طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه

طرز تهیه آش گوجه فرنگی خیلی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت جهت خوشمزه شدن و دادن طعمی ایده آل به آن، جهت درست کردن این آش به صورت گام به گام با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

 

آش ها جزء غذاهای سالم و خوشمزه ایرانی محسوب می شوند و انواع مختلفی دارند. آش معمولا غذای روزهای سرد است و بدن را گرم و تقویت می کند. یکی از آش های خوشمزه ایرانی آش گوجه فرنگی می باشد. آش گوجه فرنگی به روش های مختلفی پخته می شود. آش گوجه تبریز را قبلا آموزش دادیم. در این بخش قصد داریم به شما روش تهیه یک آش گوجه فرنگی خوشمزه را آموزش دهیم. این آش به سادگی آماده می شود و خواص زیادی دارد. برای مشاهده مراحل پخت اش گوجه فرنگی با ما همراه باشد.

 

مواد لازم جهت درست کردن آش گوجه فرنگی

  • برنج نیم دانه : صد گرم
  • لپه: صد گرم
  • سبزی آش ( جعفری، تره، گشنیز ) خرد شده: سیصد گرم
  • گوجه فرنگی: پانصد گرم
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • نعناع خشک برای تهیه نعناع داغ: یک قاشق سوپخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن برای تهیه پیاز داغ و نعناع داغ: به میزان لازم

 

طرز پخت آش گوجه فرنگی

مرحله اول: لپه ها را خوب بشویید و با مقداری آب گرم به مدت دو الی سه ساعت خیس بدهید. برنج را بشویید و آن را به مدت یک ساعت در آب گرم خیس کنید.

 

مرحله دوم: یک قابلمه روی حرارت ملایم بگذارید. مقداری روغن ( در حد یک قاشق سوپخوری ) کف تابلمه بریزید. پیازها را شسته و خرد کنید و به داخل قابلمه بریزید. پیاز را در روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. برای سرخ کردن پیازها آن را به مدت پانزده دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. هر از چند گاهی پیازها را هم بزنید تا تمام پیازها به صورت یکنواخت سرخ شده و طلایی شوند.

 

مرحله سوم: وقتی رنگ پیازها طلایی شد به آن زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. اضافه کردن زردچوبه و فلفل باعث می شود بوی خامی پیازها از بین برود. پس از چند ثانیه رب گوجه فرنگی را به پیاز ها اضافه کنید. اجازه بدهید رب همراه با پیاز ها کمی تفت بخورد. وقتی رنگ رب باز شد دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید.

 

مرحله چهارم: برنج و لپه خیس خورده را آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید. حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید و صبر کنید تا مواد آش به خوبی پخته شوند. حدودا چهل دقیقه الی یک ساعت برای پخته شدن لپه و برنج کافی می باشد.

 

مرحله پنجم: سبزی ها را تمیز کرده، بشویید و ریز خرد کنید. گوجه فرنگی را رنده کنید و به همراه سبزی خرد شده و کمی نمک به آش اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید آش یک ساعت دیگر نیز روی حرارت ملایم باشد تا سبزی ها کاملا پخته شود و آش جا بیفتد.

 

مرحله ششم: وقتی اش لعاب داد و به اصطلاح جا افتاد آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بریزید. روی آش را با جعفری تازه خرد شده یا با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید. انیدوارم از طعم بی نظیر این آش خوشمزه لذت ببرید.

طرز پخت آش گوجه فرنگی

 

نکات مهم پخت آش گوجه

  • برای تهیه نعناع داغ در یک ظرف کوچک یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی روغن داغ شد نعناع خشک را داخل آن بریزید. در صورت تمایل مقداری زردچوبه نیز داخل آن بریزید. زردچوبه باعث خوش رنگ شدن آش شما خواهد شد. پس از این که نعناع ها را داخل روغن ریختید تا بیست بشمارید و حرارت را خاموش کنید. دقت کنید که نعناع زود می سوزد و تلخ می شود بنابراین در حین تهیه نعناع داغ حتما باید حرارت ملایم باشد و زود آن را از روی حرارت بردارید.
  • برای تهیه آش گوجه فرنگی بهتر است از گوجه بدون پوست استفاده کنید. برای این که بتوانید پوست گوجه ها را به راحتی جدا کنید ابتدا برای چند دقیقه گوجه ها را داخل آب داغ قرار دهید. سپس ان ها را با آب سرد بشویید. این شوک دمایی باعث می شود پوست گوجه فرنگی ها به راحتی جدا شود.
  • در بعضی از ورژن های آش گوجه به جایی رنده کردن گوجه آن را خرد می کنند. می توانید مقداری از گوجه ها را رنده کرده و مقداری را خرد کنید. اگر تمایل دارید آش شما یک دست و پوره مانند شود مانند دستور تمام گوجه ها را رنده کنید.
  • اگر گوجه های شما سفت و گوشتی باشد آش گوجه خوشمزه تر خواهد شد. برای ترشی این آش می توانید از آب غوره استفاده کنید. البته معمولا گوجه ها ترشی مورد نیاز آش گوجه را فراهم می کنند.
  • اگر آش گوجه فرنگی شما زیادی شل شد و لعاب نداشت یک قاشق آرد گندم را با یک دوم پیمانه اب سرد خوب مخلوط کرده داخل آش بریزید و اجازه بدهید بیست دقیقه آش بجوشد تا بوی خامی آرد از بین برود. این روش برای لعاب دار کردن انواع آش ها مناسب می باشد.
  • برای این که آش ته نگیرد پس از اضافه کردن برنج به آش دیگر آن را هم نزنید.
  • برای این که آش مقوی تری داشته باشید می توانید به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ برای تهیه این آش استفاده کنید. برای تهیه آب گوشت مقداری استخوان گوشت دار گوسفند را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. یک پیاز را پوست بگیرید و بشویید و درسته داخل آن بیاندازید. مقداری آب داخل قابلمه بریزید به حدی که روی استخوان ها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش برسد. پس از آن حرارت را کم کنید و اجازه دهید حداقل پنج ساعت بپزد. بعد از پنج ساعت قابلمه را از روی حرارت بردارید و پس از این که کمی سرد شد آب آن را صاف کنید. می توانید گوشت های استخوان ها را نیز جدا کرده، ریش ریش کنید و آن را به آش هایی که داخل آن ها گوشت دارد مانند حلیم و آش گندم اضافه کنید. اگر یک شب تا صبح بگذارید استخوان ها در آب با حرارت ملایم بجوشند آب گوشت مقوی تری خواهید داشت. از اینآب گوشت می توانید برای تهیه انواع آش ها استفاده کنید. حتی می توانید به جای آب در برنجی که می خواهید کته کنید آب گوشت بریزید تا مقوی تر شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی خوشمزه مرحله به مرحله + نکات مهم پخت

طرز درست کردن آش گوجه فرنگی

 

ارزش غذایی

آش ها یکی از سالم ترین و مقوی ترین مواد غذایی محسوب می شوند. در انواع آش ها ترکیبی از حبوبات و سبزیجات و گاهی غلات وجود دارد و این مسئله باعث شده است که آش ها از نظر ارزش غذایی جایگاه ویژه ای داشته باشند. آش گوجه علاوه بر رنگ و طعم خوبی که دارد دارای خواص زیادی نیز می باشد.

لپه منبع غنی فیبر می باشد که برای هضم غذا بسیار ضروری بوده و مصرف آن به سالمندان و کودکان توصیه می شود. لپه جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد و دارای مقداری پروتئین است. لپه منبع خوبی از ویتامین های گروه ب، آهن و کلسیم میباشد و به تنظیم کلسترول کمک می کند و گرفتگی رگ های عروقی را باز می کند. ترکیب لپه و برنج در این آش باعث جذب حداکثری پروتئین ها و ویتامین ها ی لپه می شود و ارز غذایی بالایی دارد.

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین ث می باشد و به دلیل مقادیر بالای روی در حفظ سلامت بدن نقش مهمی دارد. مطالعات نشان داده است که در مردانی که در طول هفته حداقل ده عدد گوجه فرنگی می خورند نسبت به سایرین پنجاه درصد خطر ابتلا به بیماری های پروستات کمتر است. سبزیجات سرشار از انواع ویتامین ها و ریز مغذی های مورد نیاز بدن می باشند.

ترکیب گوجه، سبزیجات، لپه و برنج این آش را به یک منبع خوب و غنی از انواع ویتامین ها تبدیل کرده است و توصیه می شود در طول هفته حداقل یک یا این آش یا انواع آش ها را در برنامه غذایی خانواده قرار دهید. آش ها جزو قدیمی ترین و مقوی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که متاسفانه امروزه فست فودها جای آن را گرفته اند. بازگشت انواع آش ها به غذای خانواده باعث افزایش سطح سلامت افراد خانواده خواهد شد.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =