گیاه برگ نقره ای

اصول و شرایط نگهداری از گیاه برگ نقره ای همراه به نحوه پرورش و تکثیر آن، در ادامه خواهیم گفت که چه خاک کود گلدان نور دما و آبیاری ای برای این گل مناسب است.

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان زیبا که قابلیت پرورش در آپارتمان را دارد آشنا کنیم. گیاهی که ممکن است تا به حال نام آن را بارها شنیده باشید یا حتی آن را در منزل نگهداری کرده باشید. نام این گیاه زیبا برگ نقره ای است. گیاهی بسیار محبوب که به دلیل زیبایی و ظاهر منحصر به فرد خود دارای طرفداران بسیاری در میان علاقمندان به پرورش گیاهان آپارتمانی است.

این گیاه هم به صورت یک ساله کاشته می شود ، هم چند ساله. این گیاه دارای مزایایی از جمل مقاوم بودن نسبت به تغییرات محیطی است که جایگاه ویژه ای به این گیاه بخشیده است.

امروزه از گیاه برگ نقره ای برای زیبا سازی منازل و فضاهای بیرون بسیار استفاده می شود چون کم توقع است و روش نگهداری ساده دارد. زیبایی علاوه بر عدم نیاز به مراقبت زیاد سبب افزایش محبوبیت این گیاه شده است.

همانطور که گفتیم این گیاه نیاز به مراقبت زیادی ندارد و با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب می توانید آن را به سادگی در منزل پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید در این مقاله شما را با اصول نگهداری و پرورش آن در منزل آشنا خواهیم کرد. به همین منظور ابتدا در قسمت بعد شما را با نیازهای محیطی این گیاه آشنا خواهیم کرد سپس در ادامه اصول نگهداری و پرورش این گیاه را به شما آموزش می دهیم سپس در انتهای مقاله نیز به بررسیروش تکثیر این گیاه در منزل خواهیم پرداخت.

شرایط نگهداری از گیاه برگ نقره ای
شرایط نگهداری از گیاه برگ نقره ای

گیاه برگ نقره ای با نام علمی (Senecio maritimus (syn: Jacobaea maritima و نام انگلیسی Dusty miller از جمله گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل است. این گیاه از خانواده Asteraceae/ Compositae بوده و بومی مناطق مدیترانه است. این گیاه دارای گونه های یک ساله ، دو ساله و چند ساله است که در برابر تغییرات محیطی مقاومت می کنند.

این گیاه با فراهم بودن شرایط مناسب می تواند در فضاهای بیرون نیز نگهداری شود. گیاه برگ نقره ای به صورت درختچه های همواره سبز وجود دارد. این گیاه از جمله گیاهان گل دار به شمار می رود و دارای گل های زیبایی در رنگ زرد است. از لحاظ ارتفاع می توان گفت این گیاهمی تواند تا ارتفاع 60 سانتی متری نیز رشد کند. برای اینکه گیاهان بتوانند با سرعت رشد بالاتری رشد کنند بهتر است فاصله بین بوته ها را 30 سانتی متر در نظر بگیرید.

یکی از گونه های معروف این گیاه S. bicolor است. این گونه گیاه یکی از گونه های یک ساله و مقاوم در برابر شرایط محیطی است که به صورت بوته ای وجود دارد. این نوع از گیاه می تواند زمستان ها را به خوبی پشت سر بگذارد به همین دلیل است که به صورت چند ساله نیز می تواند کاشته شود.

برگ نقره ای از جمله گیاهان انبوه از گل به شمار می رود اما یکی از مهمترین دلایلی که این گیاه را می کارند برگ های زیبای نقره ای رنگ آن است. فصل گلدهی این گیاه هر سال در فصل های بهار و تابستان است. این گیاه روش نگهداری ساده ای دارد و کم توقع است. به عبارت دیگر با رعایت چند نکته و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب می توان آن را به خوبی در منزل پرورش داد و از زیبایی آن لذت برد. در این مقاله شما را با اصول نگهداری و پرورش گیاه برگ نقره ای آشنا خواهیم کرد.

 

نام گیاه: برگ نقره ای

نام علمی گیاه:  (Senecio maritimus (syn: Jacobaea maritima

نام انگلیسی گیاه: Dusty miller

خانواده گیاه: Asteraceae/ Compositae

بومی: مناطق مدیترانه

 

خاک مناسب برای نگهداری برگ نقره ای

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد. خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند.

به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند. از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفوذپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند.

آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند. در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود. این گیاه بهتر است در خاک های سبک کاشته شود. از مزایای برگ نقره ای می توان به تحم خاک های شور اشاره کرد.

 

آبیاری مناسب برای پرورش گل برگ نقره ای

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

این گیاه به میزان آبیاری متوسطی نیاز دارد و نباید در میزان آبیاری گیاه زیاده روی کرد. بهتر است هر گاه سطح خاک گیاه خشک شد برای بار بعدی گیاه را آبیاری نمایید. در صورت آبیاری بیش از اندازه آب کف گلدان و بین ریشه های گیاه انباشته می شود و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه و نابودی گیاه می شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود. میزان آبیاری گیاه را در فصل زمستان باید کاهش دهید زیرا در غیر این صورت سبب بروز بیماری های قارچی در گیاه می شود. کمبود آبیاری نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

 

نور مناسب برای نگهداری از برگ نقره ای

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند. مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند.

شرایط نگهداری گیاه برگ نقره ای
شرایط نگهداری گیاه برگ نقره ای

در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت این گیاه برای رشد مناسب خود به میزان زیادی از نور نیاز دارد و به عبارت دیگر بیشترین میزان رشد را در آفتاب مستقیم دارد. کمبود نور می تواند سبب متوقف شدن گلدهی در گیاه شود و کمرنگ شدن برگ های گیاه را نیز در پی دارد. بیش از اندازه شدید بودن نور خورشید نیز می تواند ریزش غنچه های گیاه و سوختن حاشیه برگ ها در گیاه شود.

 

دمای مناسب برای نگهداری گل برگ نقره ای

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت این گیاه در برابر سرمای هوا مقاوم است و می تواند در دماهای 15- درجه سانتی گراد نیز صدمه نبیند اما می توان گفت بیشترین میزان رشد را در هوای گرم دارد.

 

نحوه تکثیر گل برگ نقره ای

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر برگ نقره ای در منزل آشنا کنیم. این گیاه روش تکثیر ساده ای دارد و به سادگی می توان آن را در منزل تکثیر کرد و از زیبایی آن لذت برد. را می توان با استفاده از کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر کرد و البته کاشت بذر را می توان مناسب ترین روش برای تکثیر این گیاه دانست. بهترین فصل برای کاشت بذر های گیاه در مناطق با آب و هوای گرم نیز هر سال در فصل پاییز است.

در فصل پاییز می توان بذرهای گیاه را به صورت مستقیم در خاک کاشت اما در مناطق دیگر باید 6 تا  8هفته قبل از آخرین یخبندان بهتر است بذر ها را بکارید و روی بذر های گیاه را با لایه ای نازک از خاک بپوشانید تا بتوانند جوانه بزنند.

پس از جوانه زدن بذر های گیاه و هنگامی که دارای چهار برگ شدند می توانید آن ها را به باغچه اصلی منتقل کنید و در فاصله 30 سانتی متری از هم بکارید. برای کاشت بذر های گیاه بهتر است از ترکیب کمپوست و خاک معمولی باغچه استفاده کنید. بهترین دما برای نگهداری از بذر های گیاه 15 تا 16 درجه سانتی گراد است.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.