طرز تهیه آرد برنج برای نوزاد

آرد برنج آردی است که از برنج درست می شود. برای تهیه آرد برنج بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید. آرد برنج ایرانی عطری فوق العاده داشته و دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. آرد برنج کاربردهای بسیاری دارد. در بعضی از کیک ها و شیرینی ها از آرد برنج در کنار آرد گندم استفاده می شود. آرد برنج در تهیه غذاهای کودکان و نوزادان نیز کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این موارد برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و نمی توانند از آردهای گلوتن دار مثل آرد گندم استفاده کنند آرد برنج یک گزینه مناسب می باشد. آردهای برنج بازاری معمولا عطر و بویی ندارند علاوه بر این ممکن است نکات بهداشتی در تهیه آن رعایت نشده باشد. برای اینکه از نوع برنجی که آرد برنج از آن تهیه می شود مطمئن باشید و یک آرد برنج مقوی و خوش عطر داشته باشید بهترین گزینه تهیه آرد برنج در خانه می باشد. تهیه آرد برنج خانگی بسیار ساده بوده و شما می توانید به راحتی در خانه آرد برنج درست کنید. در ادامه طرز تهیه آرد برنج خانگی را به صورت مرحله به مرحله و تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه آرد برنج
آموزش طرز تهیه آرد برنج مرحله به مرحله

 

مواد لازم جهت تهیه آرد برنج خانگی

  • برنج ایرانی مرغوب
  • مخلوط کن یا آسیاب برقی

 

طرز تهیه آرد برنج خانگی

مرحله اول: برنج را داخل یک آبکش یا صافی بزرگ ریخته آن را زیر آب سرد خوب می شوییم. به طوری که تمام دانه های برنج شسته شوند.

طرز تهیه آرد برنج برای نوزاد
آموزش تصویری طرز تهیه آرد برنج برای نوزاد در منزل

 

مرحله دوم: برنج شسته شده را در ظرفی ریخته روی آن مقداری آب سرد می ریزیم. حدودا شش ساعت زمان می دهیم تا برنج در آب خوب خیس بخورد.

طرز تهیه ارد برنج برای فرنی نوزاد
آموزش طرز تهیه ارد برنج برای فرنی نوزاد گام به گام

 

مرحله سوم: برنج خیس خورده شده را در آبکش ریخته و یک ساعت صبر می کنیم تا آب آن خارج شود. سپس برنج ها را بر روی یک دستمال نخی تمیز پهن می کنیم. مدت زمانی که برنج ها باید بر روی دستمال نخی خشک شوند بستگی به شرایط محیط دارد. برنج نباید کاملا خشک شود. هنگامی که برنج ها به قدری خشک شدند که سطح آن ها خیس نباشد اما داخل برنج ها کمی مرطوب باشد، برای تهیه آرد برنج مناسب هستند. حدودا یک الی دو ساعت در دمای معمولی اتاق برنج ها به این شرایط می رسند.

طرز درست کردن آرد برنج
طرز درست کردن آرد برنج خانگی

 

مرحله چهارم: پس از خشک شدن نسبی برنج ها، مقدار کمی از آن را برداشته در مخلوط کن می ریزیم.

طرز درست کردن آرد برنج برای نوزاد
طرز درست کردن آرد برنج برای نوزاد

 

مرحله پنجم: مخلوط کن را روی درجه تند روشن می کنیم و برنج ها را آسیاب می کنیم تا مطابق شکل به آرد تبدیل شود.

طرز تهیه آرد برنج در منزل
طرز تهیه آرد برنج در منزل به صورت گام به گام

 

مرحله ششم: آرد برنج به دست آمده را از الک رد می کنیم. برنج هایی که در بالای الک جمع شدند را مجددا در مخلوط کن ریخته و آسیاب می کنیم. این کار را ادامه می دهیم و در هر مرحله برنج های آسیاب شده را از الک رد کرده و بقیه را مجددا الک می کنیم.

طرز تهیه آرد برنج در خانه
طرز تهیه آرد برنج در خانه
طرز تهیه آرد برنج
دستور تهیه آرد برنج برای نوزاد

 

مرحله هفتم: آرد های الک شده را در حد چند ثانیه روی حرارت می گذاریم تا خشک شود. حرارت باید پایین باشد و  فقط در حد چند ثانیه رطوبت آرد گرفته شود.

طرز تهیه آرد برنج برای نوزاد
طرز تهیه آرد برنج برای نوزاد

 

مرحله هشتم: آرد ها را پس از خشک شدن در ظرف مناسب دربسته ریخته داخل یخچال یا کابینت خنک قرار می دهیم.

طرز تهیه ارد برنج برای فرنی نوزاد
آموزش تصویری طرز تهیه ارد برنج برای فرنی نوزاد مرحله به مرحله

 

نکات تهیه آرد برنج خانگی

  • برای تهیه آرد برنج خانگی از برنج های ایرانی مثل طارم یا هاشمی شمال یا برنج کامفیروز شیراز استفاده کنید.
  • می توانید از آسیاب برقی های کوچک نیز برای آرد کردن برنج ها استفاده کنید.
  • در مرحله ای که آرد برنج را به منظور خشک شدن حرارت می دهید دقت کنید که آرد نسوزد یا بوی آرد بلند نشود. همچنین برای گرفتن رطوبت آرد می توانید آرد ها را یک روز در دمای اتاق قرار دهید تا خشک شود.
  • اگر رطوبت آرد را نگیرید و آن را با رطوبت در ظرف در بسته بریزید پس از مدتی آرد شما تخته می شود و کپک می زند.

 

ارزش غذایی

آهن، کلسیم، منیزیم،پتاسیم، ویتامین ب 6 از جمله ریز مغذی ها و درشت مغذی های موجود در آرد برنج می باشند. استفاده از آرد برنج برای تهیه غذای نوزادان بسیار متداول بوده و باعث تقویت نوزادان می شود. آرد برنج همچنین دارای فیبر می باشد و برای سالمندان و نوزادان یک ماده غذایی با ارزش محسوب می شود.

 

میزان کالری

هر صد گرم  آرد برنج خانگی 365 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند که برای سوزاندن این مقدار انرژی حدودا 35 دقیقه پیاده روی تند مناسب می باشد. البته آرد برنج معمولا به مقدار کم در غذاهایی نظیر فرنی، حریره و … به کار برده می شود و این میزان آرد برنج کالری قابل توجهی به بدن نخواهد رساند.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

6 پاسخ

  1. واقعا دستتون درد نکنه از آموزش خوبتون من تا الان چند بار برنج خشک رو مستقیم ریختم تو آسیاب و استفاده کردم ازش واسه کودکم . بازم ممنون از این همه توضیحات خوبتون

  2. سلام میشه به سوال من جواب بدید. برنج گرفتم و خودم آرد برنج درست کردم. اما تو آرد برنجم سوسک های ریز به وجود اومده. چیکار باید کنم؟

    1. سلام و درود
      دوست عزیز احتمالا تو برنجی که اسیاب کردی لارو یا تخم سوسک وجود داشته . این آرد برنج که قابل استفاده نیست ولی از دفعات بعد اول برنج رو خوب بشور بعد از خشک شدنش اسیابش کن و حتما حتما در یخچال نگهداری کن.

  3. سلام. من آرد برنج درست کردم اما دون دون شده مثل آرد گندم صاف و یکدست نیست چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز. اگه به همین روشی که گفته شد درست کردی احتمال آسیابت ضعیفه چون با این روش آرد برنج صاف و یک دستی خواهی داشت. شما یک الک ریز بردارید و آرد برنج هاتون رو الک کنید. چیزی که رو ی الک باقی می مونه رو مجددا آسیاب کنید و مجددا الک و این کا رو چند بار انجام بدید تا آرد برنجتون کاملا نرم و یک دست بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =