خانه » شیرینی پزی » انواع شیرینی خشک » طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار خیلی خوشمزه بدون فر مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار خیلی خوشمزه بدون فر مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار

پخت شیرینی در خانه بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است. علاوه بر این شیرینی های خانگی بسیار خوشمزه تر و سالم تر از شیرینی های بازاری هستند و ارزش غذایی آن ها بالاتر می باشد. پخت شیرینی بسیار آسان است و شما به راحتی می توانید در خانه شیرینی های خوشمزه و مقوی بپزید. شیرینی های خانگی به همراه یک لیوان شیر یک میان وعده مقوی و مغذی برای فرزندان شما می باشد و انرژی مورد نیاز بدنشان را تامین می کند. اگرچه برای پخت اکثر شیرینی ها به فر یا مایکروویو  نیاز داریم اما بعضی از شیرینی ها هستند که برای تهیه آن به فر نیازی نیست و به طور کلی نیاز به پختن ندارند. این شیرینی های خوشمزه که معمولا مواد اصلی آن ها شکلات یا کره می باشد بسیار خوشمزه و مقوی هستند و روش پخت آن ها بسیار ساده است. در ادامه به شما طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر را آموزش خواهیم داد. برای مشاهده آموزش مرحله به مرحله پخت این شیرینی خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار

 

مواد لازم جهت درست کردن شیرینی مغزدار

  • بادام خام و گردو : صد و پنجاه گرم ( حدودا یک پیمانه)
  • پودر کاکائو تلخ: شصت گرم ( حدودا سه چهارم پیمانه)
  • خرما: چهارصد گرم ( حدودا یک دوم پیمانه)
  • شیر بادام: شصت میلی لیتر( یک چهارم پیمانه)
  • شکلات تلخ: صد و هفتاد و پنج گرم( یک پیمانه)
  • روغن نارگیل خوراکی: بیست وشش گرم( دو قاشق غذاخوری)
  • شکر پودر شده: بین سی تا شصت گرم ( بین یک چهارم تا یک دوم پیمانه)
  • نمک دریا: یک گرم( یک چهارم قاشق چایخوری)

 

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار بدون فر

مرحله اول: گردو و بادام را با هم در مخلوط کن یا آسیاب می ریزیم و آن ها را پودر می کنیم. نیازی نیست کاملا پودر و یکدست شوند.

طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر

 

مرحله دوم: به مخلوط بادام و گردوی پودر شده، پودر کاکائو و نمک اضافه می کنیم و مواد را خوب هم می زنیم تا با هم ترکیب شوند. مواد را در کاسه ای ریخته و کنار بگذارید.

طرز تهیه شیرینی بدون فر

 

مرحله سوم: هسته و در صورت تمایل پوست خرماها را جدا کنید و خرماها را در مخلوط کن بریزید و آن را پوره کنید.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی بدون فر

 

مرحله چهارم: وقتی خرماها خوب له شد مخلوط گردو، بادام، پودر کاکائو و نمک را که در مراحل قبل اماده کرده ایم به آن اضافه می کنیم. مجددا مواد را با هم میکس می کنیم تا یک خمیر یک دست داشته باشیم.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار

 

مرحله پنجم: کف یک سینی یا ظرف پهن، کاغذ روغنی می اندازیم. می توانید کف ظرف را با سلفون بپوشانید.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار بدون فر

 

مرحله ششم: خمیری که در مرحله چهارم تهیه کرده ایم را کف ظرف پهن می کنیم. این خمیر چسبنده است و به دست می چسبد، با وردنه چرب شده یا با دست خیس خمیر را کاملا در ظرف پهن می کنیم. بهتر است خمیر را خوب صاف کنیم تا ضخامت آن در تمام قسمت ها یکسان باشد.

طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر

 

مرحله هفتم: بعد از اینکه خمیر را خوب کف ظرف پهن کردیم آن را به مدت بیست دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی بدون فر

 

مرحله هشتم: شیر نارگیل و روغن نارگیل را داخل مایکروویو قرار می دهیم تا گرم شود. می توانید از بخار کتری نیز برای گرم کردن آن استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار

 

مرحله نهم: شکلات های تلخ را تکه کرده به شیر نارگیل اضافه می کنیم. مخلوط را در مایکروویو یا روی بخار کتری قرار می دهیم تا شکلات ها اب شوند. در حین ذوب شدن شکلات ها مواد را با قاشق هم می زنیم.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار

 

مرحله دهم: مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم تا یک مایع رقیق و یک دست داشته باشیم.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی مغزدار بدون فر

 

مرحله یازدهم: پودر شکر را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت غیر مستقیم مواد را خوب مخلوط می کنیم تا پودر شکر به خوبی در شکلات حل شود. وقتی شکر حل شد سس شکلات را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم کمی خنک شود.

طرز تهیه شیرینی بدون استفاده از فر

 

مرحله دوازدهم: پس از اینکه سس شکلاتی از حرارت افتاد آن را روی خمیری که در یخچال گذاشته بودیم می ریزیم.

طرز تهیه شیرینی بدون فر

 

مرحله سیزدهم: در صورت تمایل مقداری گردوی خرد شده روی شکلات ها می ریزیم. مجددا آن را به مدت یک ساعت در یخچال می گذاریم.

طرز تهیه شیرینی شکلاتی ساده بدون فر

 

مرحله چهاردهم: پس از یک ساعت شیرینی را از یخچال بیرون می آوریم و آن را با یک چاقوی تیز برش می زنیم. برش های شیرینی را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. این شیرینی قبل از مصرف باید حداقل پنج دقیقه در دمای اتاق قرار بگیرد تا نرم شود. این شیرینی ها فوق العاده مقوی و خوشمزه و جذاب می باشند و می توانید از طعم فوق العاده آن کنار یک فنجان چای لذت ببرید.

 

نکات تهیه

  • در صورت تمایل می توانید از مغز پسته یا بادام زمینی برای تهیه این شیرینی استفاده کنید.
  • خرما حتما باید نرم باشد اگر به خرمای نرم دسترسی ندارید خرماهای خشک را دو ساعت در آب گرم خیس کنید تا نرم شود.
  • با توجه به ذائقه خود می توانید از شکر کمتر یا بیشتری در این رسپی استفاده کنید.
  • از پودر کاکائو تلخ و بدون شکر برای تهیه این شیرینی ها استفاده کنید.
  • روغن نارگیل خوراکی را می توانید حذف کنید و به همان میزان شیر نارگیل بیشتری استفاده کنید.
  • برای تهیه شیر نارگیل مقداری پودر نارگیل تازه یا خشک (حدودا ۲۵۰ گرم) را با چهار لیوان آب داغ در مخلوط کن ریخته و ده دقیقه مخلوط کن را با دور تند روشن کنید تا مواد خوب با هم میکس شوند. سپس مخلوط به دست آمده را از یک پارچه توری یا صافی رد کنید، مایع رقیق شیری رنگ به دست آمده، شیر نارگیل می باشد.

 

ارزش غذایی

این شیرینی ها از گردو، بادام، خرما و کاکائو تشکیل شده است. همه ی این غذاها از جایگاه تغذیه ای بالایی برخوردارند و ارزش غذایی بالایی دارند. مغز گردو تقویت کننده مغز و قلب و کبد است و دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین، فیبر، انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می باشد. مغز گردو و بذر کتان در میان سایر مواد غذایی دارای بیشترین مقادیر امگا ۳ می باشند. گردو منبع غنی منگنز و مس می باشد. آهن، منیزیم، فسفر، سلنیم و کلسیم نیز از دیگر مواد معدنی موجود در گردو می باشند. بادام نیز مانند گردو یک دانه روغنی غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. بادام سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مورد نیاز بدن است و یک ماده غذایی کامل محسوب می شود. کلسیم موجود در بادام بر سلامت استخوان ها تاثیر مثبتی دارد. کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است و تقریبا سه برابر چای سبز آنتی اکسیدان دارد و در پیشگیری از انواع سرطان موثر است. کاکائو تقویت کننده قلب است و برای پوست مفید است. خرما نیز یک ماده غذایی کامل به حساب می آید و سرشاز از پتاسیم، آهن، قند، منیزیم، سدیم و ویتامین های گروه ب می باشد.

 

میزان کالری

این شیرینی جزو شیرینی های پرکالری به شمار می رود و کالری یک برش کوچک از آن حدودا پانصد کیلو کالری می باشد. برای سوزاندن این مقدار کالری، یک ساعت پیاده روی تند و پیوسته مناسب می باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
(1 رای, میانگین امتیاز: 5٫00 از 5)
Loading...

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه