تبلیغات
خانه » آشپزی » انواع آش » طرز تهیه آش دوغ ساده خیلی خوشمزه مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز تهیه آش دوغ ساده خیلی خوشمزه مرحله به مرحله + نکات پخت

طرز تهیه آش دوغ ساده

تو هوای سرد همیشه انواع آش می چسبه مخصوصا آش دوغ که عطر و طعمش محشر و بی نظیره. آش دوغ مخصوص خطه ی شمالی و شمال غربی کشوره و هر شهری آش دوغ رو به شکل خاص و متفاوتی درست می کنه و به جز دوغ و برنج که در تمام دستورها یکسانه مواد دیگه ی این آش متغیر و متفاوته. من اینجا  یک آش دوغ ساده اما خوشمزه رو به شما آموزش خواهم داد. شما می توانید مواد دلخواه خود رو به این آش اضافه کنید و اونو به سبکی که دوست دارید در بیارید،اما آش دوغی که در ادامه آموزش خواهیم داد یک آش دوغ محشر و بی عیب و نقصه و مطمئنا عاشق طعم و عطر بی نظیرش خواهید شد. با ما با آموزش تصویری و مرحله به مرحله ی پخت این آش خوشمزه همراه باشید.

طرز تهیه آش دوغ ساده

طرز تهیه آش دوغ ساده و بسیار خوشمزه به صورت گام به گام

مواد لازم آش دوغ

عدس: یک پیمانه

برنج ایرانی: یک و یک دوم پیمانه

باقلا: یک پیمانه

پیاز: یک عدد بزرگ

دوغ: یک لیتر و نیم

سیر: چهار حبه

نعناع خشک: به میزان لازم

سیب زمینی: یک عدد

کدو سبز: سه عدد

سبزی (تره، جعفری، شوید): خرد شده یک پیمانه

 

 

طرز پخت آش دوغ ساده

مرحله ی اول: برنج، باقلا و عدس را داخل مقداری آب ریخته، به جوش می آوریم.

طرز تهیه آش دوغ

طرز پخت آش دوغ ساده خوشمزه مرحله به مرحله

مرحله ی دوم: بعد از به جوش آمدن، آن ها را آّبکش می کنیم.

طرز تهیه آش دوغ مرحله به مرحله

طرز تهیه آش دوغ مرحله به مرحله

مرحله ی سوم: پیاز را نگینی خرد کرده به همراه مقداری روغن و زردچوبه در قابلمه تفت می دهیم.

طرز تهیه ی آش دوغ

طرز تهیه ی آش دوغ ساده مرحله به مرحله

مرحله ی چهارم: سیرها را رنده کرده به پیاز ها اضافه می کنیم.

طرز تهیه آش دوغ خوشمزه

طرز تهیه آش دوغ خوشمزه گام به گام

مرحله ی پنجم: نعناع خشک را به آن اضافه می کنیم، در صورت تمایل مقداری سبزی خشک معطر به آن اضافه می کنیم. دقت کنید که حرارت گاز کم باشد چون نعناع زود می سوزد و تلخ می شود.

طریقه پخت آش دوغ ساده

طریقه پخت آش دوغ خوشمزه در منزل

مرحله ی ششم: برنج، عدس و باقلا را به همراه پیازها کمی تفت می دهیم، سپس یک لیتر و نیم دوغ محلی به آن اضافه می کنیم. و تا هنگام جوش آمدن، آن را مرتب هم می زنیم تا نبرد.

مرحله ی هفتم: سبزی خرد شده را به آش اضافه می کنیم، حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید. سپس در قابلمه را می بندیم تا با حرارت کم آش خوب پخته شود.

طرز پخت آش دوغ

طرز پخت آش دوغ مرحله به مرحله

مرحله ی هشتم: بعد از پخت حبوبات، کدو سبز خرد شده و سیب زمینی خرد شده را به آش اضافه می کنیم. ادویه های دلخواه و نمک را به آن اضافه کرده، در قابلکه را می بندیم. حدودا یک ساعا پس از ریختن کدوها، آش گخته می شود. دقت کنید که در طول زمان پخت حرارت کم باشد و آب آش را چک کنید و اگر کم بود مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

آش دوغ ساده

طرز تهیه اش دوغ ساده خیلی خوشمزه در خانه

مرحله ی نهم: بعد از اینکه آش پخت آن را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف مناسب سرو می کنیم. برای تزیین از نعناع داغ و کشک می توانید استفاده کنید.

 

نکات پخت

  • شما می توانید از انواع کدو،حبوبات و سبزی در این آش استفاده کنید. همان طور که پیشتر گفته شد، موادی که در این آش ریخته می شود در شهرهای مختلف متفاوت می باشد. به طور کل در آش دوغ از برنج، گوشت چرخ کرده،باقالی، انواع کدو، حبوبات، سبزیجات محلی، نعناع و اسفناج و چغندر استفاده می شود که شما می توانید بنا بر ذائقه ی خود بعضی از ایین مواد یا تمام آن ها را در آش خود بریزید. فقط دقت کنید که از هر چیزی به مقدار کم در اش دوغ بریزید، چون این آش یک آش رقیق به شمار می اید.
  • از دوغ معمولی پاستوریزه نیز می توانید به جای دوغ محلی استفاده کنید، فقط تا هنگام جوش آمدن دوغ آن را مرتب هم بزنید تا نبرد، می توانید یک تخم مرغ را نیز به دوغ در حال جوش اضافه کرده، به سرعت هم بزنید تا در آش مخلوط شود.
  • برای سهولت کار می توانید حبوبات آش را از قبل بپزید و بعد همراه با سبزیجات و کدو به دوغ اضافه کنید.
  • برای گرفتن نفخ حبوبات سه راه به شما پیشنهاد می کنیم.

یک: حبوبات را یک شب در آب ولرم خیسانده، سپس آب آن را دور بریزید و بپزید.

دو: حبوبات را به مدت ۵ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آب آن را دور بریزید و بپزید.

سه: هنگام پخت حبوبات، یک خیار در قابلمه بیندازد تا با حبوبات به مدت یک ساعت بجوشد، این کار برای گرفتن نفخ حبوبات بسیار موثر است و اصلا طعم خیار در غذا مشخص نمی شود.

 

ارزش غذایی

آش ها یکی از غنی ترین غذاها به شمار می روند و به دلیل سبزیجات و حبوبات و مواد متنوعی که در آش وجود دارد، می توان آن را یکی از سالم ترین غذاها به شمار اورد.

آش دوغ سرشار از پروتئین و کلسیم، فسفر، منگنز، سلنیم،پتاسیم و آهن می باشد. ویتامین های گروه B ،C ، A ، E ، K ، D در ان به وفور یافت می شود، همچنین یک منبع غنی از فیبر محسوب می شود و مصرف مرتب آن برای سالمندان مفید می باشد. توصیه می شود در زمستان هفته ای یک بار انواع آش مخصوصا آش دوغ را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

 

کالری غذایی

یک لیوان آش دوغ حدودا ۲۵۰ کیلو کالری به بدن می رساند که در صورت استفاده از برنج کمتر و حبوبات و سبزیجات بیشتر این مقدار کمتر می شود. برای سوزاندن این مقدار کالری حدود ۳۵ دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد.

 

منبع: سایت نیک استار

این محتوا لایق چه امتیازی است؟ امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه