طرز تهیه شیرینی نخودچی

آموزش تصویری طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر خیلی خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت، جهت درست کردن شیرینی نخودچی بازاری مخصوص پذیرایی و عید نوروز با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر
طرز تهیه شیرینی نخودچی مرحله به مرحله

 

یکی از نوستالژی ترین شیرینی‌های ما ایرانی‌ها، شیرینی نخودچیه. شیرینی نخودچی، با اون عطر و مزه‌ی فوق العادش همیشه کلی طرفدار داشته و الانم یکی از شیرینی‌های معمول عیدها یا مراسمات، شیرینی نخودچیه. امروز یک دستور فوق العاده و آسون برای پخت این شیرینی ها به شما آموزش خواهیم داد.

مزیت این دستور پخت اینه که نیاز به فر نداره و مواد مورد نیازش برای همه در دسترسه. با نیک استار در ادامه‌ی این آموزش همراه باشید و دستور پخت شیرینی نخودچی بدون فر رو به صورت مرحله به مرحله و گام به گام مشاهده بفرمایید.

 

مواد لازم جهت درست کردن شیرینی نخودچی

آرد نخودچی: دو پیمانه

پودر قند: دو پیمانه

روغن صاف قنادی ( روش تهیه‌ی این روغن در قسمت نکات پخت این آموزش، ذکر خواهد شد): یک پیمانه

پودر هل: یک قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله اول: آرد نخودچی را الک کرده، روی حرارت می گذاریم، مرتب آن را هم می زنیم تا بوی خامی آن گرفته شود. دقت کنید که حرارت ملایم باشد، زیرا آردها در حرارت زیاد می سوزند و تلخ می شوند. خوب آرد را هم می زنیم تا هنگامی که رنگ آن تغییر کند و بوی خامی آن گرفته شود.

طرز درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر

مرحله دوم: بعد از اینکه بوی خامی آرد گرفته شد، آن را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود. پودر قند و هل را الک می کنیم، آرد نخودچی را نیز پس از خنک شدن، مجددا الک می کنیم.

دستور تهیه شیرینی نخودچی خانگی

مرحله سوم: آرد، پودر هل و پودر قند را پس از الک کردن با هم مخلوط می کنیم. خوب آن ها را هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با تصویر

مرحله چهارم: روغن جامد آب شده (صاف) را به مواد اضافه می کنیم. روغن نباید داغ باشد. مواد را با هم مخلوط می کنیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه

مرحله پنجم: خمیر را خوب با دست ورز می دهیم. انسجام و بافت شیرینی شما به  کیفیت ورز دادن خمیر آن بستگی دارد. حدودا ده دقیقه خوب خمیر را ورز دهید.

طرز پخت شیرینی نخودچی

مرحله ششم: خمیر را روی سطح صافی پهن می کنیم. نیازی به پهن کردن سلفون زیر خمیر نمی باشد، چون این خمیر چرب بوده به سطح کار نمی چسبد. با قالب های مختلف آن را قالب می زنیم.

طرز تهیه شیرینی نخودچی خوشمزه

مرحله هفتم: شیرینی‌ها را پس از قالب زدن کنار هم می چینیم. به دلیل پخت آرد، دیگر نیازی به پخت شیرینی‌های قالب زده نمی باشد. دو الی سه ساعت آن ها را در یخچال یا دمای اتاق قرار می دهیم تا بافتشان منسجم تر شود.در این مرحله شیرینی ها آماده‌ی سرو می باشند. روی شیرینی‌ها را با پودر پسته یا بادام تزیین کنید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر گام به گام
طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر گام به گام

نکات مهم پخت

  • برای تهیه‌ی روغن صاف در خانه، روغن جامد معمولی را حرارت دهید. پس از اینکه روغن کاملا به حالت مایع در آمد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، در ظرف دربسته بریزید و برای تمام شیرینی ها و کیک ها می توانید از آن استفاده نمایید.
  • در این شیرینی چون تنها مرحله ی پخت همان مرحله ی تفت دادن آرد می باشد، بنابراین طعم نهایی شیرینی بستگی زیادی به خوب تفت دادن آرد دارد. آرد را باید به قدری تفت دهید که کاملا پخته شود، رنگ آن تغییر کند، بوی خامی آن گرفته شود و دقت داشته باشید که نسوزد. اگر تفت دادن آرد را به خوبی انجام دهید، شیرینی های بی نقصی خواهید داشت و خوشمزه ترین شیرینی نخودچی عمرتان را خواهید خورد.
  • به دلیل شل بودن خمیر این شیرینی، بعضی افراد با قالب زدن آن مشکل دارند. در این صورت می توانید با دست، تکه هایی از خمیر را برداشته، در دست گرد کنید و به همین راحتی شیرینی های نخودچی خود را، آماده کنید.پ
  • از قالب گل مینا یا قالب فنری هم می توانید برای قالب زدن این شیرینی ها، استفاده نمایید.
  • اگر دوست دارید  کف شیرینی های شما برشته شوند، می توانید به مدت ده دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دارید تا زیر شیرینی ها برشته شود.

 

ارزش غذایی

بخش عمده ی مواد این شیرینی را آرد نخودچی تشکیل داده است.  ارد نخودچی از نخودچی بدون نمک و پوست گرفته به دست می آید. نخودچی جزو حبوبات به حساب می آید و آرد آن بسیار مفید و مغذی می باشد. آرد نخودچی سرشار از ویتامین های گروه B  و فیبر می باشد.

یک سوم پیمانه آرد نخودچی معادل یک واحد گوشت کم چرب یا یک واحد نان و غلات می باشد. البته به دلیل استفاده از پودر قند و روغن ، خوردن زیاد  این شیرینی برای افراد سالمند و افرادی که مشکل قند و چربی دارند توصیه نمی شود، اما برای کودکان شیرینی مفیدی می باشد.

 

کالری غذایی

هر یک عدد شیرینی نخودچی حدود 37-45 کیلو کالری دارد که برای سوزاندن این مقدار کالری 6 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =