند. شما می توانید یک مرغ سوخاری کم کالری و کم روغن اما بسیار خوشمزه در هواپز تهیه کنید.

 

مواد لازم

ران مرغ کوچک: به میزان لازم

پودر سوخاری: یک پیمانه

آب سرد: یک پیمانه

روغن: دو قاشق غذاخوری

 

طرز پخت مرغ سوخاری با هواپز

مرحله اول: روغن را به آب سرد اضافه می کنیم.

مرحله دوم: ران مرغ را به آرد سوخاری آغشته می کنیم. سپس آن را داخل آب سرد می زنیم و مجددا آن را در آرد سوخاری می غلتانیم. این کار را چند بار انجام می دهیم تا ضخامت سوخاری روی ران مرغ زیاد شود و به حالت پولک مانند در بیاید.

مرحله سوم: ران های مرغ را روی توری فلزی هواپز می چینیم. در صورت تمایل مقداری سیب زمینی خلال شده نیز در طبقه بالای هواپز یا کنار مرغ ها می چینیم.

مرحله چهارم: دما را روی 180 درجه و زمان را روی 40 دقیقه تنظیم می کنیم. در این مدت مرغ ها با حرارت بالا و روغن بسیار کمی سوخاری خواهند شد و داخل مرغ ها پخته و نرم و سطح خارجی آن ترد و سوخاری می شود. طعم مرغ سوخاری در هواپز بسیار خوشمزه خواهد شد.

حتما بخوانید  آموزش تصویری طرز تهیه کیک شکلاتی در هواپز مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز استفاده از هواپز

 

5) طرز تهیه جوجه کباب با هواپز

شما حتی می توانید در هواپز جوجه کباب بپزید. به سادگی می توانید مرغ را در مواد جوجه کباب بخوابانید و سپس آن ها را در هواپز بپزید.

 

مواد لازم

مرغ تکه شده: به میزان لازم

پیاز: دو عدد بزرگ

آب لیمو ترش: دو قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: یک چهارم پیمانه

روغن مایع: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز پخت جوجه کباب با هواپز

مرحله اول: پیاز را خرد کنید. زعفران، آب لیمو، روغن و ادویه ها را به آن اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم: مرغ های تکه شده را در موادی که مخلوط کرده ایم قرار دهید. در ظرف را ببندید و حداقل پنج ساعت زمان دهید تا مرغ ها خوب مزه دار شوند.

مرحله سوم: مرغ ها را از داخل مواد بیرون بیاورید و روی توری فلزی هواپز بچینید.

مرحله چهارم: دمای هواپز را روی 180 درجه سانتی گراد و زمان آن را روی 30 دقیقه تنظیم کنید. بعد از بیست دقیقه جوجه کباب های شما حاضر است. این جوجه ها بسیار خوشمزه هستند و طعم آن ها شبیه به جوجه های کباب شده روی ذغال می باشد.

طرز تهیه غذا در هواپز

 

6) طرز پخت ماهی با هواپز

یکی از غذاهایی که در هواپز بسیار خوب پخته می شود و طعمی فوق العاده پیدا می کند ماهی است. طعم ماهی پخته شده در هواپز بسیار عالی بوده و از تمام روش های پخت ماهی بهتر است. ماهی در هواپز بسیار نرم و خوشمزه می شود.

 

مواد لازم

فیله ماهی: از هر نوع ماهی که بخواهید می توانید استفاده کنید.

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

پودر سیر: یک قاشق مرباخوری

روغن مایع: یک قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماهی در هواپز

مرحله اول: ماهی را به یک قاشق غذاخوری روغن آغشته کنید. ادویه ها و پودر سیر را به سطح ماهی می مالیم و یک ساعت اجازه می دهیم ماهی در این مواد استراحت کند تا مزه دار شود.

مرحله دوم:  ماهی ها را روی پایه فلزی هواپز می چینیم. می توانید در این مرحله با فرچه مقداری زعفران روی ماهی ها  بزنید.

مرحله سوم: هواپز را روی دمای 175 درجه سانتی گراد و مدت زمان 20 دقیقه تنظیم می کنیم. پس از پایان زمان پخت، سطح ماهی ها کاملا طلایی و برشته شده و داخل آن کاملا نرم و پخته شده است. از طعم بی نظیر ان لذت خواهید برد.

طرز تهیه غذا با هواپز

 

7) طرز پخت کتلت با هواپز

شما می توانید برای پخت کتلت نیز از هواپز استفاده کنید. به دو روش می توانید در هواپز کتلت بپزید. یک روش، پخت کتلت بدون روغن و کاملا رژیمی است که باعث ترد شدن کتلت می شود. همچنین شما می توانید در یک ظرف مناسب (برای قرار گیری در هواپز) یک قاشق روغن بریزید و کتلت ها را در آن قرار دهید و ظرف را داخل هواپز بگذارید تا کتلت ها سرخ شوند.

 

مواد لازم

گوشت چرخ کرده کم چرب: 250 گرم

سیب زمینی خام رنده شده: یک پیمانه

پیاز: یک عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز تهیه کتلت در هواپز

مرحله اول: پیاز را رنده ریز کنید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. سیب زمینی رنده شده و ادویه ها را نیز به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: مواد را خوب با هم مخلوط کنید. ده دقیقه با دست مواد را خوب ورز دهید و نیم ساعت مواد را در یخچال استراحت دهید تا بافت منسجم تری داشته باشد.

مرحله سوم: اگر می خواهید کتلت ها را بدون روغن بپزید، پایه کوتاه هواپز را چرب کنید و کتلت ها را روی آن بچینید. اگر می خواهید کتلت ها با روغن بسیار کمی سرخ شوند همانطور که گفتیم ان ها را در ظرفی بچینید و در هواپز قرار دهید.

مرحله چهارم: دمای هواپز را روی 150 درجه و زمان آن را 25 درجه تنظیم کنید. در انتها می توانید چند دقیقه دما را بالا ببرید تا کتلت ها کمی برشته شوند. کتلت های خوشمزه و رژیمی شما آماده خوردن می باشند.

طرز تهیه انواع غذا با هواپز

توجه: جهت درست کردن کیک شکلاتی با استفاده از هواپز میتوانید مطلب طرز تهیه کیک در هواپز را مشاهده کنید.

 

نکات پخت

  • همانطور که گفتیم شما می توانید انواع غذاها را در هواپز بپزید. بعد از چند بار پخت غذا در هواپز دمای مناسب آن دستتان می آید . ممکن است دمای هواپز ها با هم متفاوت باشد. شیشه ای بودن محفظه هواپز این امکان را به شما می دهید که روند پخت غذا را مشاهده کنید و هنگام پخته شدن غذا قبل از اتمام زمان تنظیم شده، هواپز را خاموش کنید.
  • شما می توانید از هواپز به عنوان بخار پز نیز استفاده کنید. به این منظور مقدار بسیار کمی آب کف هواپز ریخته و مواد غذایی را روی پایه فلزی کوتاه هواپز بچینید و چند دقیقه زمان بدهید تا با حرارت بالا مواد غذایی شما بخار پز شوند. همچنین می توانید مواد غذایی را در فویل بپیچید و کمی اّب در کاسه هواپز قرار دهید و مواد فویل پیچ شده را در آن بگذارید تا بپزد. می توانید مواد را مستقیم در کاسه هواپز ریخته تا با مقدار کمی اّب بپزد.
  • از هواپز برای انجماد زدایی مواد غذایی و نان نیز می توانید استفاده کنید. برای انجماد زدایی مواد غذایی را در هواپز بگذارید و دما را روی 100 درجه و زمان را 5 الی 10 دقیقه تنظیم کنید.
  • از هواپز برای سرخ کردن بادمجان، کدو و … نیز می توانید استفاده کنید. به طور کلی تمام غذاها را می توانید با روغن بسیار کم در هواپز سرخ کنید.
  • از هواپز برای پخت انواع کیک و کاپ کیک، پیتزا و … نیز می توانید استفاده کنید.
  • هواپز یک وسیله مناسب برای کباب کردن انواع گوشت و شیشلیک می باشد. به این منظور گوشت ها را چند ساعت در پیاز و … استراحت دهید و سپس آن ها را روی پایه فلزی هواپز بچینید و دما را روی 240 درجه و زمان را حدودا 20 دقیقه تنظیم کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

20 پاسخ

  1. سلام دوست عزیز
    ایا از ظروف تفلون و پیرکس برای پختن کیک یا غذای کم حجم میشه استفاده کرد

    گذاشتن این ظروف در هواپز حادثه افرین نیستند

  2. ۱۵ ساله این دستگاه داره توی کمدم خاک میخوره بلد نبودم ازش استفاده کنم . ده روزه آوردمش جلو دست باهاش همه کار میکنم بادمجون سرخ کرده و مرغ و … ای کاش زودتر ازش استفاده میکردم 🌹

    1. سلام من هم توی هواپزم مرغ سوخاری پخت میکنم هم پیتزا و کیک و هم برای گریل کردن ازش استفاده میکنم برای مرغ روی آخرین درجه حرارت میذارمش و دو دفعه تایمر رو تایم میکنم که مرغ کاملا مغز پخت بشه… کلا از کار کردن باهاش راضیم…دوستان حتما توجه کنید مرغ باید از قبل مزه دار شده باشه و حتما پشت و روش کنید که تمام مرغ یکدست پخته شه…نوش جان

      1. میشه کار کردن باهاش رو اموزش بدید.مثلا کیک یا سرخ کردن بادمجان رو بیزحمت

  3. سلام وقتتون به خیر
    مایه کتلت نمی ریزه توی محفظه ؟؟
    واقعا هواپز پخت کامل میده یا فقط واسه برشته کردنه؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      میخواستم بدونم برای بخارپز کردن گفتید اب بریزیم یکم کف ظرف این مسکلی برای المنت دستگاه ایجاد نمیکنه ؟!

  4. با سلام و تشکر از شما
    من چندساله هواپز دارم و ازش راضی هستم. باهاش پیتزا درست میکنم و مرغ رو سوخاری میکنم. پیتزا رو اول در ماهیتابه میذارم با کمی روغن و در بسته روی شعله پخش کن با شعله کم تا نونش یک برشته بشه بعد درش میارم میذارم هواپز اول توری هواپز رو میذارم و بشقاب سیاه هواپز رو روی توری قرار میدم و پیتزا رو درون بشقاب. درجه ۱۷۵ تا پنیر روی پیتزا هم برشته بشه. کلا هواپز مخصوص برشته کردنه نه پخت عمیق. مرغ رو هم یا چهار تکه با پوست یا دو نیم کرده با پوست نیم پز میکنیم و با زرده تخم‌مرغ و فلفل و سیر و زعفران و نمک رویش میمالیم و میذاریم روی توری هواپز که بشقاب سیاه رو باید کف هواپز زیر توری بذاریم تا روغنش در ان بچکه.و با درجه ۱۸۰ یا کمی بیشتر برشته اش میکنیم. وسط کار هم برش میگردونم تا اونورشم سرخ بشه. مرغ باید باپوست باشه اینجوری روغن نمیخواد و بیشتر چربی زیر پوست مرغ هم اب میشه میریزه پایین. مرغ درسته نمیشه چون گیر میکنه به المنت هواپز امیدوارم این متن به دردتون بخوره.

    1. منم ۹ سال داشتم استفاده نمیکردم امروز توش سیب زمینی درست کردم خوب شد حالا چیزای دیگرو هم امتحان م

    2. دستگاه های هواپز انواع و سایز های مختلفی دارند. دستگاه من از دو طرف المنت داره که نیازی به برگشتاندن غذا نداره هر مواد غذایی که داخلش گذاشتم پخت کامل داده و روش برشته شده. برای گذاشتن مرغ کامل هم بسته به سایز دستگاه داره، ۶٫۵لیتر به بالا میشه داخلش مرغ کامل گذاشت ولی کوچک تر فکر نمیکنم.

  5. سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون من هواپز توجهیزیم داشتم ولی فقط چند بار یخ مواد غذايي راباز کردم وجمعش کردم میخواستم برم سرخ کن بدون روغن بخرم برای رژیمی بودنش ولی الان که اینا راخوندم تصمیم گرفتم بیارمش بیرون امتحانش کنم و سرخ کن نخرم دیگه انشالله همينقدر که شما گفتید خوب باشه وبتونم باهاش غذاهای رژیمی درست کنم

    1. سلام و درود

      خواهش میکنم، خوشحالم که به کارتون اومده. موفق باشید

  6. سلام من مرغ درسته توهواپزگذاشتم بااینکه درجه حرارت پایین رو انتخاب کردم وچند بار تجدید پخت کردم با ابنحاد داخل مرغ کاملا خام وبه رنگ مرغ خام بود ضمنا توهواپز فقط روی غذا خوشرنگ میشه وزیرش کاملا سفید وبدرنگه کاربا فر وتوستر خیلی بهتره هوا پز من یه گوشه خاک میخوره واز خریدش پشیمونم

  7. سیب زمینی و مرغ رو تو هواپز درست کردم و خیلی عالی بود. ممنون از رسپی خوبتون

  8. فکر می کردم هواپز واقعا وسیله بیخودیه. چون خیلی وقته دارمش و یه گوشه داره خاک می خوره. الان با دیدن این عکس ها و غذاها تصمیم گرفتم برم افتتاحش کنم. م خوام طبق دستور شما باهاش مرغ بپزم. ممنون

    1. سلام و درود
      خواهش می کنم دوست عزیز. امیدارم تجربه موفقیت آمیزی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =