هویا کری
هویا کری با نام علمی Hoya Kerrii و نام انگلیسی lucky heart  از جمله گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل است. این گیاه به دلیل داشتن برگ هایی با ظاهر قلبی شکل با نام هویا قلبی نیز شناخته می شود.

نگهداری هویا کری

شرایط نگهداری از گل هویا کری یا هویا قلبی و نحوه تکثیر و پرورش این گیاه، در ادامه به خاک، کود، گلدان، دما، آبیاری و نور مناسب این گیاه خواهیم پرداخت.

هویا کری

در این بخش از مقالات نگهداری از گل و گیاه قصد داریم شما را با یکی دیگر از گیاهان زیبا و قابل پرورش در منزل و فضای بیرون آشنا کنیم. نام این گیاه زیبا هویا کری است. این گیاه به دلیل داشتن برگ های ضخیم و قلبی شکل با نام هویا قلبی نیز شناخته می شود.

هویا کری یکی از گونه های ساکولونت ها است و می توان از آن برای نگهداری در سبد های آویز استفاده کرد.

این گیاه کم توقع است و روش نگهداری ساده ای دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در منزل اشنا کنیم. در ابتدا به بررسی نیاز های محیطی این گیاه می پردازیم سپس در قسمت بعدی شما را با نحوه نگهداری و پرورش ان در منزل آشنا می کنیم.

در انتهای مقاله نیز روش تکثیر این گیاه را بررسی خواهیم کرد. اگر علاقمند به داشتن گلدانی زیبا از این گیاه در منزل هستید با ما همراه باشید.

هویا کری با نام علمی Hoya Kerrii و نام انگلیسی lucky heart  از جمله گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل است. این گیاه به دلیل داشتن برگ هایی با ظاهر قلبی شکل با نام هویا قلبی نیز شناخته می شود.

این گیاه از خانواده Asclpiadaceae  بوده و بومی مناطق جنوب چین، ویتنام، لائوس، کامبوج و تایلند است. می توان با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد این گیاه ار در فضای بیرون نیز نگهداری کرد.

از مزایای این گیاه می توان به مقاوم بودن آن در برابر کم آبی اشاره کرد زیرا می تواند در برگ های ضخیم خود برای چند روز اب را ذخیره سازی کند. این گیاه از نظر نیاز های محیطی کم توقع است و می توان با رعایت چند نکته آن را به سادگی در منزل پرورش داد و از زیبایی آن لذت برد.

این گیاه از جمله گیاهان رونده است و می تواند تا ارتفاع 4 متری نیز رشد کند. تا کنون حدود 7 گونه متفاوت از این گیاه زیبا شناخته شده است.

در ادامه شما را با نحوه نگهداری و پرورش هویا کری در منزل آشنا می کنیم.

نام گیاه : هوبا کری یا هویا قلبی

نام علمی گیاه :  Hoya Kerrii

نام انگلیسی گیاه : lucky heart

خانواده گیاه :  Asclpiadaceae

بومی : جنوب شرق آسیا

خاک مناسب برای نگهداری گیاه هویا قلبی

همانگونه که در قسمت قبل گفتیم این گیاه از جمله گیاهان کم توقع است که می تواند به سادگی در انواع خاک ها رشد کند ام به عنوان تعریفی مناسب برای خاک هایی که برای کاشت گیاهان از آن ها استفاده می کنیم می توان گفت خاک را می توان از مهمترین عوامل موثر بر رشد گیاه معرفی کرد.

خاک ها با توجه به نوع بافتی که دارند به دو دسته خاک های سبک و سنگین طبقه بندی می شوند. به عنوان تعریفی خلاصه از خاک های سنگین و سبک می توان گفت خاک سبک به انواعی از ترکیب خاک ها گفته می شود که با توجه به مواد ترکیبی برای ساخت آن ها دارای ساختاری درشت تر ، تهویه بهتر و البته از همه مهم تر میزان نفوذپذیری آب بالا تری هستند.

از طرف دیگر خاک های سنگین دارای بافتی فشرده تر و ترکیباتی ریزتر و میزان نفودپذیری آب کمتری هستند و می توانند به مدت طولانی تری آب را درون خود نگه دارند. آب از میان خاک های سنگین به علت دارا بودن بافت فشرده تر آن ها به سختی عبور می کند. گیاهان مختلف با توجه به ساختار خود به خاک های مختلفی نیاز دارند.

در مورد خاک مناسب برای این گیاه می توان گفت به خاک های سبک نیاز دارد تا بتوانند آب را به خوبی از میان خود عبور دهند. برای گیاه زهکشی مناسبی فراهم کنید تا از پوسیدگی ریشه های گیاه جلوگیری شود. در واقع باید از خاک های سبک استفاده کنید که دارای زهکشی مناسبی باشند.

برای تامین مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه نیز باید از کوددهی برای گیاه استفاده کنید. هر سال در تابستان و بهار ماهانه دو مرتبه باید گیاه را با استفاده از کود تغذیه نمایید. از کودهای مناسب برای گیاهان زینتی استفاده کنید و بیش از اندازه به گیاه کود ندهید زیرا سبب سوختن برگ های گیاه می شود.

برای رشد مناسب تر گیاه نیز می بایست هر دو سال یک بار گلدان گیاه را با گلدان بزرگتری تعویض نمایید و گیاه را در خاک جدید بکارید. زیرا با گذشت زمان مواد مغذی موجود در خاک کاهش می یابد و در صورت تعویض نکردن خاک رشد گیاه کند می شود.

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه هویا قلبی

آبیاری از مهمترین عوامل موثر بر رشد هر گیاهی است. هرچند گیاه نسبت به خشکی مقاوم باشد نیز باید میزان آبیاری متوسطی را داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند.

میزان آبیاری هر گیاه و تعداد دفعات آبیاری به توجه به ساختار گیاه و شرایط اقلیمی تعیین می شود. برخی از گیاهان برای رشد خود به غرقاب شدن نیاز دارند و باید خاک آن ها همراه مرطوب باشد اما برخی دیگر به میزان آبیاری کمی نیاز دارند.

آبیاری نقش موثری در رشد مناسب و سلامت گیاه دارد که باید طبق دستور برای هر گیاهی رعایت شود تا به گیاه آسیبی نرسد.

در مورد آبیاری این گیاه می توان گفت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن در فصل های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال در بهار و تابستان به دلیل افزایش دمای هوا نیاز گیاه به آبیاری بیشتر است و در پاییز و زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد.

حتما بخوانید  شرایط نگهداری گل دم عقربی یا کارپوبروتوس به همراه روش تکثیر و پرورش آن

در فصل های بهار و تابستان هر سال ، باید زمانی که خاک گیاه خشک شد گیاه را آبیاری نمایید و زمانی که گیاه در گلدهی قرار دارد میزان آبیاری را کم کنید.

آبیاری بیش از اندازه می تواند سبب زرد شدن برگ های گیاه و پوسیدگی ریشه های گیاه به دلیل انباشته شدن آب کف گلدان شود. کمبود آبیاری نیز سبب متوقف شدن گلدهی و قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود. به رطوبت خاصی نیز نیاز ندارد و رطوبت معمولی اتاق نیز برای رشد گیاه کافی است.

دمای مناسب برای نگهداری هویا قلبی

دما نیز مانند فاکتورهای بالا از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد هر نوع گیاهی است. محدوده دمایی مناسب برای رشد گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این محدوده گیاهان رشد بهتری دارند. برخی از گیاهان نسبت به دماهای بالا مقاوم هستن و برخی دیگر به خوبی کاهش دما را می توانند تحمل کنند.

محدوده دمایی برای هر گیاه با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار هر گیاه تعیین می شود و برای گیاهان مختلف متفاوت است. دمای مناسب برای نگهداری از گیاه در فصول گرم و سرد سال با هم متفاوت است.

در مورد دمای مناسب برای رشد این گیاه می توان گفت در تابستان های هر سال بهترین دما برای نگهداری از گیاه 18 تا 24 درجه سانتی گراد است و در زمستان ها نیز باید گیاه را در دمای 16 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

کاهش بیش از اندازه دمای هوا می تواند سبب تیره شدن و ریزش برگ های گیاه شود و افزایش بیش از اندازه دمای هوا نیز می تواند سبب قهوه ای شدن و ریزش برگ های گیاه شود.

نور مناسب برای پرورش هویا کری

نور نیز مانند دما از فاکتورهای اساسی برای پرورش گیاهان مختلف است که باید به درستی برای هر نوع گیاهی تنظیم شود تا گیاه بتواند رشد مناسبی داشته باشد. برخی از گیاهان فقط سایه را برای رشد خود ترجیح می دهند و برخی دیگر در نور مستقیم خورشید می توانند رشد کنند. پس محدوده نوری مناسب برای گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این محدوده نوری گیاهان رشد بهتری دارند.

نگهداری هویا کری

در مورد نور مناسب برای این گیاه می توان گفت به نور مناسب اما فیلتر شده نیاز دارد اما نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا در این صورت برگ های گیاه می سوزند. در زمستان ها که دمای هوا پایین است گیاه را در تابش خورشید قرار دهید.

نحوه تکثیر گل هویا کری

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گیاه هویا آشنا کنیم. تکثیر این گیاه کار پیچیده ای نیست و با رعایت چند نکته می توانید به سادگی این گیاه زیبا را در منزل نگهداری کنید و از زیبایی آن بذت ببرید. برای تکثیر این گیاه از روش قلمه زدن ساقه استفاده می کنیم.

بهترین زمان برای انجام این کار هر سال در فصل های بهار و تابستان است. از نکات بسیار مهم در تکثیر این گیاه توجه به میزان رطوبت دریافتی توسط گیاه است که باید به خوبی رعایت شود. به عبارت دیگر برای تکثیر این گیاه باید محیطی مرطوب را برای آن فراهم کنید زیرا این گیاه بومی مناطق و جنگل های بارانی و مرطوب است.

برای تکثیر این گیاه می توانید از قلمه زدن استفاده کنید. برای این کار باید با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضد عفونی کرده اید قلمه هایی را به طول تقریبا 7 تا 10 سانتی متر از گیاه هویا جدا کنید. دقت داشته باشید که باید قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید.

باید برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و فقط دو یا سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش می یابد. پساز برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش یابد آن ها را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید.

می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود. می توانید هر 5 یا 7 قلمه را در یک گلدان بکارید.

بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را در آن بکارید پیت ماس + پرلیت است. قلمه ها را در خاک قرار دهید و برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد نمایید. برای تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاه بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلونی شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطح نایلون را سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

قلمه ها را برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند سبب صدمه دیدن قلمه های گیاه شود. قلمه های گیاه را بهتر است در دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد قرار دهید.

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز را برای رشد گیاه فراه کردید تقریبا دو ماه زمان نیاز است تا قلمه های گیاه بتوانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی قلمه ها باید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود های مناسب گیاه را تغذیه نمایید. پس از گذشت یک سال از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانیرا که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عوض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان جدیدی بکارید.

 

منبع: نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هجده =

همچنین بخوانید
گل ابری یک گیاه زینتی زیبا و محبوب است که به دلیل شکوفه‌های زرد، آبی و بنفش متنوع خود، جذابیت خاصی به باغ‌ها و بالکن‌ها اضافه می‌کند. این گل دارای رشد سریع و مقاومت به شرایط آب و هوایی مختلف است که آن را به انتخاب مناسبی برای عاشقان گل و گیاه تبدیل می‌کند.