شب حجله یا شب زفاف چیست؟

به اولین شب پس از ازدواج در اصلاح شب زفاف یا شب حجله می گویند. به عبارت دقیق تر اولین شبی است که زن و شوهر در آن با هم همبستر شده و رابطه جنسی کامل برقرار می کنند.

شب زفاف چیست

کلمه ی زفاف یک کلمه عربی است و معنای آن هدیه دادن است. اما در فرهنگ ما شب زفاف به همان شبی گفته می شود که عروس به خانه شوهر برده می شود و با هم همبستر می شوند. در لغت نامه دهخدا شب زفاف این گونه تعریف شده است: فرستادن عروس به خانه شوهر، فرستادن عروس و داماد به خانه شوهر و عروس و داماد را همبستر کردن، عروس را به خانه شوهر فرستادن. شب زفاف در عربی لیلة الزفاف و در زبان انگلیسی wedlock نامیده می شود. جشن زفاف در واقع همان جشن عروسی است و مجلس سور و شادی که برای زناشویی ترتیب می دهند جشن زفاف نام دارد.

 

در شب زفاف چه کارهایی باید انجام داد؟

اگرچه مسئله و اعمال شب زفاف در جامعه ما به خوبی تبیین نشده است اما بهتر است برای شروع یک زندگی سالم و موفق با شب زفاف و اعمال و آداب آن آشنایی کامل داشته باشید. جالب است بدانید تا 50 سال پیش شب زفاف یکی از پر رسم و رسوم ترین مراسم هایی بوده است که در بین مردم برگزار می شده و آداب و رسوم خاص خود را داشته است. برگزاری مراسم به دنبال جشن زفاف یکی از مهم ترین رسومات ازدواج در زمان های گذشته بوده است. برای آشنایی بیشتر با رسم و رسومات شب حجله در گذشته می توانید مقاله رسم دستمال خونی شب عروس و نکات مهم شب زفاف را مطالعه فرمایید. خوشبختانه امروزه اکثر آن رسم و رسوم های بعضا اشتباه منسوخ شده است و خبری از آن رسم و رسوم های عجیب و غریب و گاه خطرناک نیست. خوب است بدانید دین مبارک اسلام شب حجله را یک شب مهم و ارزشمند قلمداد کرده و در روایات مختلفی اعمال مخصوصی در این شب وارد شده است که بهتر است عروس و داماد آن ها را انجام دهند.

شب حجله چیست

رابطه جنسی حلال و شرعی در دین اسلام بسیار پسندیده و مورد تاکید است زیرا لازمه تولید مثل و بقای نسل بشر رابطه جنسی می باشد. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر مومنی که با همسرش آمیزش داشته باشد هفتاد هزار فرشته بال هایشان را برای ان ها می گسترانند و رحمت خدا بر آن ها نازل می شود.

امام صادق (ع) می فرمایند: هیچ حلالی نزد خدا محبوب تر از آمیزش با همسر نیست. هنگامی که فرد مومن با همسرش رابطه جنسی برقرار می کند و پس از ان غسل می کند شیطان به گریه می افتد و می گوید: ای وای این بنده از خدایش اطاعت کرده است و گناهانش آمرزیده شده است.

در دین اسلام حتی برای شروع رابطه جنسی زوجین ملزم به رعایت یک سری نکات هستند از جمله این حدیث پیامبر که می فرمایند: مانند حیوانات که بر جفت های خود می پرند نباشید و پیش از رابطه جنسی با بوسیدن و سخن گفتن همسرتان را برای آمیزش آماده کنید.

همچنین در روایات مختلفی آمده است که قبل از آمیزش باید زن و شوهر با هم عشقبازی کنند تا آماده انجام رابطه ی جنسی شوند و هر دو در طول رابطه جنسی ارضا شوند.

 

آداب و اعمال شب زفاف

شب حجله از منظر اسلام شب مبارکی است. زیرا یکی از دستورات دین اسلام که همواره بر آن تاکید می شود ازدواج است و آن هم ازدواج در زمان مناسب تا دختر و پسر دچار گناه نشوند و چقدر پسندیده است این سنت نیکو نزد اسلام به حدی که پیامبر می فرمایند: ازدواج سنت من است هرکس از آن روی گردانی کند از من نیست. و همچنین در روایات آمده است که وقتی انسان ازدواج می کند نصف دین او کامل می شود پس در حفظ نیمه دیگر دینش باید به خدا توکل کند و از شیطان بگریزد.

در شب زفاف چه کارهایی باید انجام داد

در روایات آماده است که در شب زفاف حاجات بر آورده می شود و رحمت خداوند بر سر عروس و داماد جاری می شود. و شب مقدسی است و اعمال شب زفاف به شرح زیر می باشد.

 

  • می توانید اولین شب ازدواج خوب استراحت کنید و شب های دیگر را برای برقراری رابطه جنسی و شب حجله اختصاص دهید. زیرا در صورتی که خسته باشید و انرژی و آرامش کافی نداشته باشید رابطه جنسی لذت بخشی را تجربه نخواهید کرد و اولین تجربه رابطه جنسی شما تلخ خواهد شد.

 

  • دوش بگیرید. یک دوش آب گرم می تواند خستگی شما را کم کند و بدن شما را پاکیزه و خوشبو گرداند. پس از دوش گرفتن از لوسیون های بعد از حمام استفاده کنید یا کمی عطر بزنید تا کاملا خوشبو و هوس انگیز شوید. سعی کنید همیشه هنگام انجام رابطه جنسی تمیز و خوشبو باشید. این مسئله تاثیر زیادی بر کیفیت رابطه جنسی شما خواهد گذاشت.

 

  • در اولین رابطه جنسی شما انرژی زیادی را از دست خواهید داد. برای پیشگیری از این اتفاق شربت گلاب یا شربت عسل درست کنید و کنار تخت خود بگذارید و قبل از رابطه جنسی و بعد از آن از این شربت بنوشید تا انرژی مورد نیاز بدنتان تامین شود.

 

  • قبل از شروع رابطه جنسی در شب زفاف وضو بگیرید و دو رکعت نماز بخوانید و از خدا آرامش و عشق برای زندگیتان بخواهید و خدا را بابت وجود همسرتان شکر کنید.

 

  • با بسم الله رابطه را شروع کنید.

 

  • با عشق بازی، گفتن حرف های عاشقانه، لمس و نوازش بدن همسرتان و بوسیدن او رابطه جنسی را شروع کنید تا برای انجام رابطه جنسی آماده شوید. هیچ وقت مستقیم و بدون عشقبازی به سراغ قسمت آخر رابطه جنسی یعنی دخول نروید. برای اینکه رابطه جنسی دردناک و آزار دهنده نباشد باید واژن کاملا تحریک شود. هنگام ملاعبه و عشقبازی با زن، واژن او تحریک شده و مایعی لغزنده ترشح می کند که این مایع به دخول آلت جنسی مرد و یک رابطه جنسی لذت بخش کمک شایانی می کند.
حتما بخوانید  عوارض خود ارضايي در زنان متاهل + علت و روشهای درمان خودارضایی زنان

 

  • نقاط حساس بدن همسرتان را بشناسید و با تحریک نقاط حساس بدنش او را برای رابطه جنسی آماده کنید.

 

  • بهتر است از قبل در مورد روش های مختلف دخول اطلاعات کسب کرده باشید تا در حین رابطه جنسی دچار مشکل نشوید.

 

  • عجله نکنید. اولین رابطه جنسی معمولا برای زن همراه با استرس و کمی درد همراه خواهد بود. جهت کاهش درد پاره کردن پرده بکارت میتوانید مقاله آموزش پاره کردن پرده بکارت بدون درد در شب زفاف را مطالعه نمایید. بنابراین لازم است که با آرامش تمام رابطه جنسی را پیش ببرید. هر زمان که همسر شما تمایل به ادامه دادن نداشت رابطه را متوقف کنید، می توانید از ژل های روان کننده برای کاهش درد استفاده کنید. اگر پس از پارگی بکارت خونی مشاهده نکردید نگران نباشید، به احتمال زیاده پرده بکارت همسر شما از نوعی بوده که با دخول پاره نمی شود و خونریزی ندارد، برای اطمینان از صحت این موضوع به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا با یک معاینه سطحی نوع پرده را مشخص کند و دلیل این اتفاق را برای شما توضیح دهد.

در شب اول ازدواج چه کارهایی را باید انجام داد

  • حسی که در اولین رابطه جنسی تجربه می کنید تاثیر زیادی بر حس و تمایل شما برای انجام رابطه های جنسی بعدی می گذارد. بنابراین سعی کنید حتما اولین رابطه جنسیتان با رضایت کامل طرفین، آرامش، لذت و شیرینی همراه باشد.

 

  • شب های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه از بهترین اوقات برای آمیزش محسوب می شوند.

 

  • با معده پر و وقتی تازه غذا خورده اید آمیزش نکنید زیرا آمیزش با معده پر ممکن است موجب ابتلا به قولنج، فلج، مشکلات بینایی و بیماری های دیگر شود.

 

  • اوج رابطه جنسی رسیدن به لذت جنسی یا ارگاسم می باشد. بدن خود را خوب بشناسید و اطلاعات مربوط به نقاط حساس بدنتان را با همسر خود در میان بگذارید تا بتواند با تحریک نقاط حساس بدنتان شما را به ارگاسم برساند. سعی کنید حتما هر دو در حین رابطه جنسی به ارگاسم برسید. سینه ها، پشت گوش، بازوها و کشاله ران از نقاط حساس و تحریک آمیز بدن زنان و کمر، اطراف آلت تناسلی و گوش ها از نقاط حساس و تحریک امیز بدن مردان می باشد که البته در بعضی افراد این نقاط متفاوت است.

 

  • آمیزش باید حتما در مکانی سرپوشیده و خلوت صورت بگیرد تا طرفین هنگام انجام رابطه جنسی احساس امنیت و پوشیدگی از انظار را داشته باشند. در اسلام بسیار تاکید شده است که هنگام آمیزش زن و مرد هیچ کس نباید در اتاق حضور داشته باشد و حتی در روایتی از پیامبر (ص) داریم که : به خدا قسم اگر مردی با همسر خود آمیزش کند و کودک بیداری، آن دو را ببیند، سخنان آنان یا صدای نفس شان را بشنود، آن کودک در بزرگ سالی هرگز رستگار نخواهد شد، چه دختر باشد و چه پسر، خیلی زود به زناکاری آلوده می شود.

 

در شب زفاف چه دعایی بخوانیم؟

در روایات آماده است که در این شب حاجت برآورده می شود. بهتر است در این شب قبل از هر کاری به راز و نیاز با پروردگارتان بپردازید و از او برای آرامش و شیرینی زندگیتان کمک بگیرید.

  • بهتر است زن و شوهر در این شب وضو بگیرند. هر کدام دو رکعت نماز بخوانند و پس از نماز از خدا برای ازدواجشان تشکر کنند و خدا را بابت همسری که نصیبشان کرده شکر گویند. سپس این دعا را بخوانند:
«اَللّهُمَّ ارزقنی اُلفَها و وُدَّها وَ رِضاها، وَ ارضِنی بِها، و اجمَع بَینَنا بِأَحسَنِ اجتماعٍ وَ انس وَ ائتِلافٍ، فَاِنَّکَ تُحِبُّ الحَلالَ وَ تُکرِهُ الحرامَ؛
خدایا، دوستی و محبّت و خوشنودی او را روزی من گردان، و مرا به او خشنود ساز و بین ما و او به پیوند نیک و صمیمانه جمع کن، چرا که تو حلال را دوست داری و حرام را ناپسند می دانی».
شب حجله یا شب زفاف چیست و در شب زفاف چه کارهایی باید انجام داد؟
  •  همچنین قبل از شروع رابطه جنسی زن و شوهر این دعا را بخوانند:

« اَللّهُمَّ ارزُقنی وَلَداً وَاجعَلهُ تَقیا زَکیاً لَیسَ فی خَلقِهِ زیادَهٌ وَلا نُقصانٌ واجعَل عاقِبَتهُ اِلی خیر؛

خدایا فرزندی به من عطا فرما، و او را پرهیزگار و پاک گردان، جسمش را کامل و موزون قرار بده، و عاقبت امرش را ختم به خیر بفرما»
  • پناه ببرند به خدا از شیطان و در حین رابطه جنسی افکار شیطانی، فکر کردن به نامحرم و … را از خود دور کنند با گفتن ذکر زیر قبل از شروع رابطه جنسی
«اَعوذَُ بِالله السَمیع العَلیم مِنَ الشّیطانِ الرَّجیم؛
پناه می برم از خدای شنوا و دانا، از شیطان رانده از درگاه خدا».
  • از اعمال این شب تکبیر گفتن است. زن و شوهر تکبیر بگویند و پس از آن رابطه جنسی را شروع کنند.

 

  • پس از انجام رابطه جنس زن و شوهر باید غسل جنابت کنند. غسل جنابت مانند تمام غسل های مستحبی و واجب انجام می شود و فقط نیت آن فرق می کند. با غسل جنابت می توان نماز خواند و نیازی به وضو گرفتن نمی باشد. بهتر است پس از انجام رابطه جنسی و جنب شدن، مرد و زن فورا غسل جنابت انجام دهند و با حالت جنابت تا صبح نخوابند و همچنین خوردن و آشامیدن در حال جنابت نیز مکروه می باشد. اعمال مربوط به جنابت را می توانند در رساله مرجع تقلید خود مشاهده کنند.

 

همانطور که در متن به آن اشاره شد شب حجله شبی است که در آن زن و شوهر برای اولین بار با هم رابطه جنسی برقرار می کنند و الزاما شب اول عروسی نمی باشد. روانشناسان حوزه خانواده و زناشویی معتقدند بهتر است شب زفاف همان شب اول ازدواج نباشد زیرا به احتمال زیاد عروس و داماد در آن شب خسته هستند و استرس و خستگی مانع تجربه یک رابطه جنسی لذت بخش در اولین تجربه خواهد شد. بنابراین توصیه می کنند که شب حجله و اولین رابطه جنسی زن و شوهر موکول شود به زمانی که زن و شوهر هر دو آمادگی کافی جسمی و روحی برای آن داشته باشند.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

9 پاسخ

  1. اینقدر متنفرم از پدر مادرایی که پشت در وای می ستن و منتظر دستمال هستن من خودم همسرو بعد مهمانی برداشتم بردم خونه خودم نه خداحافظی نه چیزی کردم فقد از مهمانی فرار کردم بعد رسیدیم خونه رفته یه جا گوشه نشستم یه خورده فکر کردم چه کار خوب یا بدی کردم که از مهمانی فرار کردم بعد تنها شدیم و …….. شد الان واقعا خوشحالم که این کار رو انجام دادم .

  2. تو رو خدا به این مادر شوهرا بگید انقدر بی شعور نباشن شب اول عروسی مادر شوهر من خونمون موند و تا صبح پشت در اتاق ما کشیک می داد چقدر من اشک ریختم و استرس داشتم اون شب،با اینکه 5 سال گذشته اما هیچ وقت فراموش نمی کنم این کار زشتش رو و نمی بخشمش

    1. سلام و درود دوست عزیز متاسفانه هنوز این رسم و رسومات غلط در بعضی از خانواده ها وجود داره و جز آزار دیگران هیچ نتیجه مثبتی نداره متاسفانه . البته در سال های اخیر خیلی کمرنگ شده این رسم و رسومات ولی هنوز در بعضی از شهرها و روستاها و حتی بعضی از خانواده های پایتخت نشین هم این رسم های زشت وجود داره و منسوخ نشده

    1. سلام و درود دوست عزیز اتفاقا تو این مقاله به این نکته هم اشاره کردیم که بهتره شب زفاف رو وقتی برگزار کنن که زن و شوهر خسته نباشن تا یه خاطره خوب از اولین رابطه جنسی تو ذهنشون بمونه

  3. چقدر خوبه که احادیث اسلام و توصیه های روایی رو تو این مقاله استفاده کردید خیلی مفید بود ممنون واقعا

  4. واقعا بعضی از این رسم و رسوم های قدیمی ها مذخرف و آزار دهنده بود خداروشکر که منسوخ شده

  5. سلام: کاش این مسایل اصلا نبود کلا خیلی از جوانها حتی پسرها از این چیزها خوششان نمیاد دیدم که میگم حتی پسرها خجالت میکشن . یه رسوماتی هست که پدر عروس دست زوجین رو به دست هم میدهو راهی حجله میکنه و مادر عروس باید هنگام زفاف پشت در بایسته و دستمال و فلان … اخه این چه رسوماتی هست ما جوانها شرممون میشه قدیمیها چه فکرایی میکردن دوستی داشتم اصلا میگفت زن برای چیه و ازدواج چیه همین چیزهاس که خیلی جوانها ازدواج نمیکنن و سرد میشن همش هم دخترها و خانوادشون فکرو زجر میکشن ولی خانواده پسر خوشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =

همچنین بخوانید
ایمپلنت cmi یک ایمپلنت کره ای است، که به علت مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب، در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت کره ای cmi به همراه تاریخچه و انواع آن می پردازیم.
پیشرفت‌های برجسته هوش مصنوعی در علم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی نتایج درمانی و بهبود مدیریت بیماران است. این تکنولوژی‌ها تأثیر بزرگی بر بهبود سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های درمانی دارند.
تعویض دریچه قلب با دریچه مصنوعی یا بافتی به منظور بهبود عملکرد قلب استفاده می‌شود. این روش جراحی خطراتی از جمله عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد.