گل آرمریا
این گیاه معمولا برای کاشت در باغ ها و مناطق ساحلی مورد استفاده قرار می گیرد اما برای پرورش در منزل نیز مناسب است و می توان با رعایت چند نکته و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب آن را در منزل نیز پرورش داد.

گل چمن آرمریا

شرایط نگهداری از گل چمن آرمریا در منزل و یا آپارتمان به همراه روش تکثیر گل آرمریا و پرورش آن، در ادامه به کود خاک گلدان دما نور و آبیاری مناسب این گیاه خواهیم پرداخت.

در این قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع گیاهان مناسب برای پرورش در منزل آشنا کنیم. گیاهی زیبا که آن را با نام چمن آرمریا می شناسند. آرمریا از جمله گیاهان پوششی و تزیینی و همواره سبز به شمار می رود.

این گیاه معمولا برای کاشت در باغ ها و مناطق ساحلی مورد استفاده قرار می گیرد اما برای پرورش در منزل نیز مناسب است و می توان با رعایت چند نکته و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب آن را در منزل نیز پرورش داد. از مزایای این گیاه می توان به جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد به همین دلیل کاشت آن در کوهستان ها و مناطق ساحلی توصیه می شود.

این گیاه به عنوان گل شاخه ای نیز امروزه در سراسر جهان وجود دارد و می تواند زیبایی بخش محل زندگی شما باشد. از مزایای دیگر این گیاه می توان به کم توقع بودن و شرایط نگهداری ساده علاوه بر زیبایی و جلوگییری از فرسایش خاک اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های نگهداری و پرورش این گیاه آشنا کنیم.

ابتدا به معرفی نیازهای محیطی این گیاه می پردازیم سپس در ادامه روش های نگهداری و پرورش آن را بررسی می کنیم. در انتهای مقاله نیز نحوه تکثیر گیاه را بررسی خواهیم کرد. اگر علاقمند به داشتن این گیاه زیبا هستید با سایت نیک استار همراه باشید.

نگهداری از گل آرمریا
نگهداری از گل آرمریا

گیاه چمن آرمریا با نام علمی ARMERIA MARITIMA و نام انگلیسی SEA PINK از جمله گیاهان بسیار زیبا است که هم قابلیت پرورش در منزل را دارد و هم به عنوان گیاه پوششی کاربرد دارد. این گیاه از خانواده PLUMBAGINACEAE بوده و بومی انگلیس ، مناطق ساحلی و نیمکره شمالی است. آرمریا از جمله گیاهان کم ارتفاع به شمار می رود و حداکثر می تواند تا ارتفاع نیم متری رشد کند. از جمله نام های دیگر این گیاه می توان به عود قرمز،چمن هلندی، sea thrift,cliff rose,cushion pink,ladys cushion,marsh daisy,sea grass اشاره کرد البته می توان به عود قرمز و چمن هلندی نیز اشاره کرد.

این گیاه از از جمله گیاهان چند ساله و همیشه سبز به شمار می رود. معمولا برای رسیدن این گیاه به میزان رشد نهایی حدود 5 تا 10 سال زمان نیاز است. از لحاظ ظاهری دارای برگ های نیزه ای شکل است که به رنگ سبز تیره می باشند.

آرمریا از گیاهان گل دار است که فصل گلدهی آن هر سال در فصل بهار است. گل های زیبای آن معطر بود و در رنگ های صورتی ، ارغوانی ، بنفش و سفید دیده می شوند. از مزایای این گیاه می توان به کم توقع بودن، روش نگهداری ساده و جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد. در این مقاله شما را با شیوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل آشنا خواهیم کرد.

نام گیاه: چمن آرمریا

نام علمی گیاه: ARMERIA MARITIMA

نام انگلیسی گیاه: SEA PINK

خانواده گیاه: PLUMBAGINACEAE

بومی: مناطق کوهستانی و ساحلی نیمکره شمالی

 

خاک مناسب برای نگهداری گل آرمریا

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند اما به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد.

خاک‌ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند.

در مورد خاک مناسب برای پرورش این گیاه می توان گفت باید برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا آب به خوبی از کف گلدان عبور کرده و به دلیل انباشته شدن کف گلدان سبب پوسیدگی ریشه های گیاه نشود. این گیاه برای رشد خود به خاک های سبک نیاز دارد.

بهتر است در ترکیب مناسب برای رشد این گیاه از خاک برگ و خاک رس استفاده کنید تا گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. این گیاه حتی می تواند در خاک های شور یا خاک هایی که فاقد مواد معدنی هستند نیز رشد کند.

برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه که در خاک موجود نیستند می توانید سالانه دو مرتبه گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید. کوددهی را طبق دستور انجام دهید و ازکوددهی بیش از انندازه گیاه بپرهیزید زیرا می تواند سبب سوختن و نابودی گیاه شود. کم بودن بیش از اندازه کوددهی نیز می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن رشد و گلدهی در گیاه شود.

 

آبیاری مناسب برای پرورش گل آرمریا

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند. میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود.

برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد. در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

این گیاه در برابر خشکی مقاوم است و به آبیاری کمی نیاز دارد. پس در آبیاری گیاه زیاده روی نکنید زیرا به دلیل انباشته شدن آب کف گلدان و بین ریشه های گیاه می تواند سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود.

 

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه آرمریا

دما هم از فاکتورهای مهم در رشد گیاهان است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان با توجه به ساختار درونی گیاه و شرایط اقلیمی که گیاه در آن زندگی می کند متفاوت است. برخی از گیاهان نسبت به افزایش یا کاهش دما مقاوم هستند اما برخی دیگر نسبت به تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و صدمه می‌بینند.

در محدوده دمایی تعیین شده گیاهان رشد بهتری دارند و باید شرایط مناسب دمایی را برای گیاهان نتظیم کرد. در مورد دمای مناسب برای این گیاه می توان گفت محدوده دمایی مناسب برای رشد این گیاه بین 3- تا 16 درجه سانتی گراد است و در این محدوده دمایی گیاه رشد بهتری دارد.

کاهش بیش از اندازه دما می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه و در نتیجه یخ زدن گیاه شود. افزایش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه و در نتیجه سوختن برگ های گیاه شود.

 

نور مناسب برای پرورش گیاه آرمریا

نور نیز از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاهان مختلف دارد و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است. در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.

مثلا برخی از گیاهان برای رشد مناسب خود به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارند و در صورتی که این میزان نور را دریافت نکنند نمی توانند رشد مناسبی داشته باشند. در مورد نور مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت برای رشد مناسب خود به نور زیادی نیاز دارد و در سایه نمی تواند رشد کند و در این شرایط گیاه از بین می رود. کم بودن نور می تواند سبب کمرنگ شدن برگ های گیاه و متوقف شدن رشد گیاه شود و در نتیجه می تواند سبب نابودی گیاه شود.

 

نحوه تکثیر گل آرمریا

در این قسمت روش تکثیر آرمریا را بررسی خواهیم کرد. روش‌های متفاوتی برای تکثیر گیاه آرمریا وجود دارد که از جمله آن ها می‌توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. بهترین روش برای تکثیر گل آرمریا قلمه زدن گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کرد که دارای حداقل سه برگ هستند.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 5 تا 8 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل دارای سه برگ است جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید. باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود.

می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید. بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید ترکیبی از پرلایت و پیت ماس است. برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های باید خاکی را فراهم کنید که مرطوب باشد برای این کار پس از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. باید برای رشد قلمه های گیاه آن ها را در دمای 20 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دهید.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراهم کردید حدود چند هفته زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید. در واقع پس از ریشه زایی قلمه های گیاه باید زمانی که هوا مناسب است گیاهان جدید را به زمین اصلی برای کاشت منتقل نمایید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 10 =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.